Gå til innhold

Offentlig amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg bare er prippen og usikker men, men... I morgen skal jeg på lunsj med noen fra jobben og vi skal spise på cafe. Noen av dem kjenner jeg godt, andre ikke så godt. Det er også 3 menn med, hvorav en utenlandsk. Kjenner jeg gruer meg litt til å amme "midt i matfatet"... Men de hadde ikke invitert meg og nyfødt med hvis de ikke tåler litt pupp vel?! Kan jo ikke sitte på do og amme halve måltidet helller. Bare jeg som bekymrer med unødvendig eller?

Anonym poster: 5c22f2272efe3dccad1f68ab14dafef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du MÅ ikke amme midt i matfatet og når andre spiser. Ammerom/stellerom eller toalett er greit å bruke til slikt

Anonym poster: eda97c0255015cbe52810bc6c132f079

Skrevet

Bare å ha med en gulpeklut å legge foran brystet så går det helt fint! Det er jo ikke konseptet amming som er det utfordrenden, det er vel blotting av pupp? Et lite sjal eller klut over pupp, men som du kan se nedi fungerer kjempefint!

Og så kan du jo eventuelt spørre om det er greit at du ammer hvis det skulle bli behov for det?

Har aldri opplevd at noen sier nei, men mange sier de setter pris på at man spør - i sær hvis det er folk man ikke kjenner veldig godt!

Anonym poster: a6d0715ad48ffb2c6398a3afe790c568

Skrevet

Jeg ammet offentlig sist, og brydde meg svært lite om hvem som så meg. Er en helt naturlig ting. :-)

Og du hadde vel heller ikke villet spist maten din inne på do, så da skal jo ikke babyen gjøre det heller.. :-)

Gi babyen din mat når den trenger det samme hvor du er du. :-) de som ikke tåler å se noe sånn kan heller bare gå. :-)

Skrevet

Jeg ammet offentlig sist, og brydde meg svært lite om hvem som så meg. Er en helt naturlig ting. :-)

Og du hadde vel heller ikke villet spist maten din inne på do, så da skal jo ikke babyen gjøre det heller.. :-)

Gi babyen din mat når den trenger det samme hvor du er du. :-) de som ikke tåler å se noe sånn kan heller bare gå. :-)

Signerer!!

Skrevet

Du er ikke prippen! For meg er det utenkelig å sitte med puppen ute foran andre folk, så jeg bruker rett og slett ammesjal. I tillegg til at det gjør at jeg slipper å blotte meg, så skaper det også ro rundt måltidet, babyen snur seg ikke og ser på andre ting + skjermer mot sol og vind :-) Har du ikke mulighet til å skaffe deg et ammesjal, så kan du prøve å legge et helseteppe e.l. over skulderen og skjerme deg litt på den måten.

Anonym poster: f35aaa192ebf286480fa8927e7d050cf

Skrevet

Du MÅ ikke amme midt i matfatet og når andre spiser. Ammerom/stellerom eller toalett er greit å bruke til slikt

Anonym poster: eda97c0255015cbe52810bc6c132f079

På dette stedet er det ikke ammerom, men et lite toalett som ikke er så veldig koselig å sitte å amme i. Jeg er invitert fordi de ønsker å se meg og baby så da synes jeg det blir litt rart å sitte i skjul på et toalett og lurer på om det virkelig forventes av meg. Prøver selvfølgelig å amme så diskret som mulig:)

Skrevet

Jeg er kanskje litt sær når det kommer til amming, men jeg har aldri ammet så noen andre har sett, bortsett fra samboer. Om vi får besøk har jeg gått på soverommet, og når vi er hos andre finner jeg meg et annet rom. Gjerne et bad eller setter meg i en gang alene. Hater desverre at folk ser meg amme, og jeg slapper mye mer av når jeg er alene. Selv på kjøpesenter går jeg på et toalett for å amme, selv om de er små. Det er ikke fordi jeg tenker at jeg må skjule puppen for andre, men fordi jeg ikke føler meg komfortabel med det.

I ditt tilfelle ville jeg bare lagt en klut eller pakket ett teppe rundt babyen som du kan trekke litt over puppen :) Det går nok helt fint skal du se, og ofte har jeg inntrykk av at damer er mer hysterisk her inne, enn de jeg er i omgangskrets med hvertfall.

Mat må babyen ha, og jeg ser daglig mange som sitter på kafe og ammer :)

Ikke bekymre deg, det går nok bare godt skal du se. Om du føler deg uvel med amming offentlig, kan du bare spørre de andre om de synes det er greit.

Anonym poster: 42b265abcb9ca1315d3dd9070abeee7d

Skrevet

Ikke alle som synes det er så stas å sitte å spise med pupper i glaninga heller da. Baby bryr seg IKKE om man ammer på do, herregud. Jeg er FOR amming, men ikke oppi fleisen på folk.

Anonym poster: c0107b68079f6385359b2b79cb6aca3a

Skrevet

En ting jeg har merket meg, er at INGEN menn jeg kjenner eller har omgås har noen gang sagt noe negativt om amming eller klaget over at noen har ammet i offentlighet. Samtlige har sagt noe sånt som at "er babyen sulten må den få mat, da erdet bare å amme i vei". Både mannen min, svogerne mine og kompisene mine synes alle det er heeelt feil å amme en baby på do!

Mens damer er de som gjerne mener det er "upassende" og at man ikke må flashe puppene og at man må amme på do osv. Hvorfor er det sånn? Er det fordi damer er så innmari redd for at mannfolka deres skal se andre damers pupper, eller hva?

Anonym poster: 1a43f24068dfcfc46c112ce1765d3de2

Skrevet

Offentlig amming er helt greit, men folk som lar puppen henge fritt til tørk etterpå kan jeg styre meg for.

Skrevet

En ting jeg har merket meg, er at INGEN menn jeg kjenner eller har omgås har noen gang sagt noe negativt om amming eller klaget over at noen har ammet i offentlighet. Samtlige har sagt noe sånt som at "er babyen sulten må den få mat, da erdet bare å amme i vei". Både mannen min, svogerne mine og kompisene mine synes alle det er heeelt feil å amme en baby på do!

Mens damer er de som gjerne mener det er "upassende" og at man ikke må flashe puppene og at man må amme på do osv. Hvorfor er det sånn? Er det fordi damer er så innmari redd for at mannfolka deres skal se andre damers pupper, eller hva?

Anonym poster: 1a43f24068dfcfc46c112ce1765d3de2

Har akkurat samme inntrykk, ingen menn har noen gang glant, sett rart på, sagt noe om det, annet enn at det ikke er noe stress at baby ammes i nærheten av de eller matbordet.

Og jeg har spurt!

Hvis jeg har ammet ved et bord har jeg spurt av høflighet, hver eneste gang uten unntak har det blitt svart at det ikke er noe problem.

Vi sitter jo ikke med puppen i suppa til noen, vi bare ammer en baby...

Det er ingen andre plasser enn her inne det er et problem å amme et barn uansett hvor du er!

Skrevet

Ikke alle som synes det er så stas å sitte å spise med pupper i glaninga heller da. Baby bryr seg IKKE om man ammer på do, herregud. Jeg er FOR amming, men ikke oppi fleisen på folk.

Snakker vel ikke akkurat om å sitte med puppen løs oppi ansiktet på folk da. Puppen er jo bare ute når babyen henger fast på den, blir liksom ikke sittende med puppen ute etter at babyen er ferdig.

Og som andre her sier så er det mest damer, gjerne unge jenter som er sååååååå imot offentlig amming. Stort sett så syns menn og ellers godt voksne at dette er helt naturlig, og de bryr seg hverken den ene eller andre veien.

Men for all del, gi babyen din mat på do du om du syns det er greit, jeg gjør ikke det!

Skrevet

Æsj, så uhygienisk å amme på do!

Helt uaktuelt her, da hadde jeg heller blitt hjemme, eller reist hjem, om det plaget selskapet så himla mye.

Sier forresten det samme som flere her- det er kun kvinner jeg har hørt klage på offentlig amming, aldri menn.

Skrevet

Noen synes det er ekkelt å se menn med skjegg og bart eller psykisk utviklingshemmede spise også. Det er noe man må tåle akkurat som amming.

Anonym poster: 81353b6d38997f2cc1ee2ae0676dfd1a

Skrevet

Hehe, her var det delte meninger ser jeg:) Hvis baby blir sulten kommer jeg nok til å spørre rundt bordet om det er greit, og så gjøre det mest mulig diskret. Pleier å ha et sjal som dekker utringingen. Hi

Skrevet

Enig, jeg er helt for amming men man skal da ta hensyn for det. Ikke alle synes det er like vakkert å se på at en kvinne ammer sitt barn, og de som ikke synes det trenger ikke å få en pupp i fjeset. den ammende skal heller ikke føle at hun må forlate en offentlig plass for å amme, så heller å dekke seg til er vel svaret.

Så om noen ikke liker det heller så er det deres problem, da kan de forlate åstedet.

Men vi som ammer må jo vise ansvar vi også, selv om det er det mest naturlige i verden for oss.

Det minste problemet i verden er å dekke til puppen mens man ammer, det er så mange små triks man kan gjøre at det er ikke et argument engang.

Anonym poster: 97ad767f5dbc69f084b2ea4ee498ebaf

Skrevet (endret)

Så lenge man er litt diskret er det da ikke noe problem :) Lille må jo også få mat.

Min eks-svigerinne var ikke veldig diskret av seg da hun ammet sine, men hun et litt sånn "dette er såååå naturlig og om du blir satt ut er det ditt problem ... HAHA!!". Hun slang usjenert og uhemmet frem (gjerne begge) puppene under søndagsmiddager og familieselskaper, foran gamle onkler og tanter - samme hvem som var der ...

Det var full pupp fra A til Å for å si det slik.

Etter å ha overvært hennes tre små har jeg blirr særdeles garvet, så litt amming på café er bare kos.

Slipp puppene fri, det er vår :D

Endret av MammantilNurket
Skrevet (endret)

Har alltid singlet under genseren. Drar opp genseren, ned singleten og ammer uten at puppen er synlig for noen.

Endret av Villmie
Skrevet

Selvsagt skal du amme når barnet trenger mat! MEN

- er det mulig å amme før lunsjen og så ta det etterpå?

hvis det ikke er mulig gjør du det selvsagt diskret. Det er ikke behov for å flashe hele brystet for det om man ammer. Det går også an å trekke stolen litt ut fra bordet akkurat når man ammer.

Anonym poster: f559613f2376630bdec79692dcb3fa65

Gjest Antarctica
Skrevet

Men MØDRENE syns kanskje det er litt ulekkert å sitte og amme på do. Det syntes i alle fall jeg.

Syns ikke du skal bekymre deg, HI. Den utenlandske mannen har valgt å være i Norge, og her er det ikke tabu å amme utenfor hjemmet. Det bør det heller ikke bli.

Skrevet

Det er mange måter å gjøre dette på selv om det er folk tilstede i rommet...

Jeg har ikke noe imot å amme i samme rom som kollegaer eller bekjente, men da har jeg alltid trukket meg litt tilbake. Snudd litt på en stol, satt meg i enden av rommet eller lignende. I tillegg har jeg brukt en klut som har lagt over pupp og baby, slik at ingen har sett noe 'upassende'.

Selv synes jeg ikke det er noe upassende med amming, men rarhensyn til at andre føler seg ubekvem.

Så jeg har ikke gitt babyene mine pupp ved matbordet uten å snu meg litt bort, selv med bare familie tilstede.

Skrevet

Jeg tror det gjevnt over er mer ubehagelig å være den som må brette ut enn den som ser på. Jeg har heller ikke hørt mye klaging annet enn litt stussing over dem som skal lufttørke uten en gang å gjøre et forsøk på å sjule. Men for folk som ikke er vant til det er det kanskje greit å få en advarsel så de kan velge å se bort hvis de ønsker. Noen kan rødme litt hvis de bare skulle si hei til baby og plutselig oppdager en naken pupp...

Anonym poster: fecd549cc4fd5501559ca29a5fb7b753

Skrevet

Jeg har ingen problem med amming, men jeg synes det er ufyselig med kvinner som flasher hele puppene, ikke engang prøver å være diskret, og omtrent gulper babyen før de dekker til juret sitt igjen. Det trenger jeg ikke se når jeg prøver å spise lunch, og det er ikke alltid bare å se en annen retning, man har dessverre sidesyn etc selv om man ikke stirrer. Nå er det heldigvis sjeldent at dette er et problem, men har faktisk opplevd et par ganger at jeg bare har måttet la maten stå igjen fordi jeg helt mister appetitten av det. Da snakker jeg ikke om å komme iskade for å glimte en brystvorte o et par sekunder altså, men seriøs flashing. De gangene jeg har opplevd slikt er det gjerne samme type mødre som resolutt legger babyen opp på spisebordet på kafeen for å skifte bleie, "fordi det ikke er stellerom på toalettet". ÆSJ altså, enkelet eer sykt grisete!

Ta med en tynt sjal du, tviler sterkt på at noen reagerer når de har invitert deg med baby alle vet jo hvordan babyer får mat.

Anonym poster: 2b309462a2c0fb881421aac694f15201

Skrevet

Diskret offentlig amming er helt greit. Offentlig amming hvor alt henger overalt og man får pupper og gulp i trynet er ikke ok.

Anonym poster: 3b40749671b059d2df8b8d64ba920707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...