Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #26 Skrevet 25. april 2013 Herrefred, skal man selge unna rubbel og bit for å reise en uke til kypros sånn at barna ikke blir skuffet? Hva med meg som ikke har vært på en eneste ferie hele barndommen? Jeg har da ikke dødd av det enda.. Nei, av og til er det bare sånn at ting ikke blir som planlagt. Fortell de små enkelt på en måte de forstår at det ikke blir en slik ferie i år , og at det er greit at de blir lei seg og skuffet. Det er jo kjempekjipt at det ikke blir en sånn tur som de har gleder seg til! Men ferien blir jo helt sikkert super for det om! Kanskje dere kan dra på en weekend tur et sted? Hytta? Badeland? Det finnes masse enkelt og rimelig man kan gjøre, og barna vil kooose seg! De kommer aldri i verden til å huske at dere ikke dro på denne ferien i det lange løp.. De vil bare huske alt det andre koselige dere gjorde:) Anonym poster: f62478352bf87262a040def36815d99a Du kan jo ikke sammenligne en faktisk fattig familie som aldri har hatt råd til tur, med en familie som tydeligvis har grei råd vanligvis, som har bestilt og lovet barna ferie, og så har det blitt fucket opp litt med uforutsette utgifter. Å ta seg råd til dette denne ene gangen i livet for å ikke bryte et løfte til barna vil neppe velte hele økonomien, siden de ikke sliter økonomisk jevnt over. Å dra til tusenfryd eller badeland for en hel familie blir vel fort like dyrt som en uke i Syden, ferie i Norge er jo svindyrt! Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 For en familie på fire koster det 1400 å dra på tusenfryd (dersom alle er over 120 cm). Vis meg gjerne en sydentur som koster det samme. Anonym poster: a7020218312593d9a95ac6c9ad0ef445 Det gjør det vel ikke. Man må komme seg til tusenfryd, hva det koster kommer an på hvor langt nna man bor, men blir noen hundrelapper på kollektivt selv om man bor i Oslo, Man skal gjerne ha noe å spise og drikke der, det er svindyrt. Bor man ikke i Oslo må man gjerne overnatte, en natt på hotell i Norge er DYRT. Etc. Jeg har aldri betalt mer enn 2000 kroner per person for charterferie, og mat er mye billigere der en hjemme, så jeg klarer ikke å se at dette skal være så uoverkommelig. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Det blir hva man gjør det til. Blir ikke noen hundrelapper på å reise kollektivt, og det er ikke nødvendig å kjøpe mat der inne, det har vi aldri gjort. Det er definitvt mye billigere enn en sydentur. Anonym poster: a7020218312593d9a95ac6c9ad0ef445
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #27 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #28 Skrevet 25. april 2013 Vær ærlig. Men planlegg noe annet dere skal som dere kan fortelle de: en god nyhet og en dårlig. Enten om dere drar på telttur og viser bilde av dit dere skal, reiser på besøk, tusenfryd om dere bor i nærheten osv. Kan evt restplass tur til syden i feks mai og å ta de ut av skole og bhg være et alt? Anonym poster: 119eab39a3c069825c9637527a501f90
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #29 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51
nistepakka Skrevet 25. april 2013 #30 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Så om du har bestilt sydentur, så holder du tett om det helt til dagen før avreise, bare i tilfelle huset ditt brenner ned og du ikke har råd til å dra likevel? Neppe.
Singelmamma og banden Skrevet 25. april 2013 #31 Skrevet 25. april 2013 Hva med å heller begynne å spare til å dra til Kypros neste år?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #32 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Vel, barn har godt av å lære at alt ikke alltid blir som man gjerne vil at det skal være. Om du har lovet noe må det selvfølgelig holdes, men innenfor rimelighetens grenser. Å dra på sydentur om man ikke har råd til det er ikke innenfor denne grensen. Men klart at barnet må få en forklaring på hvorfor turen er avlyst. Hva om du hadde lovet barnet din en bil til 18-årsdagen, men i mellomtiden gikk firmaet ditt konkurs? Skulle du da fortsatt gi en bil i gave? Nei, så klart ikke. Anonym poster: 1ff7e03fd88146d8db276632db247a8c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #33 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Så om du har bestilt sydentur, så holder du tett om det helt til dagen før avreise, bare i tilfelle huset ditt brenner ned og du ikke har råd til å dra likevel? Neppe. Hvorfor skulle jeg ikke ha råd å reise selv om huset brenner ned? Har man ikke forsikringer? Kanskje ikke bestille turer om man har det så trangt økonomisk at det skal så lite til å velte økonomien? De gangene jeg har reist på tur har jeg kjøpt turen når jeg bestiller den, og de pengene får man oftest ikke igjen, så jeg klarer ikek helt å sette meg inn i problemstillingen her. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #34 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Vel, barn har godt av å lære at alt ikke alltid blir som man gjerne vil at det skal være. Om du har lovet noe må det selvfølgelig holdes, men innenfor rimelighetens grenser. Å dra på sydentur om man ikke har råd til det er ikke innenfor denne grensen. Men klart at barnet må få en forklaring på hvorfor turen er avlyst. Hva om du hadde lovet barnet din en bil til 18-årsdagen, men i mellomtiden gikk firmaet ditt konkurs? Skulle du da fortsatt gi en bil i gave? Nei, så klart ikke. Anonym poster: 1ff7e03fd88146d8db276632db247a8c Er det ikke da bedre å ikke love ting man ikke vet 100 % sikkert at man kan holde? For meg er et løfte hellig, men dermed slenger jeg ikke ut løfter i hytt og mine heller. Mitt ord er til å stole på. Om man er usikker er det bedre å si "vi skal prøve å få til en sydentur i sommer", eller "hvis det er praktisk mulig skal du få bil i 18-års gave" (seriøst, for en bortskjemt 18-åring...) Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #35 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Av og til endres premisser. De har ikke penger pga noe som har dukket opp uventet og som ikke kan vente. Da er man ansvarlig voksen og prioriterer. Dette skal selvfølgelig forklares for barna på en ok måte. Det er jo ikke som om de lover og bare ombestemmer seg. Så du mener i fullt alvor at om foreldre som får uventede utgifter i fanget likevel skal dra på ferietur, som de da ikke har råd til, for ellers kan barna aldri stole på dem igjen? Synes din holdning til økonomi er uansvarlig og håper du ikke lærer den videre til barnet ditt. Anonym poster: 92c1776d567964573e6601b23ffd9c48
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #36 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Av og til endres premisser. De har ikke penger pga noe som har dukket opp uventet og som ikke kan vente. Da er man ansvarlig voksen og prioriterer. Dette skal selvfølgelig forklares for barna på en ok måte. Det er jo ikke som om de lover og bare ombestemmer seg. Så du mener i fullt alvor at om foreldre som får uventede utgifter i fanget likevel skal dra på ferietur, som de da ikke har råd til, for ellers kan barna aldri stole på dem igjen? Synes din holdning til økonomi er uansvarlig og håper du ikke lærer den videre til barnet ditt. Anonym poster: 92c1776d567964573e6601b23ffd9c48 Evt så er min terskel for å love noe litt høyere enn din... Dersom jeg ikke hadde tålt en uventet utgift hadde jeg ikke lovet barnet at vi skulle på ferie. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51
nistepakka Skrevet 25. april 2013 #37 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Så om du har bestilt sydentur, så holder du tett om det helt til dagen før avreise, bare i tilfelle huset ditt brenner ned og du ikke har råd til å dra likevel? Neppe. Hvorfor skulle jeg ikke ha råd å reise selv om huset brenner ned? Har man ikke forsikringer? Kanskje ikke bestille turer om man har det så trangt økonomisk at det skal så lite til å velte økonomien? De gangene jeg har reist på tur har jeg kjøpt turen når jeg bestiller den, og de pengene får man oftest ikke igjen, så jeg klarer ikek helt å sette meg inn i problemstillingen her. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 La meg skrive litt enklere, så det kanskje kan være mulig å forstå: Dersom du har bestilt sydentur eller annen ferie, holder du da helt tett overfor ungene i tilfelle det skulle skje noe uforutsett og dere ikke kan reise? Vil vel tippe svaret er nei. Og man kan ikke si at det ikke kan hende en selv, da det kan hende oss alle at det plutselig dukker opp store, uforutsette utgifter som gjør at annet må forsakes.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #38 Skrevet 25. april 2013 DaTuMa, du for det til å høres så enkelt ut!!!! Det et ikke i alle yrker det er bare å jobbe overtid eller ta ekstravakter. Man må ikke til syden selv om ungene har veldig lyst. Vi skulle egentlig til syden i fjor, men plutselig måtte vi drenere huset og da ble det ingen tur. Synd, men sånn er livet. I stede så dro vi på tur i vinterferien. Ungene ble skuffet, men det gikk veldig fort over. Anonym poster: 3feaf8eb363a973524bcae82f9292595 Poenget er ikke at barna har veldig lyst, men at foreldrene har lovet dette. Hvordan skal barna stole på foreldrene i andre ting om dette løftet brytes? Det er mye barnet mitt har veldig lyst og ikke får, men da sier jeg ikke først at hun skal få det, for så å nappe det fra henne. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Av og til endres premisser. De har ikke penger pga noe som har dukket opp uventet og som ikke kan vente. Da er man ansvarlig voksen og prioriterer. Dette skal selvfølgelig forklares for barna på en ok måte. Det er jo ikke som om de lover og bare ombestemmer seg. Så du mener i fullt alvor at om foreldre som får uventede utgifter i fanget likevel skal dra på ferietur, som de da ikke har råd til, for ellers kan barna aldri stole på dem igjen? Synes din holdning til økonomi er uansvarlig og håper du ikke lærer den videre til barnet ditt. Anonym poster: 92c1776d567964573e6601b23ffd9c48 Evt så er min terskel for å love noe litt høyere enn din... Dersom jeg ikke hadde tålt en uventet utgift hadde jeg ikke lovet barnet at vi skulle på ferie. Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51 Hva med i vinter da jeg lovet 6-åringen kinotur lørdagen. Spurte fredagkveld. Våknet natt til lørdag med omgangssyken. Ergo ikke mulig med kinotur (og nei ingen andre kunne dra i stedet). Jeg har skadet vårt tillitsforhold for alltid jeg da? Eller skal man bare gi beskjed i det man skal ut døren, barnet skal aldri kunne glede seg i forkant? Anonym poster: 92c1776d567964573e6601b23ffd9c48
carmelasoprano har født:) Skrevet 25. april 2013 #39 Skrevet 25. april 2013 Dere son skriver at hvis dere ujje hadde tåler en ekstra utgift så hadde dere ikje bestilt ferie, hva med uforutsette utgifter i 50 - 100 000 kr klassen da?
nistepakka Skrevet 25. april 2013 #40 Skrevet 25. april 2013 Dere son skriver at hvis dere ujje hadde tåler en ekstra utgift så hadde dere ikje bestilt ferie, hva med uforutsette utgifter i 50 - 100 000 kr klassen da? Perfekte DiB-/BiM-mammaer har selvsagt sånt i bakhånd. Er for lommerusk å regne. Må ikke skuffe ungene, vet du!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #41 Skrevet 25. april 2013 Med tanke på hvor mange som havner i luksusfellen er det vel ikke overraskende at så mange her sier at ting ordner seg allikevel, hadde reist selv om vi ikke har pengene osv. Ja klart det er skuffende å ikke få reise på turen man har ventet på men de er 4 og 8 år og kommer fort over at ferien ikke går akkurat dit de hadde tenkt. Det går fint an å legge opp til en billig tur isteden, enten en langhelg eller uke. Lån en hytte av noen dere kjenner, ta en telttur eller noe slikt. Så får man heller utsette sydenturen og ta den en annen gang. Ikke jug for barna, fortell bare enkelt at dere ikke får reist på den planlagte turen nå i sommer men skal finne på noe annet og så kan dere ta turen senere. Barn har ikke vondt av å lære at man ikke har penger til alt og at det ikke er utømmelig. Anonym poster: 1d68f59a09dc6a9d8fd5d4bf1f63ebb8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #42 Skrevet 25. april 2013 De som kommenterer at man alltids får tak i penger kan ikke ha hatt dårlig rå noen gang! For oss er en sydentur i det heletatt svært utenkelig. En tur på en uke til 20 000kr er ikke i mine øyne billig, det er LUKSUS!! For all del ikke fall i kreditt fella!!! Anonym poster: 5e002005bb17c38c7b39b96353aeae96
Pinnsvinet Skrevet 25. april 2013 #43 Skrevet 25. april 2013 Jeg forteller aldri om større planer før jeg vet at de er i boks. Den turen til Kypros ville ha vært betalt nå, hvis det var meg.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #44 Skrevet 25. april 2013 Må si jeg er fascinert over folks tanker om barneoppdragelse. Noe fornuftig er alt sagt her, jeg ville bare legge til at uforutsette utgifter og hendelser er en del av livet. Ja, det er viktig å lære barna at vi holder ord, og ingen vil vel skuffe ungene som gleder seg til noe. Men når uhellet er ute : er ikke dette da en mulighet til å lære ungene noe annet på livets vei? At kjedelige ting skjer, det er lov å bli skuffa, men så tar vi det med godt mot og gjør noe positivt ut av situasjonen! "Det blir ikke sydentur i år, men vi skal kose oss likevel på besøk hos bestemor/telttur el likn! " Vi må jo oppdra unger som kan håndtere livet! Og dette ( om det gjøres på en ok måte) kan da umulig være den verste måten å lære at livet er fullt av utfordringer! Anonym poster: 57aaf88699e00fbfb32a97c27be2b3b2
Gjest ronja røverdatter Skrevet 25. april 2013 #45 Skrevet 25. april 2013 Jeg har aldri LOVT ungene mine at vi skal reise noen steder til en bestemt tid, men jeg har flere ganger fortalt dem / sagt / snakket om / avtalt at vi skal reise en eller annen plass på ferie. Men uansett, man bør selvfølgelig så langt som mulig prøve å holde de løftene man gir eller forventningene man skaper, men noen ganger kommer det ting i veien, ting man ikke kunne forutse og da må man bare lære ungene at noen ganger går planer i vasken fordi ting skjer. Jeg har forresten en misstanke om at denne typen "avtale brudd" er verst for de voksne, unger generelt lar seg fort begeistre av noe annet. Det er vanvittig mye gøy man kan finne på for småpenger i nærområdet sitt som kan glede ungene mye mer enn en sydentur.
Eliane Skrevet 25. april 2013 #46 Skrevet 25. april 2013 Vi har spart i 2 år for å ha råd til sommerens ferie! Lest svar som mener at det ikke er rart folk havner på luksusfellen ol dersom man oppdrar barna slik at de forventer ferie. Vi har som sagt spart lenge,øremerket ferie,planlagt sammen med barnet,og dersom vi hadde fått en uforutsett utgift nå,så hadde ikke det gått ut over ferien. Det er fordi den er planlagt godt. Har kredittkort,men det er ikke i bruk! Jeg tolket det slik at hi selv ikke egentlig hadde lyst å avlyse ferien,men prøvde å få andre tips og råd. Jeg har selv solgt ting eg ikke bruker lengere for å kjøpe noe annet jeg/vi trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå