Gå til innhold

Samboer som "sover middag"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli mektig lei av at samboer legger seg på sofaen (etter at barna har lagt seg) hver kveld og sover 2-3 timer før han setter seg og ser tv halve natta... så er han sliten også neste kveld og gjør akkurat det samme.... med andre ord, jeg som må ta alt av husarbeid...

Anonym poster: fef9a0c218dc332a63ddff97410402d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han hadde mistet samboer-statusen rimelig kjapt her i huset....

Anonym poster: e6d8f5030cb62791949f32d13c85dcdb

Skrevet

Eh? Hvorfor gjør han det? Høres ut som en hensynsløs egoist!

Anonym poster: fb90f494032f65a5df12f1c9a638b8af

Skrevet

er så lei av at folk roper skilsmisse bare fordi det er ett problem i hjemmet. det går ann å jobbe med ting, man må ikke gå fra hverandre når det oppstår problemer i forholdet.

Anonym poster: 01f837eab22deeca15ca51b773a59a15

Skrevet

Kan han ikke gjøre husarbeid halve natta da..? ;)

Anonym poster: df128f747750f70212e15d39bc857bc0

Skrevet

er så lei av at folk roper skilsmisse bare fordi det er ett problem i hjemmet. det går ann å jobbe med ting, man må ikke gå fra hverandre når det oppstår problemer i forholdet.

Anonym poster: 01f837eab22deeca15ca51b773a59a15

..men hva kan jeg gjøre da ? Maser jeg blir han sint, sier jeg at vi kan sette oss ned å fordele oppgavene etter hva vi selv føler vi orker gjøre blir han sur ...

Hvordan jobbe med dette når den ene parten bare vil slappe av, og ikke har noen interesse i å fordele noen arbeidsoppgaver ?

Anonym poster: e14230bfc4e47d186da2abf8526bbcac

Skrevet

Kan han ikke gjøre husarbeid halve natta da..? ;)

Anonym poster: df128f747750f70212e15d39bc857bc0

.. :-)

Skrevet

Det burde vel kanskje ikke være at han sover middag som er problemet... for husarbeid kan han jo gjøre på andre tidspunkt. Her har vi en fast dag i uka der vi begge bidrar. Vi gjør mest mulig etter middag, før ungen legger seg denne ene dagen, og fortsetter somregel litt etter leggetid, og den som ikke har med ungen på badet får ikke noen hvilepause fra husarbeidet før det er ferdig heller. Da kan min kjære legge seg eller gjøre akkurat hva han vil etter dette når hele huset er vaska. Men vi kunne også ha delt oppgavene i to, og latt det være opp til hver og en av oss hvem som gjør hva, og innen en viss tidsfrist. Kanskje dere må finne en ordning som passer for dere begge? For han mener vel ikke at han skal slippe unna husarbeidet (og du lar han vel ikke slippe unna uansett)?

Anonym poster: ad9a89ef05b74aa451cefbd3c8564be4

Skrevet

nr 8 igjen

Og hvis du tenker på annet husarbeid enn husvask, altså sånne ting som å ta ut av oppvaskmaskina og klesvask og sånt, så skjønner jeg at det kanskje er vanskeligere å sette opp faste tidspunkt. Men det som er mindre fleksibelt i tid kan kanskje du ta, så kan han ta det som kan gjøres på kvelden? Og gjør mest mulig mens ungene er våkne?

Skrevet

nr 8 igjen

Og hvis du tenker på annet husarbeid enn husvask, altså sånne ting som å ta ut av oppvaskmaskina og klesvask og sånt, så skjønner jeg at det kanskje er vanskeligere å sette opp faste tidspunkt. Men det som er mindre fleksibelt i tid kan kanskje du ta, så kan han ta det som kan gjøres på kvelden? Og gjør mest mulig mens ungene er våkne?

Problemet med dette er jo at vi jobber like mye utenfor hjemmet begge to, og jeg kan ikke skjønne hvorfor mannen da skal "sove middag" - min dag er ikke slutt selv om barna har lagt seg, det er jo da jeg må gjøre og ordne alt av husarbeid og gjøre klart til neste dag. Irriterende at ikke samboer også føler ansvar for dette... er rett og slett irritert over at samboer, og også andre menn, kommer unna med mindre husarbeid og ansvar i hjemmet fordi de er menn - kan ikke si at vi kvinner kom godt ut av likestillingen. Nå skal vi jo både forsørge familien på lik linje med mannen samtidig som de fleste kvinner nok ikke opplever at mannen tar halve ansvaret i husholdningen. ...hvor ble det av det gode 70-tallet ???

Skrevet

Han sover på ettermiddag, er våken halve natten og blir overrasket når han er trøtt dagen etterpå?

Ser han ikke selv hvor teit det er?

Skrevet

Skriv en liste over alt som må gjøres i løpet av en dag og la ham gjøre halvparten. Når han gjør det er opp til ham, men det må gjøres.

Er han nattdyr kan han jo godt vaske opp og shine kjøkkenet rundt midnatt imens han ser på en film på PC' en. (Det gjør jeg iblandt).

