Gå til innhold

Er du blodgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke gi blod pga sykdom og medisinbruk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg var uheldig den ene gangen jeg ga blod. Ga beskjed dagen jeg ga blod at jeg hadde vært "unormalt sliten" en stund, men det var ikke grunn nok til å ikke gi blod fikk jeg vite. Dagen etter ringte jeg opp igjen til sykehuset og sa at de ikke burde bruke blodet mitt fordi jeg hadde en unormal reaksjon på å ha "mistet" blod, og spurte om det kunne være tegn på sykdom. Fikk beskjed om at det bare var psykisk reaksjon (!), så blodet mitt ble visstnok brukt.

Fire måneder sener fikk jeg vite at jeg var syk og at jeg hadde vært syk da jeg ga blod. Tanken på at en alvorlig syk person kan ha blitt smittet av meg er vanskelig å takle, selv om den sykdommen jeg hadde i seg selv i normale tilfeller ikke er såå alvorlig. Men for en allerede syk person kan det jo være alvorlig å få kyssesyken på toppen.

Jeg varslet sykehuset om dette med det samme jeg fant det ut selv, de la lokk på saken og ville ikke si noe mer om det, annet enn at blodet mitt var blitt brukt.

Jeg synes det er fantastisk at folk gir blod, men for meg har det blitt helt feil. Dessverre.

Anonym poster: c44da3b5b6cedb1b21bc08a178cfdfda

Skrevet

Ble ikke en gang kaldt inn da jeg meldte meg som blodgiver. Ringte å spurte hvorfor. Pga navnet mitt så kunne de ikke. Hele slekta mi er 100 % norsk, jeg har et utenlandsk navn fordi moren min likte det navnet. De ville ikke en gang ta blodprøver og norsk kunne jeg ikke være. Så gir meg enda over helsenorge som ber om hjelp, men aviser de fleste pga ting som ikke har noe med saken å gjøre!

Anonym poster: 0920cff275bb352b1b4ac847265d5dad

Skrevet

Sjekket for mange år siden. Var da for tynn og hadde lav hb. Men fikk og inntrykk av at min blodtype ikke var ettertraktet da jeg har AB positiv, og kun de med samme blodtype som meg kan bruke den. Rundt 4 %. Det fine er, for min del at jeg kan få fra alle.

Og de må bare ta organene mine. Det har min mann fått beskjed om så han skal signere på at det er fritt fram for å forsyne seg.

Er AB rh+ så skjeldent at det bare er 4% av oss som har det? Jeg, mannen og sønnen vår har den. Godt å høre at vi kan få alle typer blod. Det ante jeg ikke. :)

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne gi blod. Men jeg har brukt narkotika bl.a mye hasj, kokain, amfetamin, osv. Dette er MANGE år siden, gjør ingenting slikt lenger! Har også en tatovering som er tatt i utlandet for ca 7 år siden. Utelukker dette meg totalt eller?

Jeg er i hvertfall organdonor:)

Anonym poster: 75dd103b9c4c5697444e93f78489180b

Skrevet

Jeg meldte meg som blodgiver med en gang jeg ble 18 år og ga blod til jeg var 26 år. Da fikk jeg ikke lov lengre på grunn av en kronisk sykdom jeg har fått.

Glad for det jeg har gitt.

Står i beinmargs registeret også, men vet ikke om jeg kan gi det lengre heller.

Er også organdonor om noen trenger det etter at jeg er ferdig med de.

Anonym poster: fb543efcf146b4d6dfad474a90feb08a

Skrevet

Er blodgiver, ga i forrige uke :-)

De ringer meg ofte en uke før oppsatt time og hører om jeg kan komme inn på flekken.

Skrevet

Nei. Jeg var uheldig den ene gangen jeg ga blod. Ga beskjed dagen jeg ga blod at jeg hadde vært "unormalt sliten" en stund, men det var ikke grunn nok til å ikke gi blod fikk jeg vite. Dagen etter ringte jeg opp igjen til sykehuset og sa at de ikke burde bruke blodet mitt fordi jeg hadde en unormal reaksjon på å ha "mistet" blod, og spurte om det kunne være tegn på sykdom. Fikk beskjed om at det bare var psykisk reaksjon (!), så blodet mitt ble visstnok brukt.

Fire måneder sener fikk jeg vite at jeg var syk og at jeg hadde vært syk da jeg ga blod. Tanken på at en alvorlig syk person kan ha blitt smittet av meg er vanskelig å takle, selv om den sykdommen jeg hadde i seg selv i normale tilfeller ikke er såå alvorlig. Men for en allerede syk person kan det jo være alvorlig å få kyssesyken på toppen.

Jeg varslet sykehuset om dette med det samme jeg fant det ut selv, de la lokk på saken og ville ikke si noe mer om det, annet enn at blodet mitt var blitt brukt.

Jeg synes det er fantastisk at folk gir blod, men for meg har det blitt helt feil. Dessverre.

Dette var ihvertfall ikke din feil, men forstår det er vanskelig å godta at du gjorde det du kunne - men det gjorde du!
Skrevet

Jeg vil veldig gjerne gi blod. Men jeg har brukt narkotika bl.a mye hasj, kokain, amfetamin, osv. Dette er MANGE år siden, gjør ingenting slikt lenger! Har også en tatovering som er tatt i utlandet for ca 7 år siden. Utelukker dette meg totalt eller?

Jeg er i hvertfall organdonor:)

Anonym poster: 75dd103b9c4c5697444e93f78489180b

Om du har brukt sprøyter i forbindelse med narkotikaen, kan du ikke gi blod. Tatovering gir kun karantene.
Skrevet

Dette var ihvertfall ikke din feil, men forstår det er vanskelig å godta at du gjorde det du kunne - men det gjorde du!

Jeg vet at jeg gjorde det jeg kunne, men det gjør ikke tanken lettere likevel ift at mitt blod kan ha påført et annet menneske sykdom og i verste fall død.

Jeg innser også at man ikke kan teste alt blod for absolutt alle risikofaktorer. Siden jeg vet jeg gjorde det jeg kunne så går jeg ikke og grubler på dette til daglig, men jeg ønsker uansett ikke å risikere å komme i samme situasjon en gang til. Kanskje feigt av meg, men slik får det bare være. Derfor bra at det er så mange andre som er blodgivere :)

Skrevet

Ble ikke en gang kaldt inn da jeg meldte meg som blodgiver. Ringte å spurte hvorfor. Pga navnet mitt så kunne de ikke. Hele slekta mi er 100 % norsk, jeg har et utenlandsk navn fordi moren min likte det navnet. De ville ikke en gang ta blodprøver og norsk kunne jeg ikke være. Så gir meg enda over helsenorge som ber om hjelp, men aviser de fleste pga ting som ikke har noe med saken å gjøre!

Anonym poster: 0920cff275bb352b1b4ac847265d5dad

Det var da spesielt!! Har du ringt flere ganger og spurt?? - jeg vil tro dette er en som har stått opp på feil fot du har snakket med... Jeg beklager på vegne av Helse Norge, og håper du hever deg over dette og prøver igjen.
Skrevet

Nei, jeg blir svett og uvel bare av å tenke på blodprøver. Har besvimt flere ganger, jeg er skikkelig pysete på slikt! Så om jeg skulle gitt mye blod hadde jeg nok gått inn i sjokk...

Bra at ikke alle er like pysete og feige som meg :P

Anonym poster: 6f1d1d28ecf3aa5bf165644091ba4061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...