Gå til innhold

Tar dere sykedag selv om dere ikke er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss så mange løgnere som vanker her inne da :P de fleste har tatt seg en "ulovlig" fridag fra jobb. Sikkert noen som aldri har gjort det, men ikke alle som påstår det her:p egne sykedager, sykt barn dager, sykmelding osv.

Til og med den skinnhellige, perfekte broren min har tatt en sykedag uten å være syk.

Anonym poster: e9840a135f133fa5b8374d4155ae60a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada dette er bare tull at de ikke gjør det!! Bor i storby og ha en stor fam og vennekrets, de bruker dager de har rett på.. Hvertfall de som jobber i Kommunale bedrifter..

Anonym poster: 15aa1887540baa1e5bc86748a3226176

Gjest sussie77
Skrevet

Men selv om man ikke er syk fysisk, men sliter psykisk og ikke føler seg i form, så er man jo syk. Og det blir jo ikke som å skulke. Bra å ta en pause da så det ikke blir verre.

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på hva man jobber med, rett og slett og så enkelt.

Om man jobber på et kontor så kan man være trøtt, uvel og sliten fordi man kan bare ha igjen døra i et fem- timinutt for en powernap. er man kirurg så hadde ikke jeg villet ha en kirurg som skulle operere meg om denne ikke hadde sovet noe natta før.

Så selv om dere synes det er helt horribelt å "skulke" jobben sin,så må der ha forståelse for at vi jobber med forskjellige ting som krever forskjellig fra oss...

Anonym poster: c3b7ed17cdac4103e7579d558cbd79ff

Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Såpass respekt har jeg for mine kolleger

blah blah blaaaah (puking)

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg gjør det innimellom. Eller det vil så om jeg f.eks ikke har fått sove om natten, er veldig sliten eller litt psykisk ubalanse. Er så og si aldri syk sånn rent fysisk, sliter mer med problemene ovenfor.

Har hatt tre sykedager i år grunnet dette.

Heldigvis har jeg en grei sjef, hun sier at dersom det blir for mye så kan vi ta en sykedag selv om vi ikke er syk egentlig, men for å ta en pause. Har en veldig krevende jobb.

Men føler meg jo egentlig mer syk/dårlig når jeg er hjemme som i dag kjenner jeg. Kvalm, uvel og tiltaksløs.

Anonym poster: 3e79376314796a4d31604542bb8ef065

Selv gjør jeg det aldri, får konsekvenser for utenforstående om jeg tar egenmelding, då med mindre jeg er syk skjer det ikke.

Men ville ikke hatt så dårlig samvittighet om jeg var deg, ikke akkurat slik at du tar en tredagers for å stikke til London eller noe. Du er jo på sett og vis dårlig, og kanskje du bare vil ha godt av å være hjemme en dag for å ta deg inn :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg tar ikke fri uten å være syk, nei. Men husk at det å være syk behøver ikke å bety at du ligger i senga med feber, du kan være syk og for sliten til å gå på jobb selv om du ikke har feber.

Selv har jeg høy terskel for å melde meg syk, men siden jeg jobber i skolen og omgås veldig mange mennesker hver dag, så syns jeg det er riktig nok å ta ut en sykedag eller to hvis jeg f.eks. er skikkelig forkjøla og nyser og sprer basiller i vilden sky. Men om jeg har sovet lite en natt, så er det bare å bite i det sure eplet og karre seg opp og til jobb, gitt.

Men sykedag bare for å ta fri? Niks, det har jeg aldri gjort.

Skrevet

Hvordan defineres syk da damer?

Er det bare fysisk syk som gjelder, der man har ligger pal i senga med sprengende hodepine/ feber/ influensa/migrene/oppkast/diare/osv?

Eller er det et gråområde her som det som regel er over alt?

Og det er ikke til å stikke under en stol at vi har alle forskjelig smerteterskel...

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har skulket jobb, og jeg har aldri tatt ut sykedager fordi jeg er sliten, har sovet dårlig osv.

Men dersom slitenhet, dårlig søvn osv gir seg utslag i sykdom (f.eks svimmelhet. svært kraftig hodepine, mageproblemer osv, så er det helt greit å ta en egenmeldingsdag. Da er man faktisk syk! man man bør ikke bli hjemme fordi man har sovet lite en natt eller to. Da tar men seg sammen, går på jobb og hviler når man kommer hjem!

Ellers er jeg helt enig med en annen her om at det er er forskjell på hva slags jobb man har. man bør fint kunne gå på jobb i barnehage selv om man er litt sliten. Da man man evt. overlate noen av de konsektrasjonskrevende oppgavene til en av de andre ansatte, mens man selv f.eks tar ansvar for matlaging, rydding, påkledning osv. Jobber man som akuttsykepleier eller kirurg, bør man selvfølgelig ikke gå på jobb om man er svært sliten. Da er det fare for å gjøre alvorlige feil.

Anonym poster: bc0a6e964b3b166e3f24cf5fb93c7af3

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har skulket jobb, og jeg har aldri tatt ut sykedager fordi jeg er sliten, har sovet dårlig osv.

Men dersom slitenhet, dårlig søvn osv gir seg utslag i sykdom (f.eks svimmelhet. svært kraftig hodepine, mageproblemer osv, så er det helt greit å ta en egenmeldingsdag. Da er man faktisk syk! man man bør ikke bli hjemme fordi man har sovet lite en natt eller to. Da tar men seg sammen, går på jobb og hviler når man kommer hjem!

Ellers er jeg helt enig med en annen her om at det er er forskjell på hva slags jobb man har. man bør fint kunne gå på jobb i barnehage selv om man er litt sliten. Da man man evt. overlate noen av de konsektrasjonskrevende oppgavene til en av de andre ansatte, mens man selv f.eks tar ansvar for matlaging, rydding, påkledning osv. Jobber man som akuttsykepleier eller kirurg, bør man selvfølgelig ikke gå på jobb om man er svært sliten. Da er det fare for å gjøre alvorlige feil.

Får jeg spørre hvorfor du bruker barnehage som et eksempel? Jobber du i en selv?

Skrevet

Får jeg spørre hvorfor du bruker barnehage som et eksempel? Jobber du i en selv?

Nei, jeg jobber ikke i barnehage nå. Men har tidligere jobbet både som førskolelærer og som lærer i barneskolen. Nå jobber jeg som veileder:)

Poenget med det eksempelet er at det er en arbeidsplass hvor det generelt skaper spoblemer når man er borte fra jobb frdi det ikke settes inn vikarer og det betyr at andre ansatte får mer og gjøre - som igjen fører til høyere risikofor sykefravær hos disse. samtidig er det en arbeidsplass hvor det er relativt enkelt å tilrettelegge for hverandre ved å f.eks bytte oppgaver eller endre på enkelte oppgaver/gjøremål på en dag.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Såpass respekt har jeg for mine kolleger

blah blah blaaaah (puking)

Pass på skoa!!

Skrevet

Jøss så mange løgnere som vanker her inne da :P de fleste har tatt seg en "ulovlig" fridag fra jobb. Sikkert noen som aldri har gjort det, men ikke alle som påstår det her:p egne sykedager, sykt barn dager, sykmelding osv.

Til og med den skinnhellige, perfekte broren min har tatt en sykedag uten å være syk.

Anonym poster: e9840a135f133fa5b8374d4155ae60a8

Tyv tror at hver mann stjeler...

Skrevet

Om jeg har 9-4 syken så er jeg voksen nok til å vite at om jeg faller for fristelsen så blir det mye merarbeid for resten av arbeidsstokken.

Om jeg er sengeliggende tar jeg sykedag, evt hjemmekontor om jeg ser jeg kan klare det.

Anonym poster: e47a4d51d0c41dcae78d99f457ed740f

Skrevet

Hvem har da ikke vært hjemme en gang i blant selv om de ikke er syke??

Bare tull at ingen gjør det.. Mange som bruker opp alle dagene de har rett på +++++syke barn dager...

Nei, alle gjør ikke det. Noen gjør det, og det er ikke greit.

For øvrig trenger man ikke ha feber for å være skikkelig syk.

Anonym poster: 0afe05a50cb8a2023478aad01775615b

Skrevet

Hvis du har sovet dårlig eller er deprimert - da er du ikke i form til å utføre jobben. I mitt yrke hvor jeg er ansvarlig for en barnegruppe på 24 stk er jeg avhengig av å være tilstede 100%. Om jeg ikke kan være det, da er jeg heller hjemme så gjør noen en bedre jobb enn meg den dagen.

Det sier jeg til min sjef, hun sier det er å ta ansvar.

Jeg støtter deg fullt HI.

Aha! Det er derfor lærer og bh personell alltid er syke. Fordi dere er hjemme om dere har sovet dårlig. Stakar dere! Det skulle tatt seg ut om folk var "syke" fordi de har sovet litt dårlig en natt.

Fy F ..... Det kalles for jobbskulking det.

Anonym poster: 0736f4cebdbc887c02f1420f46dfbb74

Skrevet

Nei, då ville eg brukt avspasering.

Skrevet

Jada dette er bare tull at de ikke gjør det!! Bor i storby og ha en stor fam og vennekrets, de bruker dager de har rett på.. Hvertfall de som jobber i Kommunale bedrifter..

Rett på???? Sa du RETT PÅ??? Herregud menneske, det er ikke slik at du har rett på å være hjemme 3x3 i løpet av et år hvis du ikke er syk!!!!!!! Du/din omgangskrets er som en av mine tidligere ansatte som ringte inn i slutten av året og lurte på om han hadde tatt ut alle sykedagene han hadde krav på... Dere to hadde hatt mye å snakke om. Takk å lov så tabbet han seg ut på flere måter og etter flere skriftlige advarsler ble han sagt opp. Selvfølgelig så mente han det var feil og tok det til rette, han tapte på alle områder gitt.

Anonym poster: 43f4ed5f351ca532a0a3172a9cbdb34c

Skrevet

Hvis du har sovet dårlig eller er deprimert - da er du ikke i form til å utføre jobben. I mitt yrke hvor jeg er ansvarlig for en barnegruppe på 24 stk er jeg avhengig av å være tilstede 100%. Om jeg ikke kan være det, da er jeg heller hjemme så gjør noen en bedre jobb enn meg den dagen.

Det sier jeg til min sjef, hun sier det er å ta ansvar.

Jeg støtter deg fullt HI.

Aha! Det er derfor lærer og bh personell alltid er syke. Fordi dere er hjemme om dere har sovet dårlig. Stakar dere! Det skulle tatt seg ut om folk var "syke" fordi de har sovet litt dårlig en natt.

Fy F ..... Det kalles for jobbskulking det.

Anonym poster: 0736f4cebdbc887c02f1420f46dfbb74

Søvnmangel, slitenhet og hodepine kan være alt fra minimalt plagsomt til nesten invalidiserende. Spørsmålet i hovedinnlegget er utrolig manipulerende formulert..... Det blir som å spørre "Er du hjemme når du egentlig er frisk og f.eks. har 38,8 i feber eller middels migrene?" Man kan dessuten ikke kalle noe for skulk bare fordi man ikke synes en person burde "ha så vondt av noe så lite" når en ikke selv har kjent det samme på kroppen, å gjøre det er rimelig alvorlig synes jeg.
Skrevet

Har tatt noen dager der arbeidsmiljøet har vært så dårlig og gruer meg til å gå på jobb.

Her jeg jobber nå har jeg tatt en dag men jobbet for det om men var ikke tilgjengelig 24/7 . Det er veldig mye å gjøre på jobb så jobber mye hjemmefra men var en natt jeg var oppe med sønnen min hele natten nesten eller jeg har problemer med samsoving...da måtte jeg ta en dag til å sove for var helt utkjørt

Anonym poster: ec6f91f0098d8ea4adc5a2c080321ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...