Gå til innhold

Måltider og kostpenger i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Hvordan er det i din barnehage med tanke på måltider og kostpenger? Hvor mange måltider får barnet der, og hvor mye betaler dere for det? Hvor ofte er det varmlunsj? Er det ansatt eget kjøkkenpersonale eller er det pedagoger/assistenter som lager maten? Setter stor pris på svar :)

Anonym poster: 092e253ddfefe7ff06470ae28a5cb0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det ikke ansatt eget kjøkkenpersonale, kjøkkenet er en innlemmet del av barnehagen. (kjøkkenet brukes som base for turgruppen)

Det bakes brød hver dag, dette gjør de ansatte selv, og så er noen av barna med. Barna får formiddagsmat og frukt, og varmmat et par ganger i mnd, av og til opptil en gang i uka.

Vi betaler 200 kr i mnd for full plass.

Anonym poster: 8089bc74598df738a4602d19f3ee7249

Skrevet

Betaler omtrent 500 kr i mnd, og da får jenta lunsj og frukt. Må ha med matpakke til frokost og evt. frukt om barnet er sulten.

Varmlunsj en gang i uka, pedagoger og assistenter tilbereder maten.

Er litt ufornøyd med at barnet blir servert et av de lyseste kneippbrødene som finnes i butikken. Skulle likt å se litt sunnere brød for barna...

Anonym poster: f4ce887dd78945a0a1e7f47f6b2c383c

Skrevet (endret)

Nå husker jeg ikke helg hva vi betaler, men ca 250-300 kr tror jeg. Da får barnet frokost, lunsj og frukt. Vi har aldri med mat, ikke på turdager heller. De har ikke egen kokk, varmt måltid minst en gang i uken. Når de er på tur vanker det ofte noe godt, pølser, is, bolle. Syns vi får mye for pengene, og kjempe deilig å slippe matpakke :)

Endret av Lurt
Skrevet

Hei! Hvordan er det i din barnehage med tanke på måltider og kostpenger? Hvor mange måltider får barnet der, og hvor mye betaler dere for det? Hvor ofte er det varmlunsj? Er det ansatt eget kjøkkenpersonale eller er det pedagoger/assistenter som lager maten? Setter stor pris på svar :)

Hos oss får barna varm mat hver dag . Enten havregrøt til frokost eller varm mat til lunsj . De dagene det er grøt til frokost har vi med niste til lunsj . En uke ser sånn ut: Mandag - grøt frokost . N lunsj . Tirsdag - n frokost - varm mat lunsj . Onsdag: grøt frokost- n lunsj. Torsdag n frokost-varm mat lunsj . Fredag : grøt frokost - varm mat lunsj . Melk til hvert måltid

I tillegg får alle barna frukt og yoghurt som mellommåltid i 14-15 tiden . Noen ganger steker de vafler og koser seg med ute på sliten av dagen.. På sommeren har de ofte ispinner de deler ut på de varmeste dagene.

Vi betaler 250kr i mnd i mat penger og jeg synes de får mye for den prisen :)

Anonym poster: 84bec980c9e7c8047e231bb7bc50425a

Skrevet

Hos oss får barna varm mat hver dag . Enten havregrøt til frokost eller varm mat til lunsj . De dagene det er grøt til frokost har vi med niste til lunsj . En uke ser sånn ut: Mandag - grøt frokost . N lunsj . Tirsdag - n frokost - varm mat lunsj . Onsdag: grøt frokost- n lunsj. Torsdag n frokost-varm mat lunsj . Fredag : grøt frokost - varm mat lunsj . Melk til hvert måltid

I tillegg får alle barna frukt og yoghurt som mellommåltid i 14-15 tiden . Noen ganger steker de vafler og koser seg med ute på sliten av dagen.. På sommeren har de ofte ispinner de deler ut på de varmeste dagene.

Vi betaler 250kr i mnd i mat penger og jeg synes de får mye for den prisen :)

Det er eget kjøkkenpersonale/ kokk som lager maten !

Skrevet

350 kr måneden

All mat inkludert, frokost, lunsj, mellommåltid/ fruktmåltid. Varmlunsj på fredager. All turmat, baking til bursdager og ekstra kos inkludert.

Ferskt grovt brød hver dag, eller de baker rundstykker. Variert pålegg og alternativer både til frokost, lunsj og mellommåltid. Ikke lov å bruke "Toroprodukter" så all mat lages fra bunnen av.

Ikke egen kokk, men ungene og de ansatte lager mat sammen.

Veldig fornøyd med ordningen slik den er. Betaler gjerne for at guttungen skal ha variert mat i barnehagen.

Anonym poster: a340481b7bc6c3b4bde444f970ffe2bf

Skrevet

Betaler omtrent 500 kr i mnd, og da får jenta lunsj og frukt. Må ha med matpakke til frokost og evt. frukt om barnet er sulten.

Er litt ufornøyd med at barnet blir servert et av de lyseste kneippbrødene som finnes i butikken. Skulle likt å se litt sunnere brød for barna...

Det syns jeg du kan påpeke. De kjøper den kneipen fordi den koster 10 kr pr brød.

Hvorfor må dere betale så mye for så lite? Privat bhg?

Spør hvorfor dere ikke får mat som står til prisen!

Anonym poster: a6af8efbc62b6ad1672859e80fb0ee61

Skrevet

Vi har full plass i bhg, og betaler ca 200 kr i kostpenger tror jeg.

Barna har tilbud om havregrøt til frokost, men man kan gjerne sende med matpakke.

Til lunsj får de varmmat 4 dager i uka, en dag er turdag hvor de har med matpakke.

Ca klokken 2 får ungene servert frukt, og matpakka si om de har med. Vi sender allid med matpakke, men som oftest blir ikke den spist noe særlig av.

Anonym poster: f0ef6c99ef27b1f2ddee9de0c81ddf30

Skrevet

Grunnen til at jeg spør her er at jeg eier en barnehage (ikke så stor, ca. 45 barn), vi holder alle måltid for 300 kr. mnd. for 100 % plass, inkl. et varmt måltid i uken, baker brød/rundstykker selv også. Har ikke økonomi til å ha eget kjøkkenpersonell. Mange utfordringer i hverdagen med innsparinger i barnehagesektoren. Det som har kommet opp nå er ønsker om å redusere antall måltider vi har ansvaret for i løpet av dagen, for å frigjøre mer tid til personalet. Tilberedning og opprydding tar veldig mye tid av de ansatte gjennomn dagen, og slik jeg ser det er det verdifull tid som kunne vært brukt med barna. Så det skal opp til evaluering nå, derfor lurte jeg meg inn her for å få en liten pekepinn på hva som er vanlig rundt om i Norges land :)

Skrevet

I barnehagen til datteren min har de med frokost hjemmefra. Til lunsj får de brød to ganger i uka og varm mat tre dager i uka. I tillegg får de frukt to ganger om dagen. Kostpenger er 250 kroner i måneden

Skrevet

Det syns jeg du kan påpeke. De kjøper den kneipen fordi den koster 10 kr pr brød.

Hvorfor må dere betale så mye for så lite? Privat bhg?

Spør hvorfor dere ikke får mat som står til prisen!

Anonym poster: a6af8efbc62b6ad1672859e80fb0ee61

Når jeg ser andres svar her inne begynner jeg virkelig å lure... Virker som om dere betaler mindre og får mer. Kan jeg spørre om størrelsen til barnehagen, hvor mye har den å si? I vår barnehage er det rundt 70 barn og mange ansatte...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

De ansatte bytter på å lage. De får melk og frukt hver dag, og en dag med varmmat. Betaler 330 kr...

Skrevet

Tror vi betaler 300 i mnd. Da er all mat inkludert.En dag i uken er det grøt til frokost, de andre dagene brød med variert pålegg: kjøtt, ost, egg, makrell osv. Melk til drikke. Brød til lunsj, men minst en dag i uken varm mat - stort sett laget fra bunnen. Pedagogisk personal lager all mat, ofte med hjelp av barna. Bursdager feires også med varm lunsj - ofte får bursdagsbarnet velge hva og hjelpe til på kjøkkenet. Ute på tur smører de enten matpakke som tas med eller de griller fiskeburgere, fiskepakker, pølser eller annet. I tillegg er det selvsagt frukt hver dag 14-15, da hender det også de mest sultne får et knekkebrød:)

Dette gjøres også på sommeren med alt det medfører av ferieavvikling. Synes vi får mye ut av matpengene, og ungene får både god og variert mat. Veldig fornøyd. Privat barnehage, forresten:))

Anonym poster: 7f91b4a92f2b3bd150bd3ddb8093bb14

Skrevet

Vi betaler 325kr i mnd.

Dette er frokost, enten brød eller havregrøt.

Lunsj, brød og 1 dag i uken varm.

Frukt

Og evt noe å tygge på for de som blir hentet sent.

Jeg synes dette er helt supert!

Anonym poster: 93107066b2b6b8d2d3bc7ff468503743

Skrevet

Vi betaler 325kr i mnd.

