Gå til innhold

Gir meg ende over... Permisjonsreglene er jo helt på trynet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367582420' post='145312893]

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367581971' post='145312861]

Det som er på trynet (hvis noe her er det) er planleggingen deres, ikke noe annet.

Anonym poster: f1387632a89a8d4621ca8abf92e5f8af

På hvilken måte da mener du? Babyplanleggingen eller hvordan vi skal disponere permisjonsukene? Ikke alt kan planlegges i minste detalj vet du... Og vi planla ikke å miste en spire i februar slik at denne etterlengtede tredjemann kom en stund senere...

Trist at dere mistet, det er det virkelig. Allikevel; permisjonsordningene i Norge er omtrent uten sidestykke de beste i verden. Det er rikelig anledning for enhver å sørge for å kjenne til reglene og ordne økonomien i forbindelse med en planlagt graviditet og fødsel. Det slo ut dårlig for dere nå, men det er ikke systemets feil, kun deres egen pga hvor liten stilling du har hatt.

Det er heller ikke vår "feil" at jeg ikke får mer enn 50% fast fra august, da de som ansatte meg ifjor sa at jeg garantert ville få omgjort vikariatet til 80% fast eller sikkert enda mer om jeg ville. P.g.a. plutselige sparingstiltak her, så ble alle vikariat kuttet. Men nok om det.

Nei, det er ikke det, men det er heller ikke samfunnets og de sosiale ordningenes feil, slik du fremstiller det her. Skjønner at dere har havnet i en kjip situasjon, men det er ikke noe galt med permisjonsordningene av den grunn.

Er forøvrig enig med de som sier at det er de 6 beste av de 10 siste månedene. Det var det da jeg var gravid for noen år tilbake i alle fall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, snittet av de 6 beste av de 10 siste mnd før fødsel, var det jeg hørte?

Vel, det sa ikke NAV noe om :/ Men DET hadde i så fall vært veldig gledelig!

Det sa nav til meg og.. Altså det som Pashla sa..

Når går du ut i permisjon da? Kan være en regel de har endret på det også..? Skulle ikke forundre meg :P

Skrevet

Når går du ut i permisjon da? Kan være en regel de har endret på det også..? Skulle ikke forundre meg :P

Gikk ut i permisjon for noen uker siden.. Men fikk vite en haug med forskjellig fra forskjellige nav folk.. Og de var veldig flink å fortelle at de i nav sentralt eller lokalt ikke pleide å være helt oppdatert. Så for meg virker det som det egentlig kommer helt på hvem man prater med..

Skrevet

Gikk ut i permisjon for noen uker siden.. Men fikk vite en haug med forskjellig fra forskjellige nav folk.. Og de var veldig flink å fortelle at de i nav sentralt eller lokalt ikke pleide å være helt oppdatert. Så for meg virker det som det egentlig kommer helt på hvem man prater med..

Skummelt at det skal være sånn da..! Får vel bare ta en tlf eller møte opp nedpå her en dag og høre litt. Bør jeg forresten avtale møte eller bare trekke meg kølapp og vente på tur? Har aldri vært i kontakt med NAV før :P

Skrevet (endret)

Skummelt at det skal være sånn da..! Får vel bare ta en tlf eller møte opp nedpå her en dag og høre litt. Bør jeg forresten avtale møte eller bare trekke meg kølapp og vente på tur? Har aldri vært i kontakt med NAV før :P

Altså.. Tror nok de som behandler søknadene stort sett kan reglene og sakene sine. Menset er ikke alltid veilederne som skal svare på spørsmål kan det. Selv har vi inne en klage nå pga 3 uavhengige veiledere informerte og garanterte oss at reglene var slik og og sånn. Da vi fikk tilbake vedtaket fra saksbehandler var saken en helt annen. Ingen står til ansvar for informasjonen som ble gitt, selv om vi har det dokumentert svart på hvitt at de har sagt dette til oss. Vi har tapt 70 000 kr pga dette. Det er sure penger.. Man føler seg litt liten mot det store systemet i en slik situasjon.

Men et tips. Forhold deg til en person, spør om navn så du kan referere til de ved evt problemer senere. Flere kokker jo mere søl er det visst noe som heter ;)

Endret av HeltLykkelig ♥♥
Skrevet

Hiv deg i bilen å kom til meg så skal jeg regne for deg om du har kontroll på inntekten til deg og mannen i huset! Jeg og nav er ikke særlig gode venner, de liker ikke sånne som klarer å lære seg hvordan man skal finne alle de reglene som passer en selv best ;-)

Skrevet

Hiv deg i bilen å kom til meg så skal jeg regne for deg om du har kontroll på inntekten til deg og mannen i huset! Jeg og nav er ikke særlig gode venner, de liker ikke sånne som klarer å lære seg hvordan man skal finne alle de reglene som passer en selv best ;-)

Kan du hjelpe meg også?? ;)

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367580546' post='145312750]

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367579746' post='145312699]

Jada jada, jeg vet vi har det mye bedre enn mange andre steder, MEN det må gå an å bli litt oppgitt likevel!

Jeg har nå jobbet 80% siden august ifjor, men p.g.a. at deler av det er vikariat vil jeg kun jobbe 50% fra august i år. Babyen kommer 4 mnd senere, altså november...

Jeg vil dermed, ifølge NAV, kun få 44 uker permisjon med lønn tilsvarende 80% AV 50%!!! Det er jo ingenting! Og det er heller ikke snakk om at jeg skal nøye meg med 32 uker og "full" lønn.... Faen altså, at ikke babyprøvingen klaffet littegrann tidligere sad.png

Skulle gått an å ha permisjon i 44 uker og deretter få kontantstøtte 1 mnd, før far fikk overta med sine 14 uker...

Saken er jo at du ikke ville tjent noe mer om du hadde vært i jobb enn om du hadde tatt ut fulle foreldrepenger.Søk nye jobber, full stilling så får du et bedre grunnlag.

Anonym poster: e4e3d84f4689da63168d0353f170201e

Jo, hadde jeg jobbet ville jeg hatt vanlig lønn for en 50%-stilling. Nå vil jeg kun få 80% AV 50% i 44 uker. Og hadde jeg ikke vært så plaget i svangerskapet skulle jeg gjerne sett for meg å ta litt vikardager i tillegg fra høsten av, men det tviler jeg på at jeg orker.

Du velger jo selv å heller ta lengre fri. Det kan du ikke klage på. Du har to muligheter i Norge. Enten litt lengre permisjon med litt mindre penger eller litt kortere permisjon med litt mer penger.

Vil dere komme bedre ut av det øko¨nomisk overlater dere mer av permisjonen til far. Hvis han har jobbet 100% har han et bedre grunnlag enn deg. Da kan du begynne å jobbe fult mens han får permisjonspenger på grunnlag av sin lønn. Permisjonsreglene gir faktisk folk i deres situasjon store valgmuligheter.

Anonym poster: e4e3d84f4689da63168d0353f170201e

Skrevet

Grunnen til at du får så mange forskjellige svar fra NAV er fordi at det er umulig å gi et konkret svar før saken din skal behandles.

Det er mange måter å regne ut grunnlaget på, og alt avhenger av kompetansen til den du snakker med og hvilken informasjon vedkommende har.

En ting som er helt sikkert er at du ikke får et snitt av de beste 6 av de siste mnd. Denne beregningsregelen gjelder kun de som mottar dagpenger i opptjeningstiden.

I utgangspunktet er det den inntekten du har når du går ut i permisjon som er det grunnlaget du skal ha.

Avviker dette grunnlaget mer enn 25% av snitt av tre siste år kan NAV bruke andre beregningsmåter.

Evt gi deg snitt av de tre siste år dersom dette er representativt for inntekten din. Du skriver at du nylig har begynt å jobbe, så da er nok ikke de aktuelt i ditt tilfelle.

Videre kan NAV skjønnsfastsette grunnlaget ditt. Det man ser på da er bla a inntekten du ville hatt frem i tid om du ikke var i permisjon. Er det stor sannsynlighet for at den inntekten ville vært høyere enn 50% stilling og dette kan dokumenteres kan det hende du får et snitt av det du har tjent hittil i år. Evt snitt av et visst antall måneder.

Grunnen til at du har fått svar at det er din 50% stilling som legges til grunn er fordi at det er hovedregelen.

Jeg forstår at det er frustrerende å få mange ulike svar, men som nevnt så er det ofte vanskelig å gi konkret svar før man har hele saken foran seg.

Hilsen ei som jobber med foreldrepenger.

Anonym poster: f2498c5d89aa59f163947172a210b4e4

Skrevet

Kan du hjelpe meg også?? ;)

Om du bor like nært som Tredjemann på vei så er det bare å komme!

Skrevet

Nei, vi er livredde for sånne som setter seg inn i regelverket selv. Det er så slitsom å snakke med folk som vet hva de snakker om. Gud forby at folk satte seg inn i rettighetene sine!

Skrevet

Nå blir jeg sikkert halshugd for å si dette her inne:

Sykmeld deg før stillingsprosenten din går ned, voila, problem solved ;)

Anonym poster: 2cf35ccb61fa0f3f0a87b3fb42addaf5

Skrevet

Nå blir jeg sikkert halshugd for å si dette her inne:

Sykmeld deg før stillingsprosenten din går ned, voila, problem solved wink.png

Anonym poster: 2cf35ccb61fa0f3f0a87b3fb42addaf5

Det er legen som sykemelder. Og hun klarer neppe å lyve i 4 mnd.

Anonym poster: 58ee7fb2fd9ef33cb8e2119f90705eeb

Skrevet

Nei, vi er livredde for sånne som setter seg inn i regelverket selv. Det er så slitsom å snakke med folk som vet hva de snakker om. Gud forby at folk satte seg inn i rettighetene sine!

Hørt om ironi? Sarkasme?

Egentlig så har jeg ingen problemmer med nav eller noen ansatte der, men jeg ser at det for mange blir veldig frustrerende at man aldri får samme svar fra to personer. Veldig fornøyd med de folkene som jobber på nav her jeg.

Kan nevne at en tidligere saksbehandler sa at hun var glad hun slapp å forholde seg til meg noe mer når hun fikk vite at jeg skulle flytte til en annen bydel. Nettopp fordi at jeg sjekker reglene FØR jeg kontakter saksbehandler og hun mente at jeg fikk det til å virke som at hun var dårlig i jobben sin siden jeg kunne reglene bedre enn henne.

Skrevet

du får et gjennomsnitt av 6 av de 10 siste mnd før fødsel. er jo derfor mange jobber mye ekstra siste tiden for at de skal få mer penger. venninna mi hadde ikke fast bare vikar på skole, hun tok på seg alt hun fikk for å jobbe inn mest mulig. kan du ikke få litt ekstra?

Skrevet

vikariatet mitt går ut i august. baby kommer i desember. jeg sykmelder meg like før vikariat er over og får penger ut fra sykepenger. jeg sliter med bekkenet allerede da, så er nok ikke sikkert jeg klarer å holde ut til august heller.

Anonym poster: 0898c29778ccc01df0e5611e56a56be8

Skrevet

Hørt om ironi? Sarkasme?

Egentlig så har jeg ingen problemmer med nav eller noen ansatte der, men jeg ser at det for mange blir veldig frustrerende at man aldri får samme svar fra to personer. Veldig fornøyd med de folkene som jobber på nav her jeg.

Kan nevne at en tidligere saksbehandler sa at hun var glad hun slapp å forholde seg til meg noe mer når hun fikk vite at jeg skulle flytte til en annen bydel. Nettopp fordi at jeg sjekker reglene FØR jeg kontakter saksbehandler og hun mente at jeg fikk det til å virke som at hun var dårlig i jobben sin siden jeg kunne reglene bedre enn henne.

He he. Hvis du ikke forstod det så var mitt svar til deg ironi. ;)

Jeg har overhode ikke problemer med folk som setter seg inn i lovverket selv, og som har en mening om hva de skal ha.

Poblemet er at det finnes en haug av hobbyjurister som tror de har greie på regelverket og skal fortelle hvordan saken løses.

Ofte så samsvarere ikke det de mener de skal ha med regelverk og retningslinjer.

Skrevet

Hørt om ironi? Sarkasme?

He he. Hvis du ikke forstod det så var mitt svar til deg ironi. ;)

Jeg har overhode ikke problemer med folk som setter seg inn i lovverket selv, og som har en mening om hva de skal ha.

Poblemet er at det finnes en haug av hobbyjurister som tror de har greie på regelverket og skal fortelle hvordan saken løses.

Ofte så samsvarere ikke det de mener de skal ha med regelverk og retningslinjer.

Så ironien ja, men uten smilefjes e.l. så kunne den like gjerne vært seriøs innpå her vet du ;-)

Egentlig så er det vel like mye grums på begge sider av bordet for å si det mildt!!!

Skrevet

du får et gjennomsnitt av 6 av de 10 siste mnd før fødsel. er jo derfor mange jobber mye ekstra siste tiden for at de skal få mer penger. venninna mi hadde ikke fast bare vikar på skole, hun tok på seg alt hun fikk for å jobbe inn mest mulig. kan du ikke få litt ekstra?

Nei, dette er helt feil. Denne bestemmelsen gjelder kun for de som har dagpenger i opptjeningstiden.

Dette finnes hjemlet i § 14-7 første og andre ledd:

http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P14-6#L19970228-19_P14-6

Gjest yrild
Skrevet

Nei de er ikke på trynet. Du jobber 50 % og får delvis utregnet lønnen din etter det. I tillegg velger du selv å få 80 % utbetaling!

Bor i utlandet og hadde 14 uker betalt svangerskapspermisjon, men kun 80% av lønnen. Det er helt på trynet, ikke reglene i Norge, men selv kunne jeg jo valgt å bo i Norge i steden, så jeg klager ikke.

Skrevet

ok. da har jeg misforstått. har aldri mottatt foreldre penger selv, kun engangsstønad. men hvorfor får ikke hi like mange uker som andre? 44 uker med 80% er ikke det lite?

Skrevet

Dette er helt feil! Jeg har 7 uker igjen til termin, og går snart ut i permisjon fra full sykemelding. Jeg hadde 70% fast stilling, men jobbet 50% i tillegg. NAV har derfor regnet ut hva jeg har tjent i de siste 6 mnd, og gir meg en gjennomsnitt av det i permisjonsgrunnlag. Så får jeg 80% av det i permisjonspenger. Altså, jeg får 59 uker(minus mannens 15) uker med 80% lønn..

59 uker???hvorfor får su så mye?Var det en skrivefeil?og hvorfor får mannen din 15 uker??er det ikke 14 uker etter 1.juli?

Anonym poster: cabe29d63d2eb4a0d7fa7e2bf196c480

Fordi permisjonen øker etter 1.juli og jeg har termin 1.juli. Permisjonen øker til 49 uker og pappaperm øker til 15 uker.. :)
Skrevet

Nei nei! Dette er en særregel for kvinner som delvis har mottar dagpenger i hele eller deler av de siste ti månedene. Gjelder absolutt ingen andre!!!

Hilsen Nav-ansatt

Anonym poster: 560ac78a1d121c3de429a30e63112895

Skrevet

Men hvorfor ikke ta 100%? Da får far også 100% de ukene han har perm. Fyll på med ferie eller perm u lønn for å få det til å gå opp. Ofte mer lønnsomt.

Anonym poster: 57cb83409454a1b776d48278bfd57225

Skrevet

Dette er helt feil! Jeg har 7 uker igjen til termin, og går snart ut i permisjon fra full sykemelding. Jeg hadde 70% fast stilling, men jobbet 50% i tillegg. NAV har derfor regnet ut hva jeg har tjent i de siste 6 mnd, og gir meg en gjennomsnitt av det i permisjonsgrunnlag. Så får jeg 80% av det i permisjonspenger. Altså, jeg får 59 uker(minus mannens 15) uker med 80% lønn..

59 uker???hvorfor får su så mye?Var det en skrivefeil?og hvorfor får mannen din 15 uker??er det ikke 14 uker etter 1.juli?

Anonym poster: cabe29d63d2eb4a0d7fa7e2bf196c480

Fordi permisjonen øker etter 1.juli og jeg har termin 1.juli. Permisjonen øker til 49 uker og pappaperm øker til 15 uker.. :)

Fedrekvoten økes til 14 uker fra 1.juli!!

Anonym poster: 560ac78a1d121c3de429a30e63112895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...