Det er overhodet ikke greit at du gjør alt og er han trøtt hele tiden, så må han se på hvorfor han er det og legge om rutinene sine....

Hadde aldri orket å være i et forhold der jeg gjorde alt (da måtte han ha vært usannsynlig god i senga i det minste... He he).

Skrevet

Og jeg tenker at han får jo bare bli sur. Dette må deles.

Du kan strekke deg på at han muligens kan gjøre de tingene som er minst pyton?? Min mann synes feks det er helt fint å vaske klær, men liker ikke å tørke støv og å støvsuge.

Skrevet

Hvor gammel er denne mannen? Han kan godt sove, så lenge han bare bidrar med barn og husarbeid - han får ta det på natten da.

Han høres noe bedagelig ut :P

Anonym poster: 8dc3269b9600a4e9813a7ce02d777975

Skrevet

Husmorferie!!! Dra bort i noen dager/ei helg. Ikke gjør noen ting de siste dagene før du drar. F.eks ikke vask hans klær sånn at det blir tomt når du er borte, da oppdager han kanskje at klær ikke plutselig ligger rene og pene i skapet.

Med min x samlet jeg alt han la fra seg over alt i en søppelsekk en periode. Etter en stund begynte han å lure på hvor tingene hans var og da fikk han til svar at han var blitt bedt flere ganger om å rydde de bort, men han gjorde det aldri så alt ligger i en søppelsekk i boden. Han lærte ikke noe av det og enden ble at vi flyttet fra hverandre ( ikke bare på grunn av mangelen på evne til å gjøre ting da).

Kanskje funker det å tulle med moren hans om at du har noe å reklamere på?! Eller er han kanskje sånn som min forlovede veldig flink til å holde bilen ryddig og ren? Her fikk han beskjed om at klarer du det med bilen så klarer du det med huset også!

Skrevet

jeg har også en sånn mann...har funnet ut at jeg bare må slutte å irritere meg..jeg har valgt denne mannen selv, og han nekter å forandre seg, det sier han også...

Han går på jobb, kommer hjem sover (stort sett)1 time 2, evt spiser middag først visst den er klar...er den ikke klar og jeg og ungen ikke er kommet hjem enda bare legger han seg...med mindre han er veldig sulten, da hender det han begynner på noe som ligner middag...

når han står opp så er det kveldsmat og sengetid for vesla, så da hender det han hjelper litt til med det, så er det sofa tid for hans del til han legger seg...

Dette er med mindre han har ting å gjøre utenfor huset...vaske biler, rydde hagen, beise terrasse, og annet generelt vedlikehold som blir med hus...dette klager han ikke på å gjøre...og gjør det med stor lyst..

men dagligdags husarbeid, som matlagning, vasking, rydding, klesvask, handling etc ser han helst at han slipper og han vrir seg som regel unna...

Etter jeg godtok dette og sluttet å irritere meg, begynte å ta litt hver dag, ikke er hysterisk om det er litt støvete etc så går det faktisk veldig fint og vi krangler ikke lenger om disse tingene..

syns faktisk kranglingen var det verste med hele greien...

det som er synd er jo at vesla vår har utrolig lite tid med faren sin i ukedagene da...

Skal sies at han tar seg bedre tid til henne i helgene..

Anonym poster: 914b2d045c21e2d79595418b9cafe56e

Skrevet

jeg har også en sånn mann...har funnet ut at jeg bare må slutte å irritere meg..jeg har valgt denne mannen selv, og han nekter å forandre seg, det sier han også...

Han går på jobb, kommer hjem sover (stort sett)1 time 2, evt spiser middag først visst den er klar...er den ikke klar og jeg og ungen ikke er kommet hjem enda bare legger han seg...med mindre han er veldig sulten, da hender det han begynner på noe som ligner middag...

når han står opp så er det kveldsmat og sengetid for vesla, så da hender det han hjelper litt til med det, så er det sofa tid for hans del til han legger seg...

Dette er med mindre han har ting å gjøre utenfor huset...vaske biler, rydde hagen, beise terrasse, og annet generelt vedlikehold som blir med hus...dette klager han ikke på å gjøre...og gjør det med stor lyst..

men dagligdags husarbeid, som matlagning, vasking, rydding, klesvask, handling etc ser han helst at han slipper og han vrir seg som regel unna...

Etter jeg godtok dette og sluttet å irritere meg, begynte å ta litt hver dag, ikke er hysterisk om det er litt støvete etc så går det faktisk veldig fint og vi krangler ikke lenger om disse tingene..

syns faktisk kranglingen var det verste med hele greien...

det som er synd er jo at vesla vår har utrolig lite tid med faren sin i ukedagene da...

Skal sies at han tar seg bedre tid til henne i helgene..

Anonym poster: 914b2d045c21e2d79595418b9cafe56e

Skrevet

Har også tenkt at det er lettere å gjøre alt selv enn å bruker mer tid på å krangle enn det tar å gjøre jobben selv... det har jeg gjort i 10 år, men etter at vi fikk vårt fjerde barn, rekker jeg rett og slett ikke alt helt alene i tillegg til jobb. Siden sistemann kom til verden har jeg sovet i snitt kun 3-4 timer i døgnet for å klare å rekke over alt som må gjøres, og det er langt fra hysterisk rent her, bare klesvask til 6 stk er mye jobb med barnehagebarn som kommer hjem med gjørmete klær hver eneste dag. ... Nå skal det sies at når man sover på sofaen hver kveld blir det ikke gjort noen av slike "manneting" som fiksing og vedlikehold på hus og bil heller, så her forfaller alt i tillegg. Bilen har jeg bare måttet betale verksted for å fikse, selvom mannen egentlig kunne ordnet den. Må snart leie inn håndverker for å fikse litt på huset, enda mannen er håndverker selv - dette er galskap, jeg vet det selv, måtte bare skrive ut litt frustrasjon ..... orker ikke så mye mer, men ser ikke helt at livet blir uproblematisk uten han heller... tross alt kjører og henter han barna, og det er jo noe...

Skrevet

Min var sånn. Helt til jeg en dag fant ut at nok er nok. Innførte bare en automatikk i at det meste var 50/50. Nå sier jeg bare "vil du henge opp klær eller støvsuge?". Da har han heldigvis skamvett nok til å fatte at han ikke kan kreve at jeg gjør begge. Om han ikke gidder det jeg foreslår så velger han selv et tredje alternativ, "jeg skal rydde kjøkkenet" o.l. Han tror han velger selv, egentlig driter jeg i hva han gjør så lenge han bidrar. Nå har det blitt en vane for han å ta ansvar, så han har blitt mye flinkere å gjøre husarbeid på eget initiativ. Hurra, det går an å oppdra en mann! Og min var latere enn noen.

Skrevet

Min var sånn. Helt til jeg en dag fant ut at nok er nok. Innførte bare en automatikk i at det meste var 50/50. Nå sier jeg bare "vil du henge opp klær eller støvsuge?". Da har han heldigvis skamvett nok til å fatte at han ikke kan kreve at jeg gjør begge. Om han ikke gidder det jeg foreslår så velger han selv et tredje alternativ, "jeg skal rydde kjøkkenet" o.l. Han tror han velger selv, egentlig driter jeg i hva han gjør så lenge han bidrar. Nå har det blitt en vane for han å ta ansvar, så han har blitt mye flinkere å gjøre husarbeid på eget initiativ. Hurra, det går an å oppdra en mann! Og min var latere enn noen.

Skrevet

Så bra, finnes det virkelig håp ?

Skrevet

Og forresten. Når han har vært flink å bidra sørger jeg for å "belønne" med å være i godt humør og ha mer overskudd til kos. Mye ros er også viktig. Litt som å oppdra barn med positiv forsterkning :D

Skrevet

Så bra, finnes det virkelig håp ?

Ja men det kan ta år og mye pågangsmot. Noen menn foretrekker at dama blir sur bare de slipper å bidra. Ville tatt dette opp rolig når ingen var sure eller frustrerte. Jeg falt sammen en gang og forklarte hvor sliten jeg ble av å dra lasset alene. Og at jeg ikke kunne leve sånn. At han måtte hjelpe meg og være en jeg kunne støtte meg på. Og at det var stress og utilstrekkelighet som gjorde meg sur. Det gikk inn til slutt.
Skrevet

nr 8 igjen

Problemet med dette er jo at vi jobber like mye utenfor hjemmet begge to, og jeg kan ikke skjønne hvorfor mannen da skal "sove middag" - min dag er ikke slutt selv om barna har lagt seg, det er jo da jeg må gjøre og ordne alt av husarbeid og gjøre klart til neste dag. Irriterende at ikke samboer også føler ansvar for dette... er rett og slett irritert over at samboer, og også andre menn, kommer unna med mindre husarbeid og ansvar i hjemmet fordi de er menn - kan ikke si at vi kvinner kom godt ut av likestillingen. Nå skal vi jo både forsørge familien på lik linje med mannen samtidig som de fleste kvinner nok ikke opplever at mannen tar halve ansvaret i husholdningen. ...hvor ble det av det gode 70-tallet ???

Snakk for deg selv. Min er godt oppdratt og gjør nok i perioder mest i huset. Og jeg er den som sover av oss.

Skrevet

nr 8 igjen

... ja, og samtidig lurer man på hvorfor kvinner er mer sykmeldte enn menn. For meg ligger svaret i det du skriver her.

Jeg har også en mann som tidligere trodde at arbeidsdagen var slutt da barna la seg. Han har nå ansvar for ungenes matpakker og for at oppvaskmaskinen ryddes. Dette kan han velge å gjøre neste morgen om han heller ønsker å legge seg/slappe av på kvelden. Jeg orker ikke å sitte alene med alle oppgavene som må gjøres innen et bestemt tidspunkt (som en annen foreslår), mens han alltid har friheten til å vente til han er mer opplagt.

Anonym poster: be1436da88213690a0b4efae1bb55b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...