Gå til innhold

Måltider og kostpenger i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi betaler 300,- i mnd for full plass. Da får de tre måltider inkl drikke + frukt. Varm lunsj/ middag hver fredag. Når de er på tur har de ofte noe ekstra godt, og det skjer av og til i bhg også. Enten at de baker/ lager noe eller griller.

Anonym poster: d4dbcdd77168ff5d3390074a7860e59c

Videoannonse
Annonse
Gjest meg&mini
Skrevet

350 kr måneden

All mat inkludert, frokost, lunsj, mellommåltid/ fruktmåltid. Varmlunsj på fredager. All turmat, baking til bursdager og ekstra kos inkludert.

Ferskt grovt brød hver dag, eller de baker rundstykker. Variert pålegg og alternativer både til frokost, lunsj og mellommåltid. Ikke lov å bruke "Toroprodukter" så all mat lages fra bunnen av.

Ikke egen kokk, men ungene og de ansatte lager mat sammen.

Veldig fornøyd med ordningen slik den er. Betaler gjerne for at guttungen skal ha variert mat i barnehagen.

Anonym poster: a340481b7bc6c3b4bde444f970ffe2bf

Dette hørtes veldig kjent ut:) Akkurat sånn har vi det også. Eneste her er vel at all maten ikke blir laget fra bunnen av, men det gjør ikke noe synes jeg. De har ganske sunn og variert mat heldigvis og barna får stadig smake på noe nytt.

Betaler også 350 kr i mnd:)

Skrevet

Grunnen til at jeg spør her er at jeg eier en barnehage (ikke så stor, ca. 45 barn), vi holder alle måltid for 300 kr. mnd. for 100 % plass, inkl. et varmt måltid i uken, baker brød/rundstykker selv også. Har ikke økonomi til å ha eget kjøkkenpersonell. Mange utfordringer i hverdagen med innsparinger i barnehagesektoren. Det som har kommet opp nå er ønsker om å redusere antall måltider vi har ansvaret for i løpet av dagen, for å frigjøre mer tid til personalet. Tilberedning og opprydding tar veldig mye tid av de ansatte gjennomn dagen, og slik jeg ser det er det verdifull tid som kunne vært brukt med barna. Så det skal opp til evaluering nå, derfor lurte jeg meg inn her for å få en liten pekepinn på hva som er vanligs rundt om i Norges land smile.png

Anonym poster: 092e253ddfefe7ff06470ae28a5cb0a5

Hei. Jeg er ansvarlig for maten og kjøkkenet generellt i bhg hvor jeg jobber og vi har hatt oppe samme problemstillingen som du tar opp her. Vi har nesten 90 unger så vi er større men går ut i fra at dere har samme antall voksen/barn og tid som oss.

Vi serverer frokost, lunsj og frukt måltid med knekkebrød eller skiver da barna ikke har lov å ha med seg yogurt til frukten etter ønske fra foreldrene.

Er dere med i fiskesprell og 5 om dagen?

Vi har valgt å ikke bake rundstykker og brød selv hver dag for å frigi tid der. Vi bestiller inn sunt og godt brød og foreldrene synes dette er helt greit.

Vi har varmmat fast en gang i uken, det varierer hvilken dag fra avd til avd, men vi prøver at to avd har det samme på menyen og samme dag i uken slik at bare en voksen går fra barnegruppen for å lage mat til bagge avd. Vi har alltid fisk siden vi er fiskesprell bhg. Som regel er det med en liten barnegruppe på kjøkkenet når vi lager mat til de små. På storbarnsavd har de mat som aktivitet en uke hver gruppe, dvs 5-6 barn har ansvar for å være med å lage mat. De bytter på å være ordens barn som er med på å dekke på og av, ja, egentlig alt som hører til måltider utenom oppvask da vi bruker steamer. Dette frigir også tid og mulighet for å ha ungene med den voksne. Ungene ELSKER å være med på kjøkkenet!

Ang frukt så lager ofte de voksne på småbarnsavd til alle avd. De må være på avd i sovetiden og de som er våken får hjelpe hvis de vil.

Baking og slike ting setter vi opp som aktiviteter på lik linje med forming osv. i gruppearbeid.

På turdager lager vi mat på bål og primus i naturen.

Bursdager feirer vi med fruktfest hvor bursdagsbarnet får velge ut av en meny jeg har satt sammen med forskjellig frukt og grønt. De velger veldig ofte smootie av forskjelligslag som bursdagsbarnet og en liten gruppe får lage til de andre på avd. Kjempe gøy! Her er vi også blitt flinke til å fryse frukt som er til overs for å ha i smootien.

Hvordan gjør dere det rundt måltidene? Dette har iallefall fungert for oss. Budsjettet er blitt bedre så nå har vi råd til flere "fine" råvarer enn før. I fjor hadde alle avd foreksempel julebord. De pyntet seg fikk saft og hadde vært med å tilberede svineribbe og andre jule retter i forkant. Det var stas det! Og det er veldig kjekt å kunne reise på fiskebutikken å kjøpe torsk ol som vi sløyer og tilbereder helt selv i bhg. I stedenfor frossen laks!

Vi lager også stortsett all mat fra bunn av så lenge vi har mulighet til å gjøre det med tanke på.fravær i personalet osv.

Anonym poster: 8d10e907eb983164b7a89ea6353b28ab

Hva sier mattilsynet om at dere har med ungen er på kjøkkenet der dere lager mat for salg(foreldrene betaler for maten)?

Følgere dere ik -mat?

Der jeg jobber får vi ikke ha med ungene inn på kjøkkenet.

Skal ungene holde på med mat aktivitet må dette gjøres ute på avdelingen.

Anonym poster: f4ba7ded22f054accddb5edfbbe0d58d

Skrevet

Vi betaler 180,- på 60% plass.

Da får de frokost, lunsj og fruktmåltid. De har varmlunsj 2-3 ganger i uken, type pastasalat, fiskeburger, lapskaus osv. Det er det vanlige personalet som tar seg av matlaging.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Til deg #22: det høres ut som en ide i første omgang er at en person har ansvar for varmmat til alle sammen. Vi har som regel, ikke hver dag, med 1-3 barn for å lage maten (de større barna). Vi er også ofte på tur, og jeg ser at vi ikke er flinke nok til å lage varmmat på disse dagene (de største har 2-3 turdager i uken). Så er det de som sover mens andre spiser, som må få mat når de våkner, og det er selvfølgelig noe vi gjør men ser det også tar ekstra tid. Og bestille brød høres jo også veldig greit ut. Vi er ikke med i fiskesprell foreløpig, men er en 5 om dagen barnehage.

Anonym poster: 092e253ddfefe7ff06470ae28a5cb0a5

Skrevet

Jeg blir så overrasket over at det er så veldig prisforskjell! I vår bhg. betaler vi 300 kr i mnd. Ungene m fortsatt ha med frokost, og på tirsdager må de ha med lunsj også. Altså mat kun 4 dager i uken. 3 dager får de tørt kneipbrød og smører på pålegg selv, og 1 dag får de havregrøt (mange av ungene liker ikke det, og da må de ha med matpakke likevel!!) Kl.15 er det 1/2 knekkebrød på hver, samt en halv frukt. Latterlig!

Anonym poster: cabb9210f74e73facfb0668a1f3243a3

Skrevet

250 kr mnd for 2 varm mat og lunsj.

Hender de spiser rester av matboks også til lunsj.

Men de spiser mye bra mat, sunt, og masse frukt.

Anonym poster: 288dd49ff0f59a4dd877624a8d909e3f

Skrevet

250 -300kroner. Varm lunsj hver dag og frukt. Lages av kjøkkenassistent:)

Barn nr2:Annen bhg, 250 ca, får påsmurt lunsj+ frukt hver dag og varm lunsj en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...