Gå til innhold

Dere med ørebarn...


Anbefalte innlegg

Skrevet

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

 

Anonym poster: 4d0506c4eb78413523082115dd1c0b59

 

Hahahah! Du er da virkelig patetisk lille venn. Det at du må kritisere min evne som mor pga et spørsmål sier kanskje litt om din evne som mor! Og kan du ikke telle? Tusende gang? Jeg har fått to!!! svar ang trekk! De første svarene var svar om barn som allerede HAR dren, da jeg muligens formulerte meg feil i hovedinnlegget! Og som du kanskje kan lese ( vist du klarer) så har personen som svarte før deg svart noe annet når det gjelder trekk!!! Surmaga kjerring!!!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

 

Anonym poster: 4d0506c4eb78413523082115dd1c0b59

 

Hahahah! Du er da virkelig patetisk lille venn. Det at du må kritisere min evne som mor pga et spørsmål sier kanskje litt om din evne som mor! Og kan du ikke telle? Tusende gang? Jeg har fått to!!! svar ang trekk! De første svarene var svar om barn som allerede HAR dren, da jeg muligens formulerte meg feil i hovedinnlegget! Og som du kanskje kan lese ( vist du klarer) så har personen som svarte før deg svart noe annet når det gjelder trekk!!! Surmaga kjerring!!!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Greit å vite at trekk/gå uten lue IKKE gir ørebetennelse (selv om man trodde dette i gamle dager...) Arvelige faktorer spiller inn og anatomiske forhold i øret. Barnehagebarn er mere utsatt for hyppig virussmitte og barn med dårlig motstandskraft. MEN, generell nedkjøling (spesielt kalde føtter) gjør at blodsirkulasjonen går litt ned og immunsystemet dempes noe, slik at man lettere blir forkjølet og dermed kan risikere ørebetennelse. Har lest flere steder at nedkjøling i ørene kan føre til at smerten ved ørebetennelsen kan bli verre, og det er jo ikke hyggelig.

 

Ut ifra situasjonen du beskriver ville jeg også vært usikker på å operere inn dren... Hva med å få en "second opinion" hos en annen spesialist?

 

Anonym poster: 30fc63dff1ef221da333b663d492d45d

Skrevet

Riktig. Man får ikke ørebetennelse av trekk/nedkjøling, men om det er en liten betennelse på gang, så bryter den lettere ut ved trekk/nedkjøling. Vi ble advart av ønh mot å la vår datter sove ute i vogn i bhg. Spesielt ved minusgrader. (Bergen)

 

Anonym poster: f3fcd4babb5d0597cc0bcf1a71904919

Skrevet

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

 

Anonym poster: 4d0506c4eb78413523082115dd1c0b59

 

Hahahah! Du er da virkelig patetisk lille venn. Det at du må kritisere min evne som mor pga et spørsmål sier kanskje litt om din evne som mor! Og kan du ikke telle? Tusende gang? Jeg har fått to!!! svar ang trekk! De første svarene var svar om barn som allerede HAR dren, da jeg muligens formulerte meg feil i hovedinnlegget! Og som du kanskje kan lese ( vist du klarer) så har personen som svarte før deg svart noe annet når det gjelder trekk!!! Surmaga kjerring!!!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Greit å vite at trekk/gå uten lue IKKE gir ørebetennelse (selv om man trodde dette i gamle dager...) Arvelige faktorer spiller inn og anatomiske forhold i øret. Barnehagebarn er mere utsatt for hyppig virussmitte og barn med dårlig motstandskraft. MEN, generell nedkjøling (spesielt kalde føtter) gjør at blodsirkulasjonen går litt ned og immunsystemet dempes noe, slik at man lettere blir forkjølet og dermed kan risikere ørebetennelse. Har lest flere steder at nedkjøling i ørene kan føre til at smerten ved ørebetennelsen kan bli verre, og det er jo ikke hyggelig.

 

Ut ifra situasjonen du beskriver ville jeg også vært usikker på å operere inn dren... Hva med å få en "second opinion" hos en annen spesialist?

 

Anonym poster: 30fc63dff1ef221da333b663d492d45d

 

Ja, det er det vi også tenker. Vi tenker å avvente litt og om det forverrer seg eller vi merker noen endring ønsker vi en ny vurdering av dren.

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Skrevet

Hi her....

 

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).

Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

 

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Ut fra det du beskriver her skjønner jeg ikke hvorfor dren er et tema engang?? Ørebetennelse en gang, og litt rød? Hæ? Vår sønn har hatt ørten ørebetennelser, trommehinnen buler, men legen har ikke engang vurdert noe slikt. Ørebetennelser er vanlig da... Og min har kun hatt virale, så medisiner har aldri hjulpet. Ikke har han blitt fulgt opp pga dette heller da legen mener han er helt normal.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

Skrevet

Hi her....

 

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).

Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

 

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Ut fra det du beskriver her skjønner jeg ikke hvorfor dren er et tema engang?? Ørebetennelse en gang, og litt rød? Hæ? Vår sønn har hatt ørten ørebetennelser, trommehinnen buler, men legen har ikke engang vurdert noe slikt. Ørebetennelser er vanlig da... Og min har kun hatt virale, så medisiner har aldri hjulpet. Ikke har han blitt fulgt opp pga dette heller da legen mener han er helt normal.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

Oi! Hmm. Ja, det viser bare det er forskjell på leger. Fastlegen sier at etter en ørebetennelse SKAL man på en etterkontroll etter 6 uker. Det mener jeg å ha lest også.

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Skrevet

Hi her....

 

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).

Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

 

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Ut fra det du beskriver her skjønner jeg ikke hvorfor dren er et tema engang?? Ørebetennelse en gang, og litt rød? Hæ? Vår sønn har hatt ørten ørebetennelser, trommehinnen buler, men legen har ikke engang vurdert noe slikt. Ørebetennelser er vanlig da... Og min har kun hatt virale, så medisiner har aldri hjulpet. Ikke har han blitt fulgt opp pga dette heller da legen mener han er helt normal.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

Oi! Hmm. Ja, det viser bare det er forskjell på leger. Fastlegen sier at etter en ørebetennelse SKAL man på en etterkontroll etter 6 uker. Det mener jeg å ha lest også.

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Har aldri vår sagt. Gutten har hatt ørebetennelse mer eller mindre fra august til mars (kanskje også før og etterpå, men det var første og siste gang legen sjekket ørene, så det helt tilfeldig).

 

Han har sagt at sålenge det virker som han hører godt er det ikke noe problem og går over av seg selv. Og han har bra språk, om enn med noen "talefeil", greier ikke si R feks del=der sått=sånn osv.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

Skrevet

Hi her....

 

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).

Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

 

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Ut fra det du beskriver her skjønner jeg ikke hvorfor dren er et tema engang?? Ørebetennelse en gang, og litt rød? Hæ? Vår sønn har hatt ørten ørebetennelser, trommehinnen buler, men legen har ikke engang vurdert noe slikt. Ørebetennelser er vanlig da... Og min har kun hatt virale, så medisiner har aldri hjulpet. Ikke har han blitt fulgt opp pga dette heller da legen mener han er helt normal.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

Oi! Hmm. Ja, det viser bare det er forskjell på leger. Fastlegen sier at etter en ørebetennelse SKAL man på en etterkontroll etter 6 uker. Det mener jeg å ha lest også.

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

 

Har aldri vår sagt. Gutten har hatt ørebetennelse mer eller mindre fra august til mars (kanskje også før og etterpå, men det var første og siste gang legen sjekket ørene, så det helt tilfeldig).

 

Han har sagt at sålenge det virker som han hører godt er det ikke noe problem og går over av seg selv. Og han har bra språk, om enn med noen "talefeil", greier ikke si R feks del=der sått=sånn osv.

 

Anonym poster: b725dc518c91020d9b0d3268ced07339

 

Et utdrag fra

 

http://www.familieverden.no/Helse/Sykdom-og-symptomer/Symptomer/Nar-barnets-syn-eller-horsel-skaper-uro/

 

- Et viktig råd til foreldre er at barnet alltid må gå på etterkontroll etter en akutt ørebetennelse. Etterkontroll anbefales etter fire til seks uker. Vi undersøker da om forholdene i ørene er normale, eller om det eventuelt er tegn til væske i mellomørene – slik som ved kronisk ørebetennelse, sier Kyllingstad.

 

 

Og det samme sier min fastlege. Men det er mulig det praktiseres annerledes andre plasser.. :)

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Skrevet

Ja, det var et godt poeng! Det finns AKUTTE ørebetennelser som er stort sett ufarlige og vanlige hos småbarn, og det finns KRONISKE ørebetennelser. Det er ved kronisk ørebetennelse det vurderes om dren kan hjelpe barnet med språktilegnelse. Det er lavere terskel for dren ved kronisk ørebetennelse enn hos voksne nemlig pga språkutvikling- voksne greier seg nemlig mye bedre med samme kronisk ørebetennelse når det gjelder språkoppfattelse. Når det er sagt, så tror jeg det er klare kriterier for å få diagnosen "kronisk ørebetennelse", og det er individuelt hvordan barnet reagerer på oppsamling av væske i mellomøre, hvordan formen og humøret er osv. Og det riktig at det ikke er noe entydig forskning på ørebetennelse og dren hos barn. Det eneste som er sikkert er at barn med ørebetennelse før skolealder SKAL følges opp. Tror det er en vanlig rutine- min sønn ble henvist til Øre-Nese-Hals lege for kontrollsjekk to ganger etter EN akutt ørebetennelse når han var 1,5 !

 

Anonym poster: 1a77afaa5546f998b3fef2422434a6d2

Skrevet

Vesla på snart 5 år fikk dren første gang da hun var 16 mnd. De var ute under 2 mnd. senere. Etter det har hun slitt med mange ørebetennelser. Og det går hull på tromhinnen hver gang. Heldigvis har hun ikke vondt. Hun har et godt språk heldigvis.

Har hele tiden fått beskjed om at hun helt sikkert vokser det av seg. Vi fikk likevel nok nå, og neste uke får hun satt inn nye dren. Håper det hjelper denne gangen...

Vi har alltid vinduet åpent. Og brukte som regel en liten tynn sommer lue da hun var yngre.

Skrevet

Takk for svar

 

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...