Gå til innhold

Avbestille ferie, hvordan fortelle barna ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skuffet, det dukket opp noe med huset som gjør at vi ikke har råd til å reise på ferie i sommer likevel.. Barna gleder seg sånn til en uke På kypros. Hvordan fortelle de, barna er 4 og 8. Skal man fortelle at det er pga økonomi, eller er det dumt å si til barna?

Anonym poster: 63b56331dd3a9e89a9229b596f165cd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det som det er, og bruk ord de lett forstår. Mye bedre det enn å dikte opp noe. De er såpass gamle at de kommer helt sikkert skjønne avgjørelsen deres.

Anonym poster: 47ce60927cc94942216c14349fa8b547

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vær ærlig. Bruk enkle ord, men vikle deg for all del ikke inn i løgn! Gjør alternative, rimelige ferieaktiviteter til sommeren.

Skrevet

Jeg ville reist uansett. Det ordner seg alltids med penger. Jobb litt overtid og ta noen ekstravakter.

En uke på Kypros kan vel ikke koste allverdens? Spar penger i mellomtiden på andre måter. Selg unna klær som er for små og andre ting dere ikke trenger på finn.no

Skrevet

Enig med DaTuMa!

De er i den alderen at en avlyst ferie som de har gledet seg til kan være verdens undergang!

Vi skal selv til Kypros i år,og dersom vi hadde havlyst,så hadde jenta vår tatt det veldig hardt.

Overtid,låne noen kroner av familie,selge unna noe dere ikke trenger..

Man finner ofte en løsning bare man går noen ekstra runder.

Dersom dere skulle måtte avlyse,så si det som det er.

Skrevet

også enig med datuma, prøv å finn andre løsninger....både for barna deres og deres skyld....

Anonym poster: ed8d3f3d4e287d907647f99303e35c3d

Skrevet

Hva med å få et par måneder avdragsfrihet på et evt huslån?

Forklare det med at dere trenger penger til nevnte problem

-hvilket også er en realitet.. dere MÅ jo ikke nevne at dere ønsker

dere i pose og sekk til banken..

Og det betyr jo i praksis at dere bare får et par måneder ekstra å

betale på huslånet. Det blir en dyr ferietur i så måte,

for det blir jo å betale dobbelt opp med renter,

men det er en vurdering dere må ta..

Muligheten er jo der.

Anonym poster: b4a4bc4ff783de45fa066b17300bf5f9

Gjest ronja røverdatter
Skrevet (endret)

Om det verste unger skal oppleve er en avlyst ferie, så er det ikke synd på dem. Og noen ganger må vi skuffe ungene våre, sånn er det bare. Det er mye som er verdens undergang for ungene, men det går over.

Fortell ungene på en enkel måte at hva det nå er som har skjedd med huset, så må dere bruke pengene deres til å fikse det, hvis ikke kan det og det skje. Ingen invikla detaljer, bare enkelt av type: "Det har gått hull i taket, da kommer møbler og andre ting til å bli vått og vi kan ikke bo der." Derfor er det ikke nok penger til å reise til Kypros denne sommeren. Det er dumt, men dere må finne på noe annet. Og så kan dere jo komme opp med noe annet - telt-tur f.eks eller noe annet som ikke er så dyrt.

Vi må ikke være så redde for å skuffe ungene våre, snarere tvert i mot - det er nesten mer skadelig at vi i dag er altfor redde for at ungene skal bli lei seg for noe at de tror at livet er en dans på roser som alltid skal gå deres vei. Ta det som en utfordring så blir det nok flott både for dere og ungene.

Endret av ronja røverdatter
Skrevet

Jeg ville sagt det som det er og så lovt dem noe annet gøy som ikke er så dyrt. Feks en dag på tusenfryd (hvis dere bor relativt nærme)?

Skrevet

Jeg ville reist uansett. Det ordner seg alltids med penger. Jobb litt overtid og ta noen ekstravakter.

En uke på Kypros kan vel ikke koste allverdens? Spar penger i mellomtiden på andre måter. Selg unna klær som er for små og andre ting dere ikke trenger på finn.no

Det er vel en innstilling som kredittselskapene liker 'det ordner seg alltid med penger'.

Om man har en stram økonomi i utgangspunktet, så er det ikke bare å ta seg råd til ting.

Om hi mener at de ikke har råd til ferie er det jo et dårlig råd og si at jo, det har dere nok, dere vet det bare ikke?

Ikke alle har mulighet til å jobbe ekstra eller ta ekstravakter heller.

Jeg er enig med de som sier at dere må være ærlige, men forenkle situasjonen. Det er også viktig å forsikre om at dere ikke er 'fattige' og at dere har råd til det dere trenger, men ikke noe ekstra akkurat i år.

Barn overlever skuffelser så lenge de blir tatt på alvor og føler seg trygge.

Anonym poster: f18a8a88938ea847816ea14da229fd20

Skrevet

Jeg er ikke enig med dutama! Synes det et godt å se at noen faktisk kan se begrensningene sine og ikke bare tenke at det ordner seg uansett. Synd med ferien, men bra at dere ser det nå. Fortell ungene det med enkle ord og sannheten. Og bruk sommeren på badeturer og ekstra kos hjemme.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Tror jeg ville strukket meg langt for å få til ferie. Hater å skuffe ungene med sånn :(

Om ikke får dere bare si at dere må bruke pengene på noe annet og at dere ikke har nok til ferie i år

Skrevet

Vi har nok god råd i forhold til mange, men jeg har sagt til mine barn at det er ikke slik at vi har råd til Syden-ferie hvert år av den grunn. Synes det er skremmende holdning 'bare dra, ordner seg sikkert'. Det er jaggu ikke rart luksusfellen har nok av folk å velge til sine programmer.

Skuffelser er en del av livet. Og uforutsette utgifter dukker opp. Bedre å droppe ferie enn å sitte i kredittkortsumpen! Man skal jommen meg jobbe mange ekstravakter for å dekke en hel ferie!

Anonym poster: 92c1776d567964573e6601b23ffd9c48

Skrevet

Om det verste unger skal oppleve er en avlyst ferie, så er det ikke synd på dem. Og noen ganger må vi skuffe ungene våre, sånn er det bare. Det er mye som er verdens undergang for ungene, men det går over.

Fortell ungene på en enkel måte at hva det nå er som har skjedd med huset, så må dere bruke pengene deres til å fikse det, hvis ikke kan det og det skje. Ingen invikla detaljer, bare enkelt av type: "Det har gått hull i taket, da kommer møbler og andre ting til å bli vått og vi kan ikke bo der." Derfor er det ikke nok penger til å reise til Kypros denne sommeren. Det er dumt, men dere må finne på noe annet. Og så kan dere jo komme opp med noe annet - telt-tur f.eks eller noe annet som ikke er så dyrt.

Vi må ikke være så redde for å skuffe ungene våre, snarere tvert i mot - det er nesten mer skadelig at vi i dag er altfor redde for at ungene skal bli lei seg for noe at de tror at livet er en dans på roser som alltid skal gå deres vei. Ta det som en utfordring så blir det nok flott både for dere og ungene.

Signerer denne! De blir nok lei seg og skuffet, men finn på mye annet barnevennlig gøy som ikke koster skjorta, så skal du se at sydenturen fort er glemt!
Skrevet

Herrefred, skal man selge unna rubbel og bit for å reise en uke til kypros sånn at barna ikke blir skuffet? Hva med meg som ikke har vært på en eneste ferie hele barndommen? Jeg har da ikke dødd av det enda..

Nei, av og til er det bare sånn at ting ikke blir som planlagt. Fortell de små enkelt på en måte de forstår at det ikke blir en slik ferie i år , og at det er greit at de blir lei seg og skuffet. Det er jo kjempekjipt at det ikke blir en sånn tur som de har gleder seg til!

Men ferien blir jo helt sikkert super for det om! Kanskje dere kan dra på en weekend tur et sted? Hytta? Badeland? Det finnes masse enkelt og rimelig man kan gjøre, og barna vil kooose seg!

De kommer aldri i verden til å huske at dere ikke dro på denne ferien i det lange løp.. De vil bare huske alt det andre koselige dere gjorde:)

Anonym poster: f62478352bf87262a040def36815d99a

Skrevet

Jeg er avgjort heller ikke enig DaTuMa. Hva er det som er bra for barn med å lære seg å bruke penger man ikke har? Dette er oppskriften på Luksusfellen som noen nevner over her. Å låne seg til opp over pipa for å dra på Sydenferie er intet mindre enn idiotisk.

Jeg mener at barn ikke tar skade av å lære at man ikke kan få alt man peker på bare fordi man har lyst til det. At få beskjed om at man ikke har råd fordi noe på huset må prioriteres tror jeg egentlig bare er sunt. Få hellere til noe annet gøy i ferien - dra på telttur, til stranden, på fisketur, til Tusenfryd eller lignende. Eller kanskje noen i familien har en hytte dere kan låne? Stas å være på fjellet på sommeren og :-)

Hilsen siviløkonomen

Anonym poster: 1ff7e03fd88146d8db276632db247a8c

Skrevet (endret)

Huff, skjønner at både dere voksne og ungene er skuffa. Men hva med hopp-på-tur? Avlyse den dyre dere har bestilt, og satse på restplasser og is i magen? Er det en mulighet?

Endret av Dahleramp1981
Skrevet

ENIG!

Anonym poster: 2fbfae5b63a16816ad07b04d902f2323

Skrevet

Jeg har da heller ikke sagt de skal bruke penger de ikke har. Men kom med forslag til hvordan de kan skaffe seg litt ekstra penger sånn at de faktisk har råd. De fleste husholdninger har ganske mye de ikke trenger eller bruker som kan selges på finn. Hvis man virkelig har lyst å reise på den ferien så klarer man å jobbe litt overtid og ta noen ekstravakter i en periode.

