Gå til innhold

Vedr å takke for maten

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

At man takker for maten andre har lagd er en selvfølge, men jeg takker alltid for maten, selv når jeg har lagd den selv (noe jeg gjør nesten alltid).

Ungene kommentere det avogtil og da svarer jeg at jeg takker pga at vi er så heldige at vi kan sitte sammen rundt et bord og spise oss mett på god mat. De fniser litt og syns mamma er rar.

Er jeg det, eller er det vanlig å si takk for maten selv om man både har kjøpt, betalt og tilberedt selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg takker også alltid for maten, uavhengig av hvem som har lagd den (eller betalt den). Jeg er oppvokst med at alle takker for maten, og vi fikk ikke gå fra bordet uten å takke for maten. Det kommer ikke mine unger til å få heller. ;)

Skrevet

Jeg takker også for maten jeg selv har kjøpt og lagd :)

En helt naturlig del av avslutningen på måltidene her, har aldri tenkt på at det var rart, ikke ungene heller tydeligvis for de har aldri komentert det ;)

Anonym poster: 5839a1a347e92927d57892b2dfb70656

Skrevet

Hehe har jeg ikke hørt om før i allefall. :P Jeg gjør det nå, men det er fordi vi har en snart 2-åring som vi prøver å lære å si det. Før sa jeg bare takk for maten hvis noen andre hadde lagd og/eller kjøpt den.

Anonym poster: 2fac9d4da322c3e7fa2819a7080e93a4

Skrevet

Takker alltid for maten. Det kommer automatisk:)

Skrevet

Takkar ikkje meg sjølv for maten, men ser det som ei selvfølge når nokon andre serverar.

Skrevet

Jeg takker også for mat jeg selv har laget :)

Anonym poster: 60fc08bb709a90bc1556722e59b11778

Skrevet

Jeg takker også for maten selv om det er jeg som har laget den - for meg er det en måte å takke for måltidsfellesskapet på, enten vi spiser sammen med minste eller det bare er jeg og mannen.

Takker ikke meg selv for at jeg har laget maten, men sier takk for maten som en "takk for at vi satt sammen og spiste og hygget oss..."

Skrevet

Jeg sier alltid "takk for maten", når jeg er ferdig med et måltid. Selv om det er jeg som har både kjøpt og lagd den. Det sitte så i meg, at jeg av og til sier det selv om jeg er helt alene. Jeg synes i grunnen det er litt fint. Mat er ikke et gode som er alle i verden forunt, og et lite "takk for maten", minner meg på at det er grunn til å være takknemlig over å ha mat - hver dag.

Skrevet

Her sier vi alltid takk for mat etter å ha spist. Samme hvem som har lagd den. :)

Skrevet

At man takker for maten andre har lagd er en selvfølge, men jeg takker alltid for maten, selv når jeg har lagd den selv (noe jeg gjør nesten alltid).

Ungene kommentere det avogtil og da svarer jeg at jeg takker pga at vi er så heldige at vi kan sitte sammen rundt et bord og spise oss mett på god mat. De fniser litt og syns mamma er rar.

Er jeg det, eller er det vanlig å si takk for maten selv om man både har kjøpt, betalt og tilberedt selv?

Jeg gjør også det. :-)

Skrevet

Jeg takker aldri for maten når jeg lager den selv, men alltid når andre lager den. Synes det høres snålt ut å takke seg selv for noe. Blir litt som om jeg skulle sagt "takk for hjelpen" til meg selv når jeg bærer handleposene med mat fra bilen og inn ;) Jeg takker andre når de lager ting til meg, hjelper meg el, men takker ikke meg selv.

Skrevet

Hm men er det ikke vanlig at den som har laget maten svarer vær så god til de som takker? Det er jeg vant med... blir i allefall rart å svare det til seg selv. :P

Anonym poster: 2fac9d4da322c3e7fa2819a7080e93a4

Skrevet

Som Margrethe Munthe sa det så fint:

"Jeg takker borte, jeg takker hjemme,

ja sier takk, vil jeg aldri glemme!

Om jeg er liten, om jeg er stor,

så må jeg takke, det sier mor,

så må jeg takke, det sier mor.

Og alle gutter når de skal takke,

de bøyer vakkert sin lille nakke,

og alle piker, ja bare se

hvor pent de neier og bøyer kne,

hvor pent de neier og bøyer kne!"

Skrevet

Mer en takk for måltidet og samværet på en måte enn selve maten.. Derfor sier vi alle takk for maten, uavhengig av hvem som har laget den

Anonym poster: b87783c99b1bade7b2742bdb726dfecc

Skrevet

Vi sier takk for maten før vi spiser:)

Anonym poster: 63e78f8a59d0e07e2cd2ebedd49addc8

Skrevet

Vi takker alltid for maten, uansett hvem som har laget den/kjøpt den osv. For meg er det en selvfølge.

Anonym poster: e669662749f651b267f765d3f8e20818

Skrevet

Her takker vi for maten alle sammen. Selvom vi har kjøpe og laget den selv. Det er på en måte avslutning på måltidet

Skrevet

Her i huset er d selvsagt at vi takker for maten:) har også begynt å takke meg selv (når jeg lager maten) fordi vi har en 2 åring som vi lærer opp. Og fordi jeg setter pris på at vi sitter sammen og har mat på bordet.

Synes at det å takke generelt er en viktig del av oppdragelsen og sier mye om et menneske. Jeg legger merke til det hvis folk ikke takker for servering, skyss etc.

Anonym poster: 2a275e1739b0626838ec6ea1ec93e56f

Skrevet

Vi gjør akkurat det samme, uavhengig av hvem som lager den eller betaler for den. Det er en god vane. Når svigermor er på besøk glemmer hun å takke for maten fordi hun er så vandt med å lage mye mat selv, og svarer værsågod når vi andre takker for maten som vi har kjøpt og laget ;)

Anonym poster: 6afe81c27a0a85abd31c86004f526067

Skrevet

Her i huset takker vi for maten hele gjengen.

Fast rutine før man går bra bordet, og gjelder også oss voksne selv om det er vi som har kjøpt og laget maten.

Skrevet

Jeg sier også takk for maten selv om jeg har laget den. Takk for måltidet sammen, ikke bare maten.

Skrevet

Jeg takk alltid for maten ;) selv om jeg har handlet den, betalt den, laget den og ryddet opp etter den ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Jeg gjør det samme som deg, jeg takker for maten, til tross for at jeg handler og lager den.. Lært av min mor, som gjorde det samme..

Skrevet

Vi takker alle for maten når vi går fra bordet, uahengig av hvem som har laget den. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...