Gå til innhold

Svigermor deler mine bilder på Facebook !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke å legge ut barnebilder på Facebook av ymse årsaker, men så nå isted at svigermor har vært inn på min side og tatt de få jeg har og lagt de ut på sin side .. !!

Synes det faktisk er skikkelig frekt, og synes hun i det minste kunne spurt...

Vi er ikke venner på Facebook så skjønner ikke hvordan hun "får lov" av Facebook heller .. Trodde det var regler mot slikt ??!??

Uansett liker jeg det ikke, og har tenkt til å si fra til henne. Greit eller overreagerer jeg litt her ?

Anonym poster: d469a9dc5da09138fb9e2d0d7029c946

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er der selv men her er det eks-svigermor som er tyven...

Deler bilder av mine to,der bare eldste er hennes barnebarn.

Vi er heller ikke venner men hun er venn med ungen og kan derfor dele de bildene jeg har lagt ut og tagget eldste i.

Hjelper ikke si noe,det er ganske gjennomtrekk der i gården.

Har sluttet å legge ut bilder, og slettet alle tag'er på bildene av ungene.

Anonym poster: caffb6964873d8b4ae675e023870b8c1

Gjest Antarctica
Skrevet

Hun har ikke lov til det, og det er heller ikke pent.

Skrevet

Herre herre. .. beskytt bildene da. Sett dere inn i fb sine sikkerhet innstillinger før dere deler bilder. ..

Skrevet (endret)

Hvis du ikke liker å legge ut bilder selv heller så må du ihvertfall først og fremst sørge for å endre innstillingene dine på Facebook slik at kun dine venner kan se bildene.

Så ber du svigermor fjerne bildene fra sin side (eller kanskje dette er en jobb for mannen din - siden du ikke er venner med henne på Facebook kjenner du henne kanskje ikke noe særlig?)

Enig i at det er ufint av svigermor, men hun er nok stolt av barnebarna og vil vise dem frem. Når du selv også legger ut bilder som tydeligvis alle kan se så regner hun nok med at det er greit.

Endret av Poetica von Tryll
Skrevet

Ingen andre enn jeg har lov å legge ut bilder av mine barn. Min svigermor la ut mange bilder av unga, og da sa jeg strengt ifra om at de skulle bort.. Hun fikk lov til å beholde et bilde som var av min mann og barna for å vise til familien som jeg ikke har på fb selv.. Det er ulovlig å legge ut bilder av andre uten samtykke... :)

Skrevet

Om du ikkje har sperra for deling må ho då gå ut frå at det er greit?

Skrevet

Får man åpnet et bilde så er det lett, uansett. Høyreklikk, kopier, lim imn.

Men sjekk innstillingene dine.

Mine instillinger er stilt til "kun venner" og ikke "venner av venner" f.eks.

Kan det være derfor hu tydeligvis har tilgang?

Skrevet

Altså, du må sjekke innstillingene dine for det første!

For det andre - det du deler på Facebook er jo 'fritt', ønsker du ikke at det deles så legger du det ikke ut på Facebook i første omgang. For det er jo det Facebook er - en sosial arena hvor vi deler informasjon med hverandre.

Etter min mening så syns jeg svigermor er innafor ved å dele bilder av sitt barnebarn som du i utgangspunktet har publisert. Du valgte at de skulle ut på Internett, hun er stolt av barnebarnet sitt og vil gjerne vise det frem for venner. Det hadde vært annerledes om hun hadde lagt ut bilder du ikke hadde godkjent, spør du meg.

Hadde svigermor vært på Facebook hadde hun nok delt hvert eneste bilde jeg hadde lagt ut, og det hadde selvfølgelig vært helt greit - hvis ikke hadde jeg jo bare latt være å legge ut bilder :)

Skrevet

Du kan be henne om å fjerne bileta, men sei i frå på ein fin måte. Du må sjølv ta ansvar for kva du legg ut og kva sikkerheitsinnstillingar du har på facebook. Om bileta kjem med deleknapp så skjønar eg at svigermor nyttar seg av moglegheita og trur det er greit.

Skrevet

Jeg regner med det da er bilder av hennes barnebarn og at hun er stolt av dem og vil vise dem frem til sine venner. Hadde syntes det var koselig jeg.

Mamma deler av og til videre bilde av jenta mi som jeg legger ut, og hun slenger ofte på en hjertekommentar eller noe ala "mitt nydelige barnebarn" etc.

Syns det bare er veldig koselig at hun viser andre at hun er stolt av henne.

Så jeg ser ikke helt problemet ditt jeg altså HI.. Og om dette er et problem for deg så burde du nok endre innstillingene dine som andre over her sier, om hun får tak i bildene dine så er det nok andre som gjør det også..

Skrevet

Herre herre. .. beskytt bildene da. Sett dere inn i fb sine sikkerhet innstillinger før dere deler bilder. ..

Men det er ikke så enkelt på fb... Hvis man deler et bilde med vennene sine og f.eks. en av vennene trykker "liker" på bildet, får alle vennene til denne personen se bildet. Jeg er enig i at man må sette seg inn i ting og sørge for sitt personvern på internett, men på fb er det ikke så enkelt at det gjør noe... ;) Selv søsteren til Zuckerberg gjorde en blemme ift dette, se f.eks. http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/12/26/oops-mark-zuckerbergs-sister-has-a-private-facebook-photo-go-public/

Skrevet

Da har du lagt ut bildene offentlig da, det er jo dumt gjort.

Anonym poster: 7dd0cfaae2a95bcb4a2a2d21af08f6e2

Skrevet

Jeg har en veldig lukket profil, og ikke noen andre enn mine venner får se hva jeg legger ut, så jeg skjønner ikke hvordan hun i det hele tatt har sett det, men det tok ikke mer enn ca 10 min så var bildet på hennes vegg. Men det var ikke delt, så hun har kopiert det og lagt det ut på den måten.

Og ja jeg skjønner selvsagt at det er "fritt" når det blir lagt ut ... Det er i utgangspunktet det at hun gjorde det uten å spørre og hvordan hun har fått tak i det jeg reagerer på.

Hi

Anonym poster: d46d155c1603a59651ab88c3d9d0d8e9

Skrevet

Får man åpnet et bilde så er det lett, uansett. Høyreklikk, kopier, lim imn.

Men sjekk innstillingene dine.

Mine instillinger er stilt til "kun venner" og ikke "venner av venner" f.eks.

Kan det være derfor hu tydeligvis har tilgang?

Den står på kun venner så hun har kopiert det.

Skrevet

Men det er ikke så enkelt på fb... Hvis man deler et bilde med vennene sine og f.eks. en av vennene trykker "liker" på bildet, får alle vennene til denne personen se bildet. Jeg er enig i at man må sette seg inn i ting og sørge for sitt personvern på internett, men på fb er det ikke så enkelt at det gjør noe... ;) Selv søsteren til Zuckerberg gjorde en blemme ift dette, se f.eks. http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/12/26/oops-mark-zuckerbergs-sister-has-a-private-facebook-photo-go-public/

Er helt sikker på at jeg har lukket profil jeg, men det er tydelig jeg ikke har det likevel. Alt står på kun venner, og så er et pensum kun står på "kun meg" også. Har du noen fler tips jeg burde sjekke ?

Skrevet

min mor deler alle bilder jeg legger ut av barna litt irriterende men greit nok. Jeg har innstillinger slik at kun de som vi har som felles venner kan se bildene samme hva.

Hvorfor har du åpen profil på facebook, siden hun ikke er venn med deg og deler bildene dine så må du jo ha latt være å sette noen som helst begrensinger i hvem som kan se profilen din.

Men gå inn på bildene dine og sett de til vis kun til venner så vil hele problemet være borte for din del

Anonym poster: 70e1304a4b969090c7731831b3efb9bc

Skrevet

min mor deler alle bilder jeg legger ut av barna litt irriterende men greit nok. Jeg har innstillinger slik at kun de som vi har som felles venner kan se bildene samme hva.

Hvorfor har du åpen profil på facebook, siden hun ikke er venn med deg og deler bildene dine så må du jo ha latt være å sette noen som helst begrensinger i hvem som kan se profilen din.

Men gå inn på bildene dine og sett de til vis kun til venner så vil hele problemet være borte for din del

Anonym poster: 70e1304a4b969090c7731831b3efb9bc

Det står på kun venner !! Jeg har ikke åpen profil !! :((( hun har kopiert det og lagt det ut på den måten.

Skrevet

ja da har du jo selv postet de for offentligheten, om det skjer en gang til gjør vel ikke noe,,,, Når hun ser du legger ut, så kan såklart hun legge de ut også,,, synes du overreagerer

Skrevet

nå så jeg at du ikke hadde de på åpen... men hvordan har hun fått de da? trodde du skrev over her at dere ikke var venner... eller så kanskje feil=)

Skrevet

Men hvis du har lukket profil kan hun ikke kopiere bildene dine. En eller annen plass har du ikke lukket profilen din. (Hi sier dere ikke er venner på fb)

Skrevet

Men det er ikke så enkelt på fb... Hvis man deler et bilde med vennene sine og f.eks. en av vennene trykker "liker" på bildet, får alle vennene til denne personen se bildet. Jeg er enig i at man må sette seg inn i ting og sørge for sitt personvern på internett, men på fb er det ikke så enkelt at det gjør noe... ;) Selv søsteren til Zuckerberg gjorde en blemme ift dette, se f.eks. http://www.forbes.co...hoto-go-public/

Er helt sikker på at jeg har lukket profil jeg, men det er tydelig jeg ikke har det likevel. Alt står på kun venner, og så er et pensum kun står på "kun meg" også. Har du noen fler tips jeg burde sjekke ?

Jeg vet dessverre ikke hvordan man kan fikse det problemet, altså at venners venner kan se bildene når de liker dem. :( Kanskje noen andre her har noen tips?

Fb er jo laget for deling, og det er det de ønsker, så de gjør det så vanskelig som mulig å låse ned profilen sin. I tillegg endrer de settingene sine hele tiden, så det er vanskelig å holde tritt. ;) Og bare alle svarene du har fått her på at du ikke har låst ned profilen din ordentlig (når du har satt kun for venner) viser vel hvor vanskelig det er å forstå dette.

Skrevet

Men hvis du har lukket profil kan hun ikke kopiere bildene dine. En eller annen plass har du ikke lukket profilen din. (Hi sier dere ikke er venner på fb)

Hun er kanbskje venner med barnefar, som igjen er venner med svigermor? Og så liker/kommenterer bf bildene?

Skrevet

nå så jeg at du ikke hadde de på åpen... men hvordan har hun fått de da? trodde du skrev over her at dere ikke var venner... eller så kanskje feil=)

Ikke venner på Facebook nei ;)

Skrevet

Hm, jeg forsøker å finne ut av dette her, men det er ikke så lett... ;) Har du sjekket hva andre kan se av din profil på fb? I nettleseren gjør du dette med å klikke øverst til høyre på hengelåsen, så velger du "Who can see my stuff" og deretter "What do other people see on my timeline" (eller tilsvarende på norsk hvis du har norske innstillinger... :)

Der vil du se profilen slik ikke-venner ser den, og da skal profil- og coverbildene er synlige, men ingen andre bilder skal være synlige. Stemmer det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...