Gå til innhold

Er dette et "poppisnavn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imre

Hva synes du evt om det? Liker det veldig godt jeg, men er litt usikker og vil helst ikke ha et navn som "alle" har. Er det på vei oppover tro? Kjenner du mange som heter Imre?

Anonym poster: 124bbdf5f39ff2057b8cff0f1c7d2ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en del som har det til etternavn... Tror ikke dette er et poppis navn.

Anonym poster: 489a09ab75b78fbedd4efb5ef1817a63

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som heter det, nei:)

Skrevet

Er det gutte eller jentenavn?

Aldri hørt det før jeg...

Anonym poster: 5cd887783e9a19db341b716c0438e686

Skrevet

Nei, vil ikkje påstå det er poppis. Veit ikkje om nokon som heiter det, forbinder det med Sagaen om Isfolket.

Er ikkje overbegeistra for namnet, men det er heilt greit.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Guttenavn, ungarsk.

Kjente bærere av navnet: bl a Imre Nagy, ungarsk politiker og motstandsmann.

Kjenner selv en Imre, han er ca 9 år, så det er ikke utprega poppis.

Endret av Pashla
Skrevet

Ser på statistikken at i underkant av 300 menn i Norge heter Imre så da er det jo et lite brukt guttenavn.

Jeg personlig synes det er for veikt, ikke noe mandig navn akkurat...

Anonym poster: 5cd887783e9a19db341b716c0438e686

Skrevet

Imre er en av byen verste kriminelle ,onde jævel.

Under kallenavn Immy -_-

Eneste jeg forbinder med navnet, dessverre.

Anonym poster: 935c195285fcb56ea0819a27252cb740

Skrevet

Det er et guttenavn. Etter litt research kan jeg opplyse om at det er en kortform av Emrik (Emrich, gotisk). Og at det er under 300 som heter det.

Jeg er ikke helfrelst: ser for meg en liten pusling som får mye juling i skolegården. Beklager.

Skrevet

Ok takk for svar og meninger :) Synes det er fint jeg og samboer har forelsket seg helt i det..men har faktisk tenkt tanken selv om det er litt "puslete" som du sier MammantilNurket.

Uff dette med navn er såå vanskelig!

HI

Anonym poster: dcf719b5139c71b469cc8543b4177963

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er et guttenavn. Etter litt research kan jeg opplyse om at det er en kortform av Emrik (Emrich, gotisk). Og at det er under 300 som heter det.

Jeg er ikke helfrelst: ser for meg en liten pusling som får mye juling i skolegården. Beklager.

Helt uenig! Store Norske skriver om den ungarske sosialdemokraten Imre Nagy: "Han ble arrestert av russerne, ført til Romania, dømt til døden etter en hemmelig rettssak og henrettet i Budapest 1958 sammen med flere av sin regjerings medlemmer.

Nagy ble rehabilitert av høyesterett i Ungarn 1989, og fikk en offisiell begravelse juni 1989."

Ikke noen pusling.

Skrevet

Nei, vil ikkje påstå det er poppis. Veit ikkje om nokon som heiter det, forbinder det med Sagaen om Isfolket.

Kjenner at jeg har et stort popkulturelt hull som ikke har lest isfolket, altså. Det vil si venninnen min leste de mest "dirty" delene (dem var det mange av!) høyt for meg da vi var 11-12 år, min mor nedla veto og kalte det "kiosklitteratur av siste sort" (vet hun smugleset Jackie Collins fortsatt ... hehe ;)
Skrevet

Helt uenig! Store Norske skriver om den ungarske sosialdemokraten Imre Nagy: "Han ble arrestert av russerne, ført til Romania, dømt til døden etter en hemmelig rettssak og henrettet i Budapest 1958 sammen med flere av sin regjerings medlemmer.

Nagy ble rehabilitert av høyesterett i Ungarn 1989, og fikk en offisiell begravelse juni 1989."

Ikke noen pusling.

OK, da ;)
Skrevet

Ok takk for svar og meninger :) Synes det er fint jeg og samboer har forelsket seg helt i det..men har faktisk tenkt tanken selv om det er litt "puslete" som du sier MammantilNurket.

Uff dette med navn er såå vanskelig!

HI

Det er kjempevanskelig med navn! ;)

Lykke til!

Skrevet

Kjenner at jeg har et stort popkulturelt hull som ikke har lest isfolket, altså. Det vil si venninnen min leste de mest "dirty" delene (dem var det mange av!) høyt for meg da vi var 11-12 år, min mor nedla veto og kalte det "kiosklitteratur av siste sort" (vet hun smugleset Jackie Collins fortsatt ... hehe ;)

Favorittbøkene då eg var ungdomsskuleelev :)
Skrevet

Synes det er fint, jeg. Men må innrømme at jeg blir irritert når jeg hører "puslete", "veikt" etc. om navn. Fordi alle gutter jo ha et stereotypisk supermaskulint navn for å klare seg her i verden... :huh: Hjelper ikke at disse argumentene bare blir brukt om guttenavn, mens om jentenavn får man høre at de er for tøffe, og for lite feminine... Ugh. Vi er i 2013, folkens. Trodde vi hadde kommet litt lenger enn denne kjønnsstereotyperingen her...

Skrevet

Imre er et nydelig navn! Kjenner ingen som heter det.

Jeg synes det høres ut som et sterkt navn jeg! Sterkt, søtt og flott på samme tid :) og enkelt :)

Skrevet

Syns det er et fint navn, kunne godt kalt mine egne barn det - vil ikke kalle det puslete?! Enkelt, men fin klang. Men en har jo ulik smak og assosiasjoner til navn, så derfor får du jo allslags svar her :)

Vet om en (eller er det to?) i barnehagen her som heter det, 3-4 år (stor barnehage). Kan være det blir flere etterhvert som heter det, da trendtendenser spår fortsatt popularitet på navn med tette vokaler (emma, ella osv.), og dermed muligens Imre. :)

Gjest enlitenfraatilå
Skrevet

Fint navn :)

Kjenner ingen som heter det!

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes det er fint, jeg. Men må innrømme at jeg blir irritert når jeg hører "puslete", "veikt" etc. om navn. Fordi alle gutter jo ha et stereotypisk supermaskulint navn for å klare seg her i verden... huh.png Hjelper ikke at disse argumentene bare blir brukt om guttenavn, mens om jentenavn får man høre at de er for tøffe, og for lite feminine... Ugh. Vi er i 2013, folkens. Trodde vi hadde kommet litt lenger enn denne kjønnsstereotyperingen her...

Jeg trodde nå ellers at feminine navn var det som gjaldt, uansett kjønn, nå til dags... Julian, Emilian og Ciljan er ikke veldig maskulint, men poppis likevel.

Skrevet

Har hatt en gutt i mine 14 år i barnehage som het Emre, men Imre har jeg nesten aldri hørt en gang så vil ikke tro at det er et poppis-navn nei!

Skrevet

Pashla - nå var vel du et selvforklarende eksempel. Hva gjør disse navnene feminine? Mange vokaler? At de 'stammer' fra jentenavn?

Men poenget er jo at det er her kritikken kommer. Guttenavn som f.eks. disse får kritikk for å være "puslete" etc. Og det er sant som du sier, ikke alle er enige i dette (og det er bra), men det er likevel skummelt mange som kommer med utsagn om at guttenavn er f.eks. "for feminine". Dette grunner i stereotypiske kjønsoppfatninger som er gammeldagse og utdaterte (og ikke minst usanne). Og det er det jeg kritiserer, at det var flere bare i denne ene posten som kom med fordomsfulle utsagn basert på at navnet Imre hørtes feminint ut i deres ører. Til og med at de trodde at Imre var et navn på et barn som blir banket opp i skolegården! (For å ha et feminint navn, antar jeg.) I den posten var det til og med en undertone av at feminine gutter alltid vil bli mobbet, og at det er helt ok. Pluss at å bli mobbet gjør en til en "pusling".

Dette er de meningene jeg sikter til, de som må bli endret. Selvfølgelig har folk forskjellige synspunkter, og forskjellig stil når det gjelder navn, og det er helt ok. Jeg kritiserer ikke noen for å ikke like guttenavn med mange vokaler, eller korte, robuste jentenavn (og jeg er ikke ekstremt glad i slike navn selv, heller). Det jeg ikke liker er folk som knytter hvordan navnene høres ut opp mot et stereotypisk bilde av maskulinitet og femininitet.

Skrevet

Takk for mange svar :) Har nesten ikke hørt navnet selv en gang før vi tilfeldigvis kom over det, så for meg er det litt fremmed, men prøver å vurdere det skikkelig seriøst ettersom samboer liker det kjempegodt. Har sett på statistikken at veldig få heter det, men tenkte mer på om det var et typisk navn som begynte å bli "i vinden". Gutten vi har fra før har et navn vi ikke så på som populært men som plutselig fikk et skikkelig oppsving etter vi kalte ham det.

Junijuli er helt enig med deg, var en dum tanke jeg hadde angående om navnet var "puslete", er jo en helt teit ting å si egentlig! Men likevel tenker jeg at noen navn virker sterkere enn andre på en måte..det har kanskje noe med hva/hvem man assosierer dem med? Enkelte gutte og jentenavn forbinder jeg med personer med mye bein i nesa, mens andre ser jeg for meg mer følsomme typer..men det var jo bare dumt å bruke ordet puslete uansett, jeg ser den! Uansett så blir jo navnet å passe til babyen uansett ettersom den vokser til og da får man kanskje nye assosiasjoner til navnet også :)

HI

Skrevet

Kjenner en Imre, og han er 24. Jeg elsker forresten navnet, og har veldig lyst til å bruke det hvis jeg noengang får en gutt til :)

Skrevet

Pashla - nå var vel du et selvforklarende eksempel. Hva gjør disse navnene feminine? Mange vokaler? At de 'stammer' fra jentenavn?

Men poenget er jo at det er her kritikken kommer. Guttenavn som f.eks. disse får kritikk for å være "puslete" etc. Og det er sant som du sier, ikke alle er enige i dette (og det er bra), men det er likevel skummelt mange som kommer med utsagn om at guttenavn er f.eks. "for feminine". Dette grunner i stereotypiske kjønsoppfatninger som er gammeldagse og utdaterte (og ikke minst usanne). Og det er det jeg kritiserer, at det var flere bare i denne ene posten som kom med fordomsfulle utsagn basert på at navnet Imre hørtes feminint ut i deres ører. Til og med at de trodde at Imre var et navn på et barn som blir banket opp i skolegården! (For å ha et feminint navn, antar jeg.) I den posten var det til og med en undertone av at feminine gutter alltid vil bli mobbet, og at det er helt ok. Pluss at å bli mobbet gjør en til en "pusling".

Dette er de meningene jeg sikter til, de som må bli endret. Selvfølgelig har folk forskjellige synspunkter, og forskjellig stil når det gjelder navn, og det er helt ok. Jeg kritiserer ikke noen for å ikke like guttenavn med mange vokaler, eller korte, robuste jentenavn (og jeg er ikke ekstremt glad i slike navn selv, heller). Det jeg ikke liker er folk som knytter hvordan navnene høres ut opp mot et stereotypisk bilde av maskulinitet og femininitet.

Legger meg herved flat og beklager mine bombastiske og litt ufine uttalelser om navnet "Imre".

Min subjektive oppfatning er at jeg ikke synes det er et veldig pent navn. Det er ikke umulig at jeg har latt meg farge av kjønnsdiktaturet og dermed har blitt en fordomsfull drittkjærring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...