Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Min søte datter er ganske aktiv og kan bli ganske sint til tider, hun er utredet for adhd men de har funnet ut at hun er en helt "normal" unge. Hun har sterke og svake sider som alle andre mennesker. Jeg fikk nettopp vite at min "bestevennine" har sittet å snakke stygt om henne, om ei 6 år gammel jente! Vedkommende som fortalte meg dette sa at de begge hadde sittet å snakket om henne, negativt vel og merke. Jeg kjenner jeg er så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, de kan si hva de vil om meg men å sitte å snakke dritt om et uskyldig barn? Vi nærmer oss 30 hele gjengen, og vi har alle barn, blir man aldri voksne? Har ikke tatt det med henne enda fordi jeg vil ha en voksen samtale om det og da kan jeg ikke vær sint når jeg snakker med henne. Hva ville dere gjort? Er det virkelig normalt at voksne snakker dritt om barn? Det de hadde snakket om var at hun var uspiselig, hun er vel den eneste av vennegjengens barn som er høflig, hun sier alltid værsåsnill og tusen takk. Hun er som alle andre barn...jeg skjønner det ikke. Jeg får så vondt i mammahjertet. Anonym poster: 476a7bed7b3386cba6ee4953bde8cb2d
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Hva hadde den som fortalte deg det å vinne...? Man baktaler ikke barn, men noen ganger har de fleste behov for å få ut litt damp. HUn syns vel ungen din tar litt mye plass noen ganger. Så lenge hun er grei mot jenta så får hun synes det hun vil. Det som er rarere er at denne personen, som har sittet og snakket dritt sammen med venninna di, forteller deg det?? Og hvorfor er du ikke sint på henne? Du kan ta deg faen på at hun/han har sagt minst like mye. Anonym poster: 38077b48ef2e92c429a926cd61056e87
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Vennene dine synes vel ikke datteren din er like søt og veloppdragen som du selv synes. Å nevne det er en helt naturlig ting. Det er ikke mange samtalene vi kunne hatt om vi aldri skulle si et negativt ord om noen. Om venninnene dine gjorde noe "galt" kommer jo ann på hva de egentlig sa og i hvilken sammenheng. Det må være lovlig å bli litt oppgitt over unger som ikke oppfører seg skikklig for eksempel. Anonym poster: ff037844620c8b105e80b8926b9ed8a2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Har du unger som er mer enn gjennomsnittet arbeidsomme så blir du snakket om. Det er både vondt og slitsomt. Særlig at alle vet hva som du gjør feil osv. Jeg har fått dritkjeft på foreldremøte, og det ble forlangt at min unge ikke skulle bli med på leirskole. Det var på samme møte hvor jeg sto fram foran 70 foreldre og ba om litt tålmodighet og forståelse, og forklarte at vi var i samarbeid med Bup og PPT. Gutten ble med han, og jeg hørte ikke noe mer. Og han kom over det takket være grundig adferdskorrigering. Man kan få mye ressurser ut av skolen om man går bananas på rektors kontor.. Anonym poster: 4a5edf533fb3144bdb9875324e703892
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Som sagt så innrømte hun at hun hadde sagt det og grunnet til at hun fortalte det var fordi hun hadde dårlig samvittighet. Ja det er lov til å bli oppgitt over barn men de hadde sittet å virkelig snakket dritt om henne. Jeg orker ikke å gå i detalj men det handlet ikke om å få ut damp... Man kan si negative ting helt klart men å sitte slik som det der synes jeg rett og slett er lavmål. Å om de har hatt problemer med henne eller meg så synes jeg de kunne snakket med meg om det. Hi Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Rivjernet Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 Det er sikkert deg de har snakket om. De mener sikkert du gjør en middels jobb som mor siden jenta de oppfører seg som hun gjør.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 Har du unger som er mer enn gjennomsnittet arbeidsomme så blir du snakket om. Det er både vondt og slitsomt. Særlig at alle vet hva som du gjør feil osv. Jeg har fått dritkjeft på foreldremøte, og det ble forlangt at min unge ikke skulle bli med på leirskole. Det var på samme møte hvor jeg sto fram foran 70 foreldre og ba om litt tålmodighet og forståelse, og forklarte at vi var i samarbeid med Bup og PPT. Gutten ble med han, og jeg hørte ikke noe mer. Og han kom over det takket være grundig adferdskorrigering. Man kan få mye ressurser ut av skolen om man går bananas på rektors kontor.. Anonym poster: 4a5edf533fb3144bdb9875324e703892 er det virkelig sant ? Jeg er nok fryktelig naiv jeg..trodde ikke voksne mennesker var i stand til slike ting...fy f for en råtten verden vi lever i! HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Det er sikkert deg de har snakket om. De mener sikkert du gjør en middels jobb som mor siden jenta de oppfører seg som hun gjør. Om de hadde snakket om meg så synes jeg faktisk det hadde vært greit for jeg tåler en del, men det var dessverre ikke slik i dette tilfellet. HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Vennene dine synes vel ikke datteren din er like søt og veloppdragen som du selv synes. Å nevne det er en helt naturlig ting. Det er ikke mange samtalene vi kunne hatt om vi aldri skulle si et negativt ord om noen. Om venninnene dine gjorde noe "galt" kommer jo ann på hva de egentlig sa og i hvilken sammenheng. Det må være lovlig å bli litt oppgitt over unger som ikke oppfører seg skikklig for eksempel. Anonym poster: ff037844620c8b105e80b8926b9ed8a2 Selvfølgelig synes ikke folk det. alle vet at mødre synes bedre om sine barn enn andre. Men jeg får stadig vekk høre fra andre at hun er veldig veloppdragen. På samtaler med skolen så har jeg også fått høre det samme og under utredning ble det også sagt. Det skal sies at mine venniner har mindre barn som kanskje ikke har begynt å "trasse" enda HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Hun hadde dårlig samvittighet? Bare tull. Da burde hun heller snakka med bestevenninna di igjen, og heller bestemt seg innbyrdes for å slutte med dritparten og heller gjøre noe konstruktivt. Har vanskelig for å tro at det ikke ligger noe mer her. Hun forsøker å skape splid. Hvem i helv med sine fulle fem i behold forteller ordrett alt man han snakket om til en 3.part (i ditt tilfelle den baktalte)? Detta lukter det svidd av... Anonym poster: 38077b48ef2e92c429a926cd61056e87
Gjest yrild Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 ok...man lufter negative tanker fortrolig til en annen venninne og hun sladrer om dette videre til deg.... For meg høres den sladrete venninnen din ut til å være den jeg sterkt ville mislikt! Hvis din venninne har et problem med datteren din, men behandler henne bra og er en god venninne for deg er det kun trist at du fikk vite om at hun har et problem med henne fordi denne andre venninnen sladrer om en fortrolig samtale (du tar jo også det hun sier seriøst, noe som tilsier at du stoler veldig lite på din beste venninne!). Man kan ikke forlange at alle skal elske barna like høyt som vi elsker dem.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #12 Skrevet 15. mai 2013 Er det virkelig så mange som synes det er greit å snakke dritt om barn ? Uskyldige barn? Uansett hvordan de oppfører seg så er de uskyldige og fortjener mer respekt enn som så. Da må man heller snakke dritt om foreldrene som faktis oppdrar barna. Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #13 Skrevet 15. mai 2013 Jeg tror dessverre det er veldig vanlig at voksne folk snakker stygt om andres barn. Anonym poster: 7fe3f2764be2bdd54871c7df8c0ca457
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #14 Skrevet 15. mai 2013 ok...man lufter negative tanker fortrolig til en annen venninne og hun sladrer om dette videre til deg.... For meg høres den sladrete venninnen din ut til å være den jeg sterkt ville mislikt! Hvis din venninne har et problem med datteren din, men behandler henne bra og er en god venninne for deg er det kun trist at du fikk vite om at hun har et problem med henne fordi denne andre venninnen sladrer om en fortrolig samtale (du tar jo også det hun sier seriøst, noe som tilsier at du stoler veldig lite på din beste venninne!). Man kan ikke forlange at alle skal elske barna like høyt som vi elsker dem. Har tvilt på henne en god stund nå, de siste årene har hun bare blitt en dårligere og dårligere vennine. Jeg tar faktisk ikke med datteren min dit om ikke jeg må fordi hun virker så treng til henne for veldig lite. Jeg prøver virkelig ikke å forvare mitt eget barn og synes heller ikke jeg burde men hele settingen synes jeg er unormal og fæl. HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #15 Skrevet 15. mai 2013 Jeg synes du er veldig hårsår og tar fryktelig på vei her jeg da, og det er jo sladrehanken du burde være sur på, makan til intrigemaker. Ok, så hadde venninnen din en dag hvor hun pøste ut av seg de tingene som gjør at hun ikke liker datteren din noe særlig, men hvilken rolle spiller det egentlig. Er hun grei med datteren din og behandler henne bra når dere er sammen trenger hun faktisk ikke like henne innerst inne, da oppfører hun seg som en ansvarfull voksen. Det er helt sikkert ting ved din datter hun setter pris på og liker også. Det er ikke alle barn man liker like godt, akkurat som man ikke liker alle voksne like godt. Som regel holder vi oss for gode til å snakke dritt om andre, men av og til øser vi av oss litt likevel, til noen vi stoler på at ikke bringer det videre. Den sladrehanken som kom til deg og fortalte dette, hva i alle dager ønsket hun å oppnå, annet enn å skape uvennskap og intriger? Det er dårlig oppførsel, hun burde holdt det for seg selv! Anonym poster: 364c841b740a964e798c9bc27e216fdc
LittLykkelig Skrevet 15. mai 2013 #16 Skrevet 15. mai 2013 Reagerer på uttrykket "snakker dritt om" i denne sammenhengen. Man snakker da vel om andres barn? Som f.eks. "synes det er slitsomt å ha Kari og Per på besøk. Synes han for lov til å gjøre alt han vil og at moren ikke irettesetter han." Dette er for meg ikke det samme som å snakke dritt. Tviler på at de sa "den j.... drittungen der. Hun er så skitten og lite sjarmerende". Ser ut som hun ene prøver å sette bestevenninna di i et dårlig lys. En bestevenninne ville vel vært smartere enn å snakke direkte stygt om barnet ditt HI? En annen mulighet er at de faktisk prøver å gi deg en heads up om at barnet ditt trenger litt korrigering, og at du er hårsår.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #17 Skrevet 15. mai 2013 Er det virkelig så mange som synes det er greit å snakke dritt om barn ? Uskyldige barn? Uansett hvordan de oppfører seg så er de uskyldige og fortjener mer respekt enn som så. Da må man heller snakke dritt om foreldrene som faktis oppdrar barna. Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1 Barn er ikke bestandig så uskyldige. Jeg kjenner for eksempel en jente som plager dyr, mobber to yngre jenter grusomt, for eksempel drar hun av dem buksene i friminuttene, slår, snakker konsekvent stygt om alt de har på seg, interessene deres osv. Det finnes sikkert en årsak, men å kalle henne "uskyldig" blir drøyt. Anonym poster: ff037844620c8b105e80b8926b9ed8a2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #18 Skrevet 15. mai 2013 Reagerer på uttrykket "snakker dritt om" i denne sammenhengen. Man snakker da vel om andres barn? Som f.eks. "synes det er slitsomt å ha Kari og Per på besøk. Synes han for lov til å gjøre alt han vil og at moren ikke irettesetter han." Dette er for meg ikke det samme som å snakke dritt. Tviler på at de sa "den j.... drittungen der. Hun er så skitten og lite sjarmerende". Ser ut som hun ene prøver å sette bestevenninna di i et dårlig lys. En bestevenninne ville vel vært smartere enn å snakke direkte stygt om barnet ditt HI? En annen mulighet er at de faktisk prøver å gi deg en heads up om at barnet ditt trenger litt korrigering, og at du er hårsår. Vel i dette tilfellet var det akkurat slik det var, de snakket dritt. Altså kalte henne ting osv. Kjenner jeg bare blir mer lei meg av svarene jeg får her men det er vel for at jeg fortalte hele historien. Å jeg er like sint på hun som fortalte meg dette men henne tok jeg det med der og da og da var jeg sint og vil ikke gjøre samme feilen med hun andre. Samtalen vi hadde da dette ble tatt opp handlet om å reparere et vennskap og da viste det seg at min beste vennine i tillegg til å ha snakket dritt, ja DRITT om datteren min hadde satt oss opp mot hverandre fra før av, noe jeg også fikk bevis på. hi Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
LittLykkelig Skrevet 15. mai 2013 #19 Skrevet 15. mai 2013 ... teori nr 2 ble sterkere når jeg leste at du synes bestevenninna di er for streng med datra di. Hvis det er slik at hun aktivt må irettesette barnet ditt og du som mor synes det er for strengt, så tror jeg du er altfor lite tydelig ovenfor barnet ditt. Jeg som venninne ville ikke irettesatt andres barn med mindre moren selv ikke løftet en finger.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #20 Skrevet 15. mai 2013 Er det virkelig så mange som synes det er greit å snakke dritt om barn ? Uskyldige barn? Uansett hvordan de oppfører seg så er de uskyldige og fortjener mer respekt enn som så. Da må man heller snakke dritt om foreldrene som faktis oppdrar barna. Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1 Barn er ikke bestandig så uskyldige. Jeg kjenner for eksempel en jente som plager dyr, mobber to yngre jenter grusomt, for eksempel drar hun av dem buksene i friminuttene, slår, snakker konsekvent stygt om alt de har på seg, interessene deres osv. Det finnes sikkert en årsak, men å kalle henne "uskyldig" blir drøyt. Anonym poster: ff037844620c8b105e80b8926b9ed8a2 Vel jeg har fortsatt troen på at de fleste SMÅ barn er uskyldige. men det kommer litt an på alder og forståelse av konsekvens da. HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #21 Skrevet 15. mai 2013 ... teori nr 2 ble sterkere når jeg leste at du synes bestevenninna di er for streng med datra di. Hvis det er slik at hun aktivt må irettesette barnet ditt og du som mor synes det er for strengt, så tror jeg du er altfor lite tydelig ovenfor barnet ditt. Jeg som venninne ville ikke irettesatt andres barn med mindre moren selv ikke løftet en finger. Jeg er en såkalt "streng" mor, har stor tro på at barn har godt av faste rammer og regler. Kan jo ta et eksempel på når jeg har syntes hun har vært for streng da : vi var der på besøk en gang og jenta mi spurte om hun kunne få lov til å tegne oe som hun ofte gjør når vi er der. Da får hun til svar : vel hadde du spist opp middagen din så hadde jeg sagt ja, men siden du ikke gjorde det så kan du bare sitte der. jeg velger mine kamper med omhu og at hun spiser opp middagen sin eller ikke er ikke en av de kampene. HI Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #22 Skrevet 15. mai 2013 Det høres ut som du og venninnen din har veldig forskjellig syn på barneopdragelse og at hun synes du setter for få grenser og mener barnet ditt er i ferd med å bli helt uspiselig av det. Sånn er verden, vi har alle forskjellig syn på ting. Du sier du mener alle barn er uskyldige og kanskje må få styre på litt som de vil, mens hun mener barn må settes på plass og ha klare grenser og regler? Anonym poster: 364c841b740a964e798c9bc27e216fdc
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #23 Skrevet 15. mai 2013 Det høres ut som du og venninnen din har veldig forskjellig syn på barneopdragelse og at hun synes du setter for få grenser og mener barnet ditt er i ferd med å bli helt uspiselig av det. Sånn er verden, vi har alle forskjellig syn på ting. Du sier du mener alle barn er uskyldige og kanskje må få styre på litt som de vil, mens hun mener barn må settes på plass og ha klare grenser og regler? Anonym poster: 364c841b740a964e798c9bc27e216fdc Som sagt over her så mener jeg at barn har godt av faste rammer og regler. Jenta mi får absolutt ikke oppføre seg som hun vil, og jeg mener fortsatt at om noen har noe de skulle sagt om oppdragelsen så snakk heller dritt om meg og kall meg stygge ting, men ikke barnet. Anonym poster: c9370f7f59645c4194f6567bd021ffb1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2013 #24 Skrevet 15. mai 2013 Min søte datter er ganske aktiv og kan bli ganske sint til tider, hun er utredet for adhd men de har funnet ut at hun er en helt "normal" unge. Hun har sterke og svake sider som alle andre mennesker. Jeg fikk nettopp vite at min "bestevennine" har sittet å snakke stygt om henne, om ei 6 år gammel jente! Vedkommende som fortalte meg dette sa at de begge hadde sittet å snakket om henne, negativt vel og merke. Jeg kjenner jeg er så sint at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg, de kan si hva de vil om meg men å sitte å snakke dritt om et uskyldig barn? Vi nærmer oss 30 hele gjengen, og vi har alle barn, blir man aldri voksne? Har ikke tatt det med henne enda fordi jeg vil ha en voksen samtale om det og da kan jeg ikke vær sint når jeg snakker med henne. Hva ville dere gjort? Er det virkelig normalt at voksne snakker dritt om barn? Det de hadde snakket om var at hun var uspiselig, hun er vel den eneste av vennegjengens barn som er høflig, hun sier alltid værsåsnill og tusen takk. Hun er som alle andre barn...jeg skjønner det ikke. Jeg får så vondt i mammahjertet. Anonym poster: 476a7bed7b3386cba6ee4953bde8cb2d Jeg forstår at du er såret, men tror ikke du skal legge for mye i dette heller. Noen har mer utadvendte barn med sterk vilje, og andre har enklere barn som ikke gjør så mye ut av seg. Begge deler er flott. Men for dem med det siste kan nok barn som likner din datter virke som en utfordring i blant, og det er ikke sikkert samtalen har dreid seg om så mye mer enn det . Har selv et veldig aktivt og entusiastisk barn som tar litt "plass" og har mange ideer, men hun er samtidig full av kjærlighet, snill, skoleflink (og sitter utrolig nok stille på skolen..!), skravler i blant så ingen andre får inn et ord, i blant litt engstelig, passer på at ingen holdes utenfor leken, og får lett venner som er oppriktig glade i henne. Men vet at enkelte i blant lettest ser tempoet og sjefingen til barnet mitt, og ikke like raskt de andre gode egenskapene, - så snakk med bestevenninnen din HI og gjør henne oppmerksom på den flotte helheten og at du er stolt av barnet ditt . Hadde også vært skeptisk til at en felles venninne hadde fortalt meg dette, så snakk med bestevenninnen din og hør hva det egentlig er snakk om her... Anonym poster: 8df9dd872a78bc8f062b82ca984e9d93
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 15. mai 2013 #25 Skrevet 15. mai 2013 Du vet, som mor så ser man gjerne sitt eget barn med andre øyne enn alle andre..... Og barn kan gjerne ha en annen oppførsel ute når ikke mor eller far ser. Da er det selvfølgelig ganske uforståelig for deg at andre synes barnet ditt er slitsomt eller uspiselig. Jeg har også en venninne som har en datter som er eksemplarisk når vi voksne er sammen, men skifter personlighet sammen med de andre barna. Dette ser heller ikke moren hennes, så det er litt vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå