Gå til innhold

Dere med ørebarn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dren? Positivt og negativt med dren?

Har ei på 15 mnd som ble annbefalt dren, men vi er litt motvillige.

Er jo livredd for at hun skal få trekk på ørene, hun blir syk med en gang da. Men hva med når det begynner å bli varmt. Lue uansett? Og hva med vindu på soverommet? Har brukt å lufte, for så å lukke da hun skal legge seg. Men det blir fort varmt igjen. Kan hun sove med vindu litt åpent?

Ikke lett dette.,.

Anonym poster: 96626e3cc4b513c575bd625b162ed7f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg og ungene ( ja for to av de er/var ørebarn) så var det en lettelse å få innsatt dren. Tok ikke andre hensyn enn at de ikke skulle være under vann med hodet :)

Skrevet

Vi har da levd helt normalt. Eneste vi har passet på at han ikke dykket så mye når han badet. Konsekvensene er vel større ved å velge bort dren!!

Anonym poster: 4d0506c4eb78413523082115dd1c0b59

Skrevet

Det eneste vi fikk beskjed om etter operasjon var at hun ikke fikk dykke dypt under vann, noe som ikke var noe problem siden hun ikke var så gammel. Siden jeg brukte flere år på å få time til ØNH legen fordi fastlegen mente det ikke var nødvendig var hun nesten 4 år før hun fikk satt inn dren. Dette påvirket språket hennes. ØNH legen mente operasjonen skulle vært gjort mye tidligere. Språket ble mye bedre kort tid etter operasjonen, men strever enda med enkelte ord/bokstaver nå to år etter.

Anonym poster: 82c02c4c34bcee6dacb4441efd198494

Skrevet

Med det siste avsnittet med spørsmålene tenkte jeg ner på å få råd hva dere syna jeg skal gjøre uavhengig v dren eller ikke. Lue på i varme sommerdager? Vindu åpent på soverom?

Anonym poster: ef318bc0002ae217cced40fcf04a47d4

Skrevet

Mine slet begge med mye veske i mellomøret å begge fikk dren i 2års alderen dette hjalp veldigt på språket til begge men minste mistet drenet veldigt fort å ønh legen ville legge inn nye men sykehuset mente det ikke var nødvendigt han sliter ennå men utalelse på noen ord hos elste satt di i til han var 4å har bare hatt enn ørebetendelse i 7 årsalderen, eneste vi fikk beskjed om etter dren isettelse var å passe på i vann når vi var i utlandet ikke så stengt iforhold til hygiene i bassenga slik det er i norge, ellers var det bare å bade å kose seg

Anonym poster: 8f2a20031aabdab650ff550fb68bf5cc

Skrevet

Treng ikke lue uten at det er kald trekk heller ett pannebånd om sommeren men er det varmt treng du ikke noe, å vinduet kan fint stå i lufte posisjon om natta :) slik gjor vi det

Anonym poster: 8f2a20031aabdab650ff550fb68bf5cc

Skrevet

Hvorfor i huleste er dere motvillige? Dere vet at hun muligens har dårlig hørsel pga veske i ørene og dette hemmer språket veldig og det sosiale. Vet alt om dette. Har 2 ørebarn selv.

Anonym poster: 552b25b94833d5947f467a396b93e25a

Skrevet

Hvorfor i huleste er dere motvillige? Dere vet at hun muligens har dårlig hørsel pga veske i ørene og dette hemmer språket veldig og det sosiale. Vet alt om dette. Har 2 ørebarn selv.

Er motvillig ettersom jeg selv var et ørebarn som ble annbefalt dren. Jeg fikk det aldri. Har aldri hatt noe problemer av noe slag i ettertid. I tilleg så liker jeg ikke tanken på at lille skal under kniven før det er helt nødvendig.

Skrevet

Det er virkelig 0 stress å sette inn dren! Vi var hjemme igjen en time etter operasjonen. Vet ikke helt hvor du har det fra at de ikke må få trekk på ørene.. Har ØNH aldri nevnt noe om for oss. Kun som andre sier, de bør ikke ha hodet under vann eller få vann sprutet inn i ørene. Disse barna får jo dren fordi ørene ikke klarer å drenere ordentlig selv, og får derfor væske i mellomøret. Det har jo lite med trekk å gjøre. Forstår ikke at du tviler... Kanskje ungen din har mye vondt, hører dårlig Osv... I tillegg får de arr på trommehinnen om den sprekker..

Anonym poster: ea190fb61c2eef1191099ebbaf6878e2

Skrevet

Det er virkelig 0 stress å sette inn dren! Vi var hjemme igjen en time etter operasjonen. Vet ikke helt hvor du har det fra at de ikke må få trekk på ørene.. Har ØNH aldri nevnt noe om for oss. Kun som andre sier, de bør ikke ha hodet under vann eller få vann sprutet inn i ørene. Disse barna får jo dren fordi ørene ikke klarer å drenere ordentlig selv, og får derfor væske i mellomøret. Det har jo lite med trekk å gjøre. Forstår ikke at du tviler... Kanskje ungen din har mye vondt, hører dårlig Osv... I tillegg får de arr på trommehinnen om den sprekker..

Når det gjelder trekk på ørene er det jo selvfølgelig et spørsmål før dren blir satt inn. Altså om dren ikke blir satt inn hvordan er det med trekk på ørene??

Skrevet

Er motvillig ettersom jeg selv var et ørebarn som ble annbefalt dren. Jeg fikk det aldri. Har aldri hatt noe problemer av noe slag i ettertid. I tilleg så liker jeg ikke tanken på at lille skal under kniven før det er helt nødvendig.

. For de aller fleste får ikke dren med mindre det er nødvendig. Språk og hørsel har mye å si når det kommer til dette med innleggelse av dren.

Under kniven? Vel dette inngrepet er over på 5 min.

Skrevet

Hei. Et spørsmål til den forrige brukeren som sier at det blir et arr på trommehinna hvis den sprekker etter en ørebetennelse- tror du ikke det blir et arr på trommehinna etter drenrøret?...merkelig tankegang. Arr blir det uansett. Og den siste forskning som min Øre-Nese-Hals lege har sagt viser at i det lange løp så ser man ikke samme effekt på språkutviklingen som man hadde trodd før. Komplikasjonene etter gjentatte dren kan bli varig skade på trommehinne...Det er veldig individuelt, selvfølgelig, og det er derfor viktig å lytte til legens vurdering og anbefaling.

Anonym poster: 1a77afaa5546f998b3fef2422434a6d2

Skrevet

. For de aller fleste får ikke dren med mindre det er nødvendig. Språk og hørsel har mye å si når det kommer til dette med innleggelse av dren.

Vel... Man må jo under kniven for å få lagt inn dren. Uansett om selve inngrepet tar 5 min eller 5 timer...

Skrevet

Vel... Man må jo under kniven for å få lagt inn dren. Uansett om selve inngrepet tar 5 min eller 5 timer...

Haha...ok. Jeg gikk i alle fall ikke å tenkte på at nå skulle barna mine under kniven som om det var en stor operasjon. Men hjelpe meg. Jeg stiller meg i alle fall uforståelig til de foreldrene som faktisk ikke setter inn dren på barna hvis de har vedvarende veske i ørene over tid. Huff. Spør om råd så må man takle å få svar.

Skrevet

Haha...ok. Jeg gikk i alle fall ikke å tenkte på at nå skulle barna mine under kniven som om det var en stor operasjon. Men hjelpe meg. Jeg stiller meg i alle fall uforståelig til de foreldrene som faktisk ikke setter inn dren på barna hvis de har vedvarende veske i ørene over tid. Huff. Spør om råd så må man takle å få svar.

Haha? Hmm veldig morsomt. Og vil ikke si jeg har gitt noe som helst uttrykk for å ikke "takle å få svar"..

For min del vil jeg kalle det å få narkose og operere ikke bare er en bagatell, så jeg stiller meg uforståelig til de foreldre som ser på en operasjon som en bagatell.

Skrevet

Hva er vitsen med å spørre her inne når du ikke liker svarene du får? Hvis legen anbefaler dren, så er det noe du burde gjøre for barnet ditt sin skyld. Selv måtte jeg krangle meg til å få time på ØNH, og da vi endelig fikk det var gutten 4 år, null hørsel på det ene øret og kjempe dårlig språk. Gutten fikk virkelig et nytt liv etter drenet. Tenker på hvor mye bedre de første årene i livet hans hadde vært hvis han fikk dren tidligere. I dag legger dem ikke dren, opererer barn hvis det ikke virkelig er behov for det. Så så lenge legen mener dren er det beste for barnet ditt så burde du gå for det.

Skrevet

Hei. Et spørsmål til den forrige brukeren som sier at det blir et arr på trommehinna hvis den sprekker etter en ørebetennelse- tror du ikke det blir et arr på trommehinna etter drenrøret?...merkelig tankegang. Arr blir det uansett. Og den siste forskning som min Øre-Nese-Hals lege har sagt viser at i det lange løp så ser man ikke samme effekt på språkutviklingen som man hadde trodd før. Komplikasjonene etter gjentatte dren kan bli varig skade på trommehinne...Det er veldig individuelt, selvfølgelig, og det er derfor viktig å lytte til legens vurdering og anbefaling.

Anonym poster: 1a77afaa5546f998b3fef2422434a6d2

Vel, selvfølgelig blir det arr på trommehinnen etter et dren, det skjønner jeg også, men de aller fleste får satt inn dren en, max to ganger.. Ved gjentatte ørebetennelser risikerer man nye værre arrdannelse. Men viktigst av alt, man sparer barnet sitt for mye smerte!

Skrevet

Jeg jobber ved en operasjonsavdeling der jeg er daglig med på å legge dren på barn. Hos oss sover barnet på maske (dvs at de ikke får tube i halsen). Kirurgen har en øretube som han ser rett mot trommehinnen med hjelp av et mikroskopisk. Så tar han en liten kviv og lager et ørlite snitt i trommehinnen. Ofte på ørebarn velter det ut væske da som suges bort. Deretter lirker kirurg drenet på plass ved hjelp av et spesial instrument. Så er kirurgi ferdig og gassen skrues av og luftes ut. Barnet er en liten time på oppvåkning og så til lege for sjekk og utskrivning.

Ofte er det ganske små barn. Om barnet plages mye med øret så er der greit å gjennomføre opr. De passer på at de ikke legger unødig mange dren. I forhold til antall pasienter er det sjeldent at de legger flere enn et par ganger. Gjentatte ørebetennelser er mer skadelig i forhold til arrvev. I tillegg til at det gjør svært vondt.

Anonym poster: ba65ac8941298be21f9c3d2f4d96d98e

Skrevet

Når det gjelder trekk på ørene er det jo selvfølgelig et spørsmål før dren blir satt inn. Altså om dren ikke blir satt inn hvordan er det med trekk på ørene??

Jeg ville aldri lagt ungen min midt i trekken, ørebarn eller ikke. Men det er helg ufarlig å ha vinduet oppe hele natta, bare trekk senga litt bort så den ikke står under vinduet liksom

Skrevet

Hva er vitsen med å spørre her inne når du ikke liker svarene du får? Hvis legen anbefaler dren, så er det noe du burde gjøre for barnet ditt sin skyld. Selv måtte jeg krangle meg til å få time på ØNH, og da vi endelig fikk det var gutten 4 år, null hørsel på det ene øret og kjempe dårlig språk. Gutten fikk virkelig et nytt liv etter drenet. Tenker på hvor mye bedre de første årene i livet hans hadde vært hvis han fikk dren tidligere. I dag legger dem ikke dren, opererer barn hvis det ikke virkelig er behov for det. Så så lenge legen mener dren er det beste for barnet ditt så burde du gå for det.

Ikke liker svarene jeg får? Hvor tar du det fra? Jeg spør jo for jeg er usikker. Å når folk stiller spørsmål ved min usikkerhet så må jeg jo begrunne det! Har ikke noe med om jeg liker eller ikke liker svarene jeg får det vel? Snakk om å lage sine egne teorier her..

Skrevet

Jeg ville aldri lagt ungen min midt i trekken, ørebarn eller ikke. Men det er helg ufarlig å ha vinduet oppe hele natta, bare trekk senga litt bort så den ikke står under vinduet liksom

Takk:) men har trekk noe å si for barn med øreproblemer sånn egentlig? Eller har jeg missforstått? Innbiller meg at trekk gjør øreproblemer verre?

Skrevet

Det finnes ikke noe entydig svar i forskning. Men min personlige, mine barn og andre jeg kjenner med ørebarn er det entydige svaret at ja trekk påvirker.

Vi bruker mye pannebånd når det er "varmt" ute med kald trekk. Jenta husker godt hvor j***** vondt hun hadde de to siste gangene så hun kommer springende inn selv for å få på med en gang det er trekk. Det er ikke farlig og sjokklufte før man legger barnet, og det er ikke farlig å sove med vindu åpent så lenge trekken ikke når barnet.

Anonym poster: ba65ac8941298be21f9c3d2f4d96d98e

Skrevet

FOR TUSENDE GANG, TREKK HAR INGEN TING Å SI!!!!! Leser du ikke svarene du få? Din usikkerhet som mor er virkelig skremmende!

Skrevet

Hi her....

Å en ting til... Bare for å forklare vår situasjon... Da mini var 4 uker hadde hun en kraftig ørebetennelse. Det er denne som har "hengt igjen" altså- ingen ørebetennelse etter dette, men legen har sagt hun ikke er 100 % i ørene. Inni øret skal man ha en matt hudfarge, lille har en svak rødfarge, men ikke slik at det er betrenelse. Vi går til kontroll hver 8 uke. Hun har kun hatt den ene betennelsen da hun var 4 uker og er nå 15 mnd. Fastlege anbefalte ikke dren. Øre nese hals anbefalte etter at han fikk vite at hun har litt problemer med oppvåkning om natten (alt fra1 til 6 hver natt).

Fastlege mener hun ikke har vondt, ønh mener hun KAN utvikle språkproblemer.

Mitt ståsted ang drenoperasjon er derfor usikker. Ettersom jeg ikke vil ta en operasjon "bare for å ta den", men ønsker heller å vente å se om det kan bli bedre eller verre. Men er stadig usikker. Derfor spurte jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...