Gå til innhold

Gir meg ende over... Permisjonsreglene er jo helt på trynet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada jada, jeg vet vi har det mye bedre enn mange andre steder, MEN det må gå an å bli litt oppgitt likevel!

Jeg har nå jobbet 80% siden august ifjor, men p.g.a. at deler av det er vikariat vil jeg kun jobbe 50% fra august i år. Babyen kommer 4 mnd senere, altså november...

Jeg vil dermed, ifølge NAV, kun få 44 uker permisjon med lønn tilsvarende 80% AV 50%!!! Det er jo ingenting! Og det er heller ikke snakk om at jeg skal nøye meg med 32 uker og "full" lønn.... Faen altså, at ikke babyprøvingen klaffet littegrann tidligere :(

Skulle gått an å ha permisjon i 44 uker og deretter få kontantstøtte 1 mnd, før far fikk overta med sine 14 uker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sammen med fars uker er det godt over et år med lønnet fri fordi man har fått barn. Jeg skjønner ikke egentlig hva du klager over.

Anonym poster: 83e968a23bc964fb292b1887171ff50e

Skrevet

Men er det ikke noe med at du kan ta selvangivelse fra de 3 siste årene og så får du gjennomsnittet av dette da?

Slik var hvertfall reglen når jeg fikk min datter for 3 år siden... Denne gangen har jeg jobbet fullt så har ikke satt meg inn i nye regler :-)

Skrevet

Jo, men snittet for de siste 3 årene vil jo bli rimelig lite ettersom jeg begynte å jobbe august ifjor, like etter studiene. Så har kun hatt litt over 1 år i jobb når babyen kommer.

Til deg over her: Joda, til sammen blir det ganske mange uker, men vi er ganske opptatt av at babyen skal få være mest mulig hjemme med meg før pappaen tar over på fulltid. Dessuten vil ikke 80% av en 50%-stilling bli særlig mye, så da er det fort at man begynner å tenke økonomi fremfor tid og DET vil vi ikke...

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, snittet av de 6 beste av de 10 siste mnd før fødsel, var det jeg hørte?

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367579746' post='145312699]

Jada jada, jeg vet vi har det mye bedre enn mange andre steder, MEN det må gå an å bli litt oppgitt likevel!

Jeg har nå jobbet 80% siden august ifjor, men p.g.a. at deler av det er vikariat vil jeg kun jobbe 50% fra august i år. Babyen kommer 4 mnd senere, altså november...

Jeg vil dermed, ifølge NAV, kun få 44 uker permisjon med lønn tilsvarende 80% AV 50%!!! Det er jo ingenting! Og det er heller ikke snakk om at jeg skal nøye meg med 32 uker og "full" lønn.... Faen altså, at ikke babyprøvingen klaffet littegrann tidligere sad.png

Skulle gått an å ha permisjon i 44 uker og deretter få kontantstøtte 1 mnd, før far fikk overta med sine 14 uker...

Saken er jo at du ikke ville tjent noe mer om du hadde vært i jobb enn om du hadde tatt ut fulle foreldrepenger.Søk nye jobber, full stilling så får du et bedre grunnlag.

Anonym poster: e4e3d84f4689da63168d0353f170201e

Skrevet

Vel, det sa ikke NAV noe om :/ Men DET hadde i så fall vært veldig gledelig!

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367579746' post='145312699]

Jeg vil dermed, ifølge NAV, kun få 44 uker permisjon med lønn tilsvarende 80% AV 50%!!! Det er jo ingenting! Og det er heller ikke snakk om at jeg skal nøye meg med 32 uker og "full" lønn.... Faen altså, at ikke babyprøvingen klaffet littegrann tidligere :(

Saken er jo at du ikke ville tjent noe mer om du hadde vært i jobb enn om du hadde tatt ut fulle foreldrepenger.Søk nye jobber, full stilling så får du et bedre grunnlag.

Anonym poster: e4e3d84f4689da63168d0353f170201e

Jo, hadde jeg jobbet ville jeg hatt vanlig lønn for en 50%-stilling. Nå vil jeg kun få 80% AV 50% i 44 uker. Og hadde jeg ikke vært så plaget i svangerskapet skulle jeg gjerne sett for meg å ta litt vikardager i tillegg fra høsten av, men det tviler jeg på at jeg orker.

Skrevet

Temmelig sikker på at dette stemmer, eller noe i den dur. Det skal beregnes ut fra det du faktisk har jobbet, ikke den stillingen du står i når permisjonen begynner.

Anonym poster: 307ebed22e80026e6d50ffb655ebc81d

Skrevet

Temmelig sikker på at dette stemmer, eller noe i den dur. Det skal beregnes ut fra det du faktisk har jobbet, ikke den stillingen du står i når permisjonen begynner.

Anonym poster: 307ebed22e80026e6d50ffb655ebc81d

Men som sagt, jeg spurte NAV og fikk som svar at det ble regnet ut fra lønn ved termin... I noen tilfeller kunne man regne snittet for de siste 3 årene, men da jeg kun har jobbet i ett år så vil ikke det lønne seg for meg.

Skrevet

Det er din arbeidsgiver om skal rapportere lønnen din til NAV på eget skjema. De kan regne et gjennomsnitt av inntekten din de siste 12 mnd før permisjonen starter.

Anonym poster: 5a64db67bbc90c15bfd97791293a9ac5

Skrevet

Tar du 80% dekning må vel far også gjøre det?

Skrevet

Dette er helt feil! Jeg har 7 uker igjen til termin, og går snart ut i permisjon fra full sykemelding. Jeg hadde 70% fast stilling, men jobbet 50% i tillegg. NAV har derfor regnet ut hva jeg har tjent i de siste 6 mnd, og gir meg en gjennomsnitt av det i permisjonsgrunnlag. Så får jeg 80% av det i permisjonspenger. Altså, jeg får 59 uker(minus mannens 15) uker med 80% lønn..

Skrevet

Jo, stemmer det ja. Har ikke skrevet noe om at han får full lønn i 14 uker...

Skrevet

Dette er helt feil! Jeg har 7 uker igjen til termin, og går snart ut i permisjon fra full sykemelding. Jeg hadde 70% fast stilling, men jobbet 50% i tillegg. NAV har derfor regnet ut hva jeg har tjent i de siste 6 mnd, og gir meg en gjennomsnitt av det i permisjonsgrunnlag. Så får jeg 80% av det i permisjonspenger. Altså, jeg får 59 uker(minus mannens 15) uker med 80% lønn..

Utgjør desverre ikke så stor forskjell for min del, da det blir 80% i 2 mnd og 50% i 4 mnd, men det blir i så fall litt bedre da :) Hvis det er sånn.

Men har du seriøst hatt 120% stilling til sammen? Hvordan har du lurt deg til det? :P

Skrevet

Det som er på trynet (hvis noe her er det) er planleggingen deres, ikke noe annet.

Anonym poster: f1387632a89a8d4621ca8abf92e5f8af

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367581462' post='145312822]

Ok :) Men 80% av full lønn er jo greit nok det.

Skrevet

Det som er på trynet (hvis noe her er det) er planleggingen deres, ikke noe annet.

På hvilken måte da mener du? Babyplanleggingen eller hvordan vi skal disponere permisjonsukene? Ikke alt kan planlegges i minste detalj vet du... Og vi planla ikke å miste en spire i februar slik at denne etterlengtede tredjemann kom en stund senere...

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367581462' post='145312822]

Ok :) Men 80% av full lønn er jo greit nok det.

Ja, i de 14 ukene til pappaen blir jo lønna hans rimelig grei, men selvsagt tenker vi litt mer på de 44 ukene før der :P

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367581971' post='145312861]

På hvilken måte da mener du? Babyplanleggingen eller hvordan vi skal disponere permisjonsukene? Ikke alt kan planlegges i minste detalj vet du... Og vi planla ikke å miste en spire i februar slik at denne etterlengtede tredjemann kom en stund senere...

Trist at dere mistet, det er det virkelig. Allikevel; permisjonsordningene i Norge er omtrent uten sidestykke de beste i verden. Det er rikelig anledning for enhver å sørge for å kjenne til reglene og ordne økonomien i forbindelse med en planlagt graviditet og fødsel. Det slo ut dårlig for dere nå, men det er ikke systemets feil, kun deres egen pga hvor liten stilling du har hatt.

Skrevet

Men det er jo ganske lenge til du skal ut i permisjon, kan du ikke prøve å skaffe deg litt mer jobb? Et annet vikariat? Flere vakter?

Skrevet

Vel, det sa ikke NAV noe om :/ Men DET hadde i så fall vært veldig gledelig!

Det sa nav til meg og.. Altså det som Pashla sa..

Skrevet

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1367581971' post='145312861]

Trist at dere mistet, det er det virkelig. Allikevel; permisjonsordningene i Norge er omtrent uten sidestykke de beste i verden. Det er rikelig anledning for enhver å sørge for å kjenne til reglene og ordne økonomien i forbindelse med en planlagt graviditet og fødsel. Det slo ut dårlig for dere nå, men det er ikke systemets feil, kun deres egen pga hvor liten stilling du har hatt.

Det er heller ikke vår "feil" at jeg ikke får mer enn 50% fast fra august, da de som ansatte meg ifjor sa at jeg garantert ville få omgjort vikariatet til 80% fast eller sikkert enda mer om jeg ville. P.g.a. plutselige sparingstiltak her, så ble alle vikariat kuttet. Men nok om det.

Skrevet

59 uker???hvorfor får su så mye?Var det en skrivefeil?og hvorfor får mannen din 15 uker??er det ikke 14 uker etter 1.juli?

Anonym poster: cabe29d63d2eb4a0d7fa7e2bf196c480

Skrevet

Men det er jo ganske lenge til du skal ut i permisjon, kan du ikke prøve å skaffe deg litt mer jobb? Et annet vikariat? Flere vakter?

Hadde formen vært bedre og utsiktene bedre sånn sett, så skulle jeg gjerne gjort det, men er allerede nå 50% sykmeldt p.g.a. lavt blodtrykk, kvalme og bekkenlåsning. Sistnevnte blir neppe noe bedre utover, men får se det an, helt klart. Tenkte jeg skulle søke om noe like i nærheten dukket opp, men alt som er ledig krever en ekstra bil om jeg skal få det til. Nå er jeg heldig og kan gå til jobben og stortrives der... Men får se hva jeg gjør og kontakte det lokale NAV-kontoret, samt snakke med styrer der jeg jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...