Gå til innhold

Hva er galt med navnet Arian


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ER forhåndsdømmende å anta at noen er nynazister fordi de velger navnet Arian. Navnets opprinnelse går lenger tilbake enn påstanden om den såkalte "ariske rasen".

 

Og kommentaren om at det er et ufullstendig navn finner jeg bare latterlig. Hva med Kristin? Er ikke det et fullstendig navn, er Kristine mer fullstendig? Eller hva med Anne, en ufullstendig versjon av Annie?

 

Odd og Simen har også en annen betydning på engelsk, ikke at det skulle gjøre navnene mindre fine av den grunn!



Anonymous poster hash: 98685...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

 

 

 

 

Dette har vært oppe før. Arian betyr "sølv" så vidt meg bekjent. At det assosieres med nazismen beror kun på en språklig tilfeldighet.

Det kan jo være noen mindre begavede nynazistersom velger å bruke navnet, men opprinnelsen til navnet har nada med den "ariske rasen" å gjøre.

Hadde ikke reagert negativt på navnet, vet flere smågutter som heter det.

Blitt noe annet hvis jeg hadde visst at foreldrene var nynazister. Da hadde jeg nok tenkt at de har misforstått noe.

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

På latin er det argentum, fra sanskrit argunas. På fransk er det argent, på spansk er det plata, portugisisk prata, russisk serebro, tysk Silber, på hindi chaandi...

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.Anonymous poster hash: 657a8...ee3
Gylden life?

Google translate kan visst ikke løse alt...

Du må nok velge, gull eller sølv

Som du ser, rettet jeg gylden life til golden life rett etterpå. (Ikke alltid jeg ser alt iPaden retter). Det er ikke jeg som har sagt det betyr sølv. Men du er vel klar over at når du googler et hvilket som helst navn, vil du få litt varierende svar på hva det nøyaktig betyr? Det er jo lett å skjønne at sølv, gull, gylden kan stamme fra samme ord/betydning. Ikke alle ord som kan oversettes til bare ett ord/én betydning.

 

Anonymous poster hash: 657a8...ee3

Albansk:

Gull er ar, gyllen er artë, gyllent liv blir jeta e artë.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Ariana Grande.

Ariana er jo også en variant.

 

Slutt nå opp med denne hetsinga av navn! Vi har vel kommet hakket videre nå i 2016?

 

 

 

Anonymous poster hash: dd6dd...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Stakkars Ariana Grande.

Ariana er jo også en variant.

 

Slutt nå opp med denne hetsinga av navn! Vi har vel kommet hakket videre nå i 2016?

 

 

 

Anonymous poster hash: dd6dd...051

Er det hets å minne om at et antall bokstaver sammen kan bety noe helt annet enn du ville det skulle bety...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Dette har vært oppe før. Arian betyr "sølv" så vidt meg bekjent. At det assosieres med nazismen beror kun på en språklig tilfeldighet.

Det kan jo være noen mindre begavede nynazistersom velger å bruke navnet, men opprinnelsen til navnet har nada med den "ariske rasen" å gjøre.

Hadde ikke reagert negativt på navnet, vet flere smågutter som heter det.

Blitt noe annet hvis jeg hadde visst at foreldrene var nynazister. Da hadde jeg nok tenkt at de har misforstått noe.

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

På latin er det argentum, fra sanskrit argunas. På fransk er det argent, på spansk er det plata, portugisisk prata, russisk serebro, tysk Silber, på hindi chaandi...

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.Anonymous poster hash: 657a8...ee3
Gylden life?

Google translate kan visst ikke løse alt...

Du må nok velge, gull eller sølv

Som du ser, rettet jeg gylden life til golden life rett etterpå. (Ikke alltid jeg ser alt iPaden retter). Det er ikke jeg som har sagt det betyr sølv. Men du er vel klar over at når du googler et hvilket som helst navn, vil du få litt varierende svar på hva det nøyaktig betyr? Det er jo lett å skjønne at sølv, gull, gylden kan stamme fra samme ord/betydning. Ikke alle ord som kan oversettes til bare ett ord/én betydning.Anonymous poster hash: 657a8...ee3

Albansk:

Gull er ar, gyllen er artë, gyllent liv blir jeta e artë.

Gjør du deg vanskelig nå? Du vet jo at språk utvikler seg. Hvordan forklarer du betydningene av resten av verdens navn? Du finner nok neppe de fleste navnene direkte i ordboken.

 

Anonymous poster hash: 657a8...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)

Det er kjempefint! Var en av mine favoritter til sistemann:) jeg tenker på det som en annen vri av Adrian.

 

Ærlig talt hvor mange tror dere går rundt å vet hvor et navn kommer fra, hva det betyr osv...... Det er slik vi foreldre sitter å ser på da vi skal gi navnet. For alle andre så har ungen fått et navn og navnet er XXXXXX.

 

Når du hører et barn som har fått navn så går dere vel ikke hjem å googler navnet for å se hva det betyr og hvor det kommer fra?

 

 

 

 

 

Anonym poster: ddcdcf252b38654b6733ae8965a840cb

Jeg tror de færreste trenger google for å se koblingen mellom navnet og nazismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er kjempefint! Var en av mine favoritter til sistemann:) jeg tenker på det som en annen vri av Adrian.

 

Ærlig talt hvor mange tror dere går rundt å vet hvor et navn kommer fra, hva det betyr osv...... Det er slik vi foreldre sitter å ser på da vi skal gi navnet. For alle andre så har ungen fått et navn og navnet er XXXXXX.

 

Når du hører et barn som har fått navn så går dere vel ikke hjem å googler navnet for å se hva det betyr og hvor det kommer fra?

 

 

 

 

 

Anonym poster: ddcdcf252b38654b6733ae8965a840cb

Jeg tror de færreste trenger google for å se koblingen mellom navnet og nazismen.

Jeg googlet og det kom ingenting opp om nazisme!

 

 

Anonymous poster hash: 21551...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å krangle!

Arian er kun en feilstavelse, og mangler en D.

 

Men selvfølgelig, man trenger ikke være rakettforsker for å se koblingen til arisk.

 

Anonymous poster hash: 7592f...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert både sløv og historieløs, men jeg har faktisk aldri linket de to Arian jeg kjenner til noen form for nazisme.

 

Det er et fint guttenavn, rett og slett. Om man vil legge vrangviljen til kan man vel finne en dobbelbetydning ved mange navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig navn! Hadde jeg fått en sønn, ville dette stått høyt på lista!

Jeg forbinder det ikke med nazisme, og har aldri hørt noen andre gjøre det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ...!? Jeg kjenner to Arian.. Aldri tenkt på den ariske rase...! 😳 har tenkt på navnet som en variant av Adrian.. DIB-høner ass 🙈👊🏻

 

Anonymous poster hash: 867aa...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eren gutt i barnehagen som heter dette, en blond krølltopp med rødekinn og blå øyne.

Tenker det er svært stigmatiserende fir han, og at foreldrene ikke jan være rett i hodet.

 

Anonym poster: c102c3afc9a80bca0e3a97840bc060a6

Eller kanskje de bare liker navnet (kanskje oldefaren til gutten het det), og driter i at enkelte fordømmende hurper ikke klarer å vise ørlite storsinn? For en gjeng med burugler dere er!  

 

Anonymous poster hash: e8ae0...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det hadde jeg virkeliog revurdert. dere gjør det ikke akkurat enkelt for gutten deres... Uansett om faren er kurdisk eller ei, Arian burde man styre langt unna. Får øyeblikkelig assosiasjoner til nazisme. Arian høres rett og slett ond ut (eller snarerer foreldrene høres onde ut, men ser for meg en bølle med det navnet)



Anonymous poster hash: 5aee7...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en jødisk mann. Hadde det vært uproblematisk om jeg kalte sønnen min Arian også? :)

 

Anonymous poster hash: fb1b2...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arian er en variant av Aryan, som igjen henviser til den ariske rase!

Og ja det gir assosiasjoner til nazismen. Selv om ikke alle her inne får den assosiasjoner eller gjør den koblingen.

 

Lingvistikk er en fin greie.......

 

Anonymous poster hash: ab92a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan enkelte her kommer med sine egne oversatte betydninger og henviser til dette som sannhet. Selv om enkelte mennesker får assosiasjoner til noe, betyr ikke dette at det er en sammenheng. Navnet Arian og den påståtte "ariske rasen" har ingenting med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Aryan har faktisk heller ikke noe med nazismen å gjøre. Aryan er et hinduistisk navn, og meningen bak navnet er "sønn av Arya".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om enkelte mennesker får assosiasjoner til noe, betyr ikke dette at det er en sammenheng. Navnet Arian og den påståtte "ariske rasen" har ingenting med hverandre å gjøre.

Nettopp. Jeg er sjokkert over ordbruken til enkelte her inne, basert på hvilke følelser de får når de hører et navn. En ting er å føle noe, em en annen ting er å dømme både foreldre og barnet på bakgrunn av denne følelsen. Dere bør virkelig jobbe med dere selv og (for)dømmingen deres!

 

Anonymous poster hash: e8ae0...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv om enkelte mennesker får assosiasjoner til noe, betyr ikke dette at det er en sammenheng. Navnet Arian og den påståtte "ariske rasen" har ingenting med hverandre å gjøre.

Nettopp. Jeg er sjokkert over ordbruken til enkelte her inne, basert på hvilke følelser de får når de hører et navn. En ting er å føle noe, em en annen ting er å dømme både foreldre og barnet på bakgrunn av denne følelsen. Dere bør virkelig jobbe med dere selv og (for)dømmingen deres! Anonymous poster hash: e8ae0...9a5

Det handler ikke nødvendigvis om følelser men å se ting i historisk kontekst.

Og ja Aryan kommer opprinnelig fra Sanskrit. Men teorienom Aryan eller den noble rase er definitivt noe som assosieres med nazismen. At nazistiske historikere ikke var helst stødige i sin bruk av begreper eller tolket gamle tekster feil er en helt annen ting.....

 

Anonymous poster hash: ab92a...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbinder det kun med det amerikanske paret som kalte barna sine adolf og aryan... Ville ALDRI brukt det selv nei.

 

Anonymous poster hash: cb105...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arian høres rett og slett ond ut (eller snarerer foreldrene høres onde ut, men ser for meg en bølle med det navnet)

Det er svar som dette jeg synes er hårreisende. Og jeg kan svare med samme mynt: Jeg får assosiasjoner til en gal, fordømmende, dum og hatefull person når jeg leser svar som dette.

 

Anonymous poster hash: e8ae0...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være her inne lenger. Jeg blir så utrolig sint og lei meg.

 

Min gode, lille, skjønne og utrolig snille gutt som har fått navnet Arian etter sin tipp-tipp-oldefar, har ingen forbindelser med nazismen eller Hitler. Og det har ikke foreldrene hans heller.

 

Jeg håper virkelig ikke at han møter på noen av deres fordømmelser i fremtiden. Jeg håper han møter mange reflekterte og fornuftige mennesker som også har svart i denne tråden.

 



Anonymous poster hash: 98685...89a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kan ikke være her inne lenger. Jeg blir så utrolig sint og lei meg.

 

Min gode, lille, skjønne og utrolig snille gutt som har fått navnet Arian etter sin tipp-tipp-oldefar, har ingen forbindelser med nazismen eller Hitler. Og det har ikke foreldrene hans heller.

 

Jeg håper virkelig ikke at han møter på noen av deres fordømmelser i fremtiden. Jeg håper han møter mange reflekterte og fornuftige mennesker som også har svart i denne tråden.

 

 

Anonymous poster hash: 98685...89a

 

Ikke bry deg med slike hatefulle utsagn!

 

Arian er et nydelig navn, og jeg forbinder det med kjekke folk og en nydelig liten gutt med skikkelige foreldre. Kanskje det er deg? 😊

 

Er selv mamma til en gutt som har et navn som blir både trampet og spyttet på her inne på DIB, men det bryr jeg meg katten i.

 

At noen ser sammenhengen mellom nazisme og ett guttenavn sier mer om dem enn deg. Jeg ser ikke den sammenhengen heller.

 

Vi har både Arian, Ariana, og Ariane i vår krets. Nydelige navn alle tre 😊

 

 

Anonymous poster hash: dd6dd...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...