Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #26 Skrevet 7. mai 2013 Har du sagt til SFO at de kan stole på barnet ang muntligebeskjeder? Om du har sagt ja til det, så stoler de på barnet ditt om hun sier hun skal gå. SFO er helr frivillig ingen tvinger deg til å ha benet der. Nei SFO har ikke kappasitet og løpe etter barn. Det er jo positivt at de ringte da. ro deg ned, Heretter følger de ekstra med på barnet ditt. Anonym poster: cf12a2a9659caceb0148bf3a1474a621 Hva er det vi betaler i dyre dommer for da? Hvis man ikke kan ta for gitt at de faktisk passer barna?? Det er jo ikke rare tilbudet ellers heller... Man betaler for at barna skal ha et sted å være mens foreldrene er på jobb, kall det en fritidsklubb om du vil. SFO er en arena for lek, vennskap og fritid, og det er ikke snakk om små barn som trenger tilsyn 24/7, det er snakk om skolebarn. På SFO får de mat, de får hjelp med jakka, de får plaster på såret om de skrubber seg, de får hjelp til å løse konflikter seg imellom, de får være med på aktiviteter og de slipper å være alene hjemme etter skolen På sfo her får de mat hver dag, de kan velge å være med på en haug med aktiviteter som gym, svømming, matlaging, forming, data, musikk/dans, ballspill osv, eller de kan bare ha frilek med vennene sine, det er tross alt fritiden til barna det er snakk om. Selvfølgelig ha sfo ansvaret for barna når de er der, skal se etter at de ikke finner på noe tøys, at de er greie med hverandre osv, og jeg har aldri opplevd at de ikke har hatt kontroll på hvor de leker hen på området. Men jeg forventer ikke at de skal vite akkurat hvor hver eneste unge er hele tiden, de løper jo rundt på området hele tiden. Om en unge stikker av skal selvfølgelig sfo gjøre sitt beste for å få tak i ungen, men det er foreldrenes oppgave å lære barna at slikt ikke er lov. Man kan ikke forvente at sfo skal fungere på samme måte som barnehagen, det er to helt forskjellige ting og en må forvente mer av barna selv også. De er "store" skolebarn og må ta mer ansvar selv, sånn er det bare, de vokser til og får mer ansvar på veien. Men de fleste steder er det vel sånn at 1.klassingen får litt tettere oppfølging av de ansatte på sfo for å gjøre overgangen fra å være liten og passet på hele tiden til å bli stor skoleunge som skal passe på seg selv så myk som mulig. Anonym poster: fe2b9ead7868ffef00bf95422be3a0b8
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 7. mai 2013 #27 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Man kan ikke betale seg bort i fra foreldreansvaret! SFO er et tilbud om tilsyn, men innen rimelighetens grenser. Det er snakk om skolebarn her, og mange har faktisk like gamle skolebarn som bare går hjem på egen hånd hver dag fordi det er avtalen. Det er ditt ansvar som forelder å forklare barnet hvordan det henger sammen: At på SFO skal det følge reglene og holde seg på SFO sitt område til det blir hentet. Og også forklare at det aldri skal forlate SFO sitt område uten å sørge for at det har gitt TYDELIG beskjed til en voksen ansatt og fått like TYDELIG beskjed på at det var greit. Og også gitt en like TYDELIG beskjed til deg via telefon før barnet evt får lov til å gå hjem. Dette er det ditt ansvar som forelder å ha forklart barnet når det begynner på SFO! Mange foreldre misforstår visst dette med betaling (husk at vi kun betaler en liten del av hva barnehage og SFO faktisk koster også! En reell barnehageplass koster f.eks. ca 10 000 kr i mnd. Resten dekker staten i form av tilskudd.) og tror at vi da kan forvente at de ansatte tar over 100 % av både ansvar for barnets trygghet, trivsel og oppdragelse -altså er "foreldre-erstattere" fordi vi betaler for det. Slik fungerer det ikke. De ansatte er bare mennesker de også. Og uhell og misforståelser kan skje i alle livets situasjoner. INGENTING i livet er 100% trygt. Du kan som forelder gjøre feil når du har ansvar for ditt eget barn også, ikke sant? Vi ønsker så klart et så bra og trygt tilbud til barna våre som mulig, men må ha i bakhodet at vi har gitt fra oss kontrollen når vi plasserer dem bort i pass. Vil du ha full kontroll over barna dine må du slutte på jobb og være hjemmeværende. På samme måte ser jeg at enkelte foreldre misforstår ordningen med bøter for forsinket henting, og ser ut til å tro at de da "betaler" for forsinkelsen, og dermed er det faktisk greit at de henter for seint i barnehagen i blant! Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d Så lenge jeg betaler for at mitt barn skal gå på SFO og barnet mitt er der i den tiden vi har betalt for, så er det IKKE mitt ansvar å passe på mitt barn. Det er jo en grunn for at man har barna sine på SFO, nettopp en betalt ordning for tilsyn til man selv kommer fra jobb. Hvordan i all verden kan du da mene at SFO ikke har ansvar for barna i denne tiden?? Selvsagt vet barnet mitt når hun skal være på sfo, og dersom hun vil være med noen hjem så må hun ringe fra sfo. Hun vet også at hun skal holde seg på skoleområdet så lenge hun er der. Det tenker jeg også de fleste andre foreldre informerer sine barn om. Men saken her er jo den ansatte på HI sin SFO som mener at de ikke har noen ansvar for ungene så lenge de har grenset over skolens område. Det er jo helt feil! Det er jo nettopp det som er jobben deres - å passe på at ungene holder seg der de skal være, og et oppsyn med dem!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #28 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Man kan ikke betale seg bort i fra foreldreansvaret! SFO er et tilbud om tilsyn, men innen rimelighetens grenser. Det er snakk om skolebarn her, og mange har faktisk like gamle skolebarn som bare går hjem på egen hånd hver dag fordi det er avtalen. Det er ditt ansvar som forelder å forklare barnet hvordan det henger sammen: At på SFO skal det følge reglene og holde seg på SFO sitt område til det blir hentet. Og også forklare at det aldri skal forlate SFO sitt område uten å sørge for at det har gitt TYDELIG beskjed til en voksen ansatt og fått like TYDELIG beskjed på at det var greit. Og også gitt en like TYDELIG beskjed til deg via telefon før barnet evt får lov til å gå hjem. Dette er det ditt ansvar som forelder å ha forklart barnet når det begynner på SFO! Mange foreldre misforstår visst dette med betaling (husk at vi kun betaler en liten del av hva barnehage og SFO faktisk koster også! En reell barnehageplass koster f.eks. ca 10 000 kr i mnd. Resten dekker staten i form av tilskudd.) og tror at vi da kan forvente at de ansatte tar over 100 % av både ansvar for barnets trygghet, trivsel og oppdragelse -altså er "foreldre-erstattere" fordi vi betaler for det. Slik fungerer det ikke. De ansatte er bare mennesker de også. Og uhell og misforståelser kan skje i alle livets situasjoner. INGENTING i livet er 100% trygt. Du kan som forelder gjøre feil når du har ansvar for ditt eget barn også, ikke sant? Vi ønsker så klart et så bra og trygt tilbud til barna våre som mulig, men må ha i bakhodet at vi har gitt fra oss kontrollen når vi plasserer dem bort i pass. Vil du ha full kontroll over barna dine må du slutte på jobb og være hjemmeværende. På samme måte ser jeg at enkelte foreldre misforstår ordningen med bøter for forsinket henting, og ser ut til å tro at de da "betaler" for forsinkelsen, og dermed er det faktisk greit at de henter for seint i barnehagen i blant! Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d Tror du misforstår litt. Det levner jo ingen tvil om hvem som har ansvaret for HI sitt barn når det går på sfo. Å si at barnet ikke er deres ansvar når ungen trør utenfor skolens område er jo helt på trynet. Ser du ikke den selv? Anonym poster: 866926c55430f6a5d693e16075eb7e01
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #29 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Man kan ikke betale seg bort i fra foreldreansvaret! SFO er et tilbud om tilsyn, men innen rimelighetens grenser. Det er snakk om skolebarn her, og mange har faktisk like gamle skolebarn som bare går hjem på egen hånd hver dag fordi det er avtalen. Det er ditt ansvar som forelder å forklare barnet hvordan det henger sammen: At på SFO skal det følge reglene og holde seg på SFO sitt område til det blir hentet. Og også forklare at det aldri skal forlate SFO sitt område uten å sørge for at det har gitt TYDELIG beskjed til en voksen ansatt og fått like TYDELIG beskjed på at det var greit. Og også gitt en like TYDELIG beskjed til deg via telefon før barnet evt får lov til å gå hjem. Dette er det ditt ansvar som forelder å ha forklart barnet når det begynner på SFO! Mange foreldre misforstår visst dette med betaling (husk at vi kun betaler en liten del av hva barnehage og SFO faktisk koster også! En reell barnehageplass koster f.eks. ca 10 000 kr i mnd. Resten dekker staten i form av tilskudd.) og tror at vi da kan forvente at de ansatte tar over 100 % av både ansvar for barnets trygghet, trivsel og oppdragelse -altså er "foreldre-erstattere" fordi vi betaler for det. Slik fungerer det ikke. De ansatte er bare mennesker de også. Og uhell og misforståelser kan skje i alle livets situasjoner. INGENTING i livet er 100% trygt. Du kan som forelder gjøre feil når du har ansvar for ditt eget barn også, ikke sant? Vi ønsker så klart et så bra og trygt tilbud til barna våre som mulig, men må ha i bakhodet at vi har gitt fra oss kontrollen når vi plasserer dem bort i pass. Vil du ha full kontroll over barna dine må du slutte på jobb og være hjemmeværende. På samme måte ser jeg at enkelte foreldre misforstår ordningen med bøter for forsinket henting, og ser ut til å tro at de da "betaler" for forsinkelsen, og dermed er det faktisk greit at de henter for seint i barnehagen i blant! Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d Tror du misforstår litt. Det levner jo ingen tvil om hvem som har ansvaret for HI sitt barn når det går på sfo. Å si at barnet ikke er deres ansvar når ungen trør utenfor skolens område er jo helt på trynet. Ser du ikke den selv? Anonym poster: 866926c55430f6a5d693e16075eb7e01 Hverken skole eller SFO ser ut til egentlig å ha noe formelt ansvar for barna selv om de er på skole/sfo. Om barna gjør herverk for eksempel er det opp til foreldrene å betale.Som nabo til en skole er jeg mildt sakt irritert over oppførselen og holdningene til ledelsen. Når ungene ødlegger noen av mine ting, skader hus biler eller knuser vinduer nekter de ansatte til og med å fortelle meg hvem som har gjort det selv om de vet det. Da skylder de på taushetsplikten. De varsler foreldrene (sier de i hvertfall) men lar det være opp til dem å varsle meg. Om et barn derimot skader en ansatts bil eller en medelevs briller får offeret vite hvem som har gjort det umidelbart og kan kreve erstattning. Anonym poster: 798ae995518ebb6a32f8816aad286642
