Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Med fare for å skyte meg selv i leggen, hehe, så lurer jeg på hvorfor så mange er så harde og negative mot de som ønsker planlagt KS ? ? Selv ønsker jeg KS, jeg ble voldtatt da jeg var liten, og hadde aldri trodd jeg skulle ønske ett KS, eller at jeg skulle forbinde fødselen med voldtekten... Jeg er ikke redd for smerten, det ligger mye dypere, og er mer redd for hvordan jeg har det ETTER fødsel, enn mens den er i gang. Så er det dette med kvinner som har fødselsangst , pga revning og div... Jeg vet jo ikke deres smerte og redsel, og ingen kan jo ikke vite min smerte.. Hvorfor dømmer vi hverandre så hardt når vi faktisk ikke er i den det gjelder sine sko? Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Tror at mange som dømmer ikke er slemme, men mange forstår ikke angst og det irrasjonelle ved angsten. Det er ikke bare å ta seg sammen, det hjelper ikke at alle snakker og roper om at fødsel er naturlig og at vi er bygd for det og det hjelper aller minst å kjefte på den som ønsker ks. Verken ks, smertestillende eller smertelindring er naturlig, men hva gjør vel det? Barnet kommer ut og mor kommer seg igjennom opplevelsen. Hvordan andre ønsker å føde er ikke min sak og det spiller ingen rolle hva jeg måtte mene om andres valg av fødemetode. Men jeg synes det er trist at vi kvinner ofte er så harde mot hverandre. Anonym poster: 9fbb14380a9c9b96618da74004b9996c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Ja ingen er vel hardere mot hverandre enn oss kvinner.. Det er synd. Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Jeg dømmer egentlig ikke, syns bare det er merkelig at noen frivillig ønsker et operasjonssår med alt det styret dette medfører. Masse smerter og ikke kunne løfte på mange uker osv, når man kan velge noe som er smertefullt der og da men som oftes (om man ikke får komplikasjoner, revner, må klippes masse o.l) går over etter noen få dager.. (Dette baserer jeg på min erfaring med 4 barnefødsler og en fjerning av blindtarmen på den gamle måten. Jeg velger glatt utpressing av et barn til og ha litt sviing når jeg tisser i et par dager enn å måtte ha et operasjonssår som gjør vondt bare man skal reise seg, snu seg, le, hoste.. Ja, dere skjønner tegninga) Men for meg spiller det ingen rolle hvordan andre får ut babyen, men jeg ville ikke valgt ks frivillig. Under 3 av de fire fødselene har de måttet gjøre klar operasjonssalen pga litt komplikasjoner, men heldigvis har jeg fått fødet vaginalt til slutt). Men jeg var med venninna mi da hun tok ks og jeg grein like mye som under mine "vanlige" fødsler Anonym poster: ebeb025a2be34e22c24ff6ea3ffffb54
MammantilNurket Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 Jeg forstår ikke helt den "prestisjen" som mange av mine venninner legger i en vaginal fødsel. Det kan nesten virke som det er om å gjøre å ha den lengste og mest smertefulle fødselen. Jeg skal ha planlagt KS. Dette har sammenheng med at jeg har en medfødt feil i bekkenet som etter all sannsynlighet gjør at en vaginal fødsel ikke er mulig. Greit at KS ikke er "naturlig", men heller det enn å miste barnet og/eller dø i barsel.
lillepixie Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Ja, det tror jeg. Mange her inne (og i det virkelige liv), har et stort behov for å være "bedre" enn andre.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Jeg innrømmer glatt at jeg er negativ til de som griner seg til ks uten at deg er annen grunn til at de ønsker det enn at de kvier seg for smerte. Ja, de fleste påberoper seg fysiske skavanker som begrunnelse, men til syvende og sist bunner svært mange av disse tilfellene i en irrasjonell angst. Hva gjorde de som gruet seg for fødsel for hundre år siden? Jo, de beit tenna sammen. Vi er skapt for dette! Jeg føler meg ikke på noen måte som noe overmenneske fordi jeg har trøkka ut ungene mine den veien de fra naturens side er ment å komme - det skulle faktisk bare mangle. Anonym poster: b2db381c0015331d2e69be1cf8e42450
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #8 Skrevet 4. mai 2013 Har lest uendelig mange tråder , hvor ks er eneste mulighet , eller ønsket pga voldtekt. Å i den ene tråden fikk ett voldtektsoffer hets, da hun ikke burde ha klart å ha sex med mannen sin om det var såååå ille. Hun med medisinsk grunn til KS fikk og hets. Jeg blir ganske satt ut. KS er vel ikke noe man ønsker med mindre det er en viktig grunn? Og hva er god nok grunn? Jo det må jo være opp til hver enkelt. Ikke mange vet at jeg ventet på svar for å få innvilget KS, for jeg orker ikke dritt og gnål fra noen. Jeg vet at for meg er beste start på livet til babyen min, ett KS. Hadde jeg fått beskjed om at det er bedre å føde vaginalt, selv med fare for at han setter seg fast,og må taes med tang eller brekker noen bein , enn at han kommer ut ved KS, så hadde jeg gjort en vaginal fødsel. Men sier seg jo selv at det ikke er bedre for babyen å bli sittende fast og knekke bein for å komme seg ut vulva;) Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Opplever ikke dette irl, kun her inne. Forstår ikke helt hvorfor andre skal henge seg oppi en kvinnes fødsel! Det er da ikke dem som bestemmer over hennes kropp, heldigvis :-) Jeg prøver å forbrede meg på både ks og vanlig fødsel og blir nok så absolutt ikke skuffet eller føler meg som en "mindre kvinne" om det blir ks.. Anonym poster: 80fe03734677c2e3dedb712511ab97b8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tenker som så at ks er noen ganger en enklere løsning for enkelte. Hva hadde de gjort om det ikke var mulig å få keisersnitt? Da måtte de ha født vaginalt! Det er helt greit at i de tilfeller hvor det ikke er et valg om å ta ks og det er for at morr og barn skal komme seg gjennom det begge to. Men i de tilfeller hvor folk ønske det bare fordi de nekter å føde, da tenker jeg at de ikke skulle fått barn om de ikke "orker" å sette de til verden slik kvinnekroppen er laget for å gjøre det. Da jeg gikk gravid med min første lå mini i tverrleie dagen før fødselen startet (vannet gikk i uke 36 og var på jm kontroll dagen før) og jeg fikk helt panikk for at jeg måtte ha ks, følte det kom til å ødlegge alt og at jeg ikke ville føle meg barnet verdig pga at jeg ikke hadde fått føde det selv. men mini hadde snudd seg i løpet av det døgnet så det gikk bra og jeg fikk føde vaginalt. Men det er min mening ingen andres.. Anonym poster: 1c1e735970c3c07de3ad43842bd479db
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Jeg dømmer ikke dem som velger ks, jeg misunner dem heller fordi de har sluppet billigere unna enn meg. Dette gjelder altså de som maser seg til ks uten annen grunn enn at de ikke vil ødelegge underlivet eller fordi de vil slippe unna smerten. Samtidig er det godt å bli tvunget til å føde om man er i stand til det, for når det går greit så er man jo i fin form etterpå. Anonym poster: ad71171976a2a21247308382b8cc29d2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Jeg dømmer ikke dem som velger ks, jeg misunner dem heller fordi de har sluppet billigere unna enn meg. Dette gjelder altså de som maser seg til ks uten annen grunn enn at de ikke vil ødelegge underlivet eller fordi de vil slippe unna smerten. Samtidig er det godt å bli tvunget til å føde om man er i stand til det, for når det går greit så er man jo i fin form etterpå. Anonym poster: ad71171976a2a21247308382b8cc29d2 men er det virkelig såååå mange som får KS pga de ikke vil ødelegge underlivet? Trodde sykehusene hadde mye høyer terskel på hva som er god nok grunn, enn det...? Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
MammantilNurket Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 KS er ingen snarvei. Greit nok at det hindrer skader i underlivet og skader på barnet, MEN sjangsene for postoperative komplikasjoner, pustevansker hos barnet, forlenget sykehusopphold og komplikasjoner v.senere graviditeter er i stor grad tilstede. Om jeg hadde kunnet velge mellom KS og å ligge å plaske i et badekar m.duftlys og sitarmusikk på ABC-klinikken hadde valget falt på ABC-klinikken.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Nei nettopp, KS er ingen snarvei. Så hvorfor så mange fordommer mot de som må ha det,uansett grunn da? Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
MammantilNurket Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Nei nettopp, KS er ingen snarvei. Så hvorfor så mange fordommer mot de som må ha det,uansett grunn da? Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a Nemlig!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #16 Skrevet 4. mai 2013 Jeg gjør ikke det, men basert på internettfora er det jo helt åpenbart at mange gjør det. Jeg har veldig vanskelig for å forstå retorikken med "keisersnitt er slett ingen enkel løsning, men du er en pingle om du ønsker det." Og jeg synes medisinsk begrepsbruk bygger opp under den slags vås, ved å omtale alle ikke-somatisk begrunnede keisersnitt som "elektive." Det er ikke noe mer et valg om du har PTSD enn om du har barn i seteleie, liksom. Anonym poster: f3c16bd7d194fc73cab93d4083e5bb0c
HeleneBeate Skrevet 4. mai 2013 #17 Skrevet 4. mai 2013 Hørte om en ellers tøff kvinne som ble tvunget av legen til å føde normalt, hun brakk tilslutt bekkenet og kunne ikke gå på 6 uker etter fødslen..
skjotta Skrevet 4. mai 2013 #18 Skrevet 4. mai 2013 Kanskje det er fordi holdningene til de som ønsker ks her inne er tilsvarende provoserende? Jeg har aldri møtt noen på "ordentlig" som faktisk ønsker seg ks. Jeg reagerer selvfølgelig ikke på at noen som har medisinsk grunn får ks, men har sett veldig mange "yess... fikk innvilget ks slik at musa ikke skal lide!" Poster her inne... Når det kommer til angst osv... min holdning heller nok mere mot at sier man a må man si b. Er man redd for å fly må man bite tennene sammen dersom man vil Australia. ..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #19 Skrevet 4. mai 2013 Klem til deg HI <3 Helt forferdelig det du har måtte oppleve Gjør det som er best for deg, og ikke bry deg om hva andre tenker og mener. Lykke til med den lille Anonym poster: 28381fa3a4bb307a2d69839d84f02b66
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #20 Skrevet 4. mai 2013 Klem til deg HI <3 Helt forferdelig det du har måtte oppleve Gjør det som er best for deg, og ikke bry deg om hva andre tenker og mener. Lykke til med den lille Anonym poster: 28381fa3a4bb307a2d69839d84f02b66 Takk det skal nok gå bra. HI Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #21 Skrevet 4. mai 2013 Kanskje det er fordi holdningene til de som ønsker ks her inne er tilsvarende provoserende? Jeg har aldri møtt noen på "ordentlig" som faktisk ønsker seg ks. Jeg reagerer selvfølgelig ikke på at noen som har medisinsk grunn får ks, men har sett veldig mange "yess... fikk innvilget ks slik at musa ikke skal lide!" Poster her inne... Når det kommer til angst osv... min holdning heller nok mere mot at sier man a må man si b. Er man redd for å fly må man bite tennene sammen dersom man vil Australia. .. jeg har aldri sett noen som ønsker KS skrive noe sånt. Det er isåfall veldig ødeleggende for de som har virkelig gode grunner til ett KS. Feks et voldtektsoffer kan være uheldig, kroppen vil kanskje ikke samarbeide, riene stopper opp, det hele blir for traumatisk mens det foregår ,og etter fødsel. For meg er det nesten slik at det burde vært godkjent som en medisinsk grunn. Selv om noen av ofrene klarer en vaginal fødsel. Men så har man de som ikke kan føde, det går ikke pga for lite bekken. De møter også motstand og frekkheter. Mener enkelte virkelig at de burde bare prøve å presse ut babyen, når man VET det ikke går? Anonym poster: 7bf61ae5434934adacd736935783830a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #22 Skrevet 4. mai 2013 Når det kommer til angst osv... min holdning heller nok mere mot at sier man a må man si b. Er man redd for å fly må man bite tennene sammen dersom man vil Australia. .. Det handler jo bare om at du helt åpenbart ikke vet hva angst kan være. Jeg hadde valgt å leve uten barn om keisersnitt ikke var et alternativ. Hadde jeg av en eller annen grunn blitt gravid likevel, uten abort som et alternativ, er det sannsynlig at jeg ville tatt selvmord. Det er ellers ingenting i veien med mine evner til å ha og oppdra barn. Anonym poster: f3c16bd7d194fc73cab93d4083e5bb0c
Mia_73 Skrevet 4. mai 2013 #23 Skrevet 4. mai 2013 Til de som mener at man var nødt å føde vaginalt i gamle dager: Millioner av kvinner døde (og dør fremdeles) i fødsel eller barsel eller ble ødelagt. Nå finnes det en metode til og man kan faktisk velge hva man syns er bedre for en selv. Jeg syns ingen burde henge seg opp i hvordan en kvinne ønsker å føde. Vil dog nevne at ks er ingen enkel utvei og man bytter noen timer med rier som man kan få god smertelindring for med flere dager smerter fra er operasjonssår. Ingen lar seg kutte opp for å "holde musa fint", i hvert fall ikke når man er litt oppegående.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #24 Skrevet 4. mai 2013 Jeg innrømmer glatt at jeg er negativ til de som griner seg til ks uten at deg er annen grunn til at de ønsker det enn at de kvier seg for smerte. Ja, de fleste påberoper seg fysiske skavanker som begrunnelse, men til syvende og sist bunner svært mange av disse tilfellene i en irrasjonell angst. Hva gjorde de som gruet seg for fødsel for hundre år siden? Jo, de beit tenna sammen. Vi er skapt for dette! Jeg føler meg ikke på noen måte som noe overmenneske fordi jeg har trøkka ut ungene mine den veien de fra naturens side er ment å komme - det skulle faktisk bare mangle. De vanligste årsakene til fødselsangst er tidligere traumatiske fødselsopplevelser, psykiske problemer eller en historie med overgrep/seksuelt misbruk. Synes du det høres spesielt gøy ut? At en angst er irrasjonell gjør ikke akkurat at den er uten betydning. Fødselsangst kan være fullstendig ødeleggende for livet og hverdagen. Når det er sagt er det en god del kvinner, spesielt førstegangsfødende, som tror at ks er en "enkel løsning" og som ikke vet nok om hverken vaginal fødsel eller ks. De har ofte hørt for mange skrekkhistorier - vi har alle et ansvar for hva vi sier til kvinner som ikke har født selv, spesielt til gravide førstegangs, mener jeg. Jeg fikk selv fødselsangst etter en traumatisk førstefødsel som endte i ks. Hadde aldri fått andremann hvis jeg ikke hadde blitt lovet ks i utgangspunktet (fikk det av fysisk årsak, men ville fått det på psykisk grunnlag også). Jeg har møtt kun forståelse og omtanke, både i helsevesenet og blant folk jeg kjenner. Overhode ingen fordømmelse. Mulig det "hjelper" å ha en fødsel bak seg som var så åpenbart unormal, med så mange komplikasjoner, ikke vet jeg? Forresten, for 100 år siden var det mange, mange som døde i barselseng, så å sammenligne med i dag synes jeg er helt irrelevant. Vil tro det var MANGE som hadde fødselsangst da også, faktisk, etter nesten å ha dødd i barselseng selv eller vært med på fødselsforløp hvor ting gikk galt (folk fødte jo hjemme, mange må ha fått med seg disse forferdelige tragediene). Men uten prevensjon hadde de fleste ikke noe valg, de ble gravide og måtte leve med angsten og håpe at de overlevde neste fødsel. Vi er HELDIGE som har et helsevesen som gjør at fødsel for de aller fleste er trygg! Det finnes endel dømmende kjerringer her inne (beklager å måtte si det), men de fleste har åpenbart ingen egen erfaring med fødselsangst, og vet heller ikke hva det egentlig handler om, de har ikke kunnskap om fødselsangst og har ikke lest forskning på området. Mangel på empati er også skremmende vanlig. Innlegget som er quotet er et typisk eksempel. Anonym poster: 99799b2b46954878274cb0ff79d18f62
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2013 #25 Skrevet 4. mai 2013 Jeg gjør ikke det, men basert på internettfora er det jo helt åpenbart at mange gjør det. Jeg har veldig vanskelig for å forstå retorikken med "keisersnitt er slett ingen enkel løsning, men du er en pingle om du ønsker det." Og jeg synes medisinsk begrepsbruk bygger opp under den slags vås, ved å omtale alle ikke-somatisk begrunnede keisersnitt som "elektive." Det er ikke noe mer et valg om du har PTSD enn om du har barn i seteleie, liksom. Elektive keisersnitt = planlagte keisersitt. Uansett årsak til at det blir bestemt planlagt keisersnitt. Om det er fødselsangst eller f.eks. kombinasjonen seteleie + baby på 5,5kg er uten betydning. Anonym poster: 99799b2b46954878274cb0ff79d18f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå