Gå til innhold

Hjelp ang barnevern


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det datt en "Beslutning om oppstart av undersøkelse" ned i postkassa mi i dag. Nå sitter jeg bare å hylgriner.

 

Det står i meld: ... har mottat melding fra politiet vedrørende ditt barn, og besluttet at meldingen gir grunnlag for oppstart av undersøkelse" ....

 

Da lurer jeg på:

 

Er det da politiet som har sendt bekymringsmelding?

Ville det stått noe annet dersom det var en anonym bekymringsmelding fra privatperson?

 

Min samboeren drakk seg alt for full på bursdagen sin, og ble stoppet av politiet, og kjørt til fyllearresten. Var ikke noe bråk, han var bare for full til å ta vare på seg selv, fikk et forelegg som ble betalt med en gang.

 

Er det dette som har utløst bekymringsmeldingen?

 

 

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

Videoannonse
Annonse
Gjest yrild
Skrevet

Prøv å ikke bekymre deg. Hvis det eneste som er "i veien" med dere som foreldre er at din mann drikker for mye iblandt (uten at barna direkte er involvert i dette) har du jo ingenting å frykte :-)

 

Vær åpen og imøtekommende.

Skrevet

Sikker på han bare drakk alkohol og at det ikke var noe annen rus i bildet?

 

Anonym poster: 216b942013f14f80c4bc9b9c7fc65f0e

Skrevet

Ja, det er politiet som har meldt.

 

Anonym poster: 216b942013f14f80c4bc9b9c7fc65f0e

Skrevet

antakelig er det den hendelsen som har utløst undersøkelsen, men i steden for å bekymre deg og stresse burde du ta en telefon til barnevernet. de kommer til å fortelle deg om det er politiet, barnehage, helsestasjon, anonym privatperson osv som har meldt bekymring.

 

husk at politiet er pliktige til å melde dersom de har en bekymring og så er det barnevernet som avgjør om bekymringen har grunnlag eller ikke.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Han er ikke registerert på samme adresse som barnet

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

Skrevet

Melding fra politiet, ja. Kan det ha skjedd hjemme hos far? Politiet melder rutinemessig fra ved husbråk dersom det er barn til stede. Narkotikabruk kan også bli rutinemessig meldt fra om selv om barna ikke er til stede.

 

Anonym poster: dca6394a0d4e9c5e1431991b705e1379

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Han er ikke registerert på samme adresse som barnet

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

 

Du skrev at din samboer var innblandet i en situasjon og lurte på om dette kunne være relatert. Ja det kan det. De fleste samboere er registrert på samme adresse, derav samboer.

Om det ikke gjelder forhold du selv nevnte i innlegget, er det veldig vanskelig å svare deg da, så da må du nok vente til møtet.

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Han er ikke registerert på samme adresse som barnet

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

 

Han er fortsatt far til barnet og har kanskje samvær? Da er det nok det som bekymrer politi og barnevern, og som hovedomsorgsgiver så er det du som vil få undersøkelsessaken selv om dette kanskje kun dreier seg om relasjon far og barnet

 

Anonym poster: 3b4c96247867dfbdd4466f6a98849477

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Han er ikke registerert på samme adresse som barnet

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

 

Han er fortsatt far til barnet og har kanskje samvær? Da er det nok det som bekymrer politi og barnevern, og som hovedomsorgsgiver så er det du som vil få undersøkelsessaken selv om dette kanskje kun dreier seg om relasjon far og barnet

 

Anonym poster: 3b4c96247867dfbdd4466f6a98849477

 

Beklager, men jeg misforstod (leste ikke god nok). Når han er din samboer så bor han sammen med deg og barnet. Da er det dette de vil undersøke, ang. din samboers rusproblemer og det å bo med et barn

 

Anonym poster: 3b4c96247867dfbdd4466f6a98849477

Skrevet

Det er ingenting å hylgrine for, om du aldri har hatt kontakt med politiet er det ikke du som er problemet.

 

Det er enten samboeren din eller barnets far som har hatt problemer med politiet, kan godt hende det er episoden til samboeren din.

 

Vi skal bare være glad for at rusmisbrukende foreldre blir fanget opp i systemet så barna kan få hjelp. Om dette var en enkeltepisode for samboeren din, og hans alkoholinntak ikke påvirker barnas hverdag vil saken raskt bli henlagt...

 

Anonym poster: 62008cd95ce0f6b3a9a831846e2b8f87

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Han er ikke registerert på samme adresse som barnet

 

Anonym poster: ac80b687ea5c1988c7aa09808f6267f2

 

Kjenner at jeg blir litt forvirret her. Han er din samboer, er han også far til barnet ditt? Og om så, hvorfor har ikke far og barn adresse på samme sted? Om han ikke er far, har barnet da bostedsadresse hos sin far?

 

Det er nok politi som har meldt inn bekymringen og om det er som du sier at han kun har blitt for full den ene gangen (?) har du nok ingen grunn til bekymring. Men hvis det er en kjent sak at samboeren din stadig drikker seg sanseløs, er det jo faktisk grunn til bekymring?

 

Anonym poster: 45cfbeab764f8644314fbb889fe6f872

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

Uansett hvilken type lovbrudd det er, som for eksempel om du kjører for fort, bygger på huset uten å ha papirene i orden eller tar en røyk et sted der det ikke er lovlig?

 

Anonym poster: 6b255d1a9bae5e15ea8c92aef18b662b

Skrevet

Det er sannsynligvis samboeren dins fyllekjøring som er grunnlag for bekymringsmelding. Han bor sammen med et barn og kjører når han drikker. Det er bekymringsfullt. På den annen side - hvis dette var en engangsforteelse, vil barneverntjenesten sannsynligvis avslutte undersøkelsen med konklusjon om at ingen tiltak iverksettes. Slapp av, det er ikke sånn at de er ute etter å ta dere :)

Gjest FinogFjong
Skrevet (endret)

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

Uansett hvilken type lovbrudd det er, som for eksempel om du kjører for fort, bygger på huset uten å ha papirene i orden eller tar en røyk et sted der det ikke er lovlig?

 

Anonym poster: 6b255d1a9bae5e15ea8c92aef18b662b

 

? Om du bygger på huset er vel neppe en politisak i det hele tatt da, men det handler om lovbrudd som går på omsorgsituasjonen for barn da, selvfølgelig. F.eks rus, vold, trusler etc.

Om du kjører så fort at det faktisk blir politisak ut av det (ikke bot), vil dette også bli med. Når man villig setter eget og andres liv i fare, er det selvsagt at man må se nærmere på mer.

Å ha barn er heldigvis ingen privatsak lenger.

Endret av FinogFjong
Skrevet

Aner jeg svindel siden samboeren og barnet ikke er registrert på samme adresse?

(Mottar du overgangsstønad osv uten å egentlig ha rett på det?)

 

Anonym poster: 17eed71e44a6e2ded2031a9737d09993

Skrevet

Her virker det som om det er ugler i mosen, ja. Han er samboer, men ikke registrert på samme adresse? Kanskje politiet oppdager mer enn de regnet med?

 

Anonym poster: fb368e85e8847fb197820251f7c1c70a

Skrevet

Svindler dere, HI?

 

Anonym poster: 8523cb6567dfbb0d2240320fd67d0417

Skrevet

Skjønner godt at hi friker ut... Jeg hadde fått helt angst har jeg fått et sånt brev fra barnevernet. Kan nesten ikke tenke meg noe skumlere enn å få et sånt brev, uten å vite hvem og hvorfor. Har inntrykk av at terskelen for å melde bekymring til barnevernet er blitt mye lavere de senere år. Sikkert bra for noen, men hvis en bekymringsmelding til barnevernet blir en måte å hevne seg på naboen på( hendte en slektning) blir det jo helt feil..Selv tror jeg at for å sende melding til barnevernet kunne jeg ikke vært i tvil om at det forelå langvarig/systematisk mishandling el. Omsorgssvikt. Sikkert gammeldags jeg da..

 

Anonym poster: 1656ed86cbffc652347b85854b3b9a81

Skrevet

Skjønner godt at hi friker ut... Jeg hadde fått helt angst har jeg fått et sånt brev fra barnevernet. Kan nesten ikke tenke meg noe skumlere enn å få et sånt brev, uten å vite hvem og hvorfor. Har inntrykk av at terskelen for å melde bekymring til barnevernet er blitt mye lavere de senere år. Sikkert bra for noen, men hvis en bekymringsmelding til barnevernet blir en måte å hevne seg på naboen på( hendte en slektning) blir det jo helt feil..Selv tror jeg at for å sende melding til barnevernet kunne jeg ikke vært i tvil om at det forelå langvarig/systematisk mishandling el. Omsorgssvikt. Sikkert gammeldags jeg da..

 

Anonym poster: 1656ed86cbffc652347b85854b3b9a81

Det er veldig BRA at terskelen for å melde har blitt lavere med årene. Det har nok også noe med at folk har skjønt at det kan være positivt å få hjelp, avlastning, veiledning osv hos barnevernet for barnas beste.

 

Anonym poster: fb8f087259cf62b0056a7a48ed398c2c

Skrevet

Det er nye bestemmelser når man har kontakt med politiet nå. Begår man lovbrudd, er politiet pliktig til å undersøke om det bor barn på adressen til lovbryteren. Gjør det det, skal de sende bekymring til barnevernet, og det vil da bli åpnet undersøkelse dersom det er grunnlag for det.

 

Vet du noe om hvordan denne bestemmelsen er fattet, Fjong? Er det på bakgrunn av lovverk, politivedtekter eller NOU? Jeg har lett etter det en god stund, men finner ingenting om det.

 

Anonym poster: ef2add7587750a5016e5bd0522edc255

Skrevet

Politiet er pliktet til å sende melding til barnevernet, dersom de får noen i sin varetekt som har barn under 18 år. Enten at barnet bor i samme hus som den de har i varetekt, eller at personen de har, er far/mor til et barn generelt.

 

Og faktisk er det sånn at biologisk far/mor er nok til melding, selv om barnet er hos den andre forelderen når ting skjer. Og har f eks mor hovedomsorgen, og far driter seg ut overfor politiet når det kommer til rus eller annet, så er det den med hovedomsorgen som likevel får spørsmål fra barnevernet. Idiotisk, men sant.

 

Dette har som oftest med rus å gjøre, men kan nok også omfatte andre ting.

 

Er ikke sikker på om jeg har forklart meg godt nok, men-men....

 

Anonym poster: fd3a98fe16ef484c30c9fcea4133575a

Skrevet

Hvor er du, HI?

 

Anonym poster: fb368e85e8847fb197820251f7c1c70a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...