Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #26 Skrevet 30. april 2013 logget inn på nav det er det jeg har fått fra nav: Siste registrerte pensjonsgivende inntekt (2011): 100 102 kr Se flere år
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #27 Skrevet 30. april 2013 Du fremstår rett og slett som dum i denne tråden... Når man har en inntekt, så betaler man skatt av den. Inntekten kan være lønn fra arbeidsgiver eller arbeidsavklaringspenger eller andre ting. Den summen som står på selvangivelsen er den totale summen du har hatt i inntekt, inkludert skatten, for den summen er med på å avgjøre hvor mye du skal betale i skatt. Den summen du har betalt i skatt har skattekontoret "gjettet" ut fra hva du har hatt i inntekt og lån tidligere år, så den er ikke nødvendigvis riktig, derfor leverer vi selvangivelsen med total oversikt over alle inntekter, lån osv, så skatteetaten kan regne ut nøyaktig hva du skal betale i skatt. 135 000 kr er inntekten du har hatt, altså skal det være grunnlaget for hva som faktisk skal betales i skatt. De 95 000 kr du har fått utbetalt, er inntekten din (altså arbeidsavklaringspengene) fratrukket skatten som skatteetaten har gjettet at du skal få. Forskjellen mellom de to summene er den summen du har betalt i skatt. Hvis du hadde fått utbetalt 135 000 kr, som det står i selvangivelsen, så hadde du ikke blitt trukket noe skatt på forhånd og du hadde med stor sannsynlighet endt opp med restskatt, dvs at du hadde måttet betale skatten i etterkant. Anonym poster: 0af94743937e0b58f52e49cf81573109
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #28 Skrevet 30. april 2013 Dette må jo være tull?? Er vel ingen som er så jævla dum?! Anonym poster: a14172442041091ad272190905b82498
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #29 Skrevet 30. april 2013 logget inn på nav det er det jeg har fått fra nav: Siste registrerte pensjonsgivende inntekt (2011): 100 102 kr Se flere år Tuller du nå eller?? Dette er jo tall fra 2011. Har jo ingenting med fjoråret å gjøre... Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #30 Skrevet 30. april 2013 logget inn på nav det er det jeg har fått fra nav: Siste registrerte pensjonsgivende inntekt (2011): 100 102 kr Se flere år Du kan ikke se på den summen fordi den er for 2011. Selvangivelsen er for 2012. Din pensjonsgivende inntekt for 2012blir IKKE beregnet før skatteoppgjøret er foretatt. Det vil si ETTER at selvagivelsen er levert og korrekt beregnet. Dette gjøres i tidsrommet mellom juni-oktober. Anonym poster: 1c2ca487347ada596a6bb213becf3312
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #31 Skrevet 30. april 2013 Forstår du virkelig ikke hva flere har prøvd å fortelle deg? 135 000 er FØR skatten er trekt fra, altså IKKE det du har utbetalt. 135 000 - skatt = 95 000. Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb Jeg forstår den at det som står i selvangivelsen er før skatt. og det som står på nettbank er etter skatt. Men lurer på om det blir riktig altså inntekt med skatt 137 000 med skatt for kr 100 102 tusen.. Samt at det virker som om lege regninger er tatt med i 137 000 og en skal vel ikke betale skatt på den en får tilbakebetalt pga frikort på utgifter til lege..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #32 Skrevet 30. april 2013 Tallene i selvangivelsen er fra 2012, ikke fra 2011 som tallene du har kopiert inn fra nav sin side, så de tallene kan ikke sammenlignes. Anonym poster: 0af94743937e0b58f52e49cf81573109
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #33 Skrevet 30. april 2013 Ja det var virkelig en glipp fra min side så den og tenkte det var fra 2012. I 2012 har jeg mottatt ca 90 000 fra nav. Og med skatt er det ifølge selvangivelse ca 135 000. Synes det høres mye ut.
mamma_til_gutt Skrevet 30. april 2013 #34 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #35 Skrevet 30. april 2013 Forstår du virkelig ikke hva flere har prøvd å fortelle deg? 135 000 er FØR skatten er trekt fra, altså IKKE det du har utbetalt. 135 000 - skatt = 95 000. Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb Jeg forstår den at det som står i selvangivelsen er før skatt. og det som står på nettbank er etter skatt. Men lurer på om det blir riktig altså inntekt med skatt 137 000 med skatt for kr 100 102 tusen.. Samt at det virker som om lege regninger er tatt med i 137 000 og en skal vel ikke betale skatt på den en får tilbakebetalt pga frikort på utgifter til lege.. Legeregningene dine er IKKE med i tallene som er oppgitt i selvangivelsen som AAP og har heller IKKE noe i selvangivelsen å gjøre.(kun hvis du tidligere år har fått fradrag for høye sykdomsutgifter. Eventuelt så vil dette bli en egen post.) Og du kan heller ikke se på tallene for 2011 (kr 100102). DET ER FORTSATT FOR INNTEKTSÅRET 2012 DU SKAL LEVERE FOR!!! Anonym poster: 1c2ca487347ada596a6bb213becf3312
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #36 Skrevet 30. april 2013 Du får uansett ikke gjort noe nå. Om 50 minutter er det for sent å levere. OM det skulle vise seg at noe er feil, hvordan hadde du da tenkt å rette opp i det? Når du ikke har peiling på hvilke tall som er hva? Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #37 Skrevet 30. april 2013 Det virker som om du skal stole på at tallene som allerede er ført opp i selvangivelsen er riktig. Det skal mye til om NAV har rapportert inn feil tall til skatteetaten. Hvis du endrer tallene så må du bevise det for skatteetaten, men en årsoppgave fra NAV på det du mener er riktig. Hjelper ikke med tall fra nettbanken. Anonym poster: 1c2ca487347ada596a6bb213becf3312
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #38 Skrevet 30. april 2013 Ja det var virkelig en glipp fra min side så den og tenkte det var fra 2012. I 2012 har jeg mottatt ca 90 000 fra nav. Og med skatt er det ifølge selvangivelse ca 135 000. Synes det høres mye ut. Hva synes du er mye? At du har betalt 45 000 i skatt? Om det er for mye får du jo igjen. Dette kan du jo se på den foreløpige beregningen. Der står det om du har penger til gode eller må betale. Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #39 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #40 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Så du vet ikke hvor mye % skatt som trekkes? Tror det kan være lurt å finne ut av slike ting Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #41 Skrevet 30. april 2013 (endret) forskuddstrekk skatt er ca 20 000.. er det som står oppført Endret 30. april 2013 av Skorpion1
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #42 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Det er derfor man skal ta vare på alle årsoppgaver om kommer i januar, slik at man sjekker dette mot selvangivelsen Og som jeg og mange andre her sier. 135 000 er mest sannsynelig riktig. Det er jo det du har fått. Såklart minus skatt da. Sjekker på slutten av selvangivelensen så står det der hvor mye du har betalt i skatt. Anonym poster: 1c2ca487347ada596a6bb213becf3312
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #43 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Skal prøve å forklare det enkelt: - "Lønna" di fra NAV er på 135 000 - Det trekkes skatt av denne "lønna" - Utbetalingene som vises i nettbanken på 90 000,- er etter skatt Differansen mellom 135 000,- og de 90 000,- er skatten du har betalt. Vil tro at du får endel igjen på skatten når du har såpass lav inntekt og da kommer du kanskje nesten oppi de 135 000,- Anonym poster: 7428ff915a6b567c9cd8f2d238efd91a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #44 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Man skal rette hvis det som står ikke er oppgitt riktig, det skal man ikke sjekke med hva som er utbetalt, men med årsoppgaven man har fått. Der skal det stå inntekt og forhåndsinnbetalt skatt. Ettersom pengene du lurer på er fra nav, så tror jeg du med 99,9% sikkerhet, kan anta at tallene som står der er riktige. Så anbefaler jeg deg å lese litt grunnleggende ang inntekt/skatt og selvangivelse før 30.april neste år, sånn at du er litt bedre forberedt da. Anonym poster: 0af94743937e0b58f52e49cf81573109
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #45 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Så du vet ikke hvor mye % skatt som trekkes? Tror det kan være lurt å finne ut av slike ting Anonym poster: 3ac40176ed8620b3be2b5cca80daa1bb Ja jeg vet ikke jeg hvordan det blir:). var litt derfor jeg spurte her fordi ikke vet. Det blir først og trekke fra et fradrag på det jeg har fått inn på nettbank. Så legge til 28% skatt eller noe..? også legge til det fradraget jeg trakk fra. Så blir ca grunnlaget?
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #46 Skrevet 30. april 2013 Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Man skal rette hvis det som står ikke er oppgitt riktig, det skal man ikke sjekke med hva som er utbetalt, men med årsoppgaven man har fått. Der skal det stå inntekt og forhåndsinnbetalt skatt. Ettersom pengene du lurer på er fra nav, så tror jeg du med 99,9% sikkerhet, kan anta at tallene som står der er riktige. Så anbefaler jeg deg å lese litt grunnleggende ang inntekt/skatt og selvangivelse før 30.april neste år, sånn at du er litt bedre forberedt da. Anonym poster: 0af94743937e0b58f52e49cf81573109 Vet hvor mye jeg har mottatt fra nav inn på nettbank det er ikke mer enn 93 000. Synes det høres mye ut 139 000 skal bli til 93 000 etter skatt. De pengene jeg er usikker på for legeregninger er i de 93 000, så jeg vet at det ikke er mer jeg har mottatt fra nav.
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #47 Skrevet 30. april 2013 (endret) Det er ingen her som kan fortelle deg om det er riktig eller ikke. Det kommer an på så mange ting. Men i selvangivelsen står det jo en foreløpig beregning. Der står det om du har penger tilgode. Eller om du skylder penger. Har du ingen endringer er det sånn ca ser du får/må betale. ok så en skal bare la være og forandre noe. er den jeg reagerer på den med ytelser fra nav at det blir 135 000 når har mottatt 90 000. Trodde en skulle rette selv om var noe som ikke stemte. men det virker ganske umulig da jeg ikke skal fylle inn det jeg har fått. og jeg vet jo ikke hva det jeg har fått blir med skatt.. Skal prøve å forklare det enkelt: - "Lønna" di fra NAV er på 135 000 - Det trekkes skatt av denne "lønna" - Utbetalingene som vises i nettbanken på 90 000,- er etter skatt Differansen mellom 135 000,- og de 90 000,- er skatten du har betalt. Vil tro at du får endel igjen på skatten når du har såpass lav inntekt og da kommer du kanskje nesten oppi de 135 000,- Anonym poster: 7428ff915a6b567c9cd8f2d238efd91a tusen takk for godt svar. Det jeg er redd for er at de tror jeg har mottatt mer fra nav enn det jeg har.. Slik at det ikke blir så mye tilbake likevel. For det står 20 000 i forskuddsskatt. 95 000 + 20 000 i skatt blir da 115 000... Endret 30. april 2013 av Skorpion1
mamma_til_gutt Skrevet 30. april 2013 #48 Skrevet 30. april 2013 Men.. Det er jo ikke sånn det funker... Du skal ikke se hva du har fått, legge til skatt og finne det som skal inn i selvangivelsen... Det som skjer er at du får et beløp, fra det trekkes det skatt som betales til staten. Det som er igjen får du. NAV har meldt inn at de har gitt deg 135.000 og i tillegg står det der hvor mye du har betalt i skatt. Hvor mye som skal trekkes i skatt bestemmer du til en viss grad selv, via skattekorter. Dette er faktiske tall, ikke noe man synser om. Om det stemmer at du har fått 90.000 har du betalt 45.000 i skatt. Skatteetaten ser så på hele selvangivelsen din og vurderer om 45.000 er riktig, for mye eller for lite når du har en inntekt på 135.000. Har du betalt for mye får du penger igjen, har du betalt for lite må du betale ekstra.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #49 Skrevet 30. april 2013 Men, hvordan vet du hvor mye du har fått på nettbanken? Har du tatt utgangspunkt i alle innbetalingene eller hvordan har du gjort det? Anonym poster: 90f6d87da0330b31ec3f876c11e07372
Skorpion1 Skrevet 30. april 2013 Forfatter #50 Skrevet 30. april 2013 Men.. Det er jo ikke sånn det funker... Du skal ikke se hva du har fått, legge til skatt og finne det som skal inn i selvangivelsen... Det som skjer er at du får et beløp, fra det trekkes det skatt som betales til staten. Det som er igjen får du. NAV har meldt inn at de har gitt deg 135.000 og i tillegg står det der hvor mye du har betalt i skatt. Hvor mye som skal trekkes i skatt bestemmer du til en viss grad selv, via skattekorter. Dette er faktiske tall, ikke noe man synser om. Om det stemmer at du har fått 90.000 har du betalt 45.000 i skatt. Skatteetaten ser så på hele selvangivelsen din og vurderer om 45.000 er riktig, for mye eller for lite når du har en inntekt på 135.000. Har du betalt for mye får du penger igjen, har du betalt for lite må du betale ekstra. Tusen takk der har jeg misforstått. Men tror det jeg egentlig skulle få fra nav er ca 105 000 og ikke så mye mer.. Så forstår ikke helt tallene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå