Gå til innhold

Er ikke dette litt spesielt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har bevist gått inn for å ikke bære mye på sin nyfødt, selv når han gråter, for han blir da bortskjemt. Og hun liker ikke når andre bærer på han heller for da blir han vant til å bli båret på. Han ligger bare på babygymmen nesten

 

Anonym poster: f811d952af0ba8b8424f0ea751ce8838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt spesielt ur, jah ;)

 

Anonym poster: dc3ab58a677899602e4b8ae55089cb73

Skrevet

Det er ikke bare spesielt, men også helt feil. Jeg ville faktisk funnet ut hvilken helsestasjon hun sokner til å snakket med helsesøster der slik at denne kan gi henne riktige opplysninger om hva et spedbarn trenger. F.eks å bli bært på under gråt for å føle nærhet og trygghet.

Skrevet

Det er i alle fall tegn på at hun har misforstått noe her. Hadde tatt det opp med henne og uttrykket min bekymring.

Skrevet

Gutten blir tatt opp når han gråter, men han kan ligge lenge og ynke seg før de tar han opp. HI

 

Anonym poster: f811d952af0ba8b8424f0ea751ce8838

Gjest sussie77
Skrevet

Dette var noe de praktiserte før i tiden. Vet ikke hvor mange ganger jeg har fått høre av den eldre generasjonen at barnet mitt blir veldig bortskjemt når jeg bærer det. Spesielt med yngste som var veldig kontaktsøkende. For å ikke snakke om at barnet mitt ble ammet mer enn hver 4. time... Heldigvis så er det ikke sånn i dag.

Godt mulig hun faktisk hører på noen som er av en annen generasjon. Prøv å fortelle henne at barnet slett ikke blir bortskjemt av å ta han opp. Det er faktisk viktig at hun gjør det.

Skrevet

Det er ikke bare spesielt, det er alvorlig. Nærhet er et primærbehov for spedbarn. Det er omsorgssvikt å nekte ham det. (Nei, jeg er ikke hysterisk. Det er faktisk bevist at spedbarn kan dø av mangel på fysisk nærhet, eller at det kan hemme hjernens utvikling.)

 

Jeg ville snakket alvorlig med henne om dette, og vist henne litt litteratur om det. Hvis hun ikke vil høre, ville jeg ha kontaktet helsestasjonen.

 

Anonym poster: d75bad01fe1cbb76ee2170cad4803a22

Skrevet

De går veldig etter boka når det gjelder "oppdragelse". Barnet er 5 uker og de er veldig opptatt av rutiner allerede. Og han skal legges til samme tid hver kveld uansett om han er trøtt eller ikke, da får han bare ligge våken alene til han sovner.

Og de mener at han sover så godt om natten og er så snill fordi de har rutiner og er flinke til å oppdra

 

Anonym poster: f811d952af0ba8b8424f0ea751ce8838

Skrevet

Gutten blir tatt opp når han gråter, sover godt om natten og ligger mye på babygymen. Det høres jo bra ut.

 

Anonym poster: e0a7e123544d8316266d0892ba006df6

Skrevet

1. En baby kan ikke bli bortskjemt

2. En baby trenger mye nærhet

3. Nærhet gir trygghet

4. Trygghet og nærhet gir tilknytning

5. God tilknytning gir trygge barn

 

Alt hun gjør her blir helt feil

Skrevet

1. En baby kan ikke bli bortskjemt

2. En baby trenger mye nærhet

3. Nærhet gir trygghet

4. Trygghet og nærhet gir tilknytning

5. God tilknytning gir trygge barn

 

Alt hun gjør her blir helt feil

Bortskjemt er kansje ikke riktig ord å bruke, men du kan raskt gi en baby dårlige vaner og skape problemer. En baby som får MME fra flaske med stort hull i smukken vil for eksempel ofte raskt nekte å ta pupp da det er enklere med flaske. En baby som altid blir tatt opp og roet med av mor vil ofte bli veldig vansklig for andre å roe ned. En baby som blir tatt opp etter første lille antydning til protest når den blir lagt på magen vil ofte protestere raskt på det og dermed lett få svak nakke/rygg osv.

 

Det er klart at nærhet er viktig, men jeg tror ikke det er noe galt i at barnet blir overlatt litt til seg selv heller og ikke båret rundt hele tiden eller etter det minste lille klynk. Jeg aner ikke hvor lenge babyen i huvedinlegget ligger alene eller hvor lite nærhet den får. Kansje er det alt for lite eller kansje er det bare litt mindre enn det HI mener er perfekt.

 

Anonym poster: e0a7e123544d8316266d0892ba006df6

Gjest Julia1984
Skrevet

1. En baby kan ikke bli bortskjemt

2. En baby trenger mye nærhet

3. Nærhet gir trygghet

4. Trygghet og nærhet gir tilknytning

5. God tilknytning gir trygge barn

 

Alt hun gjør her blir helt feil

Bortskjemt er kansje ikke riktig ord å bruke, men du kan raskt gi en baby dårlige vaner og skape problemer. En baby som får MME fra flaske med stort hull i smukken vil for eksempel ofte raskt nekte å ta pupp da det er enklere med flaske. En baby som altid blir tatt opp og roet med av mor vil ofte bli veldig vansklig for andre å roe ned. En baby som blir tatt opp etter første lille antydning til protest når den blir lagt på magen vil ofte protestere raskt på det og dermed lett få svak nakke/rygg osv.

 

Det er klart at nærhet er viktig, men jeg tror ikke det er noe galt i at barnet blir overlatt litt til seg selv heller og ikke båret rundt hele tiden eller etter det minste lille klynk. Jeg aner ikke hvor lenge babyen i huvedinlegget ligger alene eller hvor lite nærhet den får. Kansje er det alt for lite eller kansje er det bare litt mindre enn det HI mener er perfekt.

 

Anonym poster: e0a7e123544d8316266d0892ba006df6

 

Så veldig uenig med deg på flere punkter at jeg orker ikke kommentere det en gang.

 

Eneste jeg vil kommentere: hvor lenge er de egentlig små babyer eller småbarn? Hvorfor ikke gi dem den kjærlighet og nærhet de søker eller behøver? Hva et det man vinner ved å ri på dine prinsipper??

Skrevet

Dette høres bare fryktelig trist ut...

Skrevet

Da kommer babyen til å bli helt flat i bakhodet, som alle de små barna på barnehjem i romania var... Dette er jo helt feil tankegang, gråt er tegn på at et barn trenger noe. Kos, mat, ny bleie, kos... :)

 

Anonym poster: cd4be71cebb48c9f3bc52e90d9a04ea1

Skrevet

Da er hun uopplyst og til skade for eget barn, i og du har grunn til å være bekymret. Jeg håper du kan fortelle henne det, og om det ikke går inn så må du snakke med noen andre som kan nå inn til henne, for det er snakk om primære behov som må dekkes for at barnets utvikling skal forløpe normalt.

 

Anonym poster: b9ca67df225605a90ead90b905bab015

Skrevet

Barn som får mye nærhet blir mer selvstendige enn dem som ikke får.

Dem blir også mer omsorgpersoner enn barn som ikke får det.

Så din venninne har lite kunnskap om dette område.

 

Anonym poster: 786f294c5aa01ce9c8620580b391ed3a

Skrevet

Stakkars gutt, dette hørtes bare fryktelig trist ut! Kanskje du kunne ringt helsesøsteren deres og tipset henne om saken? Så kan de få litt veiledning og oppdatering innen barneoppdragelse av henne :)

Skrevet

Jeg er litt delt her. Jeg mener selvsagt det er helt feil å ikke ta opp en baby som gråter ordentlig! Men det sier du jo at venninnen din jo gjør?

 

Men småklynking/sutring må en mor tåle uten å måtte plukke opp babyen umiddelbart- for det finnes jo andre måter å roe/trøste en baby enn å plukke den opp. Feks vifte med noe spennende, synge eller lage morsomme ansikter. Da kan det som babyen anså som ugreit skli over, og babyen kommer i en annen modus. Å gjøre sånne ting istedet for å bære hele tiden mener jeg bare er litt sunt. Men for all del, begynner babyen å skrike ordentlig så må den plukkes opp!!

 

 

Anonym poster: 9df844ce06e8d406cb1f41c10965006c

Skrevet

"gammel tankegang".... men det ble jo folk av de og?

 

litt ekkelt å sammenligne en mor som ikke reagerer ved første lille kny med barnehjem i romania...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

Skrevet

"gammel tankegang".... men det ble jo folk av de og?

 

litt ekkelt å sammenligne en mor som ikke reagerer ved første lille kny med barnehjem i romania...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

Du har kanskje ikke tenkt så mye over hvordan psykiske problemer kan oppstå?

Skrevet

"gammel tankegang".... men det ble jo folk av de og?

 

litt ekkelt å sammenligne en mor som ikke reagerer ved første lille kny med barnehjem i romania...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

Du har kanskje ikke tenkt så mye over hvordan psykiske problemer kan oppstå?

 

og du har kanskje tenkt litt for mye på det?

 

hi sier ikke at de aldri holder barnet (som er tilfelle ved barnehjem i Romania) bare at de ikke hopper inn og griper tak med en gang barnet klynker. HI sier jo til og med at abrnet blir holdt/båret når det gråter. regner også med at det får både mat og stell (igjen, noe de ikke får tilstrekkelig ved barnehjem i Romania)

 

ingen er perfekte, og takk og lov for det. synes bare at sammenligningen med barnehjem i Romania ble litt drøy...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

Skrevet

Problemet her er at vi vet ikke hvor mye som faktisk skal til før denne moren tar opp barnet eller hvor mye bæring hun synes er "for mye". Det hun gjør kan være horibelt eller det kan være helt greit. Det er davell ikke noe faresignal i seg selv at gutten sover godt om natten og ellers er snill og enkel å ha med å gjøre?

 

HI kan jo gjerne ta en prat med helsestasjonen om hun er bekymret. De kan nok bedre enn oss avgjøre hvor mye bæring ol som er nødvendig og i hvilken grad det er greit at barna ligger på en babygym eller liknende.

 

Anonym poster: e0a7e123544d8316266d0892ba006df6

Skrevet

"gammel tankegang".... men det ble jo folk av de og?

 

litt ekkelt å sammenligne en mor som ikke reagerer ved første lille kny med barnehjem i romania...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

Du har kanskje ikke tenkt så mye over hvordan psykiske problemer kan oppstå?

 

og du har kanskje tenkt litt for mye på det?

 

hi sier ikke at de aldri holder barnet (som er tilfelle ved barnehjem i Romania) bare at de ikke hopper inn og griper tak med en gang barnet klynker. HI sier jo til og med at abrnet blir holdt/båret når det gråter. regner også med at det får både mat og stell (igjen, noe de ikke får tilstrekkelig ved barnehjem i Romania)

 

ingen er perfekte, og takk og lov for det. synes bare at sammenligningen med barnehjem i Romania ble litt drøy...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

"Min venninne har bevist gått inn for å ikke bære mye på sin nyfødt, selv når han gråter, for han blir da bortskjemt. Og hun liker ikke når andre bærer på han heller for da blir han vant til å bli båret på. Han ligger bare på babygymmen nesten"

 

"Gutten blir tatt opp når han gråter, men kan ligge lenge å ynke seg..."

 

For meg høres det ut son et barn som ikke får den nærheten han trenger. Barn som uttrykker sine behov og ikke blir møtt og forstått blir utrygge og kan få en forstyrret tilknytningadferd. Trenger jeg å si noe mer? Det er forøvrig ikke jeg som kom med Romania-assosiasjonen.

Skrevet

"gammel tankegang".... men det ble jo folk av de og?

 

litt ekkelt å sammenligne en mor som ikke reagerer ved første lille kny med barnehjem i romania...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

Du har kanskje ikke tenkt så mye over hvordan psykiske problemer kan oppstå?

 

og du har kanskje tenkt litt for mye på det?

 

hi sier ikke at de aldri holder barnet (som er tilfelle ved barnehjem i Romania) bare at de ikke hopper inn og griper tak med en gang barnet klynker. HI sier jo til og med at abrnet blir holdt/båret når det gråter. regner også med at det får både mat og stell (igjen, noe de ikke får tilstrekkelig ved barnehjem i Romania)

 

ingen er perfekte, og takk og lov for det. synes bare at sammenligningen med barnehjem i Romania ble litt drøy...

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

 

"Min venninne har bevist gått inn for å ikke bære mye på sin nyfødt, selv når han gråter, for han blir da bortskjemt. Og hun liker ikke når andre bærer på han heller for da blir han vant til å bli båret på. Han ligger bare på babygymmen nesten"

 

"Gutten blir tatt opp når han gråter, men kan ligge lenge å ynke seg..."

 

For meg høres det ut son et barn som ikke får den nærheten han trenger. Barn som uttrykker sine behov og ikke blir møtt og forstått blir utrygge og kan få en forstyrret tilknytningadferd. Trenger jeg å si noe mer? Det er forøvrig ikke jeg som kom med Romania-assosiasjonen.

 

men det VAR romania assosiasjonen jeg svarte på. du velger å legger ord og meninger i munnen min som jeg ikke har hatt, men det er jo typisk for dette forumet og grunnen til at jeg trykket på anonym knappen. man må ikke mene noe!!!

 

Anonym poster: 26a1aa257a47bfab398bf27065d3a4a3

Skrevet

1. En baby kan ikke bli bortskjemt

2. En baby trenger mye nærhet

3. Nærhet gir trygghet

4. Trygghet og nærhet gir tilknytning

5. God tilknytning gir trygge barn

 

Alt hun gjør her blir helt feil

Bortskjemt er kansje ikke riktig ord å bruke, men du kan raskt gi en baby dårlige vaner og skape problemer. En baby som får MME fra flaske med stort hull i smukken vil for eksempel ofte raskt nekte å ta pupp da det er enklere med flaske. En baby som altid blir tatt opp og roet med av mor vil ofte bli veldig vansklig for andre å roe ned. En baby som blir tatt opp etter første lille antydning til protest når den blir lagt på magen vil ofte protestere raskt på det og dermed lett få svak nakke/rygg osv.

 

Det er klart at nærhet er viktig, men jeg tror ikke det er noe galt i at barnet blir overlatt litt til seg selv heller og ikke båret rundt hele tiden eller etter det minste lille klynk. Jeg aner ikke hvor lenge babyen i huvedinlegget ligger alene eller hvor lite nærhet den får. Kansje er det alt for lite eller kansje er det bare litt mindre enn det HI mener er perfekt.

 

Anonym poster: e0a7e123544d8316266d0892ba006df6

 

Har du noe faglig erfaring/ belegg for dette foruten egen synsing?

 

Det å tillegge barn voksne egenskaper er feil, små babyer har ikke lært seg å planlegge og utnytte ting til eget formål. Å teste grenser for egen vinning starter de med mye senere.

 

En baby kan aldri få for mye nærhet. Forskning har faktisk vist at de barna som ikke får rask respons på gråt, gråter mer og blir mer sutrete/ masete (unntak ved grov omsorgssvikt, der en ofte ser at barna gråter mindre).

 

Anonym poster: e657c02adc8df9646780ba77d7421a7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...