Gå til innhold

Tar dere sykedag selv om dere ikke er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det innimellom. Eller det vil så om jeg f.eks ikke har fått sove om natten, er veldig sliten eller litt psykisk ubalanse. Er så og si aldri syk sånn rent fysisk, sliter mer med problemene ovenfor.

Har hatt tre sykedager i år grunnet dette.

Heldigvis har jeg en grei sjef, hun sier at dersom det blir for mye så kan vi ta en sykedag selv om vi ikke er syk egentlig, men for å ta en pause. Har en veldig krevende jobb.

Men føler meg jo egentlig mer syk/dårlig når jeg er hjemme som i dag kjenner jeg. Kvalm, uvel og tiltaksløs.

Anonym poster: 3e79376314796a4d31604542bb8ef065

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, aldri.

Anonym poster: 97c103d1071c1930e1b4ea65287fd1a3

Skrevet

Nei. Jeg er jo ikke syk. Om jobben er så krevende at man ikke vil gå dit, så er det heller noe man tar opp med sjefen.

Skrevet

Nei, da tar jeg ferie.

Tør ikke bruke opp egenmeldingsdager på tull, jeg liker jobben min, respekterer mine kolleger- og dessuten vil jeg ha sykedagene til jeg evt skulle trenge dem.

Skrevet

Mestringsfravær kalles det og kan være en god invistering i egen helse hvis man kan unngå mer langvarig fravær. Høres lurt ut HI

Anonym poster: 57b1ef2f287414298f0d8d3d0edf05ea

Skrevet

Hvis du har sovet dårlig eller er deprimert - da er du ikke i form til å utføre jobben. I mitt yrke hvor jeg er ansvarlig for en barnegruppe på 24 stk er jeg avhengig av å være tilstede 100%. Om jeg ikke kan være det, da er jeg heller hjemme så gjør noen en bedre jobb enn meg den dagen.

Det sier jeg til min sjef, hun sier det er å ta ansvar.

Jeg støtter deg fullt HI.

Skrevet

Nei, nei , nei.

For meg så er dette å snyte bedriften jeg jobber i.

Hvorfor i alle dager skal det være greit at min arbeidsgiver må kaste 3000 - 4000,- kr ut av vinduet fordi jeg ikke har lyst til å gå på jobb.

Det eneste jeg tenker om sånne ting er JA til karentsdager!

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Jeg blir i prinsipp bare hjemme hvis jeg er syk. Men jeg har hatt en helt ræva dårlig natt (sleit med insomnia i perioder) - ikke bare "trøtt", men så skjelvende og forstyrra at jeg er i tvil om jeg er i stand til å manøvrere bilen helt fram til jobb, da har jeg blitt hjemme.

Insomnia over tid er sykeliggjørende. I sær hvis det er kombinert med stress, da har jeg enkelte ganger hatt merkelige symptomer i tillegg til å være omtåka og halvt bevisstløs i våken tilstand. F eks tics, synsforstyrrelser, hukommelsestap, hodepine, kvalme, og merkelig nok mer insomnia.

Men det er en terskel i å melde seg syk uten feber, så det tok meg mange år å akseptere at jeg måtte det. Jeg tror jeg i de verste periodene ble hjemme en eller to ganger i året. Skulle nesten ønske jeg hadde gjort det oftere. Man kan bli mye, mye sykere uten søvn... min venninne fikk en depresjon som var direkte resultat av insomnia.

Endret av Pashla
Skrevet

Noe annet hvis du velger å være hjemme....

Jeg er hjemme om det ikke er forsvarlig å være på jobb.

Skrevet

Hvem har da ikke vært hjemme en gang i blant selv om de ikke er syke??

Bare tull at ingen gjør det.. Mange som bruker opp alle dagene de har rett på +++++syke barn dager...

Anonym poster: 15aa1887540baa1e5bc86748a3226176

Skrevet

Det har aldri skjedd, på mine godt over 20 år i arbeidslivet har jeg faktisk aldri skulket jobb.

Men har tatt meg en fridag innimellom da, fått noen til å jobbe for meg en dag så jeg kan ta en dag på verandaen eller sofaen fordi jeg har følt jeg har trengt det. Hadde aldri falt meg inn å belaste arbeidsgiveren økonomisk for det, jeg tar da fri uten lønn.

Anonym poster: 9c53dd37fc204cb8b622aa54441572cd

Skrevet

Bare tull at ingen gjør det.. Mange som bruker opp alle dagene de har rett på +++++syke barn dager...

Jeg har ALDRI gjort det. Og som jeg skriver lengre oppe så syns jeg det er patetisk, og at man snylter.

Og helt seriøst, jeg har ikke tatt ut en sykemeldingsdag eller egenmeldingsdag på i overkant av 10 år.

Jeg er heldig som er frisk og i god form, men jeg holder meg heller ikke hjemme for småting....

Skrevet

Hvis du har sovet dårlig eller er deprimert - da er du ikke i form til å utføre jobben. I mitt yrke hvor jeg er ansvarlig for en barnegruppe på 24 stk er jeg avhengig av å være tilstede 100%.

Jeg synes det er helt på trynet om friske, voksne mennesker ikke går på jobb fordi de har "sovet dårlig." De aller fleste klarer å gjøre jobben sin adekvat selv om de ikke har årets beste dag fordi de er trøtte og grinete. Og ærlig talt - du er førskolelærer, ikke flygeleder... selvfølgelig kan du prestere på jobb selv om du har "sovet dårlig" (med mindre du skal dra en dib og komme med fjorten diagnoser du har i tillegg som gjør at du er helt usedvanlig sensitiv, selvsagt).

Anonym poster: 97c103d1071c1930e1b4ea65287fd1a3

Skrevet

For en holdning og arbeidsmoral. Jeg er glad jeg ikke har deg i firmaet mitt. Noen bør begynne å skjønne at tar man på seg en jobb så har man inngått en kontrakt om å utføre arbeid mot betaling. Det kommer et gode med en jobb og det er muligheten til å kunne være hjemme ved sykdom eller sykt barn, men å være hjemme fordi man har lyst er ikke et gode.

Jeg ønsker karensdager velkommen herfra og til evigheten, så kan dere som bare ønsker en dag hjemme bekoste det selv. Jeg får helt fnatt av mennesker med slike holdninger.

Anonym poster: 43f4ed5f351ca532a0a3172a9cbdb34c

Skrevet

Du kjenner jo din egen grense, og alt du nevner er faktisk sykdom om det gjør deg ute av stand til å gjøre jobben din den dagen.

Anonym poster: d3d622de7d17c6e56d28625f709d2232

Skrevet

Nei aldri uten grunn. Er jeg hjemme er det fordi jeg eller guttungen er syk. På meg ligger grensa for å være hjemme høy (sengeliggende), men på guttungen er den lav. Er han veldig tett i pusteb f.eks. er vi hjemme fordi jeg vet at det blir flere dager hjemme om han ikke får hviledag.

Skrevet

Jeg gjør det innimellom. Eller det vil så om jeg f.eks ikke har fått sove om natten, er veldig sliten eller litt psykisk ubalanse. Er så og si aldri syk sånn rent fysisk, sliter mer med problemene ovenfor.

Heldigvis har jeg en grei sjef, hun sier at dersom det blir for mye så kan vi ta en sykedag selv om vi ikke er syk egentlig, men for å ta en pause. Har en veldig krevende jobb.

Men føler meg jo egentlig mer syk/dårlig når jeg er hjemme som i dag kjenner jeg. Kvalm, uvel og tiltaksløs.

Har gjort det noen ganger ja. Men jeg er sykepleier

Anonym poster: 64c479a0beaedf62d38e2a665e412f90

Skrevet

Har gjort det noen ganger ja. Var ambulansesjåfør før og da måtte en melde avbud om en ikke hadde fått sovet mellom nattevakter. At noen kaller det svindel bryr meg lite, bryr meg kun om sikkerheten.

Nå er jeg operasjonssykepleier og har meldt avbud ved våkennetter, forkjølelse osv.

Når det gjelder barna mine holder jeg dem gjerne hjemme om jeg merker en forkjølelse er på vei. Da holder det gjerne med en dag gjemme isteden for mange dager etterpå. Dette har ikke slått feil, det har også bhg berømmet oss for:-)

Skrevet

Vennligst definer syk.

Jeg er ikke syk som i feber eller sengeliggende, men jeg er likevel hjemme fra jobb i dag. Det er fordi jeg er vanvittig sliten pga av livssituasjon min. Jeg har gått på jobb i mange uker nå uten å klare å være tilstede i det jeg skal gjøre. Er sliten psykisk av samlivsbrudd og det å skulle være supermamma som klarer alt.

Er jeg syk? Nei, jeg har ikke feber, eller er sengeliggende av andre årsaker. Men alternativet er jo å gå på en skikkelig smell seinere hvis jeg ikke kan ta en liten pause nå.

Anonym poster: 240df43728816737f7ad92d8d00a07f1

Skrevet

Nei, sykedager kaster jeg ikke bort på småtterier. Jeg har noen kroniske sykdommer som gjør at jeg fort kan få infeksjoner, og da er det godt å ha egenmeldingsdagene å ta av. Jeg har aldri tatt meg en "hviledag" fra jobb, men jeg skal innrømme at jeg har hatt dager der jeg sitter på jobb og tenker "Bare tre timer til så kan jeg gå hjem og hvile!", og så legger jeg heller ettermiddagen og kvelden opp sånn at jeg får den pausen jeg trenger.

Skrevet

Tok egenmelding to dager i løpet av hele svangerskapet, disse dagene var jeg ikke syk men helt utkjørt. Tror nok at å holde meg hjemme disse dagene, der jeg SOV fra 9 til 14-15, og ikke satt på nett, gikk på cafe, shoppet osv, slik noen gjør under syk-/egenmelding, gjorde at jeg klarte å stå i jobb hele svangerskapet til tross for lungebetennelse, sykehusinnleggelse og andre ting. Var kun sykmeldt 1 uke mens jeg lå på sykehuset, samt 50% de siste 2 ukene etter at legen insisterte på det.

Anonym poster: 8a7320760b860920c24ce979d2561688

Skrevet

Tok egenmelding to dager i løpet av hele svangerskapet, disse dagene var jeg ikke syk men helt utkjørt. Tror nok at å holde meg hjemme disse dagene, der jeg SOV fra 9 til 14-15, og ikke satt på nett, gikk på cafe, shoppet osv, slik noen gjør under syk-/egenmelding, gjorde at jeg klarte å stå i jobb hele svangerskapet til tross for lungebetennelse, sykehusinnleggelse og andre ting. Var kun sykmeldt 1 uke mens jeg lå på sykehuset, samt 50% de siste 2 ukene etter at legen insisterte på det.

Anonym poster: 8a7320760b860920c24ce979d2561688

For meg høres dette helt fjernt ut. Hadde du slappet litt mer av hadde du kanskje sluppet å være så mye syk i svangerskapet. Ens egen helse måles ikke bare i antall dager en tar ut egenmelding!

Skrevet

Mulig det er vanlig i din omgangskrets, men jeg har ikke hørt om mer enn en over 25 som gjør det.

Anonym poster: 486de26da130792081071fea541f7577

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Såpass respekt har jeg for mine kolleger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...