Gå til innhold

Nok et slankeinnlegg, kan dere hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å slanke meg, men nå har jeg virkelig innsett at jeg må og har lyst å bruke ukene fram til sommeren nå for å komme i bedre form.

Jeg kommer i første omgang til å konsentrere meg mer om mengden mat enn hva jeg spiser, da mitt største problem er at jeg spiser for få måltid, men for mye, mat. Samt mye godteri som jeg også prøver å kutte ut.

Nå har jeg skrevet en meny for i morgen som jeg lurte på om ser grei ut. (Den er ikke så veldig detaljert, men sånn ca).

Frokost: 2 Knekkebrød med f.eks brunost/leverpostei. Og 1 glass melk.

Lunsj: 1 porsjon havregryn.

Middag: 1 porsjon. (Regner med det blir 2 karbonader og en porsjon potetstappe i morgen). 1 glass vann.

Mellommåltid: 1 eple og ellers drikke mest mulig vann.

Kveldsmat: 2 Knekkebrød eller 2 skiver.

Nå vet jeg at dere ikke kan regne ut kalorier siden jeg skriver såpass lite detaljert, men høres mengden grei ut?

Anonym poster: f32ba620ddb94381f0ccbe2198de75ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var mye mat!

Anonym poster: f11f4c139b69c3e8b30419c3021e549b

Skrevet

Det var mye mat!

Anonym poster: f11f4c139b69c3e8b30419c3021e549b

Det var det ikke! Hva spiser du i løpet av en da da? En skive, ett eple og 2 laksestykket med 50 gram brokkoli?

Mengden hørtes greit ut hi, men kanskje ikke det sunneste pålegget eller middagen.

Uansett lykke til:)

Anonym poster: 75e17cf7f4aca8d6513675a5bdfc721c

Skrevet

hvis du kutter ut alt av godteri og begynner å trene er dette sikkert greit. Jeg vil si du beksriver et helt normalt kosthold, litt mye mat ift hva jeg er vant med å spise og jeg slanker meg ikke. 2 karbonader til middag er mye. Du burde prøve å spise mye mer grønnsaker. 2 skiver til kveld er også mye syns jeg.

Anonym poster: 225ee15e04fb333c04682f00d418d647

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg vet at pålegget og middagen ikke er spesielt sunn, men jeg skal somsagt fokusere på mengden og ikke hva jeg spiser. Hvertfall i første omgang til jeg har kommet inn i en rutine :)

Og så skal jeg selvfølgelig trene i tillegg.

Hvorfor mener du første at det er for mye mat?

Har ikke planer om å sulte meg altså ;)

Anonym poster: 04dbcd6b08c88926f357930eeaa8c8ad

Skrevet

Og ja, spiser selvfølgelig grønnsaker også iblant, bare ikke hver dag ;)

HI

Skrevet

Jeg vet at pålegget og middagen ikke er spesielt sunn, men jeg skal somsagt fokusere på mengden og ikke hva jeg spiser. Hvertfall i første omgang til jeg har kommet inn i en rutine :)

Og så skal jeg selvfølgelig trene i tillegg.

Hvorfor mener du første at det er for mye mat?

Har ikke planer om å sulte meg altså ;)

Jeg slanket meg for 1 år siden. Da halverte jeg mengden mat til alle måltid og åt mye grønnsaker i stedet for poteter, ris og pasta

Funket som bare det :)

og ja, var mer bevisst på å trene og gå mye i løpet av dagen

I stedet for 2 skiver til frokost, spiste jeg en skive.

Anonym poster: ab0fd67812b8944b8c9b6367857693a9

Skrevet

Så jeg burde bare spise 1 skive eller knekkebrød til frokost og kvelds, og kun 1 karbonade (f.eks) til middag?

Hjelp, jeg kommer til å være sulten en stund :P

Havregryn er vel greit?

Skrevet

SKal vel ha minimum 4 grønnsaker hver dag og 1 frukt.. Det metter, er sunnere og du kan droppe en del av den usunne maten

Skrevet

Hva med en Skyr til frokost, salat uten dressing med tunfisk eller kyllng til lunsj, kjøtt/fisk med grønnsaker til middag og en liten porsjon havregryn til kvelds

Skrevet

Hva med en Skyr til frokost, salat uten dressing med tunfisk eller kyllng til lunsj, kjøtt/fisk med grønnsaker til middag og en liten porsjon havregryn til kvelds

Skyr, er det yoghurt eller? :P

Er ikke noe glad i tunfisk, men salater av div slag skal jeg vel få til. Er det fyfy med melk i havregryn?

Må bare gjenta at jeg i første omgang ikke skal bli en sunnhetsfreak, men få mer regelmessige måltider og mindre mengder :) Men tips er alltid fint så man kan variere litt :)

Skrevet

Tips til mat:

Frokost: 2 knekkebrød eller 1-2 skiver grovt brød med makrell, 1 porsjon havregrøt med litt bær i.

Lunsj: 1-2 knekkebrød, 1 skive, 1 porsjon havregrøt, salat med tunfisk/kylling, cottage cheese med litt kanel og oppskjærte druer/eplebiter i, også en frukt/grønnsak til f.eks eple,gulrot

Middag: rent kjøtt, unngå hel og halvfabrikat, prøv å del tallerkenen i 3 deler, 1 del med kjøtt/fisk, en del med salat/grønnsaker og en del med poteter/ris.

Maks 100 gram ris eller 1 potet. Unngå for mye saus. Bruk minimalt med olje/margaring ved steking.

Kveld: samme som frokost tips.

Jeg gikk på Grete roede for en stund siden og jeg spiste mye mer enn det du nevnte i hovedinnlegget ditt men jeg gikk ned 1 kg i uken fordet om.

Det handler om kcal, du kan spise masse sunn mat og være mett hele tiden, eøler spise lite mat med masse kcal og være sulten..

Anonym poster: 75e17cf7f4aca8d6513675a5bdfc721c

Skrevet

Skyr en en kesam type, som tjukk yoghurt, med mer protenier og uten sukker. Du blir lenge mett av en.

Spørs jo hva slags melk du bruker, skummet er vel greit. Eller bland ut melk med vann. Magen bruker nok ikke mer enn ca 3 dager på å venne seg til mindre mat. Værre med sukkeret....

Lykke til

Skrevet

Jeg er ingen sunnhetsfrik, vi lever bare en gang og må nyte litt og kose oss litt også. Men jeg går ned i vekt likevel.

Dette har jeg spist i dag:

Frokost: En 0.0% yoplait yoghurt med litt havregryn og noen rosiner i, et glass juice.

Lunsj: To speltlomper med to skiver kalkunpålegg og slangeagurk inni (ikke smør), en pære og noen jordbær.

Mellommåltid: En Kellogs bar (slike barer med frokostblanding du kjøper i Sverige).

Middag: Halv potet, en bil stekt sei, råkost (gulrot, eple og sitronsaft), stekt løk og ca 1 ss smeltet smør.

Kvelds: En risifrutti med jordbærsaus.

Jeg synes du spiser altfor lite grønnsaker, det bør du spise hver eneste dag. Det metter, gir fiber og næring.

Anonym poster: 2e515fe48eb8896341cefbe3569faff0

Skrevet

Jeg er ingen sunnhetsfrik, vi lever bare en gang og må nyte litt og kose oss litt også. Men jeg går ned i vekt likevel.

Dette har jeg spist i dag:

Frokost: En 0.0% yoplait yoghurt med litt havregryn og noen rosiner i, et glass juice.

Lunsj: To speltlomper med to skiver kalkunpålegg og slangeagurk inni (ikke smør), en pære og noen jordbær.

Mellommåltid: En Kellogs bar (slike barer med frokostblanding du kjøper i Sverige).

Middag: Halv potet, en bil stekt sei, råkost (gulrot, eple og sitronsaft), stekt løk og ca 1 ss smeltet smør.

Kvelds: En risifrutti med jordbærsaus.

Jeg synes du spiser altfor lite grønnsaker, det bør du spise hver eneste dag. Det metter, gir fiber og næring.

Hvor finner du speltlomper? Sammen med pølselompene? :)

Anonym poster: 7a10a13ac0992c5a6fd54fe67058c07e

Skrevet

Takk for flere svar! Da får jeg forandre på menyene framover skjønner jeg ;)

Jeg spiser nok litt for lite grønnsaker, men spiser mer enn det som blir nevnt her altså. Jeg satt bare opp forslag til hva jeg skulle spise i morra, tenker det er bedre å ha planen klar på forhånd enn å planlegge etterhvert som jeg blir sulten og div :P

Jeg har profil på grete roede, så jeg tenkte å begynne å registrere maten der etterhvert. Men vil så gjerne leve nogenlunde normalt, ikke tenke kun på hva som er sunt eller hvor mange kalorier det er i alt :P

Skrevet

Jeg forstår deg. Synes det ser passelig ut. Jeg er tilhenger av å spise normalt men prøve å gjøre det sunnere. Hvordan brunost spiser du, velg evt en lett variant. Osv. Gå trapper istedenfor heis, ha det som en regel.

Anonym poster: bf0b1a842865f34feba0e8094dae7425

Skrevet

Ville I K K E søkt kostholdsråd her! Den menyen du gjengir kunne fint vært en beskrivelse av mitt daglige matinntak (bortsett fra at jeg spiser grønnsaker og frukt daglig). Er til vanlig 173 høy og veier 63 kg. Kunne sikkert vært enda slankere, men da går jeg konstant rundt og bekymrer meg for vekta, og det vil jeg ikke. Poenget mitt er altså at det der høres helt ok ut :)

Skrevet

Speltlomper ligger sammen med de vanlige lompene ja, kjøper de på Rema og Kiwi. Veldig gode, mye bedre enn potetlomper. Tror fabrikanten heter Buen eller noe sånt.

Skrevet

Ville I K K E søkt kostholdsråd her! Den menyen du gjengir kunne fint vært en beskrivelse av mitt daglige matinntak (bortsett fra at jeg spiser grønnsaker og frukt daglig). Er til vanlig 173 høy og veier 63 kg. Kunne sikkert vært enda slankere, men da går jeg konstant rundt og bekymrer meg for vekta, og det vil jeg ikke. Poenget mitt er altså at det der høres helt ok ut :)

Takk for svar!

Må si jeg begynte å stusse litt på hvor lite folk spiser... greit at jeg gjerne vil ned i vekt, men en halv potet til middag? :P

Skrevet

Jeg forstår deg. Synes det ser passelig ut. Jeg er tilhenger av å spise normalt men prøve å gjøre det sunnere. Hvordan brunost spiser du, velg evt en lett variant. Osv. Gå trapper istedenfor heis, ha det som en regel.

Anonym poster: bf0b1a842865f34feba0e8094dae7425

Ja, det var sånne ting jeg ville inn på, ikke bare hva som er sunt og spise minst mulig ;)

Da skal jeg begynne å tenke på om det finnes sunnere alternativer til det jeg spiser :)

Skrevet

Takk for svar!

Må si jeg begynte å stusse litt på hvor lite folk spiser... greit at jeg gjerne vil ned i vekt, men en halv potet til middag? :P

Du trenger ikke mer enn en halv potet om du fyller på med masse grønnsaker, blir like mett på en mye sunnere måte. Poteter er ikke den "grønnsaken" du skal spise mest av når du er på slanker'n, omtrent alt annet er bedre pga hvordan den er satt sammen og hvordan kroppen forbrenner den.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg spiser sjelden mer enn en halv potet. Men spiser mye grønnsaker. Og rent kjøtt/fisk. Potet er bare vomfyll og gir ingenting. Jeg la om kostholdet for en stund siden. Spiser nesten ikke potet/ris/pasta.

Og spiser kun godteri en dag i uken.

Merker stor forskjell bare på 6 uker! :)

Anonym poster: 7a10a13ac0992c5a6fd54fe67058c07e

Skrevet

Potetene var bare et eksempel altså! :)

Jeg skjønner at det ikke er nødvendig med mer om man har mye annet tilbehør.

Men mange spiser forferdelig lite synes jeg, og det tror jeg ikke er bare fordi jeg selv kan spise mye :P

Skrevet

Mitt fremste råd er å ikke la grønnsaker bli noe du spiser av og til. Det er også det jeg savner i menyen din HI, gønnsaker.

Synes også det høres mye ut og kjenner jeg blir matt av at slanke folk kan spise slik og ikke bli tykke. Ikke for at jeg ikke har empati, men fordi det er grunnen til at folk tror at jeg har blitt tykk av å trykke i meg masse junk. Jeg har slanket meg to ganger. Første gangen spiste jeg vesentlig sunnere middag enn det du beskriver her og ellers kun knekkebrød med magerost og grønnsaker. Ingen drikke med kallorier etc. pluss at jeg trente tre-fem ganger i uken.

Andre gangen lavkarbo uten trening, men at de fleste her mener at dette er en ok måte å gå ned i vekt på viser vel bare at vi er forskjellige.

Anonym poster: 01e1692bd9df31e46279aa6d8b7047bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...