Gå til innhold

Hvis man har barn så kan man jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig med deg hi. Og gjerne masse overskudd til å være sosiale, være med på dugnader, pusse opp hus, reise lange flyturer osv. Ikke lett å forstå alltid

Anonym poster: 506c53d256d222cb506b6e529013e966

Er ikke det riktig da at man skal kunne ha overskudd til å leve ved siden av da? Skal man gå som en zombie mellom jobb og barn?

Jeg har ikke overskudd til det akkurat nå som jeg har 3 barn under 5! Tenker ikke at det er samfunnets ansvar å legge til rette for at jeg har overskudd til å være sosial, pusse opp, dra på ferie etc. Så ofte føler jeg meg som en zombie. Å få barn er et valg man tar, og det kan til tider være ekstremt slitsomt.

Anonym poster: 3c0e7b99aec374bb689787c22359cb81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på diverse stønader siden før jeg fikk barn, men har alltid trodd at med riktig behandling så vil jeg før eller senere (helst før) klare å komme ut i jobb. Jeg trodde ikke jeg hadde så veldig begrenet kapasitet, men at hovedproblemet var å finne noen som ville ansette meg. Det har vist seg at jeg sannsynligvis har tatt feil.

Jeg trodde også at det ikke var så krevende å ha barn. Der tok jeg også feil. Er det i det hele tatt noen som har klart å forestille seg hvordan det er før de har prøvd det? Jeg klarte i allefall ikke det. Og når det valget først er tatt, så kan det jo ikke gjøres om.

Om jeg klarer den jobben det er å ha barn eller ikke kan vel diskuteres. Ofte klarer jeg det selv om jeg egentlig føler at jeg ikke klarer det, fordi jeg må. For hvilket alternativ har man når barnet først er der? Men jeg har også mye avlastning fra familie, mer enn mange sikkert vil si er heldig. Men det er tross alt bedre enn at barnet er hjemme og ting går helt galt.

Og ja, jeg har (eller sørger for å ha) overskudd til å stille opp på dugnader, foreldremøter, avslutninger, 17. mai feiring osv. Dette gjør jeg for barnet mitt, og ingen ser hva det koster meg, hva jeg må ofre i dagene før og etter. Barnet mitt kan ikke noe for min sykdom og fortjener at jeg stiller opp på samme måte som andre foreldre. Er det virkelig noen som mener det motsatte, at jeg burde bruke det overskuddet til å jobbe i stedet?

Anonym poster: 3e9efca818269e356b9905f4b56e5b01

Skrevet

Jeg kjenner en som dessverre ikke burde hatt barn ved siden av sin uføretrygd. Hun er dessverre for selvopptatt og oppslukt av egne problemer til å orke å ta av seg ungene skikkelig. Det går på stumpene løs. Mannen hjelper jo til, men han jobber jo, og er bare hjemme på kvelden.

Hun har angst og overfører nok den til barna sine med tid og stunder.

Anonym poster: 005ea06e3bfd4c9e02ac574df6347ba2

Jeg kjenner opptil flere i full jobb som heller ikke burde hatt barn... Av forskjellige grunner.

Anonym poster: 0af9a828412653300c6bcbf2cbb66467

Skrevet

Hvis man på en eller annen måte er så syk at man ikke makter både jobb og barn, må man selvsagt prioritere barna sine. Om man har barn i barnehage, kan man jo hvile, sove, gå til legen eller annen behandling mens barna er der og ha overskudd til dem når de kommer hjem.

Anonym poster: ca4efff4d1d53dee3af63c7b3668c181

Skrevet

Hvis man på en eller annen måte er så syk at man ikke makter både jobb og barn, må man selvsagt prioritere barna sine. Om man har barn i barnehage, kan man jo hvile, sove, gå til legen eller annen behandling mens barna er der og ha overskudd til dem når de kommer hjem.

Skrevet

Skrevet

Så det du sier er at hvis man er syk så unner du ikke disse menneskene den gleden det er å ha barn?

Det er ingenting i livet som gir meg mer glede å positiv innvirkning enn barnet mitt.

Datteren min gir meg mer energi enn det hun tar :)

Hva med barna da, fortjener ikke de mer å ha mor og far sammen med seg, enn at du skal være redd for hva skattepengene våre går til?

Jeg betaler gledelig skatt, for at alle som ønsker skal få oppleve den gleden det er å ha den rikdommen et barn gir:) selv om man er syk:)

Skrevet

Jeg var forholdsvis ung da jeg fikk barn. På den tiden visste jeg ikke at jeg hadde sykdomssymptomer, bare at ting var vanskelig. Alle trodde at jeg bare kunne ta meg sammen, og følgelig trodde jeg også det. Ettertiden har vist at det var ikke fullt så lettvint å løse problemene.

Ting går absolutt fremover, men der har tatt lang tid, og jeg er nok ikke "i mål" ennå.

Anonym poster: 6f6158b7b39eb872e25be57875af8a6a

Skrevet

Jeg fikk rygg plager etter å ha fått barn. jeg trener hardt og har gjort mye. mitt mål er å jobbe igjen.

Anonym poster: cec7e277fb2f94627de85f34d844a053

Skrevet

Hva vil det si å kunne jobbe "noe"? Hva bør være nedre grense for stillingsprosent når man får barn?

Skrevet

Så da må staten ta regninga fordi man velger bort jobb??

Anonym poster: 17b2f869067e44fbca7075c906b23091

Ja :)

Skrevet

Ja, lurer jeg også på - mine unger er i alle fall såpass "krevende" at det hadde vært ganske vanskelig om jeg hadde vært "arbeidsufør..." Mener heller ikke å tråkke noen på tærne her.

Anonym poster: 19892739b22fa37e4130a1d79d0482a9

Det er vel gjerne det som gjør at noen blir arbeidsufør ved forskjellige diagnoser, da det blir for mye med BÅDE hjem og jobb. Derfor tvinges noe å velge og naturlig nok velger da de fleste å bruke den energien man har på hjem og familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...