Gå til innhold

psykologhjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bedt om legetime for å spørre etter henvisning til psykolog. Litt redd for at jeg ikke får det... hva er det som egentlig kreves for å få time hos psykolog? Er selvsagt en grunn for at jeg endelig har tatt tak i det og bedt om time som jeg har tenkt på lenge, men vet ikke om det er god nok grunn.

Anonym poster: a5443c050776062685f4193d40e93b3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplevde at det var SVÆRT lang ventetid (bodde da et sted uten mulighet for privat) og jeg sto på venteliste i 1 år. Jeg var svært deprimert pga. mamma som er alkoholiker, som jevnlig prøvde å ta livet sitt, som "terroriserte" meg med telefoner og sms nesten døgnet rundt etc. Det var så ille at jeg kollapset på jobb, dro hjem og kom meg ikke ut av senga på nesten 3 uker. Jeg var helt tom, jeg glemte ord, jeg mistet hukommelsen, var veldig trist, hadde null matlyst og ville ikke være sosial. Dette var noe som hadde bygd seg opp iløpet av nesten 10 år og som slo meg ned med en gedigen smell.

Kom aldri til psykolog, men jeg mosjonerte og trente meg frisk med tett oppfølging og hjelp fra en fantastisk fastlege.

Lykke til! Håper du får time raskt og at ting bedrer seg for deg :)

Anonym poster: f771b120077d090fddd3cb1026cee9ec

Skrevet

Når du får henvisningen, så be samtidig om en liste over psykologer med refusjonsavtale. Så må du ringe rundt til dem, forklare hva problemet er og høre om de har mulighet til å ta deg inn og eventuelt når.

Anonym poster: aebc3cbc3ba71e843a824c8e559a90a0

Skrevet

Når du får henvisningen, så be samtidig om en liste over psykologer med refusjonsavtale. Så må du ringe rundt til dem, forklare hva problemet er og høre om de har mulighet til å ta deg inn og eventuelt når.

Å hjelpes... jeg klarer knapt å ta telefonen... må jeg ringe eller kan jeg bare få tildelt en eller sende brev eller noe?

HI

Skrevet

Det er mulig å sende brev. Jeg bor i Oslo hvor utvalget privatpraktiserende med refusjonsavtale er ganske stort. Det tok tre måneder fra jeg sendte brev til jeg fikk første time, da bare timer han hadde ledig innimellom. Faste timer ble tilgjengelige etter ca seks måneder.

Anonym poster: 9e7bdb4bfcf35ba2f42f5f80d6138d99

Skrevet

Å hjelpes... jeg klarer knapt å ta telefonen... må jeg ringe eller kan jeg bare få tildelt en eller sende brev eller noe?

HI

Du kan sende brev. Ville ha sendt det til ca. 5- 10 stykker, så er du sikker på at du finner noen som kan ta deg i mot innen rimelig tid.

Skrevet

jeg fikk hensivning sendt i mars og var på min første psykologtime i slutten av april. så det er håp om å få hjelp raskt :) det du kan gjøre er å få lege til å sende henvisning til psykiatrisk sykepleier i kommunen, det er et lavterskel tilbud, men det er god å ha det i påvente av psykologhjelp. det hjalp i allefall meg. og der er det kort ventetid også :)

Anonym poster: 0fb2273fd68ede321cb161097504a590

Skrevet

Takk for svar :) Jeg håper selvsagt det ikke tar alt for lang tid når jeg først tar steget om å be om å få snakke med en psykolog. Men det er ikke akutt, det er bare at jeg nå først ønsker å ta tak i "problemene". Flott å vite at jeg kan sende brev istedefor å ringe. Det jeg likevel er aller mest redd for er at jeg blir avvist av legen om at jeg ikke er "syk" og ikke trenger hjelp. Jeg anser meg selv ikke som syk heller. Men det er ett og annet jeg sliter med likevel. Derfor er jeg litt usikker på hvor ille det må være for å få henvisning til psykolog, det er jo trossalt offentlig støttet og man betaler bare en egenandel med mindre man ordner time selv hos helprivat psykolog (som ikke er et alternativ. Så det er vel en viss terskel for hvor ille det må stå til før man får time? Og hvor mye må jeg egentlig avsløre til fastlegen min? Gruer meg veldig til timen og vurderer fortsatt å avbestille den fordi jeg synes det er så ubehagelig å dra. Spesielt hvis jeg står i fare for å ikke få time uansett.

HI

Skrevet

Du behøver ikke være akutt syk for å få henvisning eller bli prioritert, og du behøver ikke gå i detaljer ovenfor fastlegen din. Men du må nok gå i detalj i brevet til psykologen.

Lykke til :)

Skrevet

Du behøver ikke være akutt syk for å få henvisning eller bli prioritert, og du behøver ikke gå i detaljer ovenfor fastlegen din. Men du må nok gå i detalj i brevet til psykologen.

Lykke til :)

Skal jeg skrive brev til psykologen? Hvordan fungerer det? Vurderer mer og mer å avbestille :(

Skrevet

Lykke til smile.png

Skal jeg skrive brev til psykologen? Hvordan fungerer det? Vurderer mer og mer å avbestille sad.png

Dersom du ikke vil ringe, men henvende deg skriftlig til terapeuten må du vel nødvendigvis skrive brev? Jeg fikk en mal hos fastlegen for hva som var viktig å få med. De fleste terapeuter ønsker jo å vite noe om problemstillingen, for å kunne vurdere om deres felt og arbeidsmetoder er det riktige for deg.

Og du, det er bare du selv som kan bestemme om du vil ta initiativet til å søke behandling. Stort sett alle terapeuter er opptatt av at du skal være motivert før de ønsker å ta deg inn. Om du synes det er vanskelig å presentere overfor fastlegen, kan du jo eventuelt ta med noe skriftlig til denne også. Du behøver slett ikke gå i detalj, men en del av fastlegens funksjon er jo å vurdere om du har et faktisk behov, så litt bør du jo kunne si.

Skrevet

Skriv brev!

Det jeg gjorde som viste seg å være lurt, var å si at jeg trodde jeg kun trengte noen få timer. Da var det lettere for ham å ta meg enn om jeg trodde jeg trengte langvarig terapi. Men jeg vet jo ikke om hva dine behov er.

Lykke til! Ikke vær redd for å gå til psykolog, det er virkelig et utolig privilegium å få en uhildret person å snakke med.

Anonym poster: 706b9b4c8ca9e1052a39bf62fcc0d69e

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er motivert, men motivasjonen er litt svingende. Det enkleste er jo å la være. Men kanskje ikke det lureste. Bestilte meg time til fastlegen en dag jeg følte motet var litt bedre enn det er i dag. Det er mest at jeg er redd for å komme igang. Gruer meg til å dra til fastlegen og spørre etter henvisning, og gruer meg til å kontakte psykologene der jeg må brette ut problemene uten å en gang se den jeg snakker med :( Men det går vel fint. Er jo forsåvidt mye enklere å skrive det enn å si det uansett, så håper jeg bare det ikke kommer på avveie og at jeg må sende et slikt brev til veldig mange. Synes bare det er litt ubehagelig. Kanskje jeg ikke trenger å skrive så mye og kan si mer når jeg først kommer dit. Har aldri vært til psykolog før så det her blir jo helt nytt for meg... vet ikke noe særlig om prosessen men det har dere jo fortalt meg litt om nå så det er jo bra. Det er jo et veldig flott tilbud å kunne få snakke med psykolog som nevnes her, og får jeg det så er jeg takknemmelig. Jeg håper virkelig at jeg først får noe ut av det når/hvis jeg får time, når jeg må igjennom alt det andre her først.

Skrevet

Hvis du har penger til det, så kan du kontakte en psykolog privat og få time omtrent på dagen. Tenkte i forhold til at du da slipper å først gå til fastlegen og så kanskje måtte kontakte flere og så vente på time. Men da må du betale alt selv. Jeg gjorde det selv for noen år siden og fikk time 2 dager etterpå.

Anonym poster: a801f34b31c882c276385cfcd2bb6068

Skrevet
Gruer meg til å dra til fastlegen og spørre etter henvisning, og gruer meg til å kontakte psykologene der jeg må brette ut problemene uten å en gang se den jeg snakker med :( Men det går vel fint. Er jo forsåvidt mye enklere å skrive det enn å si det uansett, så håper jeg bare det ikke kommer på avveie og at jeg må sende et slikt brev til veldig mange.

Jeg tror jeg sendte henvisning + egenskriv til ca ti terapeuter. Fikk tilbud om time hos to av dem. De som sendte avslag returnerte også henvisningen og egenskrivet sammen med avslaget, så var jeg i hvert fall helt sikker på at ingenting kom på avveie.

Det er en ubehagelig prosess. Men helt klart verdt det.

Skrevet

Hvis du har penger til det, så kan du kontakte en psykolog privat og få time omtrent på dagen. Tenkte i forhold til at du da slipper å først gå til fastlegen og så kanskje måtte kontakte flere og så vente på time. Men da må du betale alt selv. Jeg gjorde det selv for noen år siden og fikk time 2 dager etterpå.

Hva måtte du betale for privat?

HI

Skrevet

HI

Jeg betalte ca.650 for 45 minutter, men dette var i 2008. Så det er sikkert dyrere nå..

Skrevet

Det er veldig lite trolig at legen din vil overprøve din egen vurdering av at dette er noe du trenger. Du trenger nok heller ikke å utbrodere hva du ønsker å snakke med psykologen om.

De privatpraktiserende psykologene jeg kjenner foretrekker en skriftlig beskrivelse av problematikken fremfor telefonhenvendelse, de har ikke kapasitet til å sile telefoner. Det er dessuten vanskelig å avvise folk når man først snakker med dem.

Håper dette går fint og at du kommer nokså raskt i gang når du først har identifisert behovet for det. Lykke til!

Skrevet

HI

Du må nok regne med 800-900 kroner.

Skrevet

Har bedt om legetime for å spørre etter henvisning til psykolog. Litt redd for at jeg ikke får det... hva er det som egentlig kreves for å få time hos psykolog? Er selvsagt en grunn for at jeg endelig har tatt tak i det og bedt om time som jeg har tenkt på lenge, men vet ikke om det er god nok grunn.

Du får ikke psykologtime av legen, men en henvisning, dvs at han har "godkjent" at du kan ha nytte av en psykolog. Få liste over de med avtale, så ringer du rundt.

Anonym poster: 83d7bcc7a6fe0dae9954012f0968136a

Skrevet

Det koster 900 for en privat time i Oslo nå.

Anonym poster: 8dd7b6b82174c53f9196e27e7d2e7558

Skrevet

Og, anbefaler KOGNITIV terapi!!!!!

Jeg var hos to som ikke var det, som nærmest sa hei og så var de stille som østers.. Og jeg skulle sitte/ligge og legge ut. De skulle liksom ikke forstyrre mine innerste og bakenforliggende tanker og problemer. Dette funket ikke for meg! Jeg fikk nærmest angst før timen, og for "presset" om å finne på noe å si i time to og tre osv.

Kognitiv terapi er mer en form for konstruktiv samtale, hvor man ser framover! :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

HI

Skrevet

Jeg var hos to som ikke var det, som nærmest sa hei og så var de stille som østers.. Og jeg skulle sitte/ligge og legge ut. De skulle liksom ikke forstyrre mine innerste og bakenforliggende tanker og problemer. Dette funket ikke for meg! Jeg fikk nærmest angst før timen, og for "presset" om å finne på noe å si i time to og tre osv.

Kognitiv terapi er mer en form for konstruktiv samtale, hvor man ser framover! :)

Finnes det virkelig psykologer som lar pasientene ligge og snakke og ikke sier noe selv? I dag? Trodde det bare var på film eller muligens for 40 år siden.

Anonym poster: 22ba623092289d91639a847afa45bb0f

Skrevet

Hmmm må jeg skrive det i brevet, at jeg ønsker kognitiv terapi? Jeg aner jo ikke noe om de ulike terapiformene, så hva de gjør spiller ikke så stor rolle for meg bare det er konstruktivt og hjelper, men jeg har virkelig ikke lyst til å ligge på en benk og snakke uten at psykologen sier noen ting, som en slags freudiansk teknikk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...