Dette er frokost, enten brød eller havregrøt.

Lunsj, brød og 1 dag i uken varm.

Frukt

Og evt noe å tygge på for de som blir hentet sent.

Jeg synes dette er helt supert!

Må bare legge til at de baker brød i barnehagen. Skikkelige brød, ikke loff.

Skrevet

Betaler dere 500 kr for noe så usselt??

Vi betaler 500 kr i kost og turpenger. De må ha med egen frokost,men det ervarmmat fire ganger i uka og fruktmåltidet er inkludert, samt at de drar på turer hele tiden, og tar taxi om nødvendig (noe de gjør ofte) så da har jeg ingenting imot å betale såpass mye,men det hadde jeg klaga på om jeg fikk så lite tilbake som dere gjør!

Anonym poster: b07f893b34a465e5c53c9699af77f79d

Skrevet

Vi betaler 400kr for full plass.

Jeg er veldig fornøyd. Det får mye god, variert og sunn mat. De er ikke hysteriske når det gjelder sukker og fett men er nøye på å bruke filet til nuggetsene og grønnsaker til hver varmlunsj. Brødet er grovt og melka er økologisk. Pålegget er variert.

Barna får to måltider om dagen, melk og frukt. Det inkluderer også alt ekstra som f.eks lussekatter til luciadagen, pepperkaker o.l til jul, vafler av og til, rundstykker, boller, osv . Varmlunsj to dager i uka. De har anretningskjøkken på hver base. ( base bhg med 5 baser) og et større kjøkken på "torvet". De lager varmlunsjene selv eller får det levert.

Barnehagen er tilknyttet privat barnehagedrift.

Anonym poster: 345606b7a207ed6957f49bbcb2fc1942

Skrevet

Det var store forskjeller på pris og hva en får for pengene. Men for å sette det hele på spissen her så kan faktisk kostpengene også brukes til å dekke opp utstyr og personale, tror ikke mange gjør det altså, vi gjør det ikke, men vi kan. KAnskje derfor det er så store forskjeller?

En styrer spurte om dette på barnehage.no, og fikk til svar:

Matpenger – inklusive omkostninger til kjøkkenpersonell – kan avtales på toppen av maksimalpris. Reglene om matpenger hører sammen med reglene om foreldrebetaling.

Disse finner vi i barnehageloven § 15. I tillegg finner vi spesialregelen om at matpenger kan komme i tillegg til oppholdsbetalingen i forskrift om foreldrebetaling i barnehager § 1.

I departementets merknader til forskriftens § 1, slås følgende fast:

«Bestemmelsen fastsetter at betaling for kost kan komme i tillegg. Dette medfører at barnehageeier som har en foreldrebetaling lik maksimalprisen, i tillegg kan kreve betaling for måltider servert i barnehagen. Eventuelle kostpenger skal i så fall dekke barnehagens faktiske utgifter til måltidene (selvkost). Dersom barnehagen har ansatt en kjøkkenassistent, kan utgiftene til lønn til denne assistenten tas med i beregningen av barnehagens faktiske utgifter til måltidene. Kostpengeberegningen kan kun relatere seg til kjøkkenassistentens arbeid med måltidene i barnehagen. Betaling for mat skal ikke være på et slikt nivå at barnehageeier tjener på dette.»

Selvkostprinsippet innebærer ikke at matpenger må fordeles ned på det enkelte barn. Selvkost må kunne beregnes som et gjennomsnitt, og belastes kundene forholdsmessig uavhengig av hva barnet faktisk spiser – for å sette det hele på spissen.

Skrevet

Betaler 250 kr/mnd for ett lunsjmåltid (brød og valgfritt pålegg) og ett mindre ettermiddagsmåltid med frukt og ferdig smurte knekkebrød/skiver per dag.

Varm mat ca 1 dag/uke.

Frokost må man evt ta med selv.

Anonym poster: af00809af4cab334f5b80b39a64d0941

Skrevet

Betaler 250kr i mnd.

De får 2 brødmåltider om dagen. Frukt til det ene måltidet. Vann og melk til drikke.

(De serverer grøt og andre ting om det er noen som må ha det, eller er småspiste på brød)

1varmt måltid i uka. (Dette har vi klagd på, på et foreldremøte, men de hadde ikke nok ansatte til å lage varm mat 2 ganger i uka)

Er pedleder og assisstenter som lager maten.

Anonym poster: 1e5f126a2a72d62f50c6245831d1dc95

Skrevet

Grunnen til at jeg spør her er at jeg eier en barnehage (ikke så stor, ca. 45 barn), vi holder alle måltid for 300 kr. mnd. for 100 % plass, inkl. et varmt måltid i uken, baker brød/rundstykker selv også. Har ikke økonomi til å ha eget kjøkkenpersonell. Mange utfordringer i hverdagen med innsparinger i barnehagesektoren. Det som har kommet opp nå er ønsker om å redusere antall måltider vi har ansvaret for i løpet av dagen, for å frigjøre mer tid til personalet. Tilberedning og opprydding tar veldig mye tid av de ansatte gjennomn dagen, og slik jeg ser det er det verdifull tid som kunne vært brukt med barna. Så det skal opp til evaluering nå, derfor lurte jeg meg inn her for å få en liten pekepinn på hva som er vanligs rundt om i Norges land :)

Hei. Jeg er ansvarlig for maten og kjøkkenet generellt i bhg hvor jeg jobber og vi har hatt oppe samme problemstillingen som du tar opp her. Vi har nesten 90 unger så vi er større men går ut i fra at dere har samme antall voksen/barn og tid som oss.

Vi serverer frokost, lunsj og frukt måltid med knekkebrød eller skiver da barna ikke har lov å ha med seg yogurt til frukten etter ønske fra foreldrene.

Er dere med i fiskesprell og 5 om dagen?

Vi har valgt å ikke bake rundstykker og brød selv hver dag for å frigi tid der. Vi bestiller inn sunt og godt brød og foreldrene synes dette er helt greit.

Vi har varmmat fast en gang i uken, det varierer hvilken dag fra avd til avd, men vi prøver at to avd har det samme på menyen og samme dag i uken slik at bare en voksen går fra barnegruppen for å lage mat til bagge avd. Vi har alltid fisk siden vi er fiskesprell bhg. Som regel er det med en liten barnegruppe på kjøkkenet når vi lager mat til de små. På storbarnsavd har de mat som aktivitet en uke hver gruppe, dvs 5-6 barn har ansvar for å være med å lage mat. De bytter på å være ordens barn som er med på å dekke på og av, ja, egentlig alt som hører til måltider utenom oppvask da vi bruker steamer. Dette frigir også tid og mulighet for å ha ungene med den voksne. Ungene ELSKER å være med på kjøkkenet!

Ang frukt så lager ofte de voksne på småbarnsavd til alle avd. De må være på avd i sovetiden og de som er våken får hjelpe hvis de vil.

Baking og slike ting setter vi opp som aktiviteter på lik linje med forming osv. i gruppearbeid.

På turdager lager vi mat på bål og primus i naturen.

Bursdager feirer vi med fruktfest hvor bursdagsbarnet får velge ut av en meny jeg har satt sammen med forskjellig frukt og grønt. De velger veldig ofte smootie av forskjelligslag som bursdagsbarnet og en liten gruppe får lage til de andre på avd. Kjempe gøy! Her er vi også blitt flinke til å fryse frukt som er til overs for å ha i smootien.

Hvordan gjør dere det rundt måltidene? Dette har iallefall fungert for oss. Budsjettet er blitt bedre så nå har vi råd til flere "fine" råvarer enn før. I fjor hadde alle avd foreksempel julebord. De pyntet seg fikk saft og hadde vært med å tilberede svineribbe og andre jule retter i forkant. Det var stas det! Og det er veldig kjekt å kunne reise på fiskebutikken å kjøpe torsk ol som vi sløyer og tilbereder helt selv i bhg. I stedenfor frossen laks!

Vi lager også stortsett all mat fra bunn av så lenge vi har mulighet til å gjøre det med tanke på.fravær i personalet osv.

Anonym poster: 8d10e907eb983164b7a89ea6353b28ab

Skrevet

Vi betaler 250kr for full plass.

Får da lunsj, frukt og drikke i barnehagen hver dag. Frokost må vi ta med selv. Varmmat ca 1 gang i uka.

Det er personalet som ordner med maten.

Synes denne ordningen er veldig ok :-)

Skrevet

Her får barna frokost og lunsj og frukt. Varmlunsj stortsett hver dag. De ansatte bytter på å lage maten. Vi betaler ikke matpenger :-)

Anonym poster: 3778666b3c00e9c0fd1391354f82569c

Skrevet (endret)

Vi betaler 150 i matpenger og det er for lunsj. Vi har med frokost selv og frukt til 2 tiden. De har varm mat ca 1 dag i uken.

Barnehagen er med på fiskesprell og ved bursdager feires det med smoothie.

Endret av Mammatil1prins

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...