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #30 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Man kan ikke betale seg bort i fra foreldreansvaret! SFO er et tilbud om tilsyn, men innen rimelighetens grenser. Det er snakk om skolebarn her, og mange har faktisk like gamle skolebarn som bare går hjem på egen hånd hver dag fordi det er avtalen. Det er ditt ansvar som forelder å forklare barnet hvordan det henger sammen: At på SFO skal det følge reglene og holde seg på SFO sitt område til det blir hentet. Og også forklare at det aldri skal forlate SFO sitt område uten å sørge for at det har gitt TYDELIG beskjed til en voksen ansatt og fått like TYDELIG beskjed på at det var greit. Og også gitt en like TYDELIG beskjed til deg via telefon før barnet evt får lov til å gå hjem. Dette er det ditt ansvar som forelder å ha forklart barnet når det begynner på SFO! Mange foreldre misforstår visst dette med betaling (husk at vi kun betaler en liten del av hva barnehage og SFO faktisk koster også! En reell barnehageplass koster f.eks. ca 10 000 kr i mnd. Resten dekker staten i form av tilskudd.) og tror at vi da kan forvente at de ansatte tar over 100 % av både ansvar for barnets trygghet, trivsel og oppdragelse -altså er "foreldre-erstattere" fordi vi betaler for det. Slik fungerer det ikke. De ansatte er bare mennesker de også. Og uhell og misforståelser kan skje i alle livets situasjoner. INGENTING i livet er 100% trygt. Du kan som forelder gjøre feil når du har ansvar for ditt eget barn også, ikke sant? Vi ønsker så klart et så bra og trygt tilbud til barna våre som mulig, men må ha i bakhodet at vi har gitt fra oss kontrollen når vi plasserer dem bort i pass. Vil du ha full kontroll over barna dine må du slutte på jobb og være hjemmeværende. På samme måte ser jeg at enkelte foreldre misforstår ordningen med bøter for forsinket henting, og ser ut til å tro at de da "betaler" for forsinkelsen, og dermed er det faktisk greit at de henter for seint i barnehagen i blant! Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d Tror du misforstår litt. Det levner jo ingen tvil om hvem som har ansvaret for HI sitt barn når det går på sfo. Å si at barnet ikke er deres ansvar når ungen trør utenfor skolens område er jo helt på trynet. Ser du ikke den selv? Anonym poster: 866926c55430f6a5d693e16075eb7e01 Hverken skole eller SFO ser ut til egentlig å ha noe formelt ansvar for barna selv om de er på skole/sfo. Om barna gjør herverk for eksempel er det opp til foreldrene å betale.Som nabo til en skole er jeg mildt sakt irritert over oppførselen og holdningene til ledelsen. Når ungene ødlegger noen av mine ting, skader hus biler eller knuser vinduer nekter de ansatte til og med å fortelle meg hvem som har gjort det selv om de vet det. Da skylder de på taushetsplikten. De varsler foreldrene (sier de i hvertfall) men lar det være opp til dem å varsle meg. Om et barn derimot skader en ansatts bil eller en medelevs briller får offeret vite hvem som har gjort det umidelbart og kan kreve erstattning. Anonym poster: 798ae995518ebb6a32f8816aad286642 Men her er det jo ikke snakk om hærverk. I dette tilfellet frasier SFO seg ansvaret for barn som forlater skoleområdet. Det vil altså si at de ikke har tilstrekkelig tilsyn med barna der. Den ansatte avslører jo både seg selv og sine kolleger. Selvsagt er de der for å passe på barna. Hvorfor skulle de ellers være der? For å drikke kaffe og slarve og la ungene seile sin egen sjø? Anonym poster: 866926c55430f6a5d693e16075eb7e01
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #31 Skrevet 7. mai 2013 Hi her. Tenkte bare å ha en liten oppklaring her, ettersom mange tror jeg tydeligvis ikke har forklart mitt barn at han skal være på SFO når han skal. Selvsagt har jeg det. Han har ikke gått fra SFO av vond vilje, han trodde han fikk lov! Og det var en misforståelse fra hans side, men slik folk snakker og ordlegger seg her, skjønner jeg veldig godt at han misforsto, for det hun svarte, kunne her i området, like godt betydd ja. Hun burde selvsagt sagt "Nei, det kan du ikke. Da må vi ringe til din mor først og høre". Sjefen var også enig i at den kommunikasjonen var for lite tydelig, og de skulle ta opp at komunikasjonen måtte bli mer tydelig. Noe jeg er svært glad for. Et lite barn har faktisk lettere for å misforstå kommunikasjon enn voksne, slik er det bare. Og som jeg har skrevet over, jeg er ikke sur på de ansatte fordi dette skjedde (at han gikk hjem) ettersom det berodde på en misforståelse, og er like mye min gutts feil. Men det er ansvarsfraskrivelsen jeg reagerer på. Og ja, selvsagt tok jeg en veldig alvorlig prat med han. Han er en fornuftig gutt, og skjønte han hadde tabbet seg ut. Men jeg mener samtidig at han ikke fortjener kjeft og straff for det som skjedde, ettersom han faktisk trodde han hadde fått lov. (Han hadde jo spurt, og tolket svaret som ja) Men jeg har heller ikke kjeftet på de ansatte for at det skjedde. Og min gutt går hjem alene etter skolen tre dager i uka, er kun to ettermiddager i uka han er på SFO, så han er vant til å gå hjem fra skolen alene. Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Gjest Antarctica Skrevet 7. mai 2013 #32 Skrevet 7. mai 2013 Lov eller ikke, de har lov å bruke huet og rope på ungen før de kaster seg over telefonen? Det var da veldig tafatt av dem.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #33 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Det er forskjell på bhg og skole/SFO. Når barnet har kommet opp til skolealder har ikke skolens ansatte eller de ansatte på SFO ansvar for dem utenfor skolens område. Hvis barna går utenfor skolens område uten lov anses det som skulk, eller at de stikker av. På vår skole får de "prikker" hvis de går utenfor skolens område i skoletiden. Likevel er det ingen voksne som kommer til å hente dem inn igjen hvis de ikke selv blir med frivillig tilbake. Det er foreldres ansvar. Dette gjelder også på SFO. SFO har ikke lov til å hente tilbake unger som ikke vil bli med tilbake. Hvis de har nok ansatte kan de selvfølgelig velge å gå og snakke med dem for å få dem tilbake, men de kan ikke tvinge noen tilbake - som de kan i bhg. Der kan de bare løfte med seg ungen inn igjen. Når ungene går på skolen regnes de som store nok til at de skjønner reglene som gjelder. Bryter de disse reglene får det konsekvenser - selvfølgelig. I dette tilfellet blir det jo en annen situasjon ettersom barnet trodde han fikk lov til å gå hjem. Men hvordan skulle egentlig SFO vite at dette var en misforståelse? Anonym poster: 696892f4b7ef456bca051d84a00fa709
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #34 Skrevet 7. mai 2013 Her har rektor gått ut med at de ikke kan garantere for sikkerheten til barna på SFO, og jeg opplever også at barna seiler sin egen sjø der... Helt tullete! Jeg kan bare ikke skjønne at skolen/SFO kan fraskrive seg ansvaret hvis barnet tar et skritt utenfor grensa. Og dette med at barna må ta ansvar selv, blablabla, noen av barna er faktisk bare 5 år når de begynner på skolen og er slettes ikke alltid de er så flinke til å holde seg til reglene. Hva om en 5-åring blir påkjørt 1 meter utenfor grensa? Kom ikke å si at det er foreldrene sin feil! Skjønner frustrasjonen din her HI. Anonym poster: 1c2859ead245aa9f4616269acbf00755
Rivjernet Skrevet 7. mai 2013 #35 Skrevet 7. mai 2013 Har du sagt til SFO at de kan stole på barnet ang muntligebeskjeder? Om du har sagt ja til det, så stoler de på barnet ditt om hun sier hun skal gå. SFO er helr frivillig ingen tvinger deg til å ha benet der. Nei SFO har ikke kappasitet og løpe etter barn. Det er jo positivt at de ringte da. ro deg ned, Heretter følger de ekstra med på barnet ditt. Anonym poster: cf12a2a9659caceb0148bf3a1474a621 Hva er det vi betaler i dyre dommer for da? Hvis man ikke kan ta for gitt at de faktisk passer barna?? Det er jo ikke rare tilbudet ellers heller... Man