Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 Har dere sett bilder av normale folk på 50-tallet og 60-tallet? De var faktisk veldig slanke. Eller, det vi dag kaller for veldig slanke. På den tiden var det normalen. Jeg er i 30-årene og en litt romantisk type som liker å ta vare på ting. Jeg har blant annet tatt vare på flere klesplagg fra ungdomstiden min. Jeg er 172 cm lang og veide som tenåring ca 60-62 kg. Alle klærne mine satt perfekt på meg og jeg brukte størrelse 38/M i klær. Nå er jeg dobbelt så gammel, veier ca 65-66 kg og får ikke på meg de gamle klærne mine fordi de er for trange. Derimot sklir jeg lett inn i nåtidens str 36/S...!?! Jeg har holdt plaggene opp mot hverandre, og det er ingen tvil. Dagens str 36 er større enn str 38 var for ca 12-14 år siden. Samtidig opplever jeg at jeg blir kalt "for tynn" og at det er "sykt" og "unormalt" at en på min høyde bruker str 36 i klær. Jeg har en BMI som er så midt på normalvekten som det går an å komme! Ja, kroppsbygning, muskler osv spiller inn, men jeg er faktisk helt normalt slank og langt i fra "for tynn". Samtidig ser jeg f.eks her inne at alle de som da er i øvre del av normalvekt, eller også rett over, mener at de er slanke og fine selv om man da egentlig er lett lubben sett med historiske øyne. Det må da vel være flere som har lagt merke til dette? At klesstørrelsene er blitt mye større med årene og at begrepene "lubben", "slank" og "tynn" har forflyttet seg? Er det flere som synes utviklingen er litt skremmende? At det å være smålubben faktisk er blitt den nye normalen og at de som egentlig er normalt slanke blir beskyldt for å være for tynne og "bare skinn og bein" når man faktisk ville sett helt normal ut for bare noen tiår siden? Anonym poster: a714f35cb88f49c057568aa250c203c3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Jeg er 170 og veier nærmere 80 kg. Har pæreform, så er forholdsvis slank i livet. Stort sett alt av klær til overkroppen er M og bukser og sånt str 40. Finner det i grunn ganske merksnodig at jeg kan være M, men det er jeg altså. Størrelsene har definitivt blitt gjort større, for at vi skal føle oss bedre og ikke så tjukke. Anonym poster: e3bb98ab6cf69435149a35b989f7cf10
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Jeg er 170 og veier nærmere 80 kg. Har pæreform, så er forholdsvis slank i livet. Stort sett alt av klær til overkroppen er M og bukser og sånt str 40. Finner det i grunn ganske merksnodig at jeg kan være M, men det er jeg altså. Størrelsene har definitivt blitt gjort større, for at vi skal føle oss bedre og ikke så tjukke. Anonym poster: e3bb98ab6cf69435149a35b989f7cf10 Og jeg tror faktisk en del av problemet ligger der! Man føler seg jo ikke "feit" når man kommer inn i str 38/40 for det har jo alltid vært helt aksepterte størrelser å bruke. Men dagens str 38/40 tilsvarer jo faktisk romslige størrelser 40/42 for bare 15 år siden... HI Anonym poster: a714f35cb88f49c057568aa250c203c3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Det var lite meninger. Ingen flere innspill? Anonym poster: a714f35cb88f49c057568aa250c203c3
Pinnus Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Ja, vi er tjukkere nå enn vi var før, og størrelsene er tilpasset dette. Vektinflasjon? ;-)
skyrim Skrevet 26. april 2013 #6 Skrevet 26. april 2013 Jeg har lurt litt på det samme. Kroppen min, bortsett fra ved graviditet/amming, har vært lik siden jeg var 14/15 år. Da brukte jeg 34/36 i klær. Nå er jeg 30 år og bruker strl 32/34. Har lagt merke til at ungdommen nå er hakket bredere enn hva som var vanlig i min ungdom og har selv lurt på om størrelsene på klær er endret for at folk ikke skal føle seg tykke, og dermed kjøpe mer klær. Det er min tanke da...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #7 Skrevet 26. april 2013 Ja, vi er tjukkere nå enn vi var før, og størrelsene er tilpasset dette. Vektinflasjon? ;-) Haha! Vektinflasjon! Fantastisk ord, det må jeg huske HI Anonym poster: a714f35cb88f49c057568aa250c203c3
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #8 Skrevet 26. april 2013 jeg syns dette er bra jeg. at vi faktisk kan være litt større nå enn tidligere, kansje ikke så mange får spise problemer om det er mer vanlig og ikke være syl tynn. Anonym poster: e389144b4cc07fbe309399c6ff206428
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #9 Skrevet 26. april 2013 Det er faktisk bevist at de som har litt ekstra både lever lengre og ikke har like mye sykdommer. Så det lønner seg med noen kilo ekstra (Snakker ikke om å være overvektig her altså). Anonym poster: abac0246d0e61ccc7b9aefb21916594d
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #10 Skrevet 26. april 2013 Ja det er virkelig et stort problem at folk i øvre del av skalaen for normalvekt og til og med de litt over er fornøyde med seg selv altså! Tror noen av dere som aldri har hatt vektproblemer skulle forsøkt å tilbringe en uke i en overvektig sin verden. Stigmaet er så stort at jeg umulig kan tro at noen tror de er sunne og slanke når de egentlig er tykke. Forøvrig så er størrelsene på typiske ungdomsmerker ofte noe smalere. Jeg bruker målbånd og gjorde også det for 10-15 år siden da jeg hadde ca samme mål og vekt som nå. Når jeg hander i de samme butikkene opplever jeg også størrelsene som like. For noen år siden innførte bla. HM en ny måte å definere XS-XL på. Før var 38 M, men nå er 40-42 M, 36-38 S og 32-34 xs. Anonym poster: eb4335b9ac0bf729d55210e6564b4810
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 Du har helt rett. Veldig mange av oss som i dag er slanke eller helt normale ville blitt ansett som let lubne om vi hadde levd på 60 elle 70 tallet. Det gjør for eksempel at det kan være vansklig å finne skuespillere (spessielt statister) til filmer fra den tiden. Om gjennomsnittet har blitt litt større er jo ikke noen katastrofe i seg selv. Det viktigste er jo ikke hva det er vanlig å veie, men hva man burde veie for å ha best helse. Det burde formidles mye tydligere. Anonym poster: 224f3a016c24f358acb75f52e21fb450
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 Det er faktisk bevist at de som har litt ekstra både lever lengre og ikke har like mye sykdommer. Så det lønner seg med noen kilo ekstra (Snakker ikke om å være overvektig her altså). Anonym poster: abac0246d0e61ccc7b9aefb21916594d Gjelder ikke det bare mennesker over 70? Anonym poster: 224f3a016c24f358acb75f52e21fb450
Hybelkanina Skrevet 26. april 2013 #13 Skrevet 26. april 2013 Jeg har tenkt akkurat det samme, ikke nødvendigvis i forhold til størrelser på klær, men det er jo ingen hemmelighet at gjennomsnittskvinnen veier mer i dag enn for 30 år siden. Ser det også på tenåringsjenter i dag, lubne jenter kler seg på en måte som hadde vært helt utenkelig for jenter med deres kropp bare for 20 år siden da jeg var tenåring. Mulig jeg er preget av tiden, men jeg synes det er penere med litt kjøtt på beina enn bare knokkel og filt, men alt med måte.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 Jeg har ikke tenkt så mye over det i butikkene. Pga størrelsene varierer fra butikk til butikk. Men jeg har en del gamle bukser fra vidergående, og de satt fint på den tiden, men nå er de rett og slett blitt for store til meg! Jeg liker det da er ikke feit og har aldri vært det. Bruker str 34-36 i klær. Xs og s. Men føler meg likevel tykk til tider . Anonym poster: 7efd9356b4575a37318a8b8da96b2306
Gjest sussie77 Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Ja størelsene ble faktisk større for noen år siden. Husker jeg leste om det. Gjelder nok ikke alle merker.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Befolkningen endrer seg, ja, men også i høyden. Anonym poster: 077886a0c78c82b819789668ca5d535b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #17 Skrevet 26. april 2013 Ja størelsene ble faktisk større for noen år siden. Husker jeg leste om det. Gjelder nok ikke alle merker. Nummerstørrelsene ble ikke større, men Man fikk innført XS og XL og justerte derfor s,m og l. Vanity sizing er det mye av i USA, men i Europa er det mindre. HM er mer eller mindre konstant, men det varierer jo veldig på snitt etc. der. Det dtror jeg har med stort produksjonsvolum og lite kontroll å gjøre. Typike damebutikker er ofte større i størrelsene. Svigermor hever å være samme størrelse som meg, i klærne står det jo det samme tallet men jeg ser jo at de er vesentlig større enn mine klær fra butikker som retter seg mot yngre folk. Jeg er størrelse 42 forresten, ikke en av forumets stilker som er fornærmet over tanken på at større damer muligens ikke tenker på at de er større og mindre verdt hele tiden. Anonym poster: eb4335b9ac0bf729d55210e6564b4810
Gjest sussie77 Skrevet 26. april 2013 #18 Skrevet 26. april 2013 Ja størelsene ble faktisk større for noen år siden. Husker jeg leste om det. Gjelder nok ikke alle merker. Nummerstørrelsene ble ikke større, men Man fikk innført XS og XL og justerte derfor s,m og l. Vanity sizing er det mye av i USA, men i Europa er det mindre. HM er mer eller mindre konstant, men det varierer jo veldig på snitt etc. der. Det dtror jeg har med stort produksjonsvolum og lite kontroll å gjøre. Typike damebutikker er ofte større i størrelsene. Svigermor hever å være samme størrelse som meg, i klærne står det jo det samme tallet men jeg ser jo at de er vesentlig større enn mine klær fra butikker som retter seg mot yngre folk. Jeg er størrelse 42 forresten, ikke en av forumets stilker som er fornærmet over tanken på at større damer muligens ikke tenker på at de er større og mindre verdt hele tiden. Anonym poster: eb4335b9ac0bf729d55210e6564b4810 Ja det stemmer. Sånn var det Husket ikke helt...
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #19 Skrevet 26. april 2013 Du har helt rett. Veldig mange av oss som i dag er slanke eller helt normale ville blitt ansett som let lubne om vi hadde levd på 60 elle 70 tallet. Det gjør for eksempel at det kan være vansklig å finne skuespillere (spessielt statister) til filmer fra den tiden. Om gjennomsnittet har blitt litt større er jo ikke noen katastrofe i seg selv. Det viktigste er jo ikke hva det er vanlig å veie, men hva man burde veie for å ha best helse. Det burde formidles mye tydligere. Anonym poster: 224f3a016c24f358acb75f52e21fb450 Ehm. Vanskelig å finne statister? Tror virkelig ikke at folk ser filmer og tenker " Dette er urealistisk, for statistene er i gjennomsnitt én størrelse større enn folk var på den tiden den skal være fra". At slanke mennesker ser bedr eut på film fordi man ser kraftigere ut på film er en annen sak. Anonym poster: eb4335b9ac0bf729d55210e6564b4810
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #20 Skrevet 26. april 2013 jeg har bukse fra vero moda fra jeg gikk på vgs og da var jeg str 42, disse passer enda. Men ikke pokker om jeg får på meg str 42 på vero moda nå lenger...så her syns jeg det ahr gått motsatt Anonym poster: dc6e2cd83c5dd67020b19bf321f4ed7c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #21 Skrevet 26. april 2013 Størrelser varierer. Jeg har kjøpt meg to olabukser fra to forskjellige merker de siste ukene (i samme butikk, men forskjellige merker). I den ene kjøpte jeg vidde 29, i den andre 32. Begge sitter stramt på. Flere er inne på at størrelsene i ungdomsbutikkene er mindre enn de i damebutikkene og det tror jeg også stort sett stemmer. Anonym poster: 1c2505419c2eee70642c83e35d112f0c
Følelsesvims Skrevet 26. april 2013 #22 Skrevet 26. april 2013 Det er faktisk bevist at de som har litt ekstra både lever lengre og ikke har like mye sykdommer. Så det lønner seg med noen kilo ekstra (Snakker ikke om å være overvektig her altså). Anonym poster: abac0246d0e61ccc7b9aefb21916594d Det er faktisk mye forskning på akkurat det motsatte akkurat nå, dvs caloric restriction, og det viser seg at mus som lever på en diett med kaloriunderskudd lever lengre og er sunnere enn mus som ikke gjør det For eldre er det nok slik at BMI-grensen bør legges høyere, siden man da har mer å gå på. Fun fact: Google målene til Marilyn Monroe. Jeg sa målene hennes i en diskusjon en gang, hvor en mann brukte henne som argument på at han likte jenter med litt former, og alle var sååå enige - det ble fort slutt på diskusjonen etter at jeg hadde sagt mitt Jada, hun hadde former, men hun var virkelig ikke stor! Og, når jeg med mine 100 cm hofter kommer inn i 25" bukser på H&M (minste størrelse), DA har de virkelig blitt større!
Gjest Antarctica Skrevet 26. april 2013 #23 Skrevet 26. april 2013 Jeg har tenkt akkurat det samme, ikke nødvendigvis i forhold til størrelser på klær, men det er jo ingen hemmelighet at gjennomsnittskvinnen veier mer i dag enn for 30 år siden. Ser det også på tenåringsjenter i dag, lubne jenter kler seg på en måte som hadde vært helt utenkelig for jenter med deres kropp bare for 20 år siden da jeg var tenåring. Mulig jeg er preget av tiden, men jeg synes det er penere med litt kjøtt på beina enn bare knokkel og filt, men alt med måte. På en måte er det jo fint at de unge jentene ikke lar seg "styre" av et slankehysteri, men pynter seg i de klærne de har lyst til å ha på. Men jeg ser det samme som du: da jeg var jente i 15-16-årsalderen trodde jeg selv at jeg var i den lubne delen av befolkningen, og tok konsekvensen av det ved bl a aldri å gå i miniskjørt, aldri å gå i tights uten noe over, aldri å ha bar mage/vise navlen osv. Shortsene var nesten knelange hotpants, for jeg hadde jo tjukke lår, syntes jeg sjøl. Men nå er det noe annet. Dagens jenter som ikke på noen måte er tynnere (heller tvert imot) går nå med navlen bar, tights/åletrange bukser, eller kjempekorte shorts og mønstrete strømpebukser til. (Vi lærte at stormønstrete ting gjorde oss større, så det unngikk vi! ) Fint at de tør - men ikke veldig flatterende, tenker jeg i mitt stille sinn. Heldigvis tenker de nok ikke som meg.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #24 Skrevet 26. april 2013 Jeg har tenkt akkurat det samme, ikke nødvendigvis i forhold til størrelser på klær, men det er jo ingen hemmelighet at gjennomsnittskvinnen veier mer i dag enn for 30 år siden. Ser det også på tenåringsjenter i dag, lubne jenter kler seg på en måte som hadde vært helt utenkelig for jenter med deres kropp bare for 20 år siden da jeg var tenåring. Mulig jeg er preget av tiden, men jeg synes det er penere med litt kjøtt på beina enn bare knokkel og filt, men alt med måte. Det er faktisk bevist at de som har litt ekstra både lever lengre og ikke har like mye sykdommer. Så det lønner seg med noen kilo ekstra (Snakker ikke om å være overvektig her altså). Anonym poster: abac0246d0e61ccc7b9aefb21916594d Det er faktisk mye forskning på akkurat det motsatte akkurat nå, dvs caloric restriction, og det viser seg at mus som lever på en diett med kaloriunderskudd lever lengre og er sunnere enn mus som ikke gjør det For eldre er det nok slik at BMI-grensen bør legges høyere, siden man da har mer å gå på. Fun fact: Google målene til Marilyn Monroe. Jeg sa målene hennes i en diskusjon en gang, hvor en mann brukte henne som argument på at han likte jenter med litt former, og alle var sååå enige - det ble fort slutt på diskusjonen etter at jeg hadde sagt mitt Jada, hun hadde former, men hun var virkelig ikke stor! Og, når jeg med mine 100 cm hofter kommer inn i 25" bukser på H&M (minste størrelse), DA har de virkelig blitt større! Og jeg som er 104 cm rundt hoftene har ikke funnet en eneste jeans i den butikken jeg får på siden hoftemålet var 92 cm. Da måtte jeg ha størrelse 31 som skal tilsvare 42, mens jeg ellers ble målt til et sted mellom 36 og 38. På en måte er det jo fint at de unge jentene ikke lar seg "styre" av et slankehysteri, men pynter seg i de klærne de har lyst til å ha på. Men jeg ser det samme som du: da jeg var jente i 15-16-årsalderen trodde jeg selv at jeg var i den lubne delen av befolkningen, og tok konsekvensen av det ved bl a aldri å gå i miniskjørt, aldri å gå i tights uten noe over, aldri å ha bar mage/vise navlen osv. Shortsene var nesten knelange hotpants, for jeg hadde jo tjukke lår, syntes jeg sjøl. Men nå er det noe annet. Dagens jenter som ikke på noen måte er tynnere (heller tvert imot) går nå med navlen bar, tights/åletrange bukser, eller kjempekorte shorts og mønstrete strømpebukser til. (Vi lærte at stormønstrete ting gjorde oss større, så det unngikk vi! ) Fint at de tør - men ikke veldig flatterende, tenker jeg i mitt stille sinn. Heldigvis tenker de nok ikke som meg. Lubbne jenter gikk med lite flatterende klær den gangen også. Det er dog flere store jenter nå, og flere som er veldig store slik at det synes mer. Tror de fleste nå som da gjemmer seg mest mulig bort. Jeg ble ansett som å være veldig tjukk da jeg hadde en overvekt på 10 kg. Møtte "aldri" noen som var større, jeg en gang og pappaen hennes introduserte meg med "se, hun er jo like lubben som deg" så da trodde jeg at folk så meg slik som henne som var noe slikt som 40 kg for tung. Nå ser jeg så store jenter relativt ofte og uansett hva de har på får jeg lyst til å gi dem en klem. Anonym poster: eb4335b9ac0bf729d55210e6564b4810
Anonym bruker Skrevet 26. april 2013 #25 Skrevet 26. april 2013 Det er kanskje ikke så rart at de har blitt større sålenge befolkningen har blitt større.....? Det med størrelse på klær burde jo følge utviklingen i menneskene, altså en medium stor person nå er ikke det samme som en medium stor person for 20-30 år siden. Det er vel ikke så merkelig? Anonym poster: ab48397092c6612d9bcbef3650b85212
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå