Gå til innhold

Huff, er så fortvilet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen var jeg så uheldig å kræsje med bilen. Forsikringsmessig var det helt klart min skyld, da jeg skulle krysse en vei som har forskjørsrett. Jeg overholdt vikeplikten men bilen jeg fikk i siden var nok i min blindsone, og dessverre så så jeg den ikke :( det gikk bra med meg og dem i den andre bilen, men det ble store skader på begge bilene. Jeg har aldri nektet om skyldspørsmålet, og det var vi som ringte politiet, dessverre må jeg si nå. Nå skal det liksom etterforskes og jeg risikerer å miste lappen. Dette syns jeg blir litt for strengt, og dette får veldig store konsekvenser for meg, jeg mister jobben min, vi bor også sånn til at jeg ikke vil komme meg noe steder da det ikke går buss her vi bor :( jeg syns dette blir litt for lang straff i forhold til hva som har skjedd, da er det jo ille lenger en ulykke. Jeg føler jeg ikke har brutt noen regler. Jeg stoppet, så ingen og kjørte, og så smalt det. Jeg kjører der hver dag og vet at det er en farlig vei. Samtidig føler jeg meg maktesløs ovenfor politiet, føler dem ikke hører på hva jeg sier, vrir og vrenger på alt. En ting har jeg i det minste lært, og det er at det skal MYE til at jeg kontakter politiet en annen gang, må si dessverre her også, det er dumt man skal en sånn erfaring. Huff vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, måtte bare få ut litt her jeg sitter å tenker og tenker :(

Anonym poster: fc48510723a429c1711488cabb1f4f4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du er fortvilet, men realiteten er at du har gjort noe galt. Du kan ikke ha sett deg godt nok for siden det ble en ulykke ut av det. Selvfølgelig mente du det ikke, men også ulykker kan få rettslige konsekvenser. Jeg har vondt av deg, for jeg vet med meg selv hvor tungvint og vanskelig det hadde blitt uten sertifikat, men jeg vet også at jeg hadde begynt å tvile på mine egne evner som sjåfør når jeg hadde vært ansvarlig for en slik ulykke. Prøv å puste med magen og ta en utfordring av gangen!

Skrevet

Keg tviler ikke på mine evner som sjåfør. Har hatt lappen i 13 år, gjører bil hver dag både privat og i jobb, og har aldri kræsjet før. Jeg har snakket med mange som bor her og de fleste har minst en gang opplevd nestenulykke på denne veien. Hadde jeg nektet på skyld osv etterpå hadde jeg forstått at det måtte etterforsket videre. Men her var det vi som tok ansvaret, vi som kontaktet politiet, vi som ville at alt skulle gå riktig for seg. At jeg får en bot er helt greit, det er surt, men den skal jeg ta. Men syns straffen blir litt vel hard hvis jeg skal gå 3-6 mnd uten jobb, når alt tross alt gikk så bra, og de jeg kræsjet med får dekket alle sine utgifter, og ikke fikk varige men av det. HI

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Beklager at jeg sier dette, men bare fordi det gikk bra så mener du at du skal få midlere straff? Er ikke det en litt vel rar tankegang ? Skjønner jo at du ikke gjorde dette med vilje, men du kan ikke ha sett godt nok etter.

Det er dessverre engang slik at vi må stå for våre handlinger. Det er kjipt, fordi nettop i din sak, så var det langt ifra med vilje. Men i andre saker er det det. Dersom du får mildere straff fordi du sier ( som sant er ) at du ikke gjorde det med vilje, vil andre som faktisk har gjort det med vilje kunne si det samme.

Ønsker deg lykke til :-)

Skrevet

enig i at straffes en for streng om du mister lappen på grunn av dette. det var en ulykke og han var i din blindsone. du overholdte alle regler men så han ikke. jeg har gjort akkurat det samme ut fra min gårdsvei. heldigvis så klarte bilen som kom å manøvrere den bort slik at det ikke ble noen skader så vi gjorde ingentind med det. men jeg vet hvor enkelt det er å komme i en slike situasjon, for bilen kom helt ut av det blå. hvor stor hastighet hadde bilen du krasjet med? det har jo litt å si også, han har jo også et ansvar for å se deg og bremse.

håper at du slipper billig unna! :)

Skrevet

Jeg tror du må tenke at det var to ting som skjedde her:

- at du ikke overholdt vikeplikten

- at du forårsaket en ulykke.

Grunnen til at du ev. mister sertifikatet er at du ikke overholdt vikeplikten. Det er et brudd på vegtrafikkloven. Det at ulykken gikk etter forholdene bra, er fint, men det veier ikke opp for at du brøt vikeplikten.

Selvfølgelig er det trasig for deg at du ikke kan kjøre bil på en stund, men det er ganske greit, sånn helt generelt, at sjåfører som ikke overholder lover og regler, selv om det er uaktsomt, ikke får kjøre bil, synes jeg.

Skrevet

hi sier jo at hun stoppet for å se å kjørte videre da hun ikke så bilen. så hun overholdte jo lover og regler da. hun har lært av det og vil nok mest sannsynlig være enda mer sikker neste gang hun står i lignende kryss.

Skrevet

Selv om de sier de skal etterforske saken er det ikke sikkert du mister lappen, for det er mange som har hatt slike ulykker som ikke mister lappen.

Anonym poster: 49ff6b7cbc5cc006d3b6486ddc3ffada

Skrevet

hi sier jo at hun stoppet for å se å kjørte videre da hun ikke så bilen. så hun overholdte jo lover og regler da. hun har lært av det og vil nok mest sannsynlig være enda mer sikker neste gang hun står i lignende kryss.

Du tuller nå? Hun kan ikke ha sett godt nok etter siden det faktisk var en bil der. Om den var i blindsona og hun ikke så den, så hadde hun jo sett den om hun hadde sjekket skikkelig. Det er godt mulig at hun synes hun så godt nok etter, men smellet beviser i grunnen det motsatte. Synes du forøvrig "har lært av det og vil nok mest sannsynlig være enda mer sikker neste gang" skal gjelde alle former for trafikkforseelser? "Ja, altså, du kjørte ned et barn i fotjengerfeltet, men du har vel lært av det så neste gang ser du deg vel bedre for!"

Man kan faktisk bli dømt for uaktsomt drap, om den typen ulykke som HI forårsaket hadde gått riktig ille.

Skrevet

Kjenner jeg ikke orker en diskusjon om dette. Jeg stoppet i krysset, så ingenting, og kjørte over, og da smalt det :( keg tar aldri sjanser i trafikken, jeg er ikke den som tenker: den rekker jeg nok, da venter jeg. Dette er en farlig kryssing så jeg er ALLTID forsiktig der. Men dessverre så gikk det galt denne gangen. Og som nevnt tidligere så er det ikke få som har opplevd det samme i dette krysset, men da har bilene de har møtt vært oppmerksomme å klart å svinge unna. Men samme er det jo egentlig for jeg får ikke gjort noe med det. Jeg får heller tenke på at når ulykken først skjedde, så har jeg gjort alt riktig, og tatt mitt ansvar.

Skrevet

hallo, du skjønner vel at jeg ikke mener det blir det samme ? jeg har stått i hi's situasjon og vet hvor fort det kan gå. :)

Skrevet

ikke sikkert du mister sertifikatet selv om de sjekker ut saken.

Kan også være at de sjekker ut om de andre bilen kjørte for fort og derfor kom for kjapt på deg.

Anonym poster: 22f5f706118980e6a44e40863f2809d7

Skrevet

Jeg ser ingen grunn hvorfor hun skulle miste lappen. Hun var ikke full, kjørte ikke for fort, ingen ble fysisk skadet, hun var bare litt uoppmerksom. Ulykker som dette skjer hver eneste dag uten at folk mister lappen pga det.

Politiet må selvsagt undersøke saken men jeg tviler på at du mister lappen. Viser myndighetene seg å være litt tverr skaff deg advokat og klag på vedtaket.

Skrevet

I spørsmålet om du mistar lappen skal politiet ta omsyn til konsekvensane for deg, treng du førarkort i jobben din tek dei den nok ikkje før dei har etterforska saka og konkludert.

Men kor stor er eigentleg blindsona på bilen din om den kan romme ein heil bil i nær avstand? Uansett har du nok lært at du må sjekke blindsona...

Skrevet

Politiet på stedet sa at det verste som kunne skje var at jeg fikk en bot. Men da jeg snakket med han som skal etterforske saken ( som ikke var der) sa han at jeg kunne risikerer å miste lappen. Jeg får ikke gjort noe med det nå uansett. Får bare krysse fingrene for at det ordner seg. HI

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du ikke mister lappen. Jeg kjenner 2 som har sovnet bak rattet og krasjet med motgående kjøretøy og som ikke mistet lappen. Kun fått bot på noen tusenlapper. Kjenner også 2 som kjørte så fort at lappen røyk.De søkte om å få den tilbake da dette var helt avgjørende for å kunne gå på jobb. De fikk lappen raskt tilbake. Det at du er helt avhengig av bil i forhold til jobb bidrar nok til at de ikke vil ta den i fra deg.

Anonym poster: 9400528df58df3f0ea811246b01276fe

Skrevet

Har en bil med ganske stor A-bjelke. Bilen var av liten type og svart. Politiet på stedet var ikke overrasket over at det kunne skje. De var snille og hadde stor forståelse. Det har han som sitter inne på kontoret som er problemet.

Skrevet

Politiet på stedet sa at det verste som kunne skje var at jeg fikk en bot. Men da jeg snakket med han som skal etterforske saken ( som ikke var der) sa han at jeg kunne risikerer å miste lappen. Jeg får ikke gjort noe med det nå uansett. Får bare krysse fingrene for at det ordner seg. HI

Ikkje ta sorga på forskot, dette er nok i ytterste konsekvens dersom etterforskninga skulle konkludere med grov aktløyse el.l. Det er nok meir sansynlig med ei bot.
Skrevet

Har en bil med ganske stor A-bjelke. Bilen var av liten type og svart. Politiet på stedet var ikke overrasket over at det kunne skje. De var snille og hadde stor forståelse. Det har han som sitter inne på kontoret som er problemet.

I see..

Moderne bil med airbag i a-stolpen og køyreopplæring lenge før dette var vanleg på bilar? Dyrekjøpt læring, men det gjekk heldigvis relativt bra :)

Skrevet

Om den andre bilen har kjørt i ei helvetes fart så er det slett ikke umulig at HI har stoppet lenge nok og sett seg godt nok for. Slenger man på en sving i tillegg så har man ikke en sjanse om den andre bilisten har kjørt ulovlig fort.

Lykke til HI. Jeg tror dette ordner seg med kun en bot.

Anonym poster: 066d3e2d6edba68ea1cbef5565609ee5

Skrevet

Vet ikke noe om farten til den andre bilen. Men kan jo legge til at det var en gutt på 18 år. Men man finner aldri ut farten han hadde. Finnes heller ikke bremsespor :( HI

Skrevet

Hadde du tatt noen medisiner eller var bakfull? Siden du er redd for å miste lappen for en slik ulykke? Er da ikke vanlig å miste lappen?

Anonym poster: 096230a970bf0984c1931efc2c27224c

Skrevet

Nei, hadde ikke tatt noe annet en litt Pepsi Max og kanskje synda litt, og stappet i meg litt sjokolade ;) fikk bare litt sjokk når jeg ringte politiet i går for å høre hvordan saken lå ann og han sa jeg kunne miste lappen, var helt uforberedt på det, og nå klarer jeg ikke slutte å bekymre meg for det!!

Skrevet

Jeg forstår ikke. Hvorfor skal man miste lappen?? Er jo et uhell?? En ting er skader som må betales etc ved et krasj, men forstår ikke hvorfor HI risikerer å miste lappen??? Er jo ikke slik at hun har kjørt på rødt lys etc! Uhell jo.

Anonym poster: 1d41be51a0d259df8266369cfb6ad176

Skrevet

Min bror mistet lappen i 6 mndr pga omtrent det samme som du skisserte... Nå var riktignok han under 20 år, så tror de er litt strengere med straffen for de under 20. Han måtte jo bl.a også kjøre opp igjen på nytt.

Men ut fra det du forteller, KAN det være en mulighet for at du mister lappen en kortere periode. Ville bare si det, slik at du ikke tror det er helt usannsynlig.

Håper det ordner seg for deg, og at du slipper unna med en bot! Jeg syntes det var en "streng" straff å miste lappen.

Anonym poster: 3557d49666b2d69d72885ad081fb15bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...