Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #26 Skrevet 7. mai 2013 Var 26 gutter som fikk det navnet ifjor, så er ikke poppis. Det dukker ofte opp i navnforum osv, men tror det er mange som TENKER på å bruke det, som ikke gjør det uansett. Ett navn som er aktuelt for oss leser jeg også ofte om i forum, men er få som faktisk BLIR kalt det uansett. Tror mange prøver å tenke kreativt, så tør de ikke uansett, og ender opp med en Emil Anonym poster: b12c559f0da02a2e233f16b7a26fefaa
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #27 Skrevet 7. mai 2013 Det er i hvertfall ikke poppulært i min bekjentskapskrets. Personlig liker jeg det ikke, jeg oppfatter det egentlig ikke som noe navn en gang, men jeg kunne sikkert vent meg til det. Anonym poster: 251efb63ebf9222fa4938806f2362a07
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #29 Skrevet 7. mai 2013 Fantastisk navn. Får jeg en gutt til ønsker jeg det navnet på han Anonym poster: 51046d451c67f88b0ac6e465dbda7b03
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #30 Skrevet 7. mai 2013 Jeg har en elev som heter Imre. Søt gutt. Anonym poster: 6b004934beab2572e1c05555266d5d6c
Gjest Antarctica Skrevet 10. mai 2013 #31 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Pashla - nå var vel du et selvforklarende eksempel. Hva gjør disse navnene feminine? Mange vokaler? At de 'stammer' fra jentenavn? Men poenget er jo at det er her kritikken kommer. Guttenavn som f.eks. disse får kritikk for å være "puslete" etc. Og det er sant som du sier, ikke alle er enige i dette (og det er bra), men det er likevel skummelt mange som kommer med utsagn om at guttenavn er f.eks. "for feminine". Dette grunner i stereotypiske kjønsoppfatninger som er gammeldagse og utdaterte (og ikke minst usanne). Og det er det jeg kritiserer, at det var flere bare i denne ene posten som kom med fordomsfulle utsagn basert på at navnet Imre hørtes feminint ut i deres ører. Til og med at de trodde at Imre var et navn på et barn som blir banket opp i skolegården! (For å ha et feminint navn, antar jeg.) I den posten var det til og med en undertone av at feminine gutter alltid vil bli mobbet, og at det er helt ok. Pluss at å bli mobbet gjør en til en "pusling". Dette er de meningene jeg sikter til, de som må bli endret. Selvfølgelig har folk forskjellige synspunkter, og forskjellig stil når det gjelder navn, og det er helt ok. Jeg kritiserer ikke noen for å ikke like guttenavn med mange vokaler, eller korte, robuste jentenavn (og jeg er ikke ekstremt glad i slike navn selv, heller). Det jeg ikke liker er folk som knytter hvordan navnene høres ut opp mot et stereotypisk bilde av maskulinitet og femininitet. Kjenner du "A boy named Sue" sunget av Johnny Cash....? Ungene skal ikke gå i bresjen og bryte ned stereotypier. De skal leve med et navn. Emilian o.l. er for meg på linje med Edvarda eller Filippa: navn som har fått ny endelse for å passe til motsatt kjønn. Men det tilsvarer nesten å kalle gutten Sue. Det høres ut som om man ønsket seg en Emilie eller Edvard, men fikk "feil" kjønn. Fins mange andre fine navn å bruke som er tilstrekkelig kjønnsbestemmende. Emil er mannsversjonen av Emilie, ikke Emilian, og så videre. Haralda er et mannsnavn med en -a til slutt, ikke et kvinnenavn. Endret 10. mai 2013 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2013 #32 Skrevet 11. mai 2013 Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det var et jentenavn men så trodde jeg også lenge at Dagmar var et guttenavn! :-) men synes forøvrig at det er et kjempefint navn :-) Anonym poster: a66f1f56e8ae9e59da41882af08dfdf2
Hun med alle ungene Skrevet 11. mai 2013 #33 Skrevet 11. mai 2013 Nja,ganske fint trur ikke det blir poppis med det første nei
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2013 #34 Skrevet 11. mai 2013 Synes det høres veikt og pinglete ut. Anonym poster: be002574c8e73e432feed5293e321585
eneleh_ Skrevet 11. mai 2013 #35 Skrevet 11. mai 2013 Det er uansett barnet som skaper navnet etterhvert som han vokser til :-) Bare tenk på alle barna som har fått navn man har assosiert med negative ting, men som har gjort det bedre? Selv heter niesen min Natalie, og før hun kom til verden forbandt jeg det med en tøsete bimbo. Men nå forbinder jeg jo navnet Natalie med den snille og herlige jenta som niesen min er!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 11. mai 2013 #36 Skrevet 11. mai 2013 Jeg kjenner en flott 8 år gammel gutt som heter Imre! Han er tøff, sterk, rettferdig og en sjarm som smelter alle han møter! Overhodet ingen veik gutt Go for it!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå