Gjest FinogFjong Skrevet 14. mai 2013 #26 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det. Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 Det står endel om det her http://www.regjering....html?id=649139 Sorry, det var feil, dette gjelder barnet selv, skal se om jeg finner riktig Nei, finner ikke igjen det, det har gått ut noen rundskriv på jobb, men disse ligger godt på jobben gitt (permisjon nå hehe) Men meener det er politiet selv som har "bestemt" dette. Er noen standardformuleringer i alle bekymringsmld som kommer fra politiet om dette såvidt jeg husker. Endret 14. mai 2013 av FinogFjong
Gjest FinogFjong Skrevet 14. mai 2013 #27 Skrevet 14. mai 2013 Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det. Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 Det står endel om det her http://www.regjering....html?id=649139 Sorry, det var feil, dette gjelder barnet selv, skal se om jeg finner riktig Nei, finner ikke igjen det, det har gått ut noen rundskriv på jobb, men disse ligger godt på jobben gitt (permisjon nå hehe) Men meener det er politiet selv som har "bestemt" dette. Er noen standardformuleringer i alle bekymringsmld som kommer fra politiet om dette såvidt jeg husker. Her fant jeg noe: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3084119.ece#.UZJxmsouJdg Handler riktignok om hasj-bruk, men vet at mange polititdistrikter har rutine på å sende ved lovbrudd, når vedkommende bor sammen med barn, eller har barn.
humlesurr Skrevet 14. mai 2013 #28 Skrevet 14. mai 2013 Hvor er du, HI? Anonym poster: fb368e85e8847fb197820251f7c1c70a Gjemmer seg plutselig for både barnevernet og NAV!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #29 Skrevet 14. mai 2013 Politiets anledning til å melde bekymring ved foresattes forseelser uten at barnet er direkte involvert, er mildest talt omstridt. Både etisk og juridisk. Men det er absolutt slik at flere politidistrikter praktiserer en slik tilnærming, og det er mye mulig at det er bakgrunnen for denne bekymringsmeldingen. Anonym poster: 428ee71ff40c648a2c80a7cd5e4a4fe3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #30 Skrevet 14. mai 2013 Det måvel være noe mer enn at han bare var dritings? Havner man på glattcelle bare fordi man er dritings? Anonym poster: f2949cb250ff881e2916dea47da1fba4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #31 Skrevet 14. mai 2013 Det måvel være noe mer enn at han bare var dritings? Havner man på glattcelle bare fordi man er dritings? Anonym poster: f2949cb250ff881e2916dea47da1fba4 Når man ikke er i stand til å komme seg hjem på egen hånd , eller gå i det hele tatt, ja. Nei, jeg snylter ikke. Vi har en pause i forholdet og bor fra hverandre. Virkelig, trengte bare svar på et enkelt spørsmål, og så blir jeg fremstilt som kriminell. *tommelopp* over og ut Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2013 #32 Skrevet 14. mai 2013 Det måvel være noe mer enn at han bare var dritings? Havner man på glattcelle bare fordi man er dritings? Anonym poster: f2949cb250ff881e2916dea47da1fba4 Når man ikke er i stand til å komme seg hjem på egen hånd , eller gå i det hele tatt, ja. Nei, jeg snylter ikke. Vi har en pause i forholdet og bor fra hverandre. Virkelig, trengte bare svar på et enkelt spørsmål, og så blir jeg fremstilt som kriminell. *tommelopp* over og ut Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2 . Når du skriver det er din samboer og at han ikke er registrert på samme adresse er det ikke rart folk reagerer Anonym poster: fec533a6a564ceb5136d505abc5c1717
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2013 #33 Skrevet 16. mai 2013 Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det. Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 Det står endel om det her http://www.regjering....html?id=649139 Sorry, det var feil, dette gjelder barnet selv, skal se om jeg finner riktig Nei, finner ikke igjen det, det har gått ut noen rundskriv på jobb, men disse ligger godt på jobben gitt (permisjon nå hehe) Men meener det er politiet selv som har "bestemt" dette. Er noen standardformuleringer i alle bekymringsmld som kommer fra politiet om dette såvidt jeg husker. Her fant jeg noe: http://www.aftenpost...ce#.UZJxmsouJdg Handler riktignok om hasj-bruk, men vet at mange polititdistrikter har rutine på å sende ved lovbrudd, når vedkommende bor sammen med barn, eller har barn. Ja, den artikkelen har jeg kommet over. Det står riktignok ingenting om hva som ligger til grunn for endringen av prosedyre, eller hvilken lov som anvendes. Jeg har lett en del på nettet da slike omfattende endringer som regel har blitt debattert på forhånd. Som regel vil ligge ute for allmennheten i form av et offentlig skriv av en eller annen art. Jeg har merkelig nok ikke funnet noe som helst som utdyper hvordan man har veid de ulike hensynene opp mot hverandre. PS: Jeg må bare få si at jeg på ingen måte er en bekjemper av verken politi eller barnevern, jeg er heller ikke en forkjemper for fri flyt av rusmidler, jeg er derimot en av dem som kan sitte til langt på natt en lørdagskvel og lese NOU'er og Norges Lover med stor interesse. Denne rutinen hos politiet interesserer meg fordi det er en stor avgjørelse med tanke på hvilke konsekvenser det får for grunnleggende rettigheter som personvern og rettsikkerhet. Jeg finner det fryktelig merkelig om dette ikke har vært gjenstand for debatt mellom noen etater eller politiske interesseorgan. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255
Gjest FinogFjong Skrevet 16. mai 2013 #34 Skrevet 16. mai 2013 Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det. Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 Det står endel om det her http://www.regjering....html?id=649139 Sorry, det var feil, dette gjelder barnet selv, skal se om jeg finner riktig Nei, finner ikke igjen det, det har gått ut noen rundskriv på jobb, men disse ligger godt på jobben gitt (permisjon nå hehe) Men meener det er politiet selv som har "bestemt" dette. Er noen standardformuleringer i alle bekymringsmld som kommer fra politiet om dette såvidt jeg husker. Her fant jeg noe: http://www.aftenpost...ce#.UZJxmsouJdg Handler riktignok om hasj-bruk, men vet at mange polititdistrikter har rutine på å sende ved lovbrudd, når vedkommende bor sammen med barn, eller har barn. Ja, den artikkelen har jeg kommet over. Det står riktignok ingenting om hva som ligger til grunn for endringen av prosedyre, eller hvilken lov som anvendes. Jeg har lett en del på nettet da slike omfattende endringer som regel har blitt debattert på forhånd. Som regel vil ligge ute for allmennheten i form av et offentlig skriv av en eller annen art. Jeg har merkelig nok ikke funnet noe som helst som utdyper hvordan man har veid de ulike hensynene opp mot hverandre. PS: Jeg må bare få si at jeg på ingen måte er en bekjemper av verken politi eller barnevern, jeg er heller ikke en forkjemper for fri flyt av rusmidler, jeg er derimot en av dem som kan sitte til langt på natt en lørdagskvel og lese NOU'er og Norges Lover med stor interesse. Denne rutinen hos politiet interesserer meg fordi det er en stor avgjørelse med tanke på hvilke konsekvenser det får for grunnleggende rettigheter som personvern og rettsikkerhet. Jeg finner det fryktelig merkelig om dette ikke har vært gjenstand for debatt mellom noen etater eller politiske interesseorgan. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 hehe, du har det genet du også ja... Du kan jo prøve å sende en forespørsel til politiet, kan hende de kan gi mer oppdatert info. Det gikk ut noen rundskriv om ny praksis fra politiet for et par år siden ca, men jeg har ikke tilgang på det hjemme...irriterende nok...
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #35 Skrevet 17. mai 2013 Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det. Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 Det står endel om det her http://www.regjering....html?id=649139 Sorry, det var feil, dette gjelder barnet selv, skal se om jeg finner riktig Nei, finner ikke igjen det, det har gått ut noen rundskriv på jobb, men disse ligger godt på jobben gitt (permisjon nå hehe) Men meener det er politiet selv som har "bestemt" dette. Er noen standardformuleringer i alle bekymringsmld som kommer fra politiet om dette såvidt jeg husker. Her fant jeg noe: http://www.aftenpost...ce#.UZJxmsouJdg Handler riktignok om hasj-bruk, men vet at mange polititdistrikter har rutine på å sende ved lovbrudd, når vedkommende bor sammen med barn, eller har barn. Ja, den artikkelen har jeg kommet over. Det står riktignok ingenting om hva som ligger til grunn for endringen av prosedyre, eller hvilken lov som anvendes. Jeg har lett en del på nettet da slike omfattende endringer som regel har blitt debattert på forhånd. Som regel vil ligge ute for allmennheten i form av et offentlig skriv av en eller annen art. Jeg har merkelig nok ikke funnet noe som helst som utdyper hvordan man har veid de ulike hensynene opp mot hverandre. PS: Jeg må bare få si at jeg på ingen måte er en bekjemper av verken politi eller barnevern, jeg er heller ikke en forkjemper for fri flyt av rusmidler, jeg er derimot en av dem som kan sitte til langt på natt en lørdagskvel og lese NOU'er og Norges Lover med stor interesse. Denne rutinen hos politiet interesserer meg fordi det er en stor avgjørelse med tanke på hvilke konsekvenser det får for grunnleggende rettigheter som personvern og rettsikkerhet. Jeg finner det fryktelig merkelig om dette ikke har vært gjenstand for debatt mellom noen etater eller politiske interesseorgan. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255 hehe, du har det genet du også ja... Du kan jo prøve å sende en forespørsel til politiet, kan hende de kan gi mer oppdatert info. Det gikk ut noen rundskriv om ny praksis fra politiet for et par år siden ca, men jeg har ikke tilgang på det hjemme...irriterende nok... Ja, jeg vet. Politiregisterloven åpner muligens for en slik praksis, men den er jo ikke trådt i kraft ennå. Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #36 Skrevet 17. mai 2013 Trodde barnevernet alltid kontaktet foreldre FØR de åpnet undersøkelse? Når de mottar bekymringsmelding skal de innen en uke avgjøre om de skal åpne undersøkelse. I løpet av denne uken trodde jeg man alltid pratet med foreldrene for å avgjøre om man ønsker å åpne en undersøkelse. Kan dette tyde på at alvorlighetsgraden i meldingen er høy? Anonym poster: ca5d64002ff3d699e2a7db27ef7e7a29
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #37 Skrevet 17. mai 2013 Trodde barnevernet alltid kontaktet foreldre FØR de åpnet undersøkelse? Når de mottar bekymringsmelding skal de innen en uke avgjøre om de skal åpne undersøkelse. I løpet av denne uken trodde jeg man alltid pratet med foreldrene for å avgjøre om man ønsker å åpne en undersøkelse. Kan dette tyde på at alvorlighetsgraden i meldingen er høy? Anonym poster: ca5d64002ff3d699e2a7db27ef7e7a29 Nei. Det er ikke vanlig praksis å kontakte foreldrene før man avgjør om undersøkelse skal åpnes, det er en avgjørelse som tas ut fra meldingen. Anonym poster: 428ee71ff40c648a2c80a7cd5e4a4fe3
Gjest FinogFjong Skrevet 17. mai 2013 #38 Skrevet 17. mai 2013 Trodde barnevernet alltid kontaktet foreldre FØR de åpnet undersøkelse? Når de mottar bekymringsmelding skal de innen en uke avgjøre om de skal åpne undersøkelse. I løpet av denne uken trodde jeg man alltid pratet med foreldrene for å avgjøre om man ønsker å åpne en undersøkelse. Kan dette tyde på at alvorlighetsgraden i meldingen er høy? Anonym poster: ca5d64002ff3d699e2a7db27ef7e7a29 Neida, for det ER ingen sak, før det er en sak Foreldrene har ingen innvirkning på om det åpnes en undersøkelse eller ikke. Det bestemmes ut fra innholdet i meldingen.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2013 #39 Skrevet 17. mai 2013 Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. På hvilken måte er det et lovbrudd med såkalt grøftefyll? Skjønner det er et lovbrudd når politiet gir en bot, men skjønner ikke helt hvordan. Et råd til HI kan være å fjerne alle synlige vinflasker som står til pynt i bokhyller, osv. Og ikke unnlate å gi barnet oppmerksomhet selv om Bv er på besøk. Det er akkurat som besøk hos helsesøster - hvis du overser barnet under kontrollen, tror helsesøster at det er noe galt. Anonym poster: 04133e5096790237a327c73b06e1013c
Gjest FinogFjong Skrevet 18. mai 2013 #40 Skrevet 18. mai 2013 Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. På hvilken måte er det et lovbrudd med såkalt grøftefyll? Skjønner det er et lovbrudd når politiet gir en bot, men skjønner ikke helt hvordan. Et råd til HI kan være å fjerne alle synlige vinflasker som står til pynt i bokhyller, osv. Og ikke unnlate å gi barnet oppmerksomhet selv om Bv er på besøk. Det er akkurat som besøk hos helsesøster - hvis du overser barnet under kontrollen, tror helsesøster at det er noe galt. Anonym poster: 04133e5096790237a327c73b06e1013c ...resonementet er temmelig enkelt...om man gjennom "grøftefyll" havner i en situasjon hvor man ikke er i stand til å ta vare på seg selv (i "voksentiden)...hva kan da vedkommende finne på å gjøre innenfor husets fire vegger, når man har ansvar for barn...Det er vel forresten brudd på noen lover å være overstadig beruset på offentlig sted. Å ha barn er heldigvis ikke lenger noen privatsak, oppfører du deg som en idiot i fylla, ja da må du faktisk finne deg i å svare for hvordan du ivaretar barna dine ellers.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2013 #41 Skrevet 18. mai 2013 hva kan da vedkommende finne på å gjøre innenfor husets fire vegger, når man har ansvar for barn... Det offentlige tenker seg altså at de verste ting foregår innenfor husets fire vegger. Men hvordan skal det offentlige bli kvitt disse bekymringene? I tilfeller der man har forsøkt seg på totalovervåkning av familier, har det ikke ført til noe godt. Anonym poster: 04133e5096790237a327c73b06e1013c
Gjest FinogFjong Skrevet 18. mai 2013 #42 Skrevet 18. mai 2013 hva kan da vedkommende finne på å gjøre innenfor husets fire vegger, når man har ansvar for barn... Det offentlige tenker seg altså at de verste ting foregår innenfor husets fire vegger. Men hvordan skal det offentlige bli kvitt disse bekymringene? I tilfeller der man har forsøkt seg på totalovervåkning av familier, har det ikke ført til noe godt. Anonym poster: 04133e5096790237a327c73b06e1013c ? Det er da ikke snakk om det? Voksne folk må greie å ivareta seg selv ute i det offentlige rom. Greier de det, skjer det jo ingenting. I Hi's tilfelle var jo samboer så sanseløst beruset at han ikke greide å ta vare på seg selv, da er man vesentlig fullere enn de fleste. Om vedkommende har så fraværende dømmekraft ute blant folk, syns jeg det er på sin plass at han må svare for seg. Har ingenting med totalovervåkning å gjøre det. Det er bra at samfunnet holder "slike" litt i øra. Har man ansvar for barn, må man leve et liv som er forenelig med det. Det innebærer å oppføre seg som folk, ganske enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå