Gå til innhold

Hva er galt med navnet Arian

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er et fint navn, og det er ikke fordi jeg er historieløs eller ikke har hørt om ariske rase, men jeg kobler rett og slett ikke navnet Arian med arisk, det er bare et navn.

Nok av navn man kan finne negative assossiasjoner til om man strever hardt.

For en gjeng dømmende hurper dere er, håper dere ikke lærer opp barna deres til å være like fordomsfulle sad.png

Anonym poster: 5bce3580431ef4d006394f50b6138168

Hurper? Man er vel ikke hurper fordi man fraråder noen å kalle barnet sitt ett nazistisk navn??

Værsegod, kall ungen din hva du vil du, men det går an å tenke litt.

Anonym poster: 6d29dbd79eeddb858958e1e00433c5a3

Fortsetter under...

Jeg også får slike assosiasjoner av navnet, på grunn av uttalen og tenker at i en mer og mer internasjonal verden, med mye engelsk i hverdagen vil et navn som på engels yttales "Aryan" og betyr arisk kanskje hefte litt ved denne lille gutten. Kanskje spesielt når han har kurdisk far... Men på den annen side, "oh, the irony" :)

Jeg synes det er et fint navn, og det er ikke fordi jeg er historieløs eller ikke har hørt om ariske rase, men jeg kobler rett og slett ikke navnet Arian med arisk, det er bare et navn.

For en gjeng dømmende hurper dere er, håper dere ikke lærer opp barna deres til å være like fordomsfulle sad.png

Hurper? Man er vel ikke hurper fordi man fraråder noen å kalle barnet sitt ett nazistisk navn??

Men det er jo ikke et nazistisk navn, det er et navn enkelte av dere, kun på grunn av fonetikken, assosierer med nazisme, det er noe helt annet. Vidkun og Adolf er nazistiske navn.

Og Fredrik (Nietzsche), for så vidt, hvis vi skal være pirkete...

Annonse

Eren gutt i barnehagen som heter dette, en blond krølltopp med rødekinn og blå øyne.

Tenker det er svært stigmatiserende fir han, og at foreldrene ikke jan være rett i hodet.

Anonym poster: c102c3afc9a80bca0e3a97840bc060a6

Wow, for et engasjement :D

Navnet har jo fine betydninger, takk for linker!

Jeg har også et navn som kan assosieres til helt andre ting, men har aldri blitt mobbet for det. Tror nok at det er større sannsynlighet for at han blir mobbet på grunn av sin utlendingpappa enn for navnet.

Lillemann ble født med enormt mye hår og er veldig varm av seg. Så i deg tok jeg klippemaskinen fatt og klipte han. Om jeg hadde lagt inn bilde av han så hadde dere nok fått enda mer assosiasjoner til nazismen, rimelig kortklipt ble han :D

Hi

Anonym poster: 20606b444377ebf8715d4ecc3427b450

Eren gutt i barnehagen som heter dette, en blond krølltopp med rødekinn og blå øyne.

Tenker det er svært stigmatiserende fir han, og at foreldrene ikke jan være rett i hodet.

Anonym poster: c102c3afc9a80bca0e3a97840bc060a6

Vel... d er vel heller folk som deg som ikke er helt rett i hodet. Om du overfører dine fordommer til dine barn så har du jo gitt de "lov" å mobbe denne gutten. Tenkt deg litt om. Det er ikke navnet som avgjør hvem folk er.

Anonym poster: 20606b444377ebf8715d4ecc3427b450

• 2 år senere...

Jeg blir utrolig lei meg her jeg sitter. Kom tilfeldigvis over denne lenken, og jeg visste ikke at folk var så forhåndsdømmende! Min sønn heter Arian. Han er oppkalt etter sin tipp-tipp-oldefar, og har foreldre som tar sterk avstand til både nazisme og rasisme. Jeg sitter og gråter for utsagnene jeg nettopp har lest! Min sønn er en fantastisk gutt, og vi vil oppdra ham til å tenke at ALLE mennesker er like mye verdt, uansett hudfarge, kultur - ELLER navn! Jeg håper inderlig at dere oppdrar deres barn til det samme!

Anonymous poster hash: 98685...89a

Det er ikke forhåndsdømmende å opplyse om en assosiasjon de fleste med skolegang som inkluderer andre verdenskrig vil gjøre når noen faktisk ber om en mening om et navn. At man også kanskje assosierer dette med Aryan Nation etc er heller ikke helt urimelig.

Dette betyr ikke at smågutter med dette (i manges ører) noe uheldige navnet er onde og slemme, men at folk likevel automatisk får disse assosiasjonene når de hører hva barnet heter - hvertfall første gangen. Etterhvert vil de sikkert forbinde navnet med det søte barnet - men jeg synes ærlig talt et slikt navn må regnes som "til vesentlig ulempe" likevel.

Anonymous poster hash: a7aaf...1af

Annonse

Gjest Antarctica

For det førte så minner det for mye om den ariske rasen som de andre nevner her.

For det andre så ser det ut som et ufullstendig navn. En ikke så heldig forkortelse av Adrian, som egentlig er et ganske fint navn....

Dette.

På samme måte som at Sgurd, Bjrne, Margete og Eisabeth også mangler en bokstav...

Gjest Antarctica

For en gjeng dømmende hurper dere er, håper dere ikke lærer opp barna deres til å være like fordomsfulle :(

Men det er jo ikke et nazistisk navn, det er et navn enkelte av dere, kun på grunn av fonetikken, assosierer med nazisme, det er noe helt annet. Vidkun og Adolf er nazistiske navn.

Og Fredrik (Nietzsche), for så vidt, hvis vi skal være pirkete...

Vidkun og Adolf er ikke "nazistiske" navn. Det er ikke noe som er nazistiske navn. De famøse personene som gikk rundt og bar disse navnene, fikk dem da de begge var babyer, og ikke hadde noen ideologi.

Navnenes betydning er heller ikke nazistiske, de er hentet fra germansk navnetradisjon og betyr henholdsvis ulv og viden kjent.

Men å kalle barn disse navnene i dag vil selvsagt vekke assosiasjoner. Folk kan jo ikke viske ut hukommelsen sin.

Jeg blir utrolig lei meg her jeg sitter. Kom tilfeldigvis over denne lenken, og jeg visste ikke at folk var så forhåndsdømmende! Min sønn heter Arian. Han er oppkalt etter sin tipp-tipp-oldefar, og har foreldre som tar sterk avstand til både nazisme og rasisme. Jeg sitter og gråter for utsagnene jeg nettopp har lest! Min sønn er en fantastisk gutt, og vi vil oppdra ham til å tenke at ALLE mennesker er like mye verdt, uansett hudfarge, kultur - ELLER navn! Jeg håper inderlig at dere oppdrar deres barn til det samme!

Anonymous poster hash: 98685...89a

jeg kjenner godt til både nazisme og historie og hadde aldri tenkt dette om navnet Arian.. Det tror jeg faktisk ikke andre gjør heller. Det som betyr noe er hvem din sønn er :) Så tørk tårene og ikke tenk på det engang!

Jeg har selv en Adrian, så jeg syntes Arian er kjempefint, bare en annen variant egentlig :)

Dette har vært oppe før. Arian betyr "sølv" så vidt meg bekjent. At det assosieres med nazismen beror kun på en språklig tilfeldighet.

Det kan jo være noen mindre begavede nynazistersom velger å bruke navnet, men opprinnelsen til navnet har nada med den "ariske rasen" å gjøre.

Hadde ikke reagert negativt på navnet, vet flere smågutter som heter det.

Blitt noe annet hvis jeg hadde visst at foreldrene var nynazister. Da hadde jeg nok tenkt at de har misforstått noe.

Gjest Antarctica

Dette har vært oppe før. Arian betyr "sølv" så vidt meg bekjent. At det assosieres med nazismen beror kun på en språklig tilfeldighet.

Det kan jo være noen mindre begavede nynazistersom velger å bruke navnet, men opprinnelsen til navnet har nada med den "ariske rasen" å gjøre.

Blitt noe annet hvis jeg hadde visst at foreldrene var nynazister. Da hadde jeg nok tenkt at de har misforstått noe.

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

På latin er det argentum, fra sanskrit argunas. På fransk er det argent, på spansk er det plata, portugisisk prata, russisk serebro, tysk Silber, på hindi chaandi...

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

På latin er det argentum, fra sanskrit argunas. På fransk er det argent, på spansk er det plata, portugisisk prata, russisk serebro, tysk Silber, på hindi chaandi...

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.

Anonymous poster hash: 657a8...ee3

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.Anonymous poster hash: 657a8...ee3

*golden life

Gjest Antarctica

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.

Gylden life?

Google translate kan visst ikke løse alt...

Du må nok velge, gull eller sølv 😂

Endret av Pashla

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

http://www.navnebetydning.dk/pigenavn/Arian.shtml

Kjenner to Arian.

En voksen mann, og en liten kjekk gutt 😊

Jeg syns navnet er nydelig, og assosierer det slett ikke med Arian Nation. Assosierer det heller med den halvt nederlandske hunken jeg kjenner 😄 Ingen nazister i disse to familiene.

Anonymous poster hash: dd6dd...051

Gjest Antarctica

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

http://www.navnebetydning.dk/pigenavn/Arian.shtml

Ja, jeg klikker i vei, jeg.

Den sida henviser til denne: http://babynamesworld.parentsconnect.com/meaning_of_Arian.html

som ikke gir mening i det hele tatt.

Arian betyr ikke sølv?

På hvilket språk da?

Kan du alle verdens språk da? Navnet har albansk opprinnelse. Jeg har også lest at det betyr gylden dag eller gylden life.Anonymous poster hash: 657a8...ee3
Gylden life?

Google translate kan visst ikke løse alt...

Du må nok velge, gull eller sølv

Som du ser, rettet jeg gylden life til golden life rett etterpå. (Ikke alltid jeg ser alt iPaden retter). Det er ikke jeg som har sagt det betyr sølv. Men du er vel klar over at når du googler et hvilket som helst navn, vil du få litt varierende svar på hva det nøyaktig betyr? Det er jo lett å skjønne at sølv, gull, gylden kan stamme fra samme ord/betydning. Ikke alle ord som kan oversettes til bare ett ord/én betydning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...