Gå til innhold

Synes dere dette var uansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på snart 13 var hos en venninne etter skolen på tirsdag. Igår rundt middagsbordet kom det plutselig fram at hun og venninnen hadde badet ute i et vann i nærheten av der venninnen bor. Dette hadde hun ikke spurt meg eller faren om lov til å gjøre i forkant, men greit nok hun har allerede badet iår.

Det jeg reagert mest på, var at moren til den andre jenta var med dem til dette vannet i ca 20 minutter for deretter å gå hjem igjen. Jenta mi og venninna var alene igjen i EN TIME i vannet. Jeg fortalte datteren vår igår at det ikke var greit. Vannet er så kaldt ennå at det å bade så lenge ikke er ok. Jeg reagerte også på at moren hadde gått og latt jentene være igjen alene. Mannen min syns de burde være store nok til å passe på hverandre og seg selv, siden de er gode svømmere, men jeg er ikke enig. Jeg er ALLTID med dem og bader, og hvis jeg må dra så må de pent være med meg. Han var enig med meg når det kom til tidsperspektivet da, at en time var altfor lenge når vannet var så kaldt.

Hva synes dere? Er det uforsvarlig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det avhenger veldig av hvor flinke de er til å svømme.

Jeg var selv på stranda med venner når jeg var 12-13 år.

Vi hadde tlf kontakt med foreldre innimellom ved behov. men ser ikke problemet.

Anonym poster: a1a7915b566839feba3eccc6d1bbb852

Skrevet

Sånn objektivt sett burde det vel vere ok, men eg likar ikkje heilt tanken. Synes det nesten uansett alder bør vere nokon på land i tillegg til dei som badar, i tilfelle noko skulle skje..

Skrevet

Med mindre 13-åringene er tilbakestående ser jeg virkelig ikke problemet.

Anonym poster: feb63009b81fe093cfab112d5247784b

Gjest sussie77
Skrevet

Sånn objektivt sett burde det vel vere ok, men eg likar ikkje heilt tanken. Synes det nesten uansett alder bør vere nokon på land i tillegg til dei som badar, i tilfelle noko skulle skje..

Signerer denne. Badet selv uten voksne på samme alder. Og de er jo to som kan passe på hverandre. Så uansvarlig var det nok ikke. Men tenker jo også på at vannet kan være litt kaldt akkurat nå, og skjønner at du ikke likte det.

Skrevet

Når vi var 12-13 år dro vi ofte ut til stranda etter skoletid, foreldrene våre var på jobb.

Eneste de reagerte på var at badetøy og håndduker lå i en haug på gulvet.

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemelding. Mulig jeg er litt hønemor ;) Lærer å "gi litt slipp" sakte men sikkert. Denne moren har eldre barn, så hun har vært igjennom dette før, men det er ennå litt nytt for meg....

Men jeg ser at flere skriver at de fikk lov å dra til stranda. Det synes jeg er litt anderledes, for der er det stort sett folk i fra før. De plassene barna bader her, er i vann på heiene, langt fra folk. De er helt alene hvis noe skulle skje.

Endret av Kari Mari
Skrevet

De er tretten og snart konfirmanter...;)

Jeg synes absolutt ikke at det var uforsvarlig. Vi badet alene fra vi var 9-10 år...men vannet lå i byggefeltet, så det var jo alltid mennesker rundt.

Jenten din er tålmodig,jeg hadde aldri i livet latt moren min få " være med" når jeg var tenåring ;)

Anonym poster: ebb9bfeceebc747a57a44715b27aed77

Skrevet

De er tretten og snart konfirmanter...;)

Jeg synes absolutt ikke at det var uforsvarlig. Vi badet alene fra vi var 9-10 år...men vannet lå i byggefeltet, så det var jo alltid mennesker rundt.

Jenten din er tålmodig,jeg hadde aldri i livet latt moren min få " være med" da jeg var tenåring ;)

Skrevet

En trettenåring bør absolutt kunne klare seg på stranda alene. Husker vi fikk lov å dra alene allerede da vi var 10.

Skrevet

Kanskje ikke direkte uansvarlig, men jeg synes alltid det skal avklares med foreldre om det er greit at barn bader uten tilsyn.

Anonym poster: 865d7a4f0669f4785a6e9c73601b0894

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på jentene...

Men i utgangspunktet burde de være i stand til å klare seg selv.

Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er at du ikke fikk beskjed.

De er gamle nok til å klare seg selv, men jeg vil alltid ha beskjed om hvor de er og når hun kommer hjem.

Kjekt med mobiltlf ;)

Min er 13 forresten.

Hadde aldri fått lov å sitte sammen med de ,mens de bader , det er hvert fall helt sikkert ;)

Skrevet

Mulig det ikke var uansvarlig, men jeg syns ikke det er ok å ta dna slik avgjørelse uten å avklare med foreldrene til den det gjelder.

Anonym poster: 9111ff41e9def575f0e55eac555af45d

Skrevet

Hmm - dersom dette er noe å reagere på, må jeg virkelig tenke meg om når datteren vår blir på den alderen. Ville aldri falt meg inn at det skulle være noe problem om de var to stykker og svømmedyktige.

Anonym poster: fcb6ca72f22a18a45db88008ef749ce1

Skrevet

Jeg synes det eventuelt er uansvarlig å ikke sørge for at barna har fått en oppdragelse som gjør dem modne for å være alene ved sjøen og selv vurdere hvor lenge de kan bade i god tid før de blir 13.

Anonym poster: 44bf96d0c641b65dfa652e3d9f756370

Skrevet

Jeg synes det eventuelt er uansvarlig å ikke sørge for at barna har fått en oppdragelse som gjør dem modne for å være alene ved sjøen og selv vurdere hvor lenge de kan bade i god tid før de blir 13.

Jeg mener vi prøver å oppdra barna våre på den beste måten vi kan, men jeg forventer ikke at min 13 åring tar de samme vurderinger og beslutninger som jeg selv gjør. Så modne er de ikke på den alderen.... <_<

Skrevet

Hvis begge to kan svømme og er normalt oppegående i hodet, ser jeg null problemer med dette. Jeg og venninnen min syklet til badestranda alene lenge før vi ble 13.

Anonym poster: 595273a0adf0b3541147a335c19e956d

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når jeg gikk i 5 klasse syklet vi alltid til en strand som lå øde til, hvor det sjeldent var andre folk med mindre det var over 30 grader i skyggen. Vi dro og til byen å badet fra en brygge de hadde ordnet til der, hvor det heller ikke var så mange. Husker ikke hvor gamle vi var da, men vi hadde med barbidukkene og lekte Baywatch, så vi var nok ikke store ;) ikke hadde vi mobil heller...

Så nei, jeg ville ikke reagert på det i en alder av 13.

Skrevet

Vi badet i ei stri elv alene uten voksene når vi var 10-11år, så 13åringer går nok bra vil jeg tro!

Skrevet

Hmm - dersom dette er noe å reagere på, må jeg virkelig tenke meg om når datteren vår blir på den alderen. Ville aldri falt meg inn at det skulle være noe problem om de var to stykker og svømmedyktige.

Anonym poster: fcb6ca72f22a18a45db88008ef749ce1

Signerer... skremmende om 13 åringer er så umodne at de ikke selv kan vurdere når de blir for kalde.

Anonym poster: feb63009b81fe093cfab112d5247784b

Skrevet

Har sett at venner på FB har målt temperaturer opp til 18 grader ymse badevann (overflatevann) i helga. Så ikke sikkert at det var noe særlig kaldere enn det det blir om sommeren, iallefall inntil land.

Vi syklet alene til badevannet lenge før vi var 13! Tror du snart må begynne å gi litt slipp :) Skulle jeg hatt med mamma på alt av bading da jeg var tenåring, hadde jeg blitt litt frustrert ;)

Og hadde de vært ute i vannet i en time? Eller hadde de vasset? Svømt? Lekt i vannkanten?

Anonym poster: bf4ea79ab458a85493c267ed65d1757f

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt ansvaret for et annet barn selv om h*n var 12-13 år, så ville jeg:

A. Først ha avklart med foreldrene at det var ok at barnet deres badet. Er jo tross alt tidlig og veldig kaldt i vannet.

B. Ha informert om at de skulle være alene.

Jeg synes HI har rett i å stille spørsmålstegn ved dette. Hva om noe hadde skjedd, hvem hadde sittet med ansvaret da??

Anonym poster: 264799fd3205743a70802a6ddbe1e3b3

Skrevet

Har sett at venner på FB har målt temperaturer opp til 18 grader ymse badevann (overflatevann) i helga. Så ikke sikkert at det var noe særlig kaldere enn det det blir om sommeren, iallefall inntil land.

Vi syklet alene til badevannet lenge før vi var 13! Tror du snart må begynne å gi litt slipp smile.png Skulle jeg hatt med mamma på alt av bading da jeg var tenåring, hadde jeg blitt litt frustrert wink.png

Og hadde de vært ute i vannet i en time? Eller hadde de vasset? Svømt? Lekt i vannkanten?

Anonym poster: bf4ea79ab458a85493c267ed65d1757f

He he, ja jeg ser den med frustrasjonen :D Som sagt, jeg er nok litt hønemor :rolleyes:

Men de hadde badet og svømt og hoppet fra fjellet ved siden av hele tiden. Ikke vært oppe på land såvidt jeg forsto på henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...