Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #1 Skrevet 7. mai 2013 Kort fortalt har jeg en gutt som gikk hjem fra SFO uten lov i går, etter en misforståelse. (Han trodde han hadde fått tillatelse, og ut fra hva både han, og den aktuelle ansatte forklarte etterpå, skjønner jeg veldig godt at han trodde han hadde fått lov, bare så det er avklart ) Jeg er forsåvidt ikke sur på SFO på grunn av dette, men ba om at de heretter kommuniserer på en mye tydeligere måte med barna, slik at slike misforståelser ikke skjer. Men det som sjokkerte meg, og provoserte meg til de grader, er de svarene jeg fikk når jeg tok opp hvorfor de bare ringte til foreldrene med en gang et barn gikk, i stedetfor å gå etter barnet og si at det ikke fikk gå fra SFO. De hadde nemlig ikke kapasitet til å gå etter et barn som gikk fra SFO, så dersom et barn gikk (eller stakk av for gøy, de hadde visst hatt tilfeller av det også) så ringte de foreldrene, og det var da foreldrenes ansvar å bringe barna tilbake til SFO. Jeg spurte hvordan i all verden de kunne påstå at de da passer barna våre (som vi jo betaler i dyre dommer for) dersom de ikke går etter de om de går. Da fikk jeg til svar at de passet barna inne på skolens område. Dersom barna gikk utenfor skolens område, så var de foreldrenes ansvar" Kan virkelig en SFO ha lov til å ha en så slett holdning til det ansvaret de får av oss foreldre? Hva dersom et barn stakk av for gøy, og løp til sentrum, eller til hovedveien e.l og noe skjedde med barnet? Jeg har svært dårlig for å tro at forelderen til dette barnet ville godtatt at de hadde ansvaret, der de gjerne sitter på jobb en time unna, og tror de betaler for at noen skal holde øye med deres barn. For vår del var det aldri fare på ferde, han er vant til å gå alene hjem fra skolen (går ikke fullt på SFO). Men jeg skjønner virkelig ikke at de kan ha lov til å ha en slik ansvarsfraskrivelse? Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #2 Skrevet 7. mai 2013 Og som tilleggsopplysning, så gikk jeg ned for å få han tilbake på SFO med en gang de ringte, vi bor nesten 500 m fra skolen, og da traff jeg han ca 50 m utenfor skolens område. Det vil si at han ikke engang var utenfor skolens område når de ringte. Så de har rett og slett bare snudd på helen når de så han gikk, for å ringe, i stedetfor å gå etter han. De har ikke engang gått til utkanten av skolens område for å stoppe han... Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #3 Skrevet 7. mai 2013 Det hadde jeg IKKE finni meg i. Jeg kan godta mye, og jeg er ikke noe bråke type men dette er ikke greit. Dette får de betalr for og har de ikke kapasitet til å gjøre det så må de legge ned. Jeg hadde ikke gitt meg der. Lykke til kjære deg! Anonym poster: d2438704483db77a98bb619f4fdf9479
Gjest enlitenfraatilå Skrevet 7. mai 2013 #4 Skrevet 7. mai 2013 Hørtes veldig rart ut. Lov eller ei!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #5 Skrevet 7. mai 2013 Her har vel SFO helt rett. Hvis et barn stikker av fra skolen eller SFO har de ikke i teorien noe ansvar for å bringe barnet tilbake til skolen/SFO. Hva de gjør i praksis varierer nok..... Jeg vet at noen barn stakk av fra SFO på vår skole en gang i fjor. Da ble foreldrene varslet, men en av de ansatte på SFO kjørte etter barna. Ettersom de ikke fysisk kan ta med seg barna ble det så de fulgte etter barna i bil til foreldrene dukket opp. Har også hørt at et barn har gått hjem uten lov opptil flere ganger. Han bor ca 5 km fra skolen.... Foreldrene blir varslet, men SFO har ikke kapasitet til å dra etter han. Hvem skal da ta seg av de barna som faktisk er på SFO? Dette er noe foreldrene må ta opp med barna, og det er foreldres ansvar at barnet holder seg på skolen/SFO. Anonym poster: 696892f4b7ef456bca051d84a00fa709
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #6 Skrevet 7. mai 2013 Jeg er klar over at de fysisk ikke kan ta med seg barn. Men de har da en munn i hodet sitt? Hadde de gått etter mitt barn og sagt at "du må være på SFO, du har ikke lov å gå", så hadde han snudd. Han trodde jo han hadde fått lov. Det er det jeg reagerer mest på, Hadde jeg jobbet på SFO, og sett et barn som gikk avsted, hadde jeg gått/løpt etter, og sagt at han måtte stoppe så vi kunne snakke om dette, og så sagt at han skulle gå tilbake igjen. Om barnet da fortsatt løper, ser jeg dilemmaet. Men her var det ikke engang snakk om et barn som gikk av vond vilje. Han trodde han hadde fått lov, men ingen gikk etter for å si at han måtte komme tilbake, de bare snudde og ringte meg. (til og med før han var ute av skoleporten) Men jeg synes bare det er fryktelig rart at det står i opplæringsloven at de skal gi tilsyn til barnet. Dersom de har lov å bare snu ryggen til et barn så fort det setter skoa utenfor skoleporten, så bør jo det stå i forskriftene? For dette er jo noe foreldrene bør vite om... Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #7 Skrevet 7. mai 2013 Jeg skjønner at de ofte ikke har kapasitet, her vi bor er skolen så liten at sfo har bare en ansatt som naturligvis da ikke kan løpe etter barn som stikker. Samtidig så syntes jeg det fjerner hele poenget med sfo. Jeg jobber slik til at skulle barnet mitt forsvinne fra sfo så ville det ta meg mellom en og to timer å komme meg hjem for å lete litt etter når det er på dagen det skjedde. Da kunne barnet ha kommet ut for veldig mye på den tiden. Og man har jo sfo for å føle at barnet er trygt, når man selv ikke kan se etter det. På grunn av dette kommer jeg til å kjempe for at mitt andre barn (med diagnose) skal ha assistent ikke bare i skolen men også på sfo slik at jeg vet barnet ikke kommer ut for noe. Nå skal det sies at om et barn forsvant fra sfo her så ville rektor/ eller lærere som fortsatt var på skolen gått å lett etter barnet, dette har skjedd et par ganger. Og er vel fordelen med å bo på et lite sted det at folk har en tidens til å bry seg litt mer og ikke bare tenke at det er noen andres ansvar. Anonym poster: ec290e126624c8007bb100da2e67c8f3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #8 Skrevet 7. mai 2013 Nå er det skolebarn det er snakk om her, og skolegården er ikke inngjerdet på samme måte som en barnehage. Barna kan fritt gå hvor de vil, men så lenge de holder seg på skolen får de tilsyn, omsorg, mat osv. Velger barnet å rømme, eller skulke om du vil så er jo det foreldrenes ansvar. De ringer foreldrene og forteller at nå har barnet ditt stukket av, du må selv ta ansvar for det. De ansatte i sfo kan ikke gjete skolebarn, det er de for store til, de er gamle nok til å ta litt ansvar selv. Men akkurat i ditt tilfelle, hvor det sikkert bare hadde vært å rope etter gutten og de gikk inn å ringte isteden, den var spesiell. Det er helt uforståelig, der kunne de godt ha hentet gutten tilbake. Anonym poster: fe2b9ead7868ffef00bf95422be3a0b8
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #9 Skrevet 7. mai 2013 De har nok ikke nok ansatte til å skulle løpe etter barn utenfor området, uansett hvor dumt det er. Anonym poster: 8513cad4f5e690c02221e007259148c2
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #10 Skrevet 7. mai 2013 Ja, som sagt, jeg skjønner at de ikke har kapasitet til å gå etter barn som bevisst stikker av. (de ville jo dessuten sikkert løpt om noen voksne fulgte etter) Men barn som bare går rolig avsted, og tror det er helt greit at han går, hadde ikke løpt om noen kom etter. Og at de ikke engang går etter i det hele tatt, ikke engang til skoleporten, synes jeg er en utrolig lettvinn løsning fra SFO`s side. Dette er dessuten ikke en liten SFO, men mellomstor, så de er på ettermiddagene alltid tre voksne på jobb. Det vil si at om de så fulgte etter 50 meter utenfor porten, ville det likevel vært to igjen. Jeg har selvsagt snakket med min gutt om at han ikke kan gå fra SFO, men akkurat i dette tilfelle har jeg overhodet ikke kjeftet på han ettersom jeg også forsto det den ansatte sa til han, som at han fikk lov å gå. (Hun sa akkurat det samme til meg, som han fortalte at hun hadde sagt) Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #11 Skrevet 7. mai 2013 De har nok ikke nok ansatte til å skulle løpe etter barn utenfor området, uansett hvor dumt det er. Anonym poster: 8513cad4f5e690c02221e007259148c2 Det er jo forventet at et skolebarn er gammel nok til å følge reglene skolen har om hvor de kan bevege seg da. Barn kan stikke av på skoleveien, i friminuttene og på sfo, men det er ikke de ansatte på skolen sin skyld. Da har man et barn som det må jobbet litt ekstra med hjemmefra... Anonym poster: fe2b9ead7868ffef00bf95422be3a0b8
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #12 Skrevet 7. mai 2013 Men de kunne jo ikke vite at han bare hadde misforstått og ikke stakk av? Synes du reagerer veldig sterkt her HI. Anonym poster: fe14da28ff39c7d791e5373bd63c97bb
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 7. mai 2013 #13 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #14 Skrevet 7. mai 2013 Men de kunne jo ikke vite at han bare hadde misforstått og ikke stakk av? Synes du reagerer veldig sterkt her HI. Anonym poster: fe14da28ff39c7d791e5373bd63c97bb Han hadde jo snakket med henne, sagt han hadde lyst å hjem. Da sa hun "da må jeg ringe din mor". Ok, sa han, og forsto det som et ja til at han kunne gå. Så tok han med seg sekken og gikk ut. (Hun sto og så på at han gikk, denne samtalen foregikk i garderoben) (Hun sa også med en gang hun ringte meg, at han hadde gått hjem, og forklarte situasjonen, så nei, hun kan ikke ha trodd at han stakk av) Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 7. mai 2013 #15 Skrevet 7. mai 2013 De har nok ikke nok ansatte til å skulle løpe etter barn utenfor området, uansett hvor dumt det er. Anonym poster: 8513cad4f5e690c02221e007259148c2 Men da må de jo sørge for at de ansatte følger med på hvor ungene leker hen, og ikke overlate dem mer eller mindre til seg selv. Er jo en regel på hvor mange ansatte det skal være pr antall gruppe barn. De må jo kunne organisere oppsynet med barna på en smartere måte. Men - jeg har også bevitnet på SFO her, at de voksne har sittet inne og pratet uten noen barn tilstede, mens ungene har lekt ute og andre herjet i gangene. Ikke rart de mister kontrollen
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #16 Skrevet 7. mai 2013 Men de kunne jo ikke vite at han bare hadde misforstått og ikke stakk av? Synes du reagerer veldig sterkt her HI. Anonym poster: fe14da28ff39c7d791e5373bd63c97bb Han hadde jo snakket med henne, sagt han hadde lyst å hjem. Da sa hun "da må jeg ringe din mor". Ok, sa han, og forsto det som et ja til at han kunne gå. Så tok han med seg sekken og gikk ut. (Hun sto og så på at han gikk, denne samtalen foregikk i garderoben) (Hun sa også med en gang hun ringte meg, at han hadde gått hjem, og forklarte situasjonen, så nei, hun kan ikke ha trodd at han stakk av) Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0 Veldig merkelig oppførsel fra henne i så fall. Ikke at jeg skjønner hvordan sønnen din klarte å feiltolke det, men her er jeg enig med deg, hun kunne jo bare lagt til et "vent" i det han begynte å gå! Anonym poster: fe14da28ff39c7d791e5373bd63c97bb
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #17 Skrevet 7. mai 2013 Har du sagt til SFO at de kan stole på barnet ang muntligebeskjeder? Om du har sagt ja til det, så stoler de på barnet ditt om hun sier hun skal gå. SFO er helr frivillig ingen tvinger deg til å ha benet der. Nei SFO har ikke kappasitet og løpe etter barn. Det er jo positivt at de ringte da. ro deg ned, Heretter følger de ekstra med på barnet ditt. Anonym poster: cf12a2a9659caceb0148bf3a1474a621
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #18 Skrevet 7. mai 2013 Om man betaler 3500 kr i mnd for noen få skarve timer hver dag så burde de jaggu har råd til en stilling til om de ikke har nok mener de. Pokker om jeg hadde finni meg i at dette ikke er deres ansvar. Dette er små barn og om et barn skulle bli borte og ikke komme igjen... Hvem skal dere skylde på? Barnet? For SFO hadde ingen ansvar? Anonym poster: d2438704483db77a98bb619f4fdf9479
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #19 Skrevet 7. mai 2013 Har du sagt til SFO at de kan stole på barnet ang muntligebeskjeder? Om du har sagt ja til det, så stoler de på barnet ditt om hun sier hun skal gå. SFO er helr frivillig ingen tvinger deg til å ha benet der. Nei SFO har ikke kappasitet og løpe etter barn. Det er jo positivt at de ringte da. ro deg ned, Heretter følger de ekstra med på barnet ditt. Anonym poster: cf12a2a9659caceb0148bf3a1474a621 Jeg har ikke sagt til SFO at de kan stole på muntlige beskjeder fra mitt barn. (Alle beskjeder om slikt, skal skje skriftlig eller på telefon fra foreldre, uansett hvilket barn det er, uten unntak) Ja, selvsagt er SFO helt frivillig, men vi betaler tross alt for at de skal passe vårt barn. Mener du helt seriøst at jeg bare skal være glad for at de ringte for å si ifra, at de heller bare kunne latt han tusle og gå og så bare tenke "jaja, et mindre barn å passe på" Men jeg ser jo at å betale for SFO er totalt bortkastede penger, og han skal heldigvis ikke gå på SFO til neste år. De gir faktisk inntrykk av at de skal passe våre barn etter skoletid, så selvsagt tror man jo at de gjør det. Vi betaler tross alt mer for en SFO-plass som bare er noen skarve timer hver dag, enn vi gjør for full barnehageplass... Anonym poster: 84573c409b6b64bfa83a71c9480d2ab0
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #20 Skrevet 7. mai 2013 NEI!!!! Vett iKke akkurat juridiske retningslinjer for dette, men uansett når foreldre betaler for å ha barna på SFO er jo barna de ansatte ansvar innenfor TIME ANTALLET barnet er på SFO. For å sette ting en smule på spissen, hvem sitt ansvar er det når SFO er på tur utenfor skolens område?? Etter min mening kan de heller ikke skylde på mangel på kapasitet. Dersom de ikke har kapasitet til å passe på at barna er på SFO når de skal,vitner dette om mangelfull kontroll. For all del misforståelser kan skje og situasjonen kan "låse" seg slik at foreldre kanskje av og til må ringes! Men SERIØST de kan jo ikke skylde på kapasitet problemer!!! Har tidligere jobbet på SFO i mange år og det var mange ganger vi måtte kjøre og gå etter barn, enten pga misforståelser eller barn stakk av pga konflikter o.l. Barna var jo for svarte vårt ansvar!!! Anonym poster: d4ca1271677c67da397ee78cd9749dde
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #21 Skrevet 7. mai 2013 Det de mener om ansvar er jo helt på viddene! Selvfølgelig er det SFO som har ansvar for barnet ditt så lenge det er i SFO tida. Det er et tilbud man betaler for, og man skal jo føle seg trygg på at de følger med på hvor barna er henne? Så dersom et barnehagebarn hadde gått utenfor barnehagens område, så hadde personalet der også ment at barnet ikke lenger var deres ansvar?? For det blir jo det samme. Jeg hadde IKKE slått meg til ro med det dølle svaret der. Kontakt rektor og spør om hun kan stå inne for denne forklaringen. Man kan ikke betale seg bort i fra foreldreansvaret! SFO er et tilbud om tilsyn, men innen rimelighetens grenser. Det er snakk om skolebarn her, og mange har faktisk like gamle skolebarn som bare går hjem på egen hånd hver dag fordi det er avtalen. Det er ditt ansvar som forelder å forklare barnet hvordan det henger sammen: At på SFO skal det følge reglene og holde seg på SFO sitt område til det blir hentet. Og også forklare at det aldri skal forlate SFO sitt område uten å sørge for at det har gitt TYDELIG beskjed til en voksen ansatt og fått like TYDELIG beskjed på at det var greit. Og også gitt en like TYDELIG beskjed til deg via telefon før barnet evt får lov til å gå hjem. Dette er det ditt ansvar som forelder å ha forklart barnet når det begynner på SFO! Mange foreldre misforstår visst dette med betaling (husk at vi kun betaler en liten del av hva barnehage og SFO faktisk koster også! En reell barnehageplass koster f.eks. ca 10 000 kr i mnd. Resten dekker staten i form av tilskudd.) og tror at vi da kan forvente at de ansatte tar over 100 % av både ansvar for barnets trygghet, trivsel og oppdragelse -altså er "foreldre-erstattere" fordi vi betaler for det. Slik fungerer det ikke. De ansatte er bare mennesker de også. Og uhell og misforståelser kan skje i alle livets situasjoner. INGENTING i livet er 100% trygt. Du kan som forelder gjøre feil når du har ansvar for ditt eget barn også, ikke sant? Vi ønsker så klart et så bra og trygt tilbud til barna våre som mulig, men må ha i bakhodet at vi har gitt fra oss kontrollen når vi plasserer dem bort i pass. Vil du ha full kontroll over barna dine må du slutte på jobb og være hjemmeværende. På samme måte ser jeg at enkelte foreldre misforstår ordningen med bøter for forsinket henting, og ser ut til å tro at de da "betaler" for forsinkelsen, og dermed er det faktisk greit at de henter for seint i barnehagen i blant! Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #22 Skrevet 7. mai 2013 De har nok ikke nok ansatte til å skulle løpe etter barn utenfor området, uansett hvor dumt det er. Anonym poster: 8513cad4f5e690c02221e007259148c2 Det er jo forventet at et skolebarn er gammel nok til å følge reglene skolen har om hvor de kan bevege seg da. Barn kan stikke av på skoleveien, i friminuttene og på sfo, men det er ikke de ansatte på skolen sin skyld. Da har man et barn som det må jobbet litt ekstra med hjemmefra... Håper virkelig at du ikke jobber i skolevesenet, de har jo ansvar for barna!!! Kan jo være tusenvis av grunner til at barn forlater skolens område! Anonym poster: fe2b9ead7868ffef00bf95422be3a0b8 Anonym poster: d4ca1271677c67da397ee78cd9749dde
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #23 Skrevet 7. mai 2013 NEI!!!! Vett iKke akkurat juridiske retningslinjer for dette, men uansett når foreldre betaler for å ha barna på SFO er jo barna de ansatte ansvar innenfor TIME ANTALLET barnet er på SFO. For å sette ting en smule på spissen, hvem sitt ansvar er det når SFO er på tur utenfor skolens område?? Etter min mening kan de heller ikke skylde på mangel på kapasitet. Dersom de ikke har kapasitet til å passe på at barna er på SFO når de skal,vitner dette om mangelfull kontroll. For all del misforståelser kan skje og situasjonen kan "låse" seg slik at foreldre kanskje av og til må ringes! Men SERIØST de kan jo ikke skylde på kapasitet problemer!!! Har tidligere jobbet på SFO i mange år og det var mange ganger vi måtte kjøre og gå etter barn, enten pga misforståelser eller barn stakk av pga konflikter o.l. Barna var jo for svarte vårt ansvar!!! Anonym poster: d4ca1271677c67da397ee78cd9749dde
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2013 #24 Skrevet 7. mai 2013 Forresten: Jeg håper du ikke har drevet og klaget over håpløse SFO-ansatte som misforstår og ikke passer på o.l., og at dette var deres feil slik at sønnen din har hørt dette? For i mine øyne hadde han også et ansvar her. Han er minst 6 år gammel og må begynne å lære seg å ta ansvar for egne handlinger, gi beskjeder, holde regler, gi beskjed om hvor han går o.l. selv. Foreldre som klager på ansatte i barnehage, skole, SFO og at det alltid er KUN de voksnes feil (som ikke passet godt nok på) straks barna deres gjør noe dumt/galt er noe av det verste jeg ser. Og gjerne i tillegg duller og synes synd på barnet fordi det havnet -heeelt uforskyldt, altså!- i en utrivelig situasjon. Fordi slike foreldre lærer barna at de ikke har noe ansvar selv. Du aner ikke hvor fort barna plukker opp slike holdninger! "Det er da ikke MIN feil at jeg ikke visste at vi hadde gloseprøve i DAG, det var LÆRERENsom ikke hadde gitt oss god nok beskjed i forrige uke! Det er da ikke MIN feil at jeg ikke rakk bussen hjem fra skoleturen, det var LÆREREN som ikke sa fra at jeg måtte pakke sammen tidlig nok!" osv osv osv Klag gjerne på de voksne hvis du mener de har ansvaret. Men ikke gjør det så barnet hører det. Da undergraver du de ansattes respekt. Overfor barnet bør du få fram at det selv også har gjort noe dumt ved å ikke høre etter/følge reglene/gi god beskjed. Og at dette får utrivelige konsekvenser. Har barnet vært slurvete på grensen til ulydighet mener jeg det bør få en konsekvens hjemme også! Anonym 12:25 Anonym poster: 761a9fcb8ca055e818b8777fc2f2d80d
Rivjernet Skrevet 7. mai 2013 #25 Skrevet 7. mai 2013 Har du sagt til SFO at de kan stole på barnet ang muntligebeskjeder? Om du har sagt ja til det, så stoler de på barnet ditt om hun sier hun skal gå. SFO er helr frivillig ingen tvinger deg til å ha benet der. Nei SFO har ikke kappasitet og løpe etter barn. Det er jo positivt at de ringte da. ro deg ned, Heretter følger de ekstra med på barnet ditt. Anonym poster: cf12a2a9659caceb0148bf3a1474a621 Hva er det vi betaler i dyre dommer for da? Hvis man ikke kan ta for gitt at de faktisk passer barna?? Det er jo ikke rare tilbudet ellers heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå