Gå til innhold

Da har jeg snakket med svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er jeg som har skrevet et par innlegg her tidligere om svigermor som er her så og si hver dag på besøk, noe jeg syns har vært til besvær i tre år nå...Som tidligere har jeg skrevet at hun er verdens snilleste, det har ikke noe med det å gjøre, men, hver dag syns jeg er litt i overkant mye i tillegg til at hun alltid må være med de gangene vi skal noe. Det seg være på kjøpesenter, svensketur osv.

Har brukt lang tid på å forberede meg, poenget var ikke å såre. Selve samtalen med henne gikk greit, hun sa også søsknene hans flere ganger hadde ymtet frempå at hun kanskje burde trå litt varsomt mtp begrense antall besøk. Men, som hun sa, så hadde sønnen hennes, altså min sambo sagt at det var bare å komme så ofte hun ønsket.

Sambo fikk selvfølgelig greie på at jeg har snakket med henne, og det hadde jeg ho forventet. Han ble mildt sagt rasende. Mente det var et tillitsbrudd, og at jeg var en stor egoist som bare tenkte på meg selv ved å "nekte" henne besøk. Men, jeg nekter ikke henne besøk, hun er mer enn velkommen, men ikke hver dag. Han forstår det bare ikke at jeg blir stressa i eget hjem ved at jeg hele tida tenker "kommer hun nå", og må låse døra de gangene jeg dusjer, bader med ungene osv for plutselig står hun i døra. Videre langet han ut om hvor utakknemlig jeg er siden hun tross alt ser til ungene en sjelden gang (da sammen med en av søsknene, siden hun er redd det skal skje henne noe pga alderen sin).

Så nå sitter jeg her da, med verdens værste samvittighet og angrer på hele samtalen. Føler meg rett og slett som han sier egoist, og at jeg forventer at alle skal følge min sti. Men, det var ikke det som var poenget. Så det ender nok med at det desverre går mot et samlivsbrudd for oss.

Anonym poster: 280362ddb6763ec6b7574a4cf606f161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig reaksjon fra mannen din! Hvis samtalen med svigermor gikk greit har han vel ingen grunn til å ta på vei?

det høres forferdelig ut å få uanmeldt besøk hele tida.

Skrevet

Utfra det du skriver så virker det som mannen din ikke ser ting fra din side. Han overreagerer.

Anonym poster: 4e6584e4746511b81e63268e30c43621

Skrevet

Gi det litt tid. Det kan hende at han forstår det bedre når han får tenkt seg litt om. Jeg skjønner deg godt. Jeg hadde blitt gal om noen som helst skulle tråkket ubedt inn til meg daglig. Det mannen din antagelig heller ikke har forstått er at DU ikke klarer å leve sånn, og at om det ikke ble en slags endring, så kanskje du ville dratt din vei.

Om jeg husker riktig, så har du prøvd å få han til å forstå ved en del tidligere anledninger, men ikke nådd inn. Kan du får han til å forstå om du f.eks spør hvordan han stiller seg til at din mor kan komme og bo hos dere i 1 år? eller om noen av søsknene hans kan få han til å skjønne din side av dette. De har jo tydeligvis forstått det helt av seg selv.

Jeg tror at det vi roe seg igjen. Du bør uansett ikke gi deg på det nå, eller så får du aldri fred i eget hus. Når han ser at moren fortsatt kommer på besøk, bare ikke hver dag, og at dere fortsatt er gode venner, så vil han forhåpentlig roe seg. Om det er det at han bekymrer seg for at moren er alene, så kan jo ev han stikke bort til henne på kveldene de dagene hun ikke er innom hos dere.

Skrevet

Hadde aldri orket uanmeldt besøk ( eller meldt for den saks skyld) av svigermor, uansett hvor snill hun måtte være! Merkelig reaksjon av mannen din. Man kan tåle ganske mye, så lenge man har mannens støtte og forståelse. Det jeg ikke skjønner, når du forklarer mannen din hvordan du føler det, hvordan kan han si det er feil?? Det er jo dine følelser, selv om han er uenig? Utrolig frekt! Mannen min har etter tid og stunder lært seg til å gi aksept på mine følelser. Utrolig deilig når han bare kan si "nå skjønner jeg du synes dette er vanskelig", istede for å kverulere eller finne løsninger med en gang. Han må forstå og akseptere at du føler det sånn du gjør!

Anonym poster: 059d1102fc96bfc3bc1b8807ffde4ac4

Skrevet

Han mener det er jeg som har et problem dersom jeg ikke klarer innrette meg...:(

Hi

Anonym poster: 6b0e869cfae37ea8994430e9020bd292

Skrevet

Han mener det er jeg som har et problem dersom jeg ikke klarer innrette meg...sad.png

Hi

Det har han jo forsåvidt rett i...

Der han bommer grovt er når han mener at det kun er du som skal innrette deg. Et samliv skal gi rom for begge parters behov, følelser, meninger og ønsker. Mao, så bør han møte deg på midten et sted. Kan familieterapi hjelpe litt? Eller en annen nøytral tredjepart (presten, helsesøster...)? Det hender det hjelper når man får noen helt utenforståendes tanker rundt en sak, fodi man kjører seg så fast i eget spor at man ikke ser annet enn at motparten er urimelig.

Skrevet

Kjære HI

Det er ikke du som har et problem!!!! det er din mann som er en gigantisk mammadalt og som bokstavelig talt ikke klarer å sette sine families behov foran hennes og sine egne...

Mitt forslag er at du slutter å ha dårlig samvittighet for dette. Du har gitt beskjed til svigermor på en ordentlig og fin måte, og ut ifra det du skriver virker det som om hun forstår situasjonen godt :)

Når det gjelder din mann er det på tide å mobilisere sinne!!!! Hvorfor skal han (sammen med mora) få regjere familien og dens behov ut ifra sine egne lyster? Her oppfører han seg som et barn. Jeg hadde vært RASENDE om jeg hadde vært deg HI og særlig etter at samtalen gikk så bra. Jeg synes du skal ta han for deg...kraftig....Si til han at nå har du noe å si og han skal lytte ikke prate. Så forteller du han akkurat hvilken gigantisk egoist han er som ikke klarer å se andre enn seg selv og mor si og at dersom dette er så viktig for han. så får han nesten flytte tilbake til gutterommet hos henne. Du er ikke interessert i å bo med en guttunge som henger i skjørtet på mor!

Deretter sier du at dette er DITT ultimatum. Enten slutter han å gnelle om denne situasjonen, eller så kan han bo hos mamma. Ikke gi han muligheten til å respondere på det du sier...dette er ikke en diskusjon mellom dere. Det er du som forteller hvor skapet skal stå!

Du kan gjeren på et senere tidspunkt si at du er vilig til å gå i samlivsterapi og lignende, men tror det er veldig viktig at mannen forstår at du har dine grenser og at disse er nå bådd i forhold til hans barnslige oppførsel

Ønsker deg maser av lykke til, jeg synes du har vært superflink :)

Anonym poster: 0838d0fb05f6024311813e988b9acfd8

Skrevet

Føler han har satt ultimatum til meg. Takler jeg ikke dette, så har jeg et gigantproblem, da ifølge han at dette hjemmet her ALLTID skal stå åpent for familien. Han forstår ikke at dette er faktisk en stor grunn til at jeg som person er kraftig forandret ! De gangene hun er borte en dag jeg VET hun ikke kommer eller at vi er på ferie hvor hun ikke er med, så slapper jeg av, humøret og glimtet mitt i øyet er tilbake. Det er helt sykt hvor dette påvirker meg, selv om jeg ikke vil det i hele tatt. Trudde det ikke var mulig jeg !

Hi

Skrevet

Men da syns jeg du skal sette deg ned med ham og respondere på dette ultimatumet hans. Fortellham nøyaktig det du skriver i første innlegg. Dersom han insisterer på daglige besøk, uanmeldt og hele tiden, så drar du. Så kan han få sitte der med sin mor.

Dersom han skulle være interessert i å beholde familien sin må han snu litt på flisa og innse at i et samliv må begge parter jenke seg litt og gi og ta. Og det inkluderer faktisk også han!

Jeg er enig med #8, som du skjønner. Hiss deg opp litt, vær forbanna og ta styringen. Ikke la ham avbryte deg. Fortell ham rett ut at dette ødelegger samlivet, og at han må velge mellom (at du skal få) daglige besøk av mamma, eller familien sin.

Jeg får lyst til å skrive noen ikke så hyggelige adjektiver om denne fyren, kjenner jeg, men jeg skal la det være. Lykke til Hi, det er ikke du som er urimelig her!

Skrevet

Kan du ikke vise han den forrige tråden?

Skrevet

Spør om ham hadde syntes det var ok om din mor kom uanmeldt på besøk hele tiden! Samme hvor glad man er i svigermor, så kan drt li for mye.

Tvilen på at han ikke ville hatt svigermor som fast inventar!

Skrevet

Hva hadde mannen din sagt hvis din mor, altså hans svigermor, hadde kommet uanmeldt hver eneste dag, han har måttet passe på når han har vært i dusjen og slikt?

Skrevet

Jeg heier masse på deg HI, du har avfunnet deg med altfor mye og nå er vel tiden overmoden for å sette foten ned. Mannen din er, som flere over her skriver, ikke på ditt lag i det hele tatt. I og med at han er så forstokket så er det kanskje like greit å snakke med svigermor og søsknene hans? Hør med svigermor om hun virkelig vil at du skal flytte, noe som er ditt eneste alternativ siden mannen din ikke vil forstå at dette faktisk er ugreit?

Jeg skjønner veldig godt at du har lyst til å gi opp, en sånn egoist må være vanskelig å leve med. Som ikke evner å se ting fra andres ståsted og vise empati selv om man er uenig.

Skrevet

Vise den forgje tråden? Jeg hadde blitt sint og lei meg om min partner diskuterte meg på Internett på den måten.

Anonym poster: d92ac070d744ffa0695a925439bea01d

Skrevet

Jeg heier masse på deg HI, du har avfunnet deg med altfor mye og nå er vel tiden overmoden for å sette foten ned. Mannen din er, som flere over her skriver, ikke på ditt lag i det hele tatt. I og med at han er så forstokket så er det kanskje like greit å snakke med svigermor og søsknene hans? Hør med svigermor om hun virkelig vil at du skal flytte, noe som er ditt eneste alternativ siden mannen din ikke vil forstå at dette faktisk er ugreit?

Dette var et skikkelig godt forslag, synes jeg! :)

Skrevet

Er mannen norsk? Jeg tror ikke han vil forstå hvordan du har det, hvis det er snakk om en utenlandsk mann.

Likte forslaget om å fortelle at din mor/far/bror/søster flytter inn hos dere for ett års tid.

Anonym poster: 38102aa8738711e9ceb07cb322d52a95

Skrevet

Din mann høres ikke frisk ut. Synes han virkelig at det er ok å la sin mor komme innom HVER dag?? Det høres jo ut som om han har et ganske stort problem, kanskje seperasjonsangst? Dette er IKKE normalt! Hvis han virkelig ikke forstår deg og dine tanker og følelser vedrørende dette så er han virkelig ingenting å satse på heller, han eier jo ikke respekt for deg når han mener du er egoisten og kun tenker på deg selv.

Dette hørtes nesten litt ut som en episode av "Alle elsker Raymond".. med ett unntak; din svigermor som faktisk forstod deg (litt i hvert fall)

Anonym poster: 7fe649a81696fdc46ffe25b5594dbbfd

Skrevet

Vise den forgje tråden? Jeg hadde blitt sint og lei meg om min partner diskuterte meg på Internett på den måten.

Oppfører man seg sånn mot partneren sin så fortjener man ikke noe annet.

Anonym poster: ac59342530d611cd7496c68c128bf4cc

Skrevet

Jeg synes din mann burde flytte inn hos sin mor. Så kan heller han komme på besøk hver dag.

Anonym poster: f95595442d675508a6659e40699482db

Skrevet

Mannen din må være verdens største dust! Og mammadalt! På tide å kutte navlestrengen. Han setter jo henne før deg, og slik kan det jo ikke være. All sympati til deg!

Anonym poster: 8647063704368c5cf5257ec419c69ade

Skrevet

Vel, om det går mot samlivsbrudd har kanskje hi ikke så mye å tape. Det er tydelig at denne mannen ikke forstår hva hi synes er vanskelig. Kanskje det hadde hjulpet å se at så mange andre har full forståelse for hi og at han oppleves som urimelig.
Skrevet

HI, hvorfor er det at mannen din tror han kan få lov å bestemme alt her? Hvorfor er det han nekter å forstå hva du sier? Har du spurt ham hvorfor? Og virkelig fortalt ham at du ikke ser verden på samme måte som han gjør og at dere er to i forholdet?

For meg høres det ut som om det går mot samlivsbrudd ikke på grunn av mannen din synes du er en dust men fordi du rett og slett har fått nok av guttungen. Prøver han å ta æren for det nå slik at du skal få dårlig samvittighet? I så fall synes jeg du må si at du rett og slett flytter ut eller kaster ham på dør om han fortsetter å mase.

Anonym poster: 0b9fe5591019c7653b28dc6bf35d6977

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Ja, mannen min er norsk, han har til og ned bodd 10 år borte fra foreldre sine ifm jobb og studier, så trudde han hadde kappet navlestrengen. Men, han er jo så sosial. Elsker ha familien (mor og søsken) rundt seg hele tida. Jeg blir irritert på han da han sier til moren din at det bare er å komme bort hit å nyte sola på terrassen her om hun vil det, men det er ikke greit for meg at jeg etter en arbdag kommer hjem med hun sittende på terassen. Han syns jeg er smålig som til og med kikker på det. Han mener det er en rett hun har siden vi bor i barndomshjemmet hans hvor hun har bodd i 40 år. Og det værste er at han ikke forstår hvorfor jeg syns vi kan dra på en svensketur uten henne bare for å få litt "rom". Hun er i Sverige på harrytur ofte nok uten oss. Nei, det blir for mye. Han syns det er dårlig gjort av meg å legge skylda på moren hans for at jeg ønsker å gå fra han om det ikke blir en moderasjon på dette! Skal vi grille Feks med venner, ja, hvem må vi invitere sammen med dem, jo svigermor...Han blir så sur hver gang jeg har prøvd beskrive dette problemet. Mine foreldre bor 3 timer unna, så vanskelig å gjøre noe tilbake med samme mynt. Men, som han sier, hadde det vært bare hyggelig med ofte besøk av mine foreldre. Men, ærlig talt, det behovet blir too much for meg...

Hi

Skrevet

Men situasjonen er jo ikke den at du synes det er et problem at det er HANS familie som er der hele tiden...Problemet er at der ER familie der hele tiden. Du klarer ikke å slappe av og være deg selv i ditt eget hjem fordi dere alltid har besøk. Han ser ikke dette problemet fordi han opplever det ikke slik.

MEN det betyr ikke at han skal få bestemme dette. Det er her jeg mener du må mobilisere litt sinne og aggresjon. Still krav tilbake og still noen ultimatumer selv! Han kan ikke få bestemme hvordan familiesituasjonen deres skal være fordi han har andre behov en deg. Jeg mener fortsatt han er en mammadalt som ikke setter sin kone fremst.

Jeg tror dere må snakke med en tredjepart, rett og slett fordi dere klarer ikke kommunisere dette til hverandre. Derfor tenker jeg at siden han er så glad i familie rundt seg, kan han bo hos mamman sin til dere har løst dette på familievernkontoret. Kankje det kan være bra å ha noen uker hver for dere?

Ønsker deg masser av lykke til, håper at gigadusten (les:mannen) vokser opp snart for samlivets del :)

Anonym poster: 0838d0fb05f6024311813e988b9acfd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...