Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2013 #26 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Leste hele og når barnet faller så er det forvoldt en skade. Har jobbet med dette så jeg kan det og med barn er terskelen svært lav dersom foreldrene begjærer avlivning. Jeg skjønner at HI ikke ønsker dette og det er hennes valg. Jeg bare sier at anmeldelse og en begjæring er muligheter de har.
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #27 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Leste hele og når barnet faller så er det forvoldt en skade. Har jobbet med dette så jeg kan det og med barn er terskelen svært lav dersom foreldrene begjærer avlivning. Jeg skjønner at HI ikke ønsker dette og det er hennes valg. Jeg bare sier at anmeldelse og en begjæring er muligheter de har. Det skremmer meg at du jobber med dette, og ser så svart/hvitt og enkelt på det. Før du kan anmelde må det klages direkte til hundeeier på at hunden går løs, noe den i det andre tilfellet ikke gjorde. Hvis dette blir et gjentagende problem, kan du anmelde. Da skal skaden vurderes i hvert enkelt tilfelle, gitt at det faktisk finnes en.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2013 #28 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Leste hele og når barnet faller så er det forvoldt en skade. Har jobbet med dette så jeg kan det og med barn er terskelen svært lav dersom foreldrene begjærer avlivning. Jeg skjønner at HI ikke ønsker dette og det er hennes valg. Jeg bare sier at anmeldelse og en begjæring er muligheter de har. Det skremmer meg at du jobber med dette, og ser så svart/hvitt og enkelt på det. Før du kan anmelde må det klages direkte til hundeeier på at hunden går løs, noe den i det andre tilfellet ikke gjorde. Hvis dette blir et gjentagende problem, kan du anmelde. Da skal skaden vurderes i hvert enkelt tilfelle, gitt at det faktisk finnes en. Jeg ser ikke svart på hvitt og jeg sier at de kan begjære og at hoppingen er grunn god nok til å begjære. Om de får det er en annen sak og det har jeg ikke nevnt i det hele tatt. Anmelder de så vil politiet spørre om de vil begjære avlivning, det er standard spørsmål. Men vi får være enig om å være uenige siden HI uansett ikke ønsker en slik løsning.
Rafaella Skrevet 20. april 2013 Forfatter #29 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Leste hele og når barnet faller så er det forvoldt en skade. Har jobbet med dette så jeg kan det og med barn er terskelen svært lav dersom foreldrene begjærer avlivning. Jeg skjønner at HI ikke ønsker dette og det er hennes valg. Jeg bare sier at anmeldelse og en begjæring er muligheter de har. Det skremmer meg at du jobber med dette, og ser så svart/hvitt og enkelt på det. Før du kan anmelde må det klages direkte til hundeeier på at hunden går løs, noe den i det andre tilfellet ikke gjorde. Hvis dette blir et gjentagende problem, kan du anmelde. Da skal skaden vurderes i hvert enkelt tilfelle, gitt at det faktisk finnes en. Hunden var løs i det andre tilfellet. Men det var et uhell at den var det, siden den smatt ut døren når eieren skulle gå inn.
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #30 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Leste hele og når barnet faller så er det forvoldt en skade. Har jobbet med dette så jeg kan det og med barn er terskelen svært lav dersom foreldrene begjærer avlivning. Jeg skjønner at HI ikke ønsker dette og det er hennes valg. Jeg bare sier at anmeldelse og en begjæring er muligheter de har. Det skremmer meg at du jobber med dette, og ser så svart/hvitt og enkelt på det. Før du kan anmelde må det klages direkte til hundeeier på at hunden går løs, noe den i det andre tilfellet ikke gjorde. Hvis dette blir et gjentagende problem, kan du anmelde. Da skal skaden vurderes i hvert enkelt tilfelle, gitt at det faktisk finnes en. Hunden var løs i det andre tilfellet. Men det var et uhell at den var det, siden den smatt ut døren når eieren skulle gå inn. Joda, men da gikk den ikke løs som i at eieren ignorerer båndtvangen, den stakk ut når eier gikk inn. Ikke en beviss handling fra eiers side, men et uhell. Men som Lykkefryd sier, vi er enig om å være uenige her. Håper det ordner seg for dere!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #31 Skrevet 20. april 2013 Snipp, snapp, snute, så hadde hundefaenskapet vært ute... Har nulltoleranse for hunder som eieren ikke har stålkontroll på. Dvs hunder som forlater eier sin side før den får beskjed om at det er greit. Hunder blir dullet for mye med og gjort om til barn av familien og ikke trenet til å være nederst på rangstigen der den hører hjemme. Og ja, jeg har hatt 2 hunder så jeg vet hva jeg snakker om.. Hadde hunden til naboen gjort slikt hadde jeg gitt nabo kun en sjanse, også hadde det blitt anmeldelse. Anonym poster: 51d0c72d056291a2e1ab0cc3b2ada7bd
Gjest Antarctica Skrevet 20. april 2013 #32 Skrevet 20. april 2013 Snipp, snapp, snute, så hadde hundefaenskapet vært ute... Har nulltoleranse for hunder som eieren ikke har stålkontroll på. Dvs hunder som forlater eier sin side før den får beskjed om at det er greit. Hunder blir dullet for mye med og gjort om til barn av familien og ikke trenet til å være nederst på rangstigen der den hører hjemme. Og ja, jeg har hatt 2 hunder så jeg vet hva jeg snakker om.. Hadde hunden til naboen gjort slikt hadde jeg gitt nabo kun en sjanse, også hadde det blitt anmeldelse. Anonym poster: 51d0c72d056291a2e1ab0cc3b2ada7bd Dessverre er jeg enig. Om skaden er synlig eller ikke: dette er måten å gi barn "hundeangst" på. Slaskete og uvørne eiere som ikke oppdrar et potensielt farlig dyr.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #33 Skrevet 8. august 2014 Det er usmakelig hvor fanatisk hundeeiere forsvarer sine dyr, samme hva. Det er tydelig hvor dårlig de har for å sette seg inn i andres situasjon. Som en bonde som opplever å miste sin sau som følge av hundeangrep... Anonymous poster hash: c2d09...996
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #34 Skrevet 8. august 2014 Hadde gitt beskjed til naboen å kontrollere hunden, fortatt amt dere opplever det som skremmende og barnet blir redd. Og forhørt meg med politi hvilken reelle muligheter dere har, det er båndtvang. Og har man ikke kontroll på hunden skal den gå i bånd. Anonymous poster hash: 4ea07...d0c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #35 Skrevet 8. august 2014 Herre Gud, hahaha. Hunden hoppet, den angrep ikke. Hysteriske småbarnsforeldre :-) Anonymous poster hash: 3a3a1...e8c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #36 Skrevet 8. august 2014 Hopping er en uting, og jeg som er redd hund reagerer uten å tenke når disse ekle kjøterne hopper opp på meg. Det er vondt, de er skitne og jeg kan ikke fordra uoppdragne hunder. Har sparka et par hunder som bare ikke gir seg, der eieren står og LER. Det er så respektløst, jeg blir lyn forbanna. Anonymous poster hash: c7898...b26
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #37 Skrevet 8. august 2014 Er det angrep, så får jenta sår og bittskader. At hunder hopper på barn er en "uting" og veldig ubehagelig, men man skal skille på aggressivitet og at hunden er ivrig/dominerende. Anonymous poster hash: 3f1da...923
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #38 Skrevet 9. august 2014 hunden bet ikke, du overdriver, og den hunden har jo dårlig rykte på seg,men ALDRI opplevd dem slik. Min 18mnd er vant til hunder, store og små, til og med den du nevner,blir for dumt dette, du er en av de som hater hunder tenker jeg Anonymous poster hash: e2c61...6b5
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #39 Skrevet 9. august 2014 Snipp, snapp, snute, så hadde hundefaenskapet vært ute... Har nulltoleranse for hunder som eieren ikke har stålkontroll på. Dvs hunder som forlater eier sin side før den får beskjed om at det er greit. Hunder blir dullet for mye med og gjort om til barn av familien og ikke trenet til å være nederst på rangstigen der den hører hjemme. Og ja, jeg har hatt 2 hunder så jeg vet hva jeg snakker om.. Hadde hunden til naboen gjort slikt hadde jeg gitt nabo kun en sjanse, også hadde det blitt anmeldelse. Anonym poster: 51d0c72d056291a2e1ab0cc3b2ada7bd Dette (uthevet) skjærer meg i ørene. Enig i at man skal ha kontroll på hunden, men mye gal hundeoppdragelse har vært et resultat av en oppfattelse av at man skal trykke hunden ned. Ikke sikkert at du mener dette, men man skal være forsiktig med å bruke ordet "rang". Anonymous poster hash: 12932...393
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #40 Skrevet 9. august 2014 Hvorfor dra frem en gammel tråd? Anonymous poster hash: 6942f...b91
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #41 Skrevet 9. august 2014 Hvilken rett inbiller dere dere har dere som sier hunden hoppet den bet ikke... Med hvilken rett har dere til å mene at barn el voksne om de er redd hunder el ei skal måtte bli hoppet på av hunder? Hopp på ungen min og jeg sparker kjøteren til helvete. Ha de i bånd og vekk fra folk som ikke ber om å hilse på " vidunderet" deres... Anonymous poster hash: e5b74...3bb
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #42 Skrevet 9. august 2014 Hvilken rett inbiller dere dere har dere som sier hunden hoppet den bet ikke... Med hvilken rett har dere til å mene at barn el voksne om de er redd hunder el ei skal måtte bli hoppet på av hunder? Hopp på ungen min og jeg sparker kjøteren til helvete. Ha de i bånd og vekk fra folk som ikke ber om å hilse på " vidunderet" deres... Anonymous poster hash: e5b74...3bb Spark hunden min til helvete og jeg gir datter'n din en på tryne! Hunden hoppet faktisk, den bet ikke, les hva Hi skriver, det er ikke rett eller urett, det er fakta. Det er ikke greit at den gjør det og det er hundeeiers ansvar. Spark gjerne eieren, men ikke hunden. Anonymous poster hash: 12932...393
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #43 Skrevet 9. august 2014 Hehe gi barnet mitt en på trynet og du havner både i fengsel og på alle nyhetene i landet. Selv hvor mye sympati hunder får taper de mot et barn mot gal hundeeier.... Og les hva jeg skrev. Hvilken rett har du til å tvinge oss andre til å ha nærkontakt med din siklende stinkende kjøter? Ingen. Hold kjøteren i bånd og unna folk som ikke er interesert i å bli bitt eller hoppet på. Trenger selvfølgelig ikke komme med ytterligere sanksjoner men du er vel smart nok til å innse du ikke kunnet slå et lite barn og sluppet unna med det med fysikken din i behold Anonymous poster hash: e5b74...3bb
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #44 Skrevet 9. august 2014 Hvilken rett inbiller dere dere har dere som sier hunden hoppet den bet ikke... Med hvilken rett har dere til å mene at barn el voksne om de er redd hunder el ei skal måtte bli hoppet på av hunder? Hopp på ungen min og jeg sparker kjøteren til helvete. Ha de i bånd og vekk fra folk som ikke ber om å hilse på " vidunderet" deres... Anonymous poster hash: e5b74...3bb Ja hadde du sparka hunden min, så hadde jeg sparka deg hardere enn du hadde sparka hunden. Hadde du anmeldt meg så hadde de fått større og verre konsekvenser for deg enn for meg. Dyrehatere er søppel og de driter jeg i! Anonymous poster hash: d24b5...593
Anonym bruker Skrevet 9. august 2014 #45 Skrevet 9. august 2014 Hehe gi barnet mitt en på trynet og du havner både i fengsel og på alle nyhetene i landet. Selv hvor mye sympati hunder får taper de mot et barn mot gal hundeeier.... Og les hva jeg skrev. Hvilken rett har du til å tvinge oss andre til å ha nærkontakt med din siklende stinkende kjøter? Ingen. Hold kjøteren i bånd og unna folk som ikke er interesert i å bli bitt eller hoppet på. Trenger selvfølgelig ikke komme med ytterligere sanksjoner men du er vel smart nok til å innse du ikke kunnet slå et lite barn og sluppet unna med det med fysikken din i behold Anonymous poster hash: e5b74...3bb Selvfølgelig hadde jeg ikke gitt barnet ditt en på trynet. Poenget er at det er like meningsløst som å sparke hunden for noe som er eierens skyld, som å dra til barnet ditt for noe du har gjort. Anonymous poster hash: 12932...393
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå