Gå til innhold

steinerskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler og ulemper? Egne erfaringer?

Jeg tenker at det må være midt i blinken for et kunstnerisk barn, og ikke noe særlig til en liten logiker som er mest interessert i realfag?

Er uansett litt bekymret for realfagene på steinerskole... Men jeg mistrivdes selv intenst på skolen, synes det var et helvete, og tenker at kanskje steinerskole hadde vært bedre for meg (selv om jeg liker realfag også). Orker ikke tanken på at barnet mitt skal få 9 jævlige år hele barne og ungdomskolen, slik jeg hadde det. Og steinerskolen ligger i tillegg rett ved huset vårt.

Hva tenker andre?

Anonym poster: 2829a673ce2897357735dace7bffee9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke egne erfaringer, men har venninner med barn som går på steinerskole. Skolen passer ikke for alle og kan være direkte ødeleggende for noen. Men det kan jammen meg den offentlige skolen også. Tror man må se an barnet sitt rett og slett. Funker det ikke så er det ikke verre enn at man bytter (men man må selvfølgelig være forberedt på at det kan bli tøft for barnet å plutselig følge fagene i offentlig skole. Nylig tok en venninne barnet sitt ut av steinerskolen og inn i den offentlige. Barnet gikk da i 6.klasse. Det har gått tålelig greit. Smart og fornuftig jente. Voksen for alderen og reflekterer som en voksen, men trenger ekstraundervisning i noen fag, bl.a matte fordi hun har mange "hull".

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med Steinerskolen, har tre barn der. Gikk selv over fra vanlig skole i barneskolen, og det var redningen for meg. Det er mange elever derfra som er blitt leger osv, så ville ikke bekymret meg spesielt over den delen. Det er mer tilnærmingsmåtene til kunnskap som er ulikt, ikke så mye innholdet.

Les om skolen, snakk med noen foreldre som har barn der og besøk skolens infomøter. Først og fremst er skolen enestående til å se på barnet som et individ, med sine evner og undring heller enn å sette det inn i en staistikk og å tre en lærerplan ned over alle de små hodene, uansett pris.

På skolen lærer man å lære, en utrolig viktig egenskap i samfunnet vårt.

Lykke til med valget!

Anonym poster: 3579b4e4dbf23f4feff5455e3dd18f15

Skrevet

hvilken steinerskole er det som er aktuell>? er enorme forskjeller..

Anonym poster: a4211212ebe37607d256e91017dfc29b

Skrevet

Jeg tror nok steinerskolen kan være riktig for noen. Du kjenner barnet ditt best. Den offentlige skolen blir vel mer og mer lik? Skulle ønske skolene var mer effektive. Noen timer med intensiv læring av realfag, så hjem og utvikle egne interesser gjennom lek og kreativitet.

Skrevet

Jeg mener det er en ulempe i seg selv at skolen baserer seg på antroposofien. Så stor ulempe at den ville være uaktuell for vår del uansett hvor godt rykte den hadde.

Anonym poster: 655d496b05558f151cfa203462510201

Skrevet

Vi er for steinerskole. Flytter til annen by kun for en steinerskole vi :)

Anonym poster: 8152c1c0c2146d2a65156b2059d012ff

Skrevet

Læreplanen for grunnskolen gjelder jo for både steinerskolen og normalskolen, så alle skal gjennom det samme pensumet. Ikke nødvendigvis til samme tid, men innen 10. klasse skal altså alle ha lært det samme.

Jeg mener det er viktig å ha klassekamerater i nærområdet, så for meg ville det vært viktig å bo i gangavstand til en steinerskole hvis det skulle vært et alternativ for meg.

Skrevet

Jeg mener det er en ulempe i seg selv at skolen baserer seg på antroposofien. Så stor ulempe at den ville være uaktuell for vår del uansett hvor godt rykte den hadde.

Hvorfor det? Når det ikke preger barnet?

Hilsen tidligere elev, steinerlærer, og mor i steinerbhg

Anonym poster: 519b1a281f72003c3f5737f32c513c2b

Skrevet

Fordeler:

En bredere inngang til hvert fag, man bruker konkreter, hører eventyr, fakta og historier, bearbeider det skriftlig, kunstnerisk og musikalsk. Altså flere sjanser for et barn å få faget med seg på, for alle barn er ulike og lærer på ulike måter.

Man bruker ikke KUN hodet, men hele kroppen og nærmer seg fagene på en en mer kreativ og kunstnerisk måte.

Det er større takhøyde for å være ulik, ikke det samme presset om at alle skal være like.

Mer fokus på lek og bevegelse.

Teater, dramatisering og månedsfester, hvor hver klasse viser fram noe de har holdt på med den siste tiden.

Mange hyggelige feiringer gjennom året, som går igjen år etter år.

Undersøkelser har vist at en stor andel elever studerer videre, er mindre rasistiske, større engasjement for naturvern - uten at dette blir "innprentet" eller "predikert" på skolen, målet er snarere at barnet gjennom undervisnngsformen skal oppleve en kjærlighet til verden og omgivelsene omkring dem.

Skrevet

Hvorfor det? Når det ikke preger barnet?

Hilsen tidligere elev, steinerlærer, og mor i steinerbhg

Hehe, hva mener du med at det ikke preger barnet? Du virker jo ganske miljøskadd :-P

HI, jeg kjenner flere flotte mennesker som har gått steinerskole, et par av dem har også tatt høyere utdanning på "vanlig" skole etterpå, en av dem innenfor informatikk. I det minste en anekdotisk indikasjon på at du ikke trenger å bli realfagstaper av å gå på Steinerskolen. Jeg ville ha fulgt magefølelsen og ikke nølt med å bytte hvis det skulle vise seg å ikke fungere (sikkert ingen lett avgjørelse det heller, da).

Skrevet

Vi har egentlig fått plass i Steinerbarnehage, men leser så mange rare påstander at jeg vet snart ikke hva jeg skal tro.

- De voksne blander seg ikke i barns konflikter, eller løfter dem opp hvis barnet trenger trøst og er lei seg. Barn skal finne ut av ting selv, det er viktig for deres åndelige utvikling.

- Barn skal ikke se på Tv, eller bruke andre media, leker av plast, klær med kommersielle trykk på osv.

- Dersom barna ikke liker maten som blir servert får de ikke annet. Skiver e.l.

- Barn skal ikke lære tall, bokstaver, lesing o.l i den første 7års perioden, altså før 2.klasse.

- Barn skal ikke vaksineres fordi sykdom er bra for immunforsvaret og sjelen.

- Barna skal i størst mulig grad kopiere voksnes aktiviteter. Leke at de lager mat, vasker opp, steller "barn" osv.

I tillegg er det jo en ekstra fester, høytider og dugnaden, men dette var vi innstilt på.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte noe av dette? Kun påstander jeg har lest rundtom på nett, men kjenner jeg blir VELDIG skeptisk....

Skrevet

Vi har egentlig fått plass i Steinerbarnehage, men leser så mange rare påstander at jeg vet snart ikke hva jeg skal tro.

- De voksne blander seg ikke i barns konflikter, eller løfter dem opp hvis barnet trenger trøst og er lei seg. Barn skal finne ut av ting selv, det er viktig for deres åndelige utvikling.

- Barn skal ikke se på Tv, eller bruke andre media, leker av plast, klær med kommersielle trykk på osv.

- Barn skal ikke lære tall, bokstaver, lesing o.l i den første 7års perioden, altså før 2.klasse.

- Barna skal i størst mulig grad kopiere voksnes aktiviteter. Leke at de lager mat, vasker opp, steller "barn" osv.

I tillegg er det jo en ekstra fester, høytider og dugnaden, men dette var vi innstilt på.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte noe av dette? Kun påstander jeg har lest rundtom på nett, men kjenner jeg blir VELDIG skeptisk....

Uff kjære..

Første punkt stemmer delvis, de voksne avventer før de griper inn k barnas konflikter. De ønsker at de skal lære å løse konflikter selv. Men de griper selvsagt inn når det er behov for det!

Og de får så desidert trøst og kos akkurat når de har behov for det. Godt mulig Rudolf steiner mente t de ikke skulle det, men moderne steinerpedagogikk er renset for Steinerskolen mest idiotiske teorier, takk og lov.

Barnehage og skole legger seg ikke opp i hva slags Multimedier barna bruker i fritiden eller hva de leker med. Barnehagen vår har ikke plastleler, men ønsker p stimulere barnas fantasi. De blir fantastisk flinke til å leke med det de har for hånd, jenta mi kjeder seg aldri uansett hvor vi er, en enorm fantasi.

For øvrig har du mye leker både inne og ute, går mye i kjøkken, dukker, riddergreier, kostymer osv.

Steiner mente det du skiver om ikke lære alfabetet før 2. Ja, men det er ingen moderne steinerskoler eller barnehager som praktiserer slik i dag, de nå selvsagt også forholde seg til norske lover, opplæringsloven og moderne forsking.

Vaksiner.. Ja, i noen byer er det enkelte steinerniljøer, altså foreldre, som er klin sprø. Dessverre. Jeg har heldigvis ikke vært borti det.

Siste punkt, barna får leke akkurat som de vil, men får anledning til å hjelpe de voksne med matlaging og rengjøring når de vil det.

Skrevet

Uff kjære..

Første punkt stemmer delvis, de voksne avventer før de griper inn k barnas konflikter. De ønsker at de skal lære å løse konflikter selv. Men de griper selvsagt inn når det er behov for det!

Og de får så desidert trøst og kos akkurat når de har behov for det. Godt mulig Rudolf steiner mente t de ikke skulle det, men moderne steinerpedagogikk er renset for Steinerskolen mest idiotiske teorier, takk og lov.

Barnehage og skole legger seg ikke opp i hva slags Multimedier barna bruker i fritiden eller hva de leker med. Barnehagen vår har ikke plastleler, men ønsker p stimulere barnas fantasi. De blir fantastisk flinke til å leke med det de har for hånd, jenta mi kjeder seg aldri uansett hvor vi er, en enorm fantasi.

For øvrig har du mye leker både inne og ute, går mye i kjøkken, dukker, riddergreier, kostymer osv.

Steiner mente det du skiver om ikke lære alfabetet før 2. Ja, men det er ingen moderne steinerskoler eller barnehager som praktiserer slik i dag, de nå selvsagt også forholde seg til norske lover, opplæringsloven og moderne forsking.

Vaksiner.. Ja, i noen byer er det enkelte steinerniljøer, altså foreldre, som er klin sprø. Dessverre. Jeg har heldigvis ikke vært borti det.

Siste punkt, barna får leke akkurat som de vil, men får anledning til å hjelpe de voksne med matlaging og rengjøring når de vil det.

Tusen takk!! Kan jeg spørre hvilke skole/barnehage du har erfaring med? For vår del gjelder det barnehagen i Bergen.

Skrevet

Uff kjære..

Tusen takk!! Kan jeg spørre hvilke skole/barnehage du har erfaring med? For vår del gjelder det barnehagen i Bergen.

Barnehagen i Bergen kjenner jeg ikke, men skolen har godt rykte. Ofte er der jo samarbeid og litt samme profil på lokal bhg og lokal skole.

Jeg har positiv erfaring fra skolen på hovseter i Oslo, bhg på grunerløkka og bhg i Drammen.

Moss og Hurum ville jeg holdt meg unna.

Skrevet

Ulemper:

- bruker for lang tid før tar tak i skjevutvikling. Henger sammen med en i utgangspunktet god tanke om å la barn utvikle seg i eget tempo

- har i for liten grad spesialpedagogisk kompetanse

- enkelte steinermiljøer er for "små" og for lite åpne for innspill utenfra. Kan også ha en tendens til å la dårlige lærere bli på skolen for lenge

- takler bråkete unger uten sosial kompetanse svært dårlig og har heller ikke det samme presset på seg til å lage et tilpasset opplegg, blir for lett slik at barnet skvises over i normalskole

- stor forventing om foreldreinvolvering kan utestenge enkelte

- enkelte steinermiljøer legger seg oppi for mye - TV, bruk av digitale medier, plastleker osv

- i litt liten grad åpne for ny teori og kunnskap, viser til hva Steiner ville sagt. Eks "Det er ikke plass til bokstavinnlæring før tannfellingen er i gang.

Fordeler:

- stort sett bevisste foreldre som vet hva de vil ha og har valgt det

- stor grad av ivarretakelse av den enkeltes behov og styrker

- foreldrene er involverte i barnas hverdag i mye større grad enn i normalskolen

- estetiske fag har en langt større plass og kombineres i større grad med de andre fagene

- fokus på mestring gir barn med selvtillit

Skrevet

Steinerbarnehage høres jo helt merkelig ut!

Men skolen likte jeg! Måtte inn på nettet å lese litt mer :)

Dumt det ikke er noen steinerskoler her.

Anonym poster: 0aa29b57e2bf591d00e22e5d67a9f9c7

Skrevet

Steinerbarnehagene er fantastisk, iallefall den vi har. Har 7 års erfaring fra kommunale barnehager før det. Varm, økologisk mat hver dag, rolige voksne og dagsrytmer som virker gode for barna. Klart de voksne bryter inn om det er noe som skjer, men det er mye fri lek, dvs ikke så mye leker verken ute eller inne. Vesla her kjeder seg aldri, har hun to pinner setter leken i gang. Faktisk befriende med et miljø som begrenser plastleker og skjermliv.

Mange "vanlige" foreldre velger denne barnehagen, trenger ikke være antroposofisk interessert...

Anonym poster: 3579b4e4dbf23f4feff5455e3dd18f15

Skrevet

jeg har dessverre bare negative ting og si om steinerskolen. kjenner flere som har gått der. og det er også skremmende at store deler av det kriminelle miljøet her har gått på steinerskoler.

anbefaler boken med tittelen: Det de ikke forteller oss

Skrevet

jeg har dessverre bare negative ting og si om steinerskolen. kjenner flere som har gått der. og det er også skremmende at store deler av det kriminelle miljøet her har gått på steinerskoler.

anbefaler boken med tittelen: Det de ikke forteller oss

Har du noe konkret...? Spør av nysgjerrighet altså.

Skrevet

Hva er egentlig en steinerskole? Hilsen bondeknølen...

Anonym poster: 91aa4897a9b16cb62967d7542ee64ed0

Skrevet

Noen med erfaringer de vil dele fra konkrete steinerbarnehager/skoler? Eidsvoll f.eks? Vurderer steinerbhg, og deretter evt Steinerskolen til 1åringen i huset....

Anonym poster: b3bd24eb18472a1e93e39d7ad3a70761

Skrevet

Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå.

Skrevet

Det som bekymrer meg med steinerskole er overgangen til ungdomsskole/videregående etter grunnskole/ungdomsskole. Elevene er ikke vant til å jobbe som man gjør i den tradisjonelle skolen. De blir fort etter og oppfattet som dumme fordi de ikke skjønner systemet. Jeg kjenner flere som har opplevd dette og som har falt utenfor, og måtte kjempe hardt for å lykkes etterpå.

Når jeg hører det argumentet så får jeg lyst til å si at den offentlige skolen utdanner sannelig ikke bare kjernefysikere de heller, Jeg tenker det er en ganske stor prosentandel av barn fra offentlig skole som også kjemper for å lykkes i både ungdomsskolen og VGS. Er det nå sikker at det er steinerpedagogikken som gjør at disse kjemper for å lykkes, eller dreier det seg om at samfunnet ikke utelukkende består av mennesker med evner som tilsier videre utdanning?

Skrevet

Har selv gått på steinerskolen og har utelukkende positive ting å si, men det er veldig læreravhengig, så min lillebror sin klasse var ikke bare fryd og gammen og min mor valgte å la ham bytte til vanlig skole.

Jeg følte at jeg ble utrolig godt ivaretatt spesielt gjennom skilsmissen til mine foreldre.

Ingen fra min klasse hadde noen problemer med overgangen til universitetsutdannelser, men de fleste av dem har utdannelser innen humanistiske fag, kunstfag eller lærer-psykologyrket (dette tror jeg henger mer sammen med familiebakggrunnen enn noe annet). Kun en fra klassen vår har blitt antroposof, men hun hadde jo også to steinerlærerforeldre. Vi andre har ikke tatt noen skade av "hjernevaskingen" og vi ble nesten alle vaksinert mot alt som alle andre ble vaksinert mot.

Tror skolen i seg selv er veldig bra, men at det kan være dårlige lærere og klasser der som alle andre skoler.

Gå gå besøk og kjenn på magefølelsen :-)

Anonym poster: e7d54cc7d834a3024802810355ae9949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...