Gå til innhold

Samlisbrudd, baby på 7mnd.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer valgte å gå fra hverandre. Vi har en liten gutt på 7mnd. Nå klarer vi ikke å bli enige om hvordan samværsordningen og hvor bosted skal være. Vi skal til familevernskontoret neste uke, jeg gruer meg.

Lurer egentlig på hva som er barnets beste i denne situasjonen.. Han har vært sammen med meg hver eneste dag siden fødselen, jeg er fortsatt i mammaperm.

Det var jeg som valgte å skille lag fordi jeg ikke kunne stole på min mann som har spilleproblemer.. Han mener vi skal ha 50/50, blir det rett med tanke på at gutten vår er så liten? Kan noen komme med noen gode tips, råd eller erfaringer fra lignende saker?

 

Anonym poster: 4c31f661d3e83281faa795ad1a6c1281

 

Anonym poster: 4c31f661d3e83281faa795ad1a6c1281

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Anbefaler overhodet ikke 50-50 på en så liten baby. Du bør ha omsorgen, og han bør ha vanlig samvær, med overnatting om du synes det er greit.

Skrevet

Du bør ha ungen og han bør ha dag samvær frem til ungen er klar for overnatting rundt 1,5 års alderen.

 

Anonym poster: 6d405a451e17969ff33736b35eb4c23d

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Vil de fortelle han dette på familevernskontoret? Han nekter å høre på meg og han mener det er til vår sønns beste at det er 50/50.. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før, så det er litt greit å få vite hva om er det beste og hva jeg eventuelt skal gå med på... Det er hjerteskjærende bare jeg skal forlate min lille baby noen timer... :(

Skrevet

Jeg er også livredd for at han vil prøve å få den daglige omsorgen... Han tenker ikke på vår baby i denne saken- han tenker på seg selv.. Er det noen sjangse for han å nå igjennom med det? Jeg har selvfølgelig aldri gjort noe galt som skal tilsi at jeg ikke skulle hatt den daglige omsorgen.. Jeg elsker min baby over alt på jord!

Skrevet

Gjennom jobben min har jeg sett enormt mange samværsavtaler. Har aldri sett et så lite barn ha 50/50. De fleste som er så små har bare dagsamvær. Jeg er sikker på at familievernkontoret ikke vil si at 50/50 er til beste for barnet.

 

Anonym poster: 9469503d0afeb202c0d44218bc4fe0a2

Skrevet

Gjennom jobben min har jeg sett enormt mange samværsavtaler. Har aldri sett et så lite barn ha 50/50. De fleste som er så små har bare dagsamvær. Jeg er sikker på at familievernkontoret ikke vil si at 50/50 er til beste for barnet.

 

Anonym poster: 9469503d0afeb202c0d44218bc4fe0a2

 

Men har han noen sjangs til å få den daglige omsorgen? Jeg er som sagt kjempe redd for det, han sa han skulle gjør hva han kunne for å få det til.. :/

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det skal vel godt gjøres at han får hovedomsorgen. Da skal du være rimelig uskikket

Skrevet

Ved fvk anbefaler de ikke 50/50 til barn under fire år. I domstolen blir det aldri dømt 50/50 til barn under 7 år. 50/50 er ikke aktuelt for så små barn. Det naturlige ville være at du får hovedomsorgen og far får samvær som i begynnelsen kun er et par timer, hjemme hos deg. Så etterhvert kan han ta med seg barnet u, ha det hjemme hos seg selv og når barnet er over året kan man fint starte med overnatting hod far. Dersom dere ikke blir enige på fvk kan dere går til retten og siden barnet har vært såpass mye sammen med deg og du fortsatt har perm så er det lite sannsynlig at far vil få hovedomsorgen. Som sagt over her, da skal du være temmelig uskikket.

 

Anonym poster: 7f2906c342ab7fd1f625fb1d4f52ab25

Skrevet

I og med du har permisjon med barnet er det mest knyttet til deg.. Ergo vil du få hovedomsorgen. Ganske sikker på det, men vil selvfølgelig ikke gi deg noen garanti.. Men er 95% sikker :-)

Skrevet

Ok, det var godt å høre.

Jeg har flyttet ut for vi kunne ikke bo mer sammen, han kranglet med meg både dag og natt.. :/ så jeg måtte bare gå med på to døgn hver med gutten vår fram til møtet på familieværnskontoret, vil det på noen måte gå i mot meg? dette er en kjempe fortvilende og sårende situasjon...

Skrevet

50/50 ville jeg aldri gått med på i deres situasjon uansett pga dere ikke kommer til enighet. 50/50 krever utrolig mye av dere og samarbeidet bør være så perfekt som det går an.

 

Ville skrevet opp argumenter hvorfor du mener han ikke bør ha det og så ville jeg sagt minst mulig på fvk. Latt han dumme seg ut med slike uttalelser. Sitte helt rolig og ikke la det provosere eller irritere det lønner swg ikke

 

Anonym poster: a5682bf9bd2ccb5338283d8c8d1816a0

Skrevet

50/50 ville jeg aldri gått med på i deres situasjon uansett pga dere ikke kommer til enighet. 50/50 krever utrolig mye av dere og samarbeidet bør være så perfekt som det går an.

 

Ville skrevet opp argumenter hvorfor du mener han ikke bør ha det og så ville jeg sagt minst mulig på fvk. Latt han dumme seg ut med slike uttalelser. Sitte helt rolig og ikke la det provosere eller irritere det lønner swg ikke

 

Anonym poster: a5682bf9bd2ccb5338283d8c8d1816a0

 

Takk for svar!

Skrevet

Barnefar skal/skulle egentlig ta ut pappaperm fra og med august, hvordan vil dette bli? Og har man rett på barnehageplass når man ikke bor sammen med den andre forelderen? Her er det mange spørsmål.. Det er så vanskelig å finne ut av slike ting..

Skrevet

Jeg syns ikke du bør la far ha gutten så lenge alene før møtet med fvk. Gutten er då liten, at han trenger deg. Han får aldri 50/50. Det er anbefalt korte, hyppige samvær når barnet er så lite. Helt klart at far KUN tenker på seg selv. Han kommer nok til å få en overraskelse på fvk.

Du bør prøve å få hele permisjonen siden dere ikke bor sammen. Ring NAV å spør. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg flyttet hjem til familie/hjemsted nå, mens du har sjansen!

Du har dessverre ikke prioriter på bhgplass når du er alene.

Lykke, lykke til!!! Stå på ditt og gjør det som er best for barnet!!

Skrevet

Fatter ikke at folk går fra hverandre når de har en liten baby hjemme.

 

Anonym poster: 686289e35ffc7e342997c7d0e524e44e

Skrevet

Hvis bf har alvorlige spilleproblemer kan det nok være det beste for barnet på sikt at mor bryter med bf nå før barnet er gammelt nok til å huske at det har bodd sammen med faren sin. Snakker vi om pengespill eller pc-spill, forresten? Jeg antar det er det første.

 

Ofte følger det med psykiske problemer med spilleproblemer (eller omvendt: spilleproblemene er symptom på psykiske plager), store økonomiske problemer, løgn, bedrag, idiotiske beslutninger og til og med kriminalitet. I tillegg kan personene ha problemer med å rett og slett ha omsorg for et lite barn alene fordi de ikke klarer å koble ut spillet. De MÅ være på nettet og spille hele tida.

 

Vet om en far, som forresten prøvde å skaffe penger ulovlig og til slutt havnet i fengsel. Han hentet den lille datteren sin tidlig i barnehagen hver dag. Og da dro han rett på kjøpesenteret der jeg jobbet. For å spille på automatene der. Jeg kunne se dem fra butikken min. Jenta satt og sutret i bunnen av ei handlevogn. Faren sto og spilte. Helt oppslukt. Puttet i jenta kjeks og brus i blant for å få henne stille, uten å se på henne engang. Moren jobbet på butikk selv, og han dro aldri derfra før like før hun var ferdig på jobb. Kunne stå i 2-3 timer.

 

HI: det er bra for barnet ditt om det ikke har for mye samvær med bf hvis han også er slik!

 

Anonym poster: 92b3a1a349e82e259708b0a6e16f2598

Skrevet

Hva mener du med at dere har nå 2 dager hver?

Får du barnet ditt om morgenen når han går på jobb da, for du er vel i permisjon?

 

Anonym poster: 679bec70086191fb86514d8c943987e4

Skrevet

Signerer alle de gode rådene du har fått her inne og stå på ditt. Ikke gi deg og gå med på noe du kan angre på seinere. Babyen din har vært med deg siden han ble født og det er du som er hans nærmeste, dermed er det du som bør ha omsorgen for han og far ha dagsamvær. Hvis han har spilleproblemer og er ustabil så hadde jeg ikke latt dem være alene heller, men dette er jo noe du selv må vurdere. Og skift adresse på deg og babyen fortest mulig. Lykke til, håper at det ordner seg for dere :)

Skrevet

Det er ikke ok for en syv måneder gammel baby ked to døgn hver. Synes du bør trekke det tilbake...

 

Anonym poster: 4566d2fd5ff0508df335d9c14d526e59

Skrevet

Ungen er for liten til å være borte fra deg to døgn på det viset der.. Det bør du kutte ut straks.

 

Anonym poster: a0cebc1edaf07677f09cdc0a3cf3cf1d

Skrevet

Ja trekk de. 2 døgna med en gang! Ego barnefar. Herregud så fjern fyr.

 

Anonym poster: c36034843432a395ea545b439111513d

Skrevet

Jeg har akkurat vært gjennom det samme som deg og tulla var da 8 mnd. Skal til fvk på tirsdag. Frem til nå har far kommet til oss en dag i uken og hilst på baby. Han skal også møte oss i byen i dag for å hilse på datteren sin. Han skulle ut i permisjon nå, men jeg kontaktet NAV og de sa at han ikke har krav på perm så lenge jeg har daglig omsorg. Derfor overtok jeg hans permisjon. De kunne dog ikke fatte nytt vedtak før vi har vært på fvk og fått dette skrevet ned siden vedtaket hans allerede var fattet før bruddet. De sa også at ingen på fvk anbefaler 50/50 med små barn. Det var før det.... Ikke noe særlig at barnet er borte fra deg i to døgn nå, men far er sikkert ikke enig.... Barn blir urolige og får vanskeligheter med tilknytning med slik fordeling. Spesielt når man er baby!

 

Ang bhg så har det ingen betydning hvis du allerede har fått plass til barnet. Uansett så er enslige forsørgere prioritert ;)

 

Anonym poster: db141f042f5987d2e44e3b178f2ab2bc

Skrevet

Jeg syns ikke du bør la far ha gutten så lenge alene før møtet med fvk. Gutten er då liten, at han trenger deg. Han får aldri 50/50. Det er anbefalt korte, hyppige samvær når barnet er så lite. Helt klart at far KUN tenker på seg selv. Han kommer nok til å få en overraskelse på fvk.

Du bør prøve å få hele permisjonen siden dere ikke bor sammen. Ring NAV å spør. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg flyttet hjem til familie/hjemsted nå, mens du har sjansen!

Du har dessverre ikke prioriter på bhgplass når du er alene.

Lykke, lykke til!!! Stå på ditt og gjør det som er best for barnet!!

 

Hva skal jeg gjøre når han nekter at jeg skal ha gutten vår fram til da? Kan jeg bare ha han her hos meg og nekte å levere han fra meg da? Jeg har flyttet hjem til mine foreldre.. Takk for et fint svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...