betaler for at barna skal ha et sted å være mens foreldrene er på jobb, kall det en fritidsklubb om du vil. SFO er en arena for lek, vennskap og fritid, og det er ikke snakk om små barn som trenger tilsyn 24/7, det er snakk om skolebarn. På SFO får de mat, de får hjelp med jakka, de får plaster på såret om de skrubber seg, de får hjelp til å løse konflikter seg imellom, de får være med på aktiviteter og de slipper å være alene hjemme etter skolen På sfo her får de mat hver dag, de kan velge å være med på en haug med aktiviteter som gym, svømming, matlaging, forming, data, musikk/dans, ballspill osv, eller de kan bare ha frilek med vennene sine, det er tross alt fritiden til barna det er snakk om. Selvfølgelig ha sfo ansvaret for barna når de er der, skal se etter at de ikke finner på noe tøys, at de er greie med hverandre osv, og jeg har aldri opplevd at de ikke har hatt kontroll på hvor de leker hen på området. Men jeg forventer ikke at de skal vite akkurat hvor hver eneste unge er hele tiden, de løper jo rundt på området hele tiden. Om en unge stikker av skal selvfølgelig sfo gjøre sitt beste for å få tak i ungen, men det er foreldrenes oppgave å lære barna at slikt ikke er lov. Man kan ikke forvente at sfo skal fungere på samme måte som barnehagen, det er to helt forskjellige ting og en må forvente mer av barna selv også. De er "store" skolebarn og må ta mer ansvar selv, sånn er det bare, de vokser til og får mer ansvar på veien. Men de fleste steder er det vel sånn at 1.klassingen får litt tettere oppfølging av de ansatte på sfo for å gjøre overgangen fra å være liten og passet på hele tiden til å bli stor skoleunge som skal passe på seg selv så myk som mulig. Anonym poster: fe2b9ead7868ffef00bf95422be3a0b8 Forsåvidt enig i at det er viktig å lære barna å følge reglene. Jeg trodde jeg betalte for tilsyn. Mine barn får ikke mat eller aktiviteter. Kanskje en tur en sjelden gang. Inne er det tegning og Lego.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #36 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Det er forskjell på bhg og skole/SFO. Når barnet har kommet opp til skolealder har ikke skolens ansatte eller de ansatte på SFO ansvar for dem utenfor skolens område. Hvis barna går utenfor skolens område uten lov anses det som skulk, eller at de stikker av. På vår skole får de "prikker" hvis de går utenfor skolens område i skoletiden. Likevel er det ingen voksne som kommer til å hente dem inn igjen hvis de ikke selv blir med frivillig tilbake. Det er foreldres ansvar. Dette gjelder også på SFO. SFO har ikke lov til å hente tilbake unger som ikke vil bli med tilbake. Hvis de har nok ansatte kan de selvfølgelig velge å gå og snakke med dem for å få dem tilbake, men de kan ikke tvinge noen tilbake - som de kan i bhg. Der kan de bare løfte med seg ungen inn igjen. Når ungene går på skolen regnes de som store nok til at de skjønner reglene som gjelder. Bryter de disse reglene får det konsekvenser - selvfølgelig. I dette tilfellet blir det jo en annen situasjon ettersom barnet trodde han fikk lov til å gå hjem. Men hvordan skulle egentlig SFO vite at dette var en misforståelse? Anonym poster: 696892f4b7ef456bca051d84a00fa709 Hadde du vært like bastant dersom det hadde vært DIN 5-6 åring som hadde krysset grensa, og SFO hadde fraskrevet seg ansvaret? "Nei, han gikk bare og ville ikke høre, derfor lot vi han være. Han trådde utenfor sfo sitt område, så vi har vårt på det rene". Syns jeg ser....... Anonym poster: 866926c55430f6a5d693e16075eb7e01
Tipp topp Skrevet 7. mai 2013 #37 Skrevet 7. mai 2013 Når jeg leser dette er jeg glad for at vi har en AKS (SFO) som faktisk tar ansvar for barna. Barn har ikke lov til å forlate AKS uten at de er krysset ut og de kan ikke krysse seg ut selv hvis ikke foreldrene har gitt beskjed om at det er greit. Det er vakter forskjellige steder ute for å passe på at barna ikke forsvinner. De lar ikke et barn forlate området uten at det er gitt tillatelse fra foreldrene. Skulle det mangle et barn som ikke er krysset ut tar de det meget alvorlig. Synes det er helt hårreisende at noen synes at det er greit at barn forsvinner fra SFO og at de ansatte synes det er greit.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #38 Skrevet 7. mai 2013 Så fordi sfo ikke klarer å passe på ungene så kan de fraskrive seg ansvar fordi ungene stikker av? Trudde de hadde et ansvar å passe på ungene den tiden foreldrene faktisk betaler for at ungene skal være der. Her er det normalt at barnehage og annsatte tar ansvar for sånt. Hadde sett det for meg at sfo ringte og sa at nå står ungen din midt i veien. Du får komme å hente ham. Vi har ikke ansvar for å ta vare på ungen din uten for vårt område. Kan love det ville blitt månelyst. Anonym poster: 70a05b3bdcbebc63a0f0705cd5567a67
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #39 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Det er forskjell på bhg og skole/SFO. Når barnet har kommet opp til skolealder har ikke skolens ansatte eller de ansatte på SFO ansvar for dem utenfor skolens område. Hvis barna går utenfor skolens område uten lov anses det som skulk, eller at de stikker av. På vår skole får de "prikker" hvis de går utenfor skolens område i skoletiden. Likevel er det ingen voksne som kommer til å hente dem inn igjen hvis de ikke selv blir med frivillig tilbake. Det er foreldres ansvar. Dette gjelder også på SFO. SFO har ikke lov til å hente tilbake unger som ikke vil bli med tilbake. Hvis de har nok ansatte kan de selvfølgelig velge å gå og snakke med dem for å få dem tilbake, men de kan ikke tvinge noen tilbake - som de kan i bhg. Der kan de bare løfte med seg ungen inn igjen. Når ungene går på skolen regnes de som store nok til at de skjønner reglene som gjelder. Bryter de disse reglene får det konsekvenser - selvfølgelig. I dette tilfellet blir det jo en annen situasjon ettersom barnet trodde han fikk lov til å gå hjem. Men hvordan skulle egentlig SFO vite at dette var en misforståelse? Anonym poster: 696892f4b7ef456bca051d84a00fa709 Med mindre den SFO-ansatte var temmelig tett i nøtta burde hun jo skjønt det, mener jeg. Altså, barnet spør om han kan gå hjem. Den voksne sier "Da må jeg ringe din mor først". Barnet sier ha det, tar på seg jakka og går. Hvordan kan hun ikke forstå at barnet misforsto henne da? hvordan kan hun la være å si til gutten "Hei, vent litt, jeg må snakke med din mor først og du må være her en stund til"? Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig at den voksne her kan la gutten gå og ikke skjønne det.... Anonym poster: 6cb207b62bb0eb3a7f9fe695fceec586
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #40 Skrevet 7. mai 2013 Du betaler for at de skal ta seg av ditt barn,så det er de som har ansvaret. Og de har ikke kapasitet til å gå etter barnet,men de har kapasitet til å ringe...det tar ikke veldig mye lenger tid å ringe,enn å gått noen få meter,for å rope barnet inn igjen. Her ble rektor og leder for sfo,ikke veldig fornøyde da ett barn stakk av,og en ansatt hadde gitt barnet lov til å gå,ennå det ikke fikk lov,de gikk å lette etter barnet. Og jenta mi ble borte,etter å ha gått fra sfo en gang,skulle stå på parkering til sfo å vente,og da sfo oppdaget at hun ikke var der,hjalp de til å lete. snakk med rektor i morgen,for rektor har ett ansvar for ansatte på sfo.el du kan kontakte foreldre utvalget. Anonym poster: 65a54f716703fe658b2d2bd9bca0de55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå