Gjest Siklerotte Skrevet 28. april 2013 #1 Skrevet 28. april 2013 Forstår det som at juli/starten av august er høysesong, men betyr det at det ikke er mulig å få tak i ellers? Eller er det mulig hvis man bare vil nok? Innser at jeg kan veldig lite om planteliv, jeg har alltid tenkt at alt er mulig å få tak i uansett. Hvis ikke: hvilke blomster kan ligne og kommer i både hvit og lilla (helst ikke så dyp lilla) og gjør seg godt alene i en bukett? Eller er nesten alt dødt i slutten av august?
prekæs Skrevet 28. april 2013 #2 Skrevet 28. april 2013 Hadde en stor avling jeg plukket inn i august for noen år siden. Jeg tipper du fint kan tørke dem og bruke de som tørket, hvis du vil ha de i en brudebukett (tipper her). De lukter godt i flere år etter tørking og du ser ikke forskjell på nyplukkede og tørkede heller. I hvertfall ikke nytørkede.
lilja70 Skrevet 28. april 2013 #3 Skrevet 28. april 2013 Siden du vet det allerede nå, kan du jo plante de et par-tre uker for seint? Eller hva med å plante i potter og passe på at de står kaldt, ved et kjellervindu for eksempel?
bIomstre Skrevet 28. april 2013 #4 Skrevet 28. april 2013 Mine står til frosten kommer. Rekorden er 15 desember....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 Mine blomstrer to ganger. Ellers kan du stort sett få kjøpt i potte, men ofte blir det sommerfuggellavendel senere på sommeren.
Gjest amandine Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Samme som blomstre, har hatt til langt utpå høsten. Hva skal du ha det til? Jeg er bare såååå nysgjerrig!
bIomstre Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Åh, jeg husker hva de er til, og beklager et litt hastig svar på et så viktig spørsmål! Regner med du skal ha en eller annen "leverandør" (i frankrike?), så du bør nok forhøre deg der! Kvaliteten er jo ytterst viktig i en sådan situasjon
Gjest amandine Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Å ja søren, Vive la France( himmel som jeg aime la France). August er nok på tampen der nede hvor solen slipper til(ja, blomstre, helt rett, meget værsyk!). Men vi kan muligens opprette en luftbro fra kaldere strøk? Her blir det vel ikke vår før i august....
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Jeg vil helst ikke ha tørket, hvis det er eneste mulighet, går jeg for en annen blomst. Jeg har vært i kontakt med en jeg fikk anbefalt (jeg trenger masse blomster, så jeg skal absolutt ikke plante selv - da hadde jeg nok stått blomsterløs, hehe), men hun var bare veldig opptatt av at jeg skulle velge andre blomster og at lavendelideen var håpløs. Jeg tror det var hennes dårlige forhold til lavendel som talte og at vi ikke akkurat kommuniserte så bra, men kanskje ikke. Jeg vil ha, men det ser ikke så veldig lyst ut? Roser er eneste alternativ? Det får man jo året rundt... Må få tak i en annen, men blomsterdamen har gjort at jeg snart ikke gidder... Brudebukett, Amandine ! Og andre buketter og til pynt, var tanken. Men det blir kanskje ikke sånn da. PS. Slitsomt innlegg å lese tror jeg, men det er et ork å skrive med mobilen.
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Dvs. Jeg nekter å ha roser, da skal jeg ikke ha blomster. Det var bare blomsterdamen som mente at det var best.
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Dessverre ingen faborittblomst, men den er i hvert fall alltid mulig å få tak i (tror jeg).
Iiiiik Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Jeg hadde cala i min bukett, men det er kanskje for spesielt interesserte? Ellers finnes det noen fine lilla, hvite eller rosa blomster som ved første øyekast kan tas for roser, men som ikke er roser. Veldig hjelpsom nå kjenner jeg, men skal finne ut hva de heter
Iiiiik Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Lisianthus heter de jeg mener! http://www.google.no/search?q=lisianthus&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ist-UezzPIfh4QS0_YDYDQ&ved=0CC8QsAQ&biw=1024&bih=540
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Jeg tror lavendel til brudebukett kan bli rart, de har jo lite blomster. I en sånn bukett bør du ha noen med mye blomst. Lisanthus er fine. Kalles også japansk rose.
Gjest sug lut Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg hadde cala i min bukett, men det er kanskje for spesielt interesserte? Ellers finnes det noen fine lilla, hvite eller rosa blomster som ved første øyekast kan tas for roser, men som ikke er roser. Veldig hjelpsom nå kjenner jeg, men skal finne ut hva de heter Cala er lekkert! Ellers er jeg skikkelig begeistra for ranunkler, Endret 29. april 2013 av sug lut
bIomstre Skrevet 29. april 2013 #17 Skrevet 29. april 2013 Cala er lekkert! Ellers er jeg skikkelig begeistra for ranunkler, ...men ikke i august vel?
Gjest sug lut Skrevet 29. april 2013 #18 Skrevet 29. april 2013 Cala er lekkert! Ellers er jeg skikkelig begeistra for ranunkler, ...men ikke i august vel? Ah, nei, absolutt ikke - men skulle ønske det var mulig å ha dem i hagen i ALLE farger hver vår.
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #19 Skrevet 29. april 2013 Takk for tips, mange fine blomster! Formulerte meg kanskje litt uklart, men jeg er ikke særlig glad i roser (de er fine, for all del, men jeg tenker bare på død) - så jeg vil helst ikke ha noe som minner om roser. Jeg vil ha en veldig enkel bukett, aller helst kun en type blomst. Og så vil jeg helst ha en blomst som kommer i både hvitt og lilla - som lavendel jo gjør. Jeg synes den ser helt perfekt ut til bryllup, som her: http://www.w-weddingflowers.com/wp-content/uploads/2011/06/how-to-make-a-purple-wedding-bouquet-3.jpg (men det er kanskje bare jeg som er glad i enkle brudebuketter). Har fått en liste med 10 navn som jeg skal sjekke ut i morgen, hvis alle gir meg like nedslående beskjed som den første, må jeg bare legge fra meg tanken. Eventuelt avlyse.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 (endret) Hortensia da? http://www.magnetstr...11/08/hydra.jpg Det er også kjempelett å pynte bord med. Stikk blomsterballen i oasis, sett den i skål, surr over noe metalltråd og eføy. Pent og enkelt. Endret 29. april 2013 av Lektor Doppler med tillegg
Iiiiik Skrevet 29. april 2013 #21 Skrevet 29. april 2013 Bildet ditt er fint synes jeg! Hvis det er noe så enkelt du er på utikk etter, skjønner jeg at forslagene her blir for "mye". Avlyse er et dårlig alternativ! Hva med norsk lyng av noe slag da, kan det være et alternativ?
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #22 Skrevet 29. april 2013 Hortensia er jo en fin blomst (og den kommer jo i mange farger), men jeg vil helst ikke ha noe som er så stort. Aller helst ville jeg hatt syriner, så kommer lavendel og så kommer de greiene som ligner på små bær og som blomster rundt denne tiden her tror jeg, men de har så veldig kort stilk. Helst noe som gjør veldig lite ut av seg og som samtidig er fint.
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #23 Skrevet 29. april 2013 Ja, lyng er helt i den gaten jeg tenker - det er jo nydelig! Spørsmålet er jo hvor enkelt det er å eventuelt få tak i det (vi gifter oss i Paris) - vokser det overalt?
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #24 Skrevet 29. april 2013 (endret) Ok, nå liker jeg deg ekstra godt, Iik: http://www.ask.com/explore/where-heather-typically-grows - det er kanskje håp allikevel? Jeg skal forhøre meg i morgen. Endret 29. april 2013 av Siklerotte
Gjest Siklerotte Skrevet 29. april 2013 #25 Skrevet 29. april 2013 Hortensia da? http://www.magnetstr...11/08/hydra.jpg Det er også kjempelett å pynte bord med. Stikk blomsterballen i oasis, sett den i skål, surr over noe metalltråd og eføy. Pent og enkelt. Takk for tips! Skjønte ikke helt hvordan det skulle gjøres, men så skal jeg heldigvis ikke pynte selv, jeg tenker bare å finne blomster. Kanskje det kan være fint å pynte med litt andre blomster enn bare en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå