Gå til innhold

uflidd mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.babyverden.no/Nyheter/Kjennetegn-pa-en-uflidd-mamma/

Er det virkelig sånn at normalt velstelte mødre er dårlige mødre som ikke bryr seg om barnet og kun er opptatt av utseende sitt? Eller kan det faktisk hende at enkelte klarer å både ta seg av barnet OG se noenlunde ut?

Anonym poster: 571d81a6beae5007397cefb66ee3c28d

Videoannonse
Annonse
Gjest Skofantomet
Skrevet

Å herregud, dummeste jeg har lest på lenge!

Skrevet

For en dårlig artikkel... Greit at den sikkert er ment godt, at man ikke skal føle seg fæl når man har slitsomme dager, men man er ikke en dårlig mor om man tenker på egenpleie og rene klær..

Anonym poster: 95a1484ac69ba723fa7a3fa875ab851c

Skrevet

Med mindre man er tidenes jåledukke, tar en dusj, pussing av tenner, børsting av hår og en klatt mascara max 5-10 minutter å få til. Så den der kjøper jeg ikke.

Gulpeflekker og trøtt tryne, er jeg derimot helt med på.;)

Skrevet

Å herregud, dummeste jeg har lest på lenge!

Enig.

Dessuten mener jeg en god mamma også skal ta litt vare på seg selv. Men det finnes unntak der verden plutselig står opp ned f.eks om man har barn med kolikk, spesielle behov eller sykdom.

Skrevet

Tenker at alle klarer å ta litt vare på seg selv dersom de virkelig vil. Å bruke barna som en unnskyldning for å se ut som et dass blir bare for dumt. Alle har tid til å dusje, børste håret, pusse tenner og kle på seg noe annet enn en stor joggebukse. De som vil har også tid til å ta på litt mascara ;)

Skrevet

Haha...noen som trengte å skrive en teit artikkel for å føle seg bedre?

Anonym poster: 353ce76ba3eb3a4f1b46303f33d6e45c

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hahaha... Den var da veldig "enten, eller", går da fint an å få tid til utseendet sitt, uten at det går utover ungene sine.

Skrevet

Satt på spissen og litt småmorsom :)

Skrevet

Tenker at alle klarer å ta litt vare på seg selv dersom de virkelig vil. Å bruke barna som en unnskyldning for å se ut som et dass blir bare for dumt. Alle har tid til å dusje, børste håret, pusse tenner og kle på seg noe annet enn en stor joggebukse. De som vil har også tid til å ta på litt mascara wink.png

Jeg har ikke vært der selv, men hva hvis ungen har kolikk og man slett ikke går ned i vekt så fort som man tenkte, og plutselig er de utvaskede gamle joggebuksene det eneste man har som passer? Og det er 5 mil til nærmeste klesbutikk, og det å få TID til verken shoppingtur eller kleshandel på nett virker som en umulig oppgave?

Jeg har selv sett eksempler på mødre som helt klart bruker for mye tid på utseendet sitt og for lite tid på ungen. Du vet, slike unge mødre som er i tvilsomme vennegjenger før de får barn også.... Gutta boler, jentene er litt for blonde eller litt for svartfarget i håret, litt for mye tupering, har litt for mye selvbruning og litt for mye solpudder, litt for mye svart maskara, litt for trange klær, litt for store pupper, litt for mye lipgloss osv osv. Barnevernet er inn i bildet for flere av dem nå...

Anonym poster: 034eb124cdba71c7314e2556f8d623fb

Skrevet (endret)

Tenker at alle klarer å ta litt vare på seg selv dersom de virkelig vil. Å bruke barna som en unnskyldning for å se ut som et dass blir bare for dumt. Alle har tid til å dusje, børste håret, pusse tenner og kle på seg noe annet enn en stor joggebukse. De som vil har også tid til å ta på litt mascara ;)

Jeg har ikke vært der selv, men hva hvis ungen har kolikk og man slett ikke går ned i vekt så fort som man tenkte, og plutselig er de utvaskede gamle joggebuksene det eneste man har som passer? Og det er 5 mil til nærmeste klesbutikk, og det å få TID til verken shoppingtur eller kleshandel på nett virker som en umulig oppgave?

Jeg har selv sett eksempler på mødre som helt klart bruker for mye tid på utseendet sitt og for lite tid på ungen. Du vet, slike unge mødre som er i tvilsomme vennegjenger før de får barn også.... Gutta boler, jentene er litt for blonde eller litt for svartfarget i håret, litt for mye tupering, har litt for mye selvbruning og litt for mye solpudder, litt for mye svart maskara, litt for trange klær, litt for store pupper, litt for mye lipgloss osv osv. Barnevernet er inn i bildet for flere av dem nå...

Anonym poster: 034eb124cdba71c7314e2556f8d623fb

Jeg har bodd 13 mil unna nærmeste kjøpesenter (i tre år) og hatt kolikkbarn (nr 2), jeg har også hatt high-need baby med laken/vogn/bilstol-skrekk. Men jo, man klarer helt fint å ta bitte litt vare på seg selv fordi om. Men man må jo ønske det selv da. Jeg ønsket å dusje meg, børste håret og tenner, ha på litt mascara og ikke gå kledd som en boms, og da gikk det faktisk helt fint å få til. Man må bare finne seg noen teknikker og knep som fungerer. Og legger man kraftig på seg svangerskapet, slik jeg gjorde med ene, så skjønner en jo at man må ha klær klar i litt større størrelser enn vanlig i tiden etterpå og kan handle dem inn før babyen kommer ;) Eller som meg med mine store bukser, bruke dem på slutten av svangerskapet da brettet under magen, og så som vanlige bukser etterpå.

Og det finnes gråsoner. Det er ikke slik at enten er du en bling-bling-dolle som neglisjerer barna dine, eller så er du et dass som tilber barna dine. De fleste klarer fint å se normalt stelt og likevel være en god mamma.

Endret av Tingeling28
Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Jeeezez!!!!! Er jeg uflidd en dag har jeg i det minste vett nok til å ikke skylde på hvor mye jeg prioriterer barna...,

Skrevet

Min venninne ser ut som en dass. Jeg vet at det høres fælt ut, men hun bryr seg null om hvordan hun ser ut, i den grad at hun for en stund siden barberte av seg alt håret, slik at hun slipper å stelle det. Hun eier ikke sminke, og kler seg i uformelige plagg fra Fretex og plagg hun har sydd selv. Hun er en flott mamma på mange områder, men barna hennes skammer seg over henne. Har selv sett datteren på syv år late som om det ikke er hennes mamma. Jeg synes ikke det er nødvendig å bruke mye tid på utseendet sitt, men jeg synes man skylder barna å se så ordentlig ut at det ikke vekker oppsikt.

Den artikkelen var bare dum, forresten.

Anonym poster: 4896e80314d5eaf7d7fd2cb2a9b52137

Skrevet

For noen bedrevitere dere er. Stort sett dusjer jeg annenhver dag, pusser tenner, vadker meg og grer håret hver dag og tar ofte på litt maskara. Men det har vært netter uten søvn og perioder hvor jeg ikke har hatt sjans til å rekke å dusje før mannen har kommer hjem og hvor jeg ikke har hatt tid/ork til å prioritere å kjøpe mye klær.

Artikkelen er jo ment for å oppmuntre de mødrene som er utslitt og ikke klarer å få dagene til å gå rundt. Dårlig gjort av dere som klarer dere å disse dem!

Anonym poster: f6fafd1f26252faf4831df32fdbd3e70

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Dum artikkel. Men den var nok satt litt på spissen tenker jeg. Selv om man ikke har like mye tid som før til seg selv, så burde man ta seg ihvertfall litt tid til å se ordentlig ut.

Men nå har det jo også sånn at man prioriterer jo barna fremfor seg selv når det gjelder klær og sånn. Jeg sminker meg hver dag og ordner håret. Men kjøper ikke like mye klær som før. Mest til barna ;) og flekker får man også.. og dusje gjør man ofte i full fart. Men noe får man gjort.

Endret av sussie77
Skrevet

For noen bedrevitere dere er. Stort sett dusjer jeg annenhver dag, pusser tenner, vadker meg og grer håret hver dag og tar ofte på litt maskara. Men det har vært netter uten søvn og perioder hvor jeg ikke har hatt sjans til å rekke å dusje før mannen har kommer hjem og hvor jeg ikke har hatt tid/ork til å prioritere å kjøpe mye klær.

Artikkelen er jo ment for å oppmuntre de mødrene som er utslitt og ikke klarer å få dagene til å gå rundt. Dårlig gjort av dere som klarer dere å disse dem!

Det er ingen som disser dem. Det må være lov å mene at en artikkel som dette er teit. Den sier jo basically at dersom man ER stelt, så er man en dårlig mor. Passe hjernedødt stoff, egentlig.

Anonym poster: 3e837bce627c7017fc68b5edceee969b

Skrevet

Vil det si at jeg er en bedre mamma de dagene jeg har sløvedag hjemme i joggisen enn de dagene jeg ser respektabel ut på jobb? :P

Anonym poster: 353ce76ba3eb3a4f1b46303f33d6e45c

Skrevet

Det er ingen som disser dem. Det må være lov å mene at en artikkel som dette er teit. Den sier jo basically at dersom man ER stelt, så er man en dårlig mor. Passe hjernedødt stoff, egentlig.

Anonym poster: 3e837bce627c7017fc68b5edceee969b

Jeg føler meg ikke truffet selv om jeg stort sett er stelt. Tror de fleste forstår at de som ikke er stelt ikke akkurat er stolt av det. Kanskje et litt klossete forsøk på å muntre opp slitne mødre, men noe å bli fornærmet over?

Kan dere ikke bare være glad for at dere har nok energi til å stelle med barn, hus, jobb og dere selv?

Jo, det er dissing når enkelte skriver at alle kan klare å dusje og ta på maskara hver dag. Da sier man jo at de som ikke rekker/orker det er late.

Skrevet

Herregud så teit! Det der var jo bare tull.

Anonym poster: aba4edf3919e3caa26a6996aa34dfbe4

Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet selv om jeg stort sett er stelt. Tror de fleste forstår at de som ikke er stelt ikke akkurat er stolt av det. Kanskje et litt klossete forsøk på å muntre opp slitne mødre, men noe å bli fornærmet over?

Kan dere ikke bare være glad for at dere har nok energi til å stelle med barn, hus, jobb og dere selv?

Jo, det er dissing når enkelte skriver at alle kan klare å dusje og ta på maskara hver dag. Da sier man jo at de som ikke rekker/orker det er late.

Jeg står for at alle kan klare å dusje og ta på mascara hver dag dersom de vil det, men det er jo ikke alle dager man vil det. Jeg står for at man ikke kan skylde på at man ikke har tid til å dusje bare fordi man har fått barn, eller bare kan gå i joggebukser. For om man virkelig vil har man tid til å dusje og kan ha vært forutseende nok til å kjøpe inn litt klær (i stor størrelse) før fødselen til bruk etter fødselen (så man ikke trenger å shoppe når man er utslitt).

Men det betyr jo ikke at dette er noe man vil prioritere eller gjøre hver eneste dag, eller orker for den saks skyld. Jeg bare synes det blir for dumt å gå rundt i dagesvis/ukesvis som et dass og skylde på at en ikke har tid slik en del gjør. For selv med kolikkbarn, 2-3 timers usammenhengende søvn i flere måneder, så klarer man å bruke 5 min på å dusje, dra på seg en annen bukse en joggis og bruke 15 sekunder på å legge et lag med mascara dersom man ønsker det... Det er ikke snakk om å disse noen som helst, men å ha en mening rundt at noen unnskyldninger blir for dumme. Man kan gjerne si at man ikke ønsker å bruke tid på å stelle seg, men da kan man i det minste være ærlig på at det er et valg man tar, og ikke unnskylde det med at man ikke har tid.

Skrevet

Jeg er bedre på og handle klær til barna enn meg selv :) syns det er et slit og prøve klær, og er veldig kresen. Så ender oftest opp med noe til barna ;)

Skrevet

Jeg står for at alle kan klare å dusje og ta på mascara hver dag dersom de vil det, men det er jo ikke alle dager man vil det. Jeg står for at man ikke kan skylde på at man ikke har tid til å dusje bare fordi man har fått barn, eller bare kan gå i joggebukser. For om man virkelig vil har man tid til å dusje og kan ha vært forutseende nok til å kjøpe inn litt klær (i stor størrelse) før fødselen til bruk etter fødselen (så man ikke trenger å shoppe når man er utslitt).

Men det betyr jo ikke at dette er noe man vil prioritere eller gjøre hver eneste dag, eller orker for den saks skyld. Jeg bare synes det blir for dumt å gå rundt i dagesvis/ukesvis som et dass og skylde på at en ikke har tid slik en del gjør. For selv med kolikkbarn, 2-3 timers usammenhengende søvn i flere måneder, så klarer man å bruke 5 min på å dusje, dra på seg en annen bukse en joggis og bruke 15 sekunder på å legge et lag med mascara dersom man ønsker det... Det er ikke snakk om å disse noen som helst, men å ha en mening rundt at noen unnskyldninger blir for dumme. Man kan gjerne si at man ikke ønsker å bruke tid på å stelle seg, men da kan man i det minste være ærlig på at det er et valg man tar, og ikke unnskylde det med at man ikke har tid.

Du skriver at man kan handle inn litt store klær før man har født for å bruke etter fødsel. Er jo akkurat det som står i artikkelen at man gjerne ser mødre med for store klær.

Og det med å dusje hver dag før man drar noen plass, vet du det har ikke jeg tid til, ikke engang 5 min. Hvor skal jeg gjøre av min nyfødte og toåringen min?

Jeg er en av de som ble glad for å lese artikkelen pga nå har jeg superfin ettervekst og håret skulle vært klipt for lenge siden, jeg har gulpeflekker overalt og mascara gidder jeg ikke pga gråter for ALT for tiden.

Anonym poster: 69a47194b3ebc7730c240ee718e75224

Skrevet

Du skriver at man kan handle inn litt store klær før man har født for å bruke etter fødsel. Er jo akkurat det som står i artikkelen at man gjerne ser mødre med for store klær.

Og det med å dusje hver dag før man drar noen plass, vet du det har ikke jeg tid til, ikke engang 5 min. Hvor skal jeg gjøre av min nyfødte og toåringen min?

Jeg er en av de som ble glad for å lese artikkelen pga nå har jeg superfin ettervekst og håret skulle vært klipt for lenge siden, jeg har gulpeflekker overalt og mascara gidder jeg ikke pga gråter for ALT for tiden.

Anonym poster: 69a47194b3ebc7730c240ee718e75224

Du har tid til å dusje dersom du vil, men du må kanskje være mer kreativ enn ellers. Jeg klarte å dusje selv om jeg var alene med fire barn på under 6 år, da må da du klare det med to vel? Legg den nyfødte på et håndkle/pledd på gulvet på badet om du ikke vil slippe babyen av synes, eller i vognen, sengen el. 2-åringen tar du med deg i dusjen dersom du ikke kan la barnet være alene i noen minutter. Det gjelder å være løsningsorientert i stede for problemorientert.

Det er utrolig hvordan man klarer å løse ting dersom man bare vil løse det. Sminke seg kan man fint gjøre med en hånd og en baby på hoften med litt trening, føne håret kan man gjøre morsomt for babyen ved å bøye seg ned over babyen og riste på hode så håret flagrer mens man føner samtidig osv.

Poenget mitt er bare at om man vil, så kan man, men da må en ville det og være villig til å lete etter løsninger og knep for å få det til i stede for å bare se hvor vanskelig og problematisk alt er.

Skrevet

Skummet gjennom og så linker til div andre innlegg. Gud så mange meninger og oppfordringer. Ikke dropp vennene selv om du får barn. Mamma som trenger en pause, så blir hun en bedre mor. Parforholdet skal pleies. Gud bedre, her skal alle områder prioriteres gikk. Akkurat det du trenger å bli minnet på i en allerede hektisk hverdag.

Anonym poster: 72a5cb5c31332aa17063ed8df456901b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...