Hi legger det jo frem på en måte som sier at de egentlig har lyst på denne ferien alle sammen. Og hvis familien i utgangpunktet ikke har sånn kjempegod råd har de sikkert heller ikke bestilt en uke i syden til 60.000kr.Men kanskje en billigtur til 20.000. Går jo også ann å endre litt på kriteriene for ferien for å spare penger. Litt mindre rom, ta buss til flyplassen istedenfor taxi, droppe unødvendige utskeielser i forkant av ferien....

Skrevet

60 000 for en uke på kypros???? I overkant av 20 000 ser jeg på som mer reelt!

Anonym poster: a2f1df7dd2b63326a0b8a8a75860246e

Skrevet

Finnes det muligheter for å skaffe pengene, annet enn å ta opp kredittlån, så er det jo greit. Men hi har nok tenkt igjennom situasjonen og forsøkt å finne løsninger, før hun kom til at en ønsket ferie måtte avlyses. Heldigvis kjenner de sine begrensninger, og det skal de være stolte av!

Tenk ut noen billige alternativ, camping, dyreparken, tusenfryd, alt etter hvor dere bor, og la ungene være med å bestemme. Unger har ikke vondt av å lære at man ikke har råd til alt hele tiden.

Skrevet

Gud hvor idiotisk. En uke på Kypros med to unger er lett 30.000. Idiotisk å mene at det har man råd til uansett.

Anonym poster: 52627ede455af9774957c7b868b6b39d

Skrevet

Herrefred, skal man selge unna rubbel og bit for å reise en uke til kypros sånn at barna ikke blir skuffet? Hva med meg som ikke har vært på en eneste ferie hele barndommen? Jeg har da ikke dødd av det enda..

Nei, av og til er det bare sånn at ting ikke blir som planlagt. Fortell de små enkelt på en måte de forstår at det ikke blir en slik ferie i år , og at det er greit at de blir lei seg og skuffet. Det er jo kjempekjipt at det ikke blir en sånn tur som de har gleder seg til!

Men ferien blir jo helt sikkert super for det om! Kanskje dere kan dra på en weekend tur et sted? Hytta? Badeland? Det finnes masse enkelt og rimelig man kan gjøre, og barna vil kooose seg!

De kommer aldri i verden til å huske at dere ikke dro på denne ferien i det lange løp.. De vil bare huske alt det andre koselige dere gjorde:)

Du kan jo ikke sammenligne en faktisk fattig familie som aldri har hatt råd til tur, med en familie som tydeligvis har grei råd vanligvis, som har bestilt og lovet barna ferie, og så har det blitt fucket opp litt med uforutsette utgifter. Å ta seg råd til dette denne ene gangen i livet for å ikke bryte et løfte til barna vil neppe velte hele økonomien, siden de ikke sliter økonomisk jevnt over.

Å dra til tusenfryd eller badeland for en hel familie blir vel fort like dyrt som en uke i Syden, ferie i Norge er jo svindyrt!

Anonym poster: d8e4ac0b6c1405bdf1ce7d77cfbcef51

Skrevet

Du kan jo ikke sammenligne en faktisk fattig familie som aldri har hatt råd til tur, med en familie som tydeligvis har grei råd vanligvis, som har bestilt og lovet barna ferie, og så har det blitt fucket opp litt med uforutsette utgifter. Å ta seg råd til dette denne ene gangen i livet for å ikke bryte et løfte til barna vil neppe velte hele økonomien, siden de ikke sliter økonomisk jevnt over.

Å dra til tusenfryd eller badeland for en hel familie blir vel fort like dyrt som en uke i Syden, ferie i Norge er jo svindyrt!

For en familie på fire koster det 1400 å dra på tusenfryd (dersom alle er over 120 cm). Vis meg gjerne en sydentur som koster det samme.

Anonym poster: a7020218312593d9a95ac6c9ad0ef445

Skrevet

For en familie på fire koster det 1400 å dra på tusenfryd (dersom alle er over 120 cm). Vis meg gjerne en sydentur som koster det samme.

Anonym poster: a7020218312593d9a95ac6c9ad0ef445

Det gjør det vel ikke. Man må komme seg til tusenfryd, hva det koster kommer an på hvor langt nna man bor, men blir noen hundrelapper på kollektivt selv om man bor i Oslo, Man skal gjerne ha noe å spise og drikke der, det er svindyrt. Bor man ikke i Oslo må man gjerne overnatte, en natt på hotell i Norge er DYRT. Etc.

Jeg har aldri betalt mer enn 2000 kroner per person for charterferie, og mat er mye billigere der en hjemme, så jeg klarer ikke å se at dette skal være så uoverkommelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...