Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mai 2013 #26 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs.
SmallTalk Skrevet 13. mai 2013 #27 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs. Men erfaringene er delte der, noen klarer overgangen kjempefint, mens andre sliter. Poenget mitt er at de som sliter med overgangen fra Steinerskolen til offentlig skole mye mulig er de samme som vil slite med overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og videregående skole i det offentlige systemet. For det finnes i bøtter av dem som aldri finner seg til rette i skolesystemet, uavhengig av om det privat eller offentlig.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #28 Skrevet 13. mai 2013 Det som skremmer meg mest fra å søke steinerbarnehage/skole for mitt barn, er det antroposofiske grunnlaget. Spiller ingen rolle at de ikke "forkynner" det, det ligger til grunn for alt de gjør. Så en gang på pensumlista til lærerutdanninga på steinerhøyskolen, og det er mye antroposofi. Det må jo virke inn på hva de holder på med. Antroposofien passer egentlig godt innunder religionsbetegnelse, da den har et menneskesyn, virkelighetsoppfatning, etikk og favner alle områder av livet. Ikke noe for meg.... Anonym poster: eb3bd91cd56da93e451bf9fa0396673c
SmallTalk Skrevet 13. mai 2013 #29 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs. Men erfaringene er delte der, noen klarer overgangen kjempefint, mens andre sliter. Poenget mitt er at de som sliter med overgangen fra Steinerskolen til offentlig skole mye mulig er de samme som vil slite med overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og videregående skole i det offentlige systemet. For det finnes i bøtter av dem som aldri finner seg til rette i skolesystemet, uavhengig av om det privat eller offentlig. Og akkurat det med å ikke finne seg til rette i skolesystemet, undertegnede er en av dem. Mine manglende komma i forrige innlegg er beviset på det. Jeg hatet skole og skolesystemet, og er en litt svevende kunstnerisk type. Jeg liker å,tro at jeg hadde passet mye bedre inn i steinerpedagogikken. Jeg hadde nok ikke blitt noe smartere, men jeg hadde kommet mer helskinnet fra det.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mai 2013 #30 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs. Men erfaringene er delte der, noen klarer overgangen kjempefint, mens andre sliter. Poenget mitt er at de som sliter med overgangen fra Steinerskolen til offentlig skole mye mulig er de samme som vil slite med overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og videregående skole i det offentlige systemet. For det finnes i bøtter av dem som aldri finner seg til rette i skolesystemet, uavhengig av om det privat eller offentlig. Men du ba om erfaringer og meninger? Skal jeg da ikke komme med mine fordi du ikke er enig?
SmallTalk Skrevet 13. mai 2013 #31 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs. Men erfaringene er delte der, noen klarer overgangen kjempefint, mens andre sliter. Poenget mitt er at de som sliter med overgangen fra Steinerskolen til offentlig skole mye mulig er de samme som vil slite med overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og videregående skole i det offentlige systemet. For det finnes i bøtter av dem som aldri finner seg til rette i skolesystemet, uavhengig av om det privat eller offentlig. Men du ba om erfaringer og meninger? Skal jeg da ikke komme med mine fordi du ikke er enig? Jeg har ikke bedt om erfaringer eller meninger jeg, tror du forveksler meg med H.I -Poenget at du kom med en mening, og jeg valgte å belyse meningen din med flere synspunkt, altså definisjonen på en diskusjon. Hvilket er beskrivelsen på forumet.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #32 Skrevet 13. mai 2013 Kjenner meg like usikker her jeg... Tydeligvis veldig blandede erfaringer, og ser ut som det kan være noe hold i bekymringen om realfag. Og jeg vet ikke engang hva antroposofi er, får google litt Men å dra på besøk og snakke med dem var en god ide. Det er to vanlige barneskoler også innen gåavstand, så burde vel ta en tur til dem alle tre. HI Anonym poster: 2829a673ce2897357735dace7bffee9b
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mai 2013 #33 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning? Nå tar du ting helt ut av konteksten her. Jeg sier ikke at steinerskolen gjør noe feil gjør jeg? Jeg sier at den har en mangel ettersom den i liten grad sørger for hele utdanningsløpet til elevene. Og at elevene da må innordne seg i et system de ikke kan, og heller ikke får noen innføring i, fordi man forventer at alle elever greier å åpne boka på side 37 og gjøre oppgavene. Men når man ikke har hatt bok før er ikke det logisk for eleven. Om du vil så kan vi legge skylda på den ordinære skolen som ikke tilrettelegger nok. Men uansett ungen din vil få en stygg overgang, det må du være forberedt på sånn at du kan stå på krava og hjelpe til om det trengs. Men erfaringene er delte der, noen klarer overgangen kjempefint, mens andre sliter. Poenget mitt er at de som sliter med overgangen fra Steinerskolen til offentlig skole mye mulig er de samme som vil slite med overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen og videregående skole i det offentlige systemet. For det finnes i bøtter av dem som aldri finner seg til rette i skolesystemet, uavhengig av om det privat eller offentlig. Men du ba om erfaringer og meninger? Skal jeg da ikke komme med mine fordi du ikke er enig? Jeg har ikke bedt om erfaringer eller meninger jeg, tror du forveksler meg med H.I -Poenget at du kom med en mening, og jeg valgte å belyse meningen din med flere synspunkt, altså definisjonen på en diskusjon. Hvilket er beskrivelsen på forumet. Beklager trodde du var HI. Og jeg ser ikke noen grunn til å kuppe tråden med en diskusjon hvor vi faktisk er enige. Og jeg blir ikke mindre skeptisk til steiner fordi om du fyrer deg opp. Tror steinerskole kan passe for en del som faller utenfor fellesskolen.
Mamma'n til Ollibolli Skrevet 13. mai 2013 #34 Skrevet 13. mai 2013 Noen som har erfaringer fra Steinerskolen på Hovseter i Oslo? Regner med å søke inn min datter der synes Steinerskolen er helt fantastisk, men nå er ikke jeg en som er så redd for antroposofien. Har selv erfart at Steinerskolen er veldig inkluderende, og det går jo barn med mange forskjellige religiøse bakgrunner der steinerbarn er trygge og fine barn
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #35 Skrevet 13. mai 2013 Jeg mener det er en ulempe i seg selv at skolen baserer seg på antroposofien. Så stor ulempe at den ville være uaktuell for vår del uansett hvor godt rykte den hadde. Anonym poster: 655d496b05558f151cfa203462510201 Hvor utrolig det enn høres, går det fint an å ha stort utbytte av skolen til tross for skepsis til antroposofien. Pedagogikken virker som tusan, da gir jeg katten i om de nevner gud i morgenverset sitt. Selv er jeg ateist og har ikke varige mén fra skolegangen, det har ikke søsknene mine eller barna mine heller. Anonym poster: 3579b4e4dbf23f4feff5455e3dd18f15
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #36 Skrevet 13. mai 2013 Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå. Arbeidsmetodene på steinerskolen er mye likere den på høyere utfanning, med selvstendige arbeidsmåter og produksjon av egne tekster osv. Helt uenig med det du sier, har erfart det motsatte Anonym poster: 3579b4e4dbf23f4feff5455e3dd18f15
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #37 Skrevet 13. mai 2013 Noen som har erfaringer fra Steinerskolen på Hovseter i Oslo? Regner med å søke inn min datter der synes Steinerskolen er helt fantastisk, men nå er ikke jeg en som er så redd for antroposofien. Har selv erfart at Steinerskolen er veldig inkluderende, og det går jo barn med mange forskjellige religiøse bakgrunner der steinerbarn er trygge og fine barn Vi har meget god erfaring fra Hovseter! Flotte lærere med stort engasjement. Barna stortrives! Anonym poster: 3579b4e4dbf23f4feff5455e3dd18f15
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #38 Skrevet 13. mai 2013 Flott tråd!!! Sliter med samme dilemma som HI, men min sønn går allerede i 2 klasse - men sliter med å falle inn og takle skoledagen (adhd). Vi "sogner" til Steinerskolen i Fredrikstad, noen som har erfaring derfra? Anonym poster: 1cc0a5e36163155b8c0f0f06c26ddd62
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #39 Skrevet 13. mai 2013 Gikk selv på hovseter og kjenner fortsatt endel lærere. En flott skole :-) anbefales varmt og inderlig :-) Anonym poster: e7d54cc7d834a3024802810355ae9949
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2013 #40 Skrevet 13. mai 2013 Flott tråd!!! Sliter med samme dilemma som HI, men min sønn går allerede i 2 klasse - men sliter med å falle inn og takle skoledagen (adhd). Vi "sogner" til Steinerskolen i Fredrikstad, noen som har erfaring derfra? Anonym poster: 1cc0a5e36163155b8c0f0f06c26ddd62 Ta en samtale med ledelsen på den steinerskolen dere sogner til og se hva de sier i forhold til ADHD. Min erfaring er at de sykliggjør det mindre, både på godt og vondt. Struktur er ikke heller skolens sterkeste erfaring, så de som trenger klare rammer vil jeg tro sliter litt mer (men det er jo ikke sikkert at dette er noe bedre på vanlig skole heller). Anonym poster: e7d54cc7d834a3024802810355ae9949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå