Gå til innhold

Arbeidsfordelingen mellom par

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kam dere fortelle litt om hvordan arbeidsfordelingen er dere imellom?

Hus, hage, bil, barn, husdyr, vedlikehold...

Og om dere er hjemme eller i jobb også?

Vil bare skissere noen mer normale arbeidsfordelinger for min bedre halvdel

Anonym poster: 3609675384ab4836a90ae3e0a2162faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi jobber begge 100-120 % og har 3 småbarn.

Jeg leverer om morgenen, pappan henter og lager middag. Jeg kommer seinere hjem og vi deler på kjøring til aktiviteter. Jeg tar meg mest av husdyrene (2 katter og en kanin). Han tar seg mest av dekkskift, plenklipp og snømåking. Han pleier også å støvsuge ganske ofte. Gulvet vaskes av en robot (sant!) eller av meg. Ungene vasker egne rom. Ingen tørker støv (dessverre sant). Jeg bretter over halvparten av tøyet men ikke alt. Eldste barn tømmer oppvaskmaskinen to-tre ganger i uka, vi voksne deler på resten. Jeg ordner med uteklær og vanlige klær imens pappan tar seg av treningstøy og skidresser/utstyr. Han snekrer og jeg legger flis/maler/planlegger.

Både økonomisk og arbeidsmessig vil jeg si vi er likestilt.

Anonym poster: ad2a398cb744b06c22499c953a8e903e

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Akkurat nå? Jeg henter unger, han gjør resten....

Til vanlig, han leverer og jeg henter. Jeg lager middag til han kommer hjem. Jeg har ansvaret for alt utenom kjøkken, klesvask og søppel

Den som er hjemme kjører på trening osv. Som regel er eldste på en ting og yngste på en annen, så da deler vi oss.

Han legger alltid ungene, i den grad de legges på samme måte som før.

Gjest Sekretøsa
Skrevet (endret)

Og ja.. Han klipper plen, skrifter dekk, måker snø, osv

Begge er i full jobb

Endret av Sekretøsa
Skrevet

Slik var det:

På papiret gjorde jeg klesvask og han husvask. Derfor var huset konstant skittent. Han vasket hver tredje - fjerde uke. Han støvsugde ikke i mellomtiden.

Jeg vasket klær (hele tida), ryddet bort det rene, reparerte, hadde oversikt og kjøpte nye klær når det trengtes.

Jeg handlet mat antakelig 75% av gangene. Han handlet kun det han selv likte.

Jeg gjorde alt med bilen (inkl kjøre den så vi alle kom dit vi skulle, og inkl rydding av garasjen, og måke fram bilen hver morgen på vinteren, og måke parkeringa når det var nødvendig, og pakke den når vi skulle på ferie, og montere av og på takstativet.)

Jeg lagde middag. Jeg lagde matpakker. Han vasket opp av og til, men kun etter at oppvaska først hadde stått hele kvelden på bordet.

Jeg stelte hagen - alt.

Jeg ryddet inn og ut hagemøbler etter sesong.

Jeg fulgte ungene på aktiviteter, og sørget for at de hadde utstyr.

Han tørket støv en gang en hel romjul (mens han kjeftet på alle andre over at de ikke tørket støv, og lempet alt ut av alle hyller så hele huset var kaos. I romjula.)

Jeg tok meg av husdyr.

Jeg tok meg av reparasjoner i huset. Hadde jevnlige forsøk på å la ham ta ansvar for det. Det gjorde han bare ikke, så et halvt år hadde vi feks ikke varmt vann i krana i badekaret, men måtte helle i kanner fra vasken for å bade barna. Så da ga jeg opp og ordnet det selv.

Jeg måkte snø i oppkjørselen.

Jeg hakket is og snø på tomta om våren for å hjelpe smeltinga.

Jeg pakket for meg og ungene til alle ferier. Han pakket for seg. Likevel hadde han dobbelt så mye bagasje som oss til sammen og var ferdig til å dra sist av alle.

Som du ser, dette er fortid.

Anonym poster: 3810ceb02a3aa5c595eff4cdfa6e9739

Skrevet (endret)

Han jobber dagtid 100%, jeg jobber turnus 100%, noe som innebærer at jeg ofte er på jobb på ettermiddag/kveld og helger der han har alene ansvar for hus og barn.

Ellers deler vi slikt:

Jeg er daglig leder:) Og tar derfor av økonomi, planlegging av aktiviteter, skriver handleliste, følger opp tannlege, lege, klær som må kjøpes osv.

Han er ansatt:) - og fikser hage, vedlikehold på hus og bil. Henter og leverer i barnehage hver dag, lager middag hver dag, handler på matbutikken.

Ellers vasker vi hver fredag (han tar badet, og kjøkkenet, jeg tar resten) og vi deler 50/50 på vasking og bretting av klær, tømme oppvaskmaskin, brødbaking.

Vi tar kveldsstell og legging annen hver dag (med mindre jeg er å jobb) og den som ikke legger gjør husarbeid som klesbretting, rydding osv.

Så vi har to husarbeid-økter om dagen - når han lager middag gjør jeg husarbeid, og den som ikke legger ungen rydder klart til kvelden.

Endret av Studentmamma88
Skrevet

Dette året:

Han er hjemme i permisjon, jeg jobber.

- Han tar seg av stell av barn, aktivisering av barn (badeland, sykkelopplæring osv), ofte legging og henting av eldste i barnehagen, vasker kjøkkenet og lager middag. Han steller hagen, lager kjøkkenhage, tar seg av tyngre forefallende arbeid ute og inne. Han tar seg av nedroing av hormonelle utbrudd.

- Jeg vasker og bretter tøy, vasker bad og resten av huset, støvsuger, leverer eldste i bhg og legger minsten, handler alt av mat, tar meg av møter, oppmøte og arrangering av barnebursdager og alt av regninger og ellers papirarbeid (gørr). Jeg tar meg av all kjeftinga.

Til vanlig:

Omtrent det samme, men da er han på jobb hele dagen i tillegg.

Anonym poster: 334d319c44c88ae82c78d9a5f2d1040a

Skrevet

Han: vekker eldstemann 7. år og kler på han, frokost etc. Går på jobb.

Jeg: vekker yngste og gir frokost, og kler på. Gjør lekser med eldste. Kjører på skolen og barnehagen. Går på jobb.

Henter på skolen, lager lunsj, og gjør ekstra lekser med eldste. Henter yngste. Lager middag.

Middag halv fem når far kommer hjem. Fritidsaktiviteter etter den tid.

Jeg tar alt som har med barna å gjøre, helsestasjon, tannpleier, innkjøp av utstyr, konferansetimer etc. Han tar seg like mye av fritidsaktiviteter.

Klær er vi to om, vask, tørk og legge på plass. Oppvaskemaskin er vi to om, er det behov tømmer og fyller vi. Hvem som helst kan ta støvsugeren og suse over gulv.

Ellers gjør han biler, lojalitet etc. Han tar seg også av ting som å male huset etc. Klippe plenen.

Han legger ungene, vasker, pusser tennene, og leser.

Anonym poster: 234efb517056692c3d28dbe96781cdd5

Skrevet

Takk- flere svar ønsket.

Her går mannen hjemme og jeg er i full jobb. 3 barn, 2 katter og 1 hund.

Anonym poster: 3609675384ab4836a90ae3e0a2162faf

Skrevet

Nå er jeg sykmeldt og gjør veldig lite, men til vanlig ser det slik ut:

Morgen: mannen lager matpakker/frokost og går tur med hunden. Jeg lager lunsj til meg og han

Middag: En av oss hjelper med lekser og den andre lager middag. Den som ikke laget mat rydder opp. Gå tur med hunden gjør den som har minst å gjøre.

Kveld: Bytter på kveldsstell og gå tur med hunden

Andre oppgaver:

All klesvask og bretting - meg

Støvsuging og rydding - han

Rydding inne i skap og vasking av kjøleskap o.l. - meg

Vaske bad - begge

Handle mat - han (jeg skriver lappen)

Betale regninger og holde oversikt over avtaler - meg

Vaske bil - begge

Hente ved - han

Jobbe i Hagen - begge

Skrevet

Nå: jeg gjør ingenting, mannen jobber fullt og tar alt husarbeid og hjelper meg. Stakkars mann...

Vanligvis: jeg jobber 50 %, lager mat ca 6 dager i uka og vasker klær. Mannen henger opp klær og bærer skittentøyskurvene, vasker, støvsuger, tørker støv, skifter sengetøy hver uke, gjør alt i hagen, med bil, hogge og hente ved, snømåking

Tur med hunden, ta ut av oppvaskmaskin og ut med søppel gjør den som oppdager at det trengs. Inn i oppvaskmaskin setter vi selv etter bruk (siden jeg lager mat setter jeg inn etter matlaging). Legge sammen klær deler vi på, vanligvis tar vi hver vårt, og fellesting blir alltid tatt av en av oss uten noe mas.

Planen når babyen kommer er at han fortsetter å gjøre alt i ca to måneder, så tar jeg over mine oppgaver igjen. Han tåler søvnmangel bedre enn meg, så han skal ta en del nattevåk, men til gjengjeld få sove lenge i helgene. Til han våkner, og det er 9 eller 13. Jeg skal jo amme, men han kan bysse, løfte ungen til og fra vuggen til meg etc. Planen for barnehage er at han leverer, jeg henter. Fordi barnehagen er på vei på jobb for ham, og jeg jobber jo ikke fullt, så vil hente før han er ferdig på jobb.

Jeg synes egentlig jeg er ganske bortskjemt. Jeg er 50 % ufør, så kunne skyldt på det, men sannheten er at han gjorde alt annet enn matlaging og husvask i begynnelsen da jeg var 100 % arbeidsfør også. Han er veldig snill, og har mye mer energi enn meg.

Anonym poster: 4f578fc60c587049b68540aca1fffa5e

Skrevet

Hos oss er det veldig sesongavhengig, siden mannen er gårdbruker. I travle perioder er det jeg som leverer og henter i bhg, lager middag, legger unger, vasker hus og det meste av klær mens han stort sett bare er innom for å spise, mens han setter på en maskin med fjøsklær, kanskje leser litt for en unge, tømmer søppel etc.

I mindre travle perioder er det fortsatt jeg som leverer hver dag, men han henter ca annenhver dag, og lager ofte middag. Han vasker og henger opp klær kanskje litt oftere enn meg, jeg bretter og legger på plass omtrent alt. Han tømmer søppel, og tar seg av alt med bil, og 99 % av alt vedlikehold av hus, all plenklipp og snømåking (med traktor og snøfreser) Vi handler ca like ofte, men vi er dårlig til å planlegge innkjøpene... Jeg tar meg av ungene fram til kl 18 hver dag, vi legger stort sett en unge hver. Jeg vasker stue, kjøkken, bad, gang og 3 soverom minst annenhver uke, han vasker trappa og kjellergangen en gang pr mnd... Og støvsuger litt innimellom.

Jeg føler ofte at jeg gjør mye mer enn ham men når jeg leser det jeg nettopp skrev ble jeg litt usikker :) Det er vel kanskje fordi jeg er alene med ungene både morgen og ettermiddag, og at vi begge er ganske late etter kl 20 om kvelden.

Anonym poster: b15872ff7b389d713f31f5d53a0aad4a

Skrevet

Han: vasker flaske, legger gutten i ukedagene og står opp i helgene, tar oppvasken (har ikke maskin), handler, vedlikehold, vasker klær.

Jeg: har guttungen, legger i helger, tar nattevåk og står opp i ukedagene, lager middag, rydder og legger på plass klær.

Ganske enkel fordeling og akkurat slik vi liker det. Vi holder oss til de områdene vi er flinkest til. Barnet skal være hjemme ett år til før barnehagestart så da blir det nok samme rutine. Når barnet er i barnehage er det jeg som leverer og far som henter ellers er rutinene helt like.

Skrevet

Jeg:

Vasker hus

Handler

Lager mat

Vasker klær

Han:

Støvsuger

Vasker sine klær (om jeg ikke har fått gjort det)

Deler på:

Levere og hente i bhg

Hagen

Rydde hus

Dekkskift tar dekkmann seg av :P

Vi jobber begge fullt.

Anonym poster: 9eb518042239d388f53a571ed60aec96

Skrevet

Vi jobber begge 100%, men mannen gjør nok litt mer husarbeid enn meg allikevel.

Han er forresten en skikkelig manne-mann som trener mye, har masse muskler og er ganske populær blant damene, men er flink med hus og barn allikevel.

Han:

står opp tidlig i helgene

Gjør mesteparten av handling og middagslaging

Gjør mesteparten av klesvasken

Vasker hus

Henter i bhg

Jeg:

Står opp med ungene i ukedagene og leverer i bhg

Vi bytter på å rydde kjøkken og legge.

To barn og bor i leilighet.

Anonym poster: 76f2725c774d7fe169affa9b4f9eaff6

Skrevet

Huff, jeg er redd han gjør det meste. Jeg går hjemme med minsta på 15 mndr og burde gjøre mye mer, men husarbeid er så tungt synes jeg og mannen er effektiv og flink. Han leverer eldstemann i bhg, jeg henter. Jeg står for klesvask og lager middag innimellom. Steller og sørger for minsta og legger henne, mens han legger storebror. Handling og Rengjøring står han for, nesten 100 %. I tillegg til plenklipping, bilvask og generelle "vaktmestertjenester" som bytte av lyspærer, dorull og slikt...

Det er veldig skjevt og jeg prøver stadig å ta meg sammen, men det er så vanskelig...

Anonym poster: d58ec1664d406b3c243782be0d0ec5c0

Skrevet

Jeg er hjemme med en på 10 mnd som er ganske krevende om dagen. Jeg lager også middag, vasker klær, går tur med hunden og tørker støv. Han tar barnet når han kommer fra jobb, støvsuger, vasker gulv, vasker opp, vasker badet og klipper gresset. Vi handler sammen og gjør alt annet sammen.

Anonym poster: aa601260a9b6376d84713dbf1c800c93

Skrevet

Jeg:

Henter og leverer i barnehage, handler klær og mat, vasker hus, støvsuger, vasker klær, passer på datoer ting skjer(bursdager, dugnad, foreldremøte etc) lager middag, planlegger middag, betaler regninger og holder kontroll på økonomien, raker, vanne planter, stryke klær, vaske vindu, rydde etter leggetid,

Han:

Klipper plen, fikser og pusser på båten, støvsuger en gang i jubelåret, kan lage middag hvis det er pannekake, pølse, pizza eller grillmat, hente i barnehage toppen en gang i mnd,

Begge jobber 100 %. Jeg leverer og henter siden jeg har flekstid, og han jobber fra 0700 til 1530. Og jeg begynner med maten siden jeg er hjemme før han. Men alt det andre han slipper unna, er kun fordi jeg er en kontrollfreak, og liker best å gjøre slike ting selv...

Skrevet

Jeg er for tiden hjemme. Han jobber i nordsjøen + har en liten jobb utenom hjemme som har styrer selv.

Han: Står opp med barn, tar stell og følger til skole + bhg. Henter oftere enn meg når han er hjemme. Har tar oppvaskmaskin, støvsuger av og til og tar av og til klessvask. Han tar seg av hage,bil,snekring og alle slike praktiske ting.

Jeg: Gjør alt annet av innvendig husarbeid + handler mat. Legger frem klær til barna og holder orden på klær osv.

Når han er borte i 2 uker gjør jeg jo alt!

Vi deler på legging hver kveld, deler på å kjøre til fritidsaktiviteter osv. Vi deler egentlig på alt som har med barna å gjøre

Anonym poster: 3048c081431fc920fd15f77bf54e5b8b

Skrevet

Han jobber 100 % og jeg jobber 93 % (turnus). Har to barnehagebarn.

Jeg:

Henter og leverer i bhg hver dag. (Bortsett fra når jeg har seinvakt, da henter han.)

Holder styr på klærne til barna, dvs sørger for at de har nok klær til enhver tid.

Lager middagsliste, handler og lager middag stort sett hver dag.

Organiserer "livene" våre! Mtp planlegge ukene: når skal det vaskes, når må vi handle for å rekke det før helga, sørge for at vi har bursdagsgaver til alle bursdagene, sørger for at vi har tatt opp brød etc, etc.)

Han:

Betaler regninger.

Ansvar for reparasjoner av ymse slag.

Ansvar for alt med bilen.

Klipper plenen.

Vasker opp/rydder etter middag hver dag.

Følge dattera på allidrett.

Deler på:

Rydding (men jeg gjør nok mest)

Klesvask, (men jeg gjør mest)

Husvask (men pga at jeg jobber litt redusert samt turnus gjør jeg mest)

Legger barna annenhver dag hver.

Skrevet

Til vanlig:

Jeg: Alt

Han: Ingenting

Nå (jeg er gravid med bekkenløsning):

Jeg: Ingenting

Han: Ingenting

:(

Anonym poster: 12203e56b2f02e962543d9cd6a2d8f3a

Skrevet

Jeg tror ikke du bør nevne vår arbeidsfordeling som et eksempel for mannen din......

Jeg jobber 100%. Han jobber 100%+ og er borte 12 timer daglig pga lang pendling. Jeg har alt ansvar for barnehagekjøring/-henting, gjøre klar om morgenen, lage middag, passe barn på ettermiddag fram til 18, pluss totalansvar når han har nattevakt/arbeidshelg (vi har to barn i barnehagealder). Jeg gjør ca 90-95% av husarbeidet. Jeg regner med at jeg må gjøre noe mer enn ham siden jeg er mer hjemme, men også når vi er hjemme begge to, ender jeg opp med alt husarbeidet, og han ser ikke NOE som skal gjøres, som regel. Setter seg ned og spiller data mens jeg rydder på kjøkkenet, liksom. :/

Anonym poster: 88a03725ec7ac8a1e0e8f301acd2f108

Skrevet (endret)

Jobber 100% begge to.

Jeg: leverer i bhg

Han: henter i bhg, alt av utearbeid som hagearbeid, klippe plen, bilen, plante blomster osv., mens jeg hjelper litt til.

Vi deler det meste av husarbeid, jeg tar badene mens han støvsuger og vasker gulvene. Han gjør nok litt mer enn meg for han liker husarbeid.:-) Lager middag sammen eller en av oss mens den andre underholder sønnen vår. Han leker mest med sønnen vår på kvelden. Vi legger sønnen vår sammen hver kveld.

Endret av Stina06
Skrevet

Jeg leverer i barnehagen, han henter.

Jeg handler.

Jeg lager mat i ukedagene, han rydder av bordet og rydder kjøkkenet etter middag.

Han lager middag i helgene.

Har tar alt av vedlikehold og alt utearbeid, han måker snø, klipper gress, klipper hekk, raker, luker, rydder gårdsplassen, steller sykler, holder garasjen ryddig, feier og spyler gårdsplassen, vasker biler, skifter dekk osv.

Inne tar han søpla, holder alt av boder, kjeller og loft ryddig og organisert. Han holder orden på sportsutstyr, ytterklær som skal arves, organisering av sesongklær osv.

Jeg vasker alt av klær, bretter og rydder på plass.

Jeg rydder, mopper og støvsuger.

Jeg legger ungene hver kveld, han tar alt av kjøring til og fra fritidsaktiviteter, bursdager, vennebesøk osv.

Han leker mye mer med ungene enn meg, er mye flinkere til å aktivisere dem og ta de med på ting. Sykler med dem, spiller ball med dem, aker med dem, går på ski med dem osv.

Jeg skifter på sengene, han vasker vinduer når det trengs.

Har vaskehjelp annenhver uke som skrubber ned badene, vasker under sengene, støvsuger sofaen skikkelig og sånne kjedelige ting.

Vi har bodd sammen i 15 år og har aldri kranglet om disse tingene, vi har bare funnet våre ting og fordelt etter evne og interesse uten å noen gang ha noen alvorlig samtale om det. Ting har bare falt på plass liksom...

Vi har fire barn sammen og et hus på 240 kvm.

Anonym poster: 61b140b60ce513ab5558b8bf4c60534e

Skrevet

Vet du, det har jeg ikke oversikt over engang. Vi gjør like mye hver, og vi gjør like mye av alt, og sånn er det bare. Vi har ikke bestemt at sånn skal det bli, det er bare helt naturlig at vi begge bidrar i like stor grad. Begge jobber fullt.

Men noen av "oppgavene" går jo på interesse og talent. Han skrur på bil og jeg steller i hagen, hadde det vært motsatt hadde vi vært fri for både biler og blomster. Jeg tar alt av klesvask også, men det er fordi jeg elsker å sortere det, legge det i maskinen, henge det opp og brette det etterpå - det gjør ikke han ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...