Rafaella Skrevet 20. april 2013 #1 Skrevet 20. april 2013 Jenta vår har to ganger blitt "angrepet" av naboens hund. Første gangen var for ca et år siden. Da kom ei tenåringsjente ut døra med hunden i bånd når vi gikk forbi. Hunden hoppet rett mot jenta vår, som da var to år, og var mer eller mindre borti ansiktet hennes. Jeg klarte akkurat å dra henne litt bort, men hun ble jo kjemperedd, selvfølgelig. Nå var vi ute, og hund og eier kom hjem etter å ha gått tur. Eier slapp hunden inn, og ble selv stående ute litt til. I det eieren skal gå inn igjen, smetter hunden seg ut og løper rett på jenta vår og bykser på henne så hun faller. Hun var ca ti meter unna døren, så det var ganske målrettet.... skal sies at dette er en stor rottweiler, så det oppleves ganske skremmende. Hvordan forholder vi oss til dette? Kjenner at jeg ikke har lyst å finne ut hvordan neste angrep ender...
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #2 Skrevet 20. april 2013 Jeg ville anmeldt det til politiet. Tror ikke de kan gjøre noen ting med det, men de er ihvertfall obs. Anonym poster: 14a6deebe0c3342fda429b794fc67d1e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #3 Skrevet 20. april 2013 Dårlig oppførsel fra hund, og lite oppmerksom eier, men neppe ment som angrep. Man plikter som eier av hund å sørge for å ha kontroll, og for noen glipper det oftere enn nødvendig... Anonym poster: 4f000fc6d48640603e701c7be09d7e76
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 20. april 2013 #4 Skrevet 20. april 2013 Skjønner at det er forferdelig ubehagelig, og helt unødvendig og uakseptabelt. Men forklar likevel, hopper hunden på barnet (som hilsen, i glede, oppspilthet, dominans?) eller er det et angrep med aggresjon og biting involvert? Det har mye å si for konsekvensen av handlingen, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #5 Skrevet 20. april 2013 Uff, så ekkelt! Hva gjorde eier da? Anonym poster: e861b7866ef18e4b342f176bf7020b10
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #6 Skrevet 20. april 2013 Ville tatt det opp med naboen i første omgang. Det er ikke ok at hunder hopper på folk! Selv om ikke hunden ikke angriper er en rottweiler veldig stor i forhold til en toåring. Da får du raske et inntrykk av om naboen tar dette på alvor eller ikke. Dersom det ikke blir noen endringer melder du det videre.
Rafaella Skrevet 20. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2013 Hunden bet ikke, men jeg oppfattet det ikke som glad hilsing heller. Eier fikk tak i hunden, og beklaget selvfølgelig det hele. Sjekket også at det gikk bra med barnet, før hunden ble leiet inn igjen. Hi
BikkjeBisk Skrevet 20. april 2013 #8 Skrevet 20. april 2013 Gi beskjed om at du er engstelig og at de er nødt til å passe bedre på bikkja. Hvis de ikke gjør det er du nødt til å ta en tlf til politiet for å anmelde, det blir nok ikke å skje noe bortsett fra at politiet tar en tlf til eier, men det setter sikkert en støkk i dem. Er ikke morsomt når man har slike naboer!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2013 #9 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn
Balumpalump Skrevet 20. april 2013 #10 Skrevet 20. april 2013 Skjønner godt at du opplever dette som skremmende. Kanskje du kan ta det opp med naboen på en rolig og saklig måte at du er redd for hva denne hunden kan gjøre med datteren din? Uten å sette hundeeier i forsvar, for da kommer dere ingen vei På en annen side må jeg påpeke at dette knapt er angrep. Hadde hunden angrepet, så ville resultatet vært veldig annerledes... En hund "bommer" sjeldent hvis den virkelig går for å bite. Luftglefsing i nærheten av ansikt er skremmede, men det er som regel en kontrollert gest fra hundens side for å skremme bort barnet ditt. Slik jeg leser din beskrivelse, så er dette en hund som er usikker/redd for barnet ditt og har bestemt seg for å skremme henne vekk FØR barnet ditt gjør ett eller annet som hunden frykter Hadde det vært ren aggresjon ville nok hunden ha skadet barnet ditt. Aggresjon og redsel kan se veldig likt ut, men det er myyyyye lettere å trene bort redsel/usikkerhet, enn det er å trene aggresive hunder. Cluet er motbetinging/positiv trening. Kanskje tipse naboen til å lese om "kinderegg-metoden"/sladre-trening. Det er veldig nyttig og enkelt å trene. Hunden vil etterhvert assosiere barn med noe gøy, og oppsøke eier istedenfor å "ordne opp selv".
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #11 Skrevet 20. april 2013 Om den ikke biter kan man jo ikke kalle det et angrep akkurat. Rottweilere er ganske store, klumpete og ofte særdeles uvørne hunder så det kan godt virke som et angrep selv om det langt i fra er det. Det vil være vanskelig for folk som ikke har vært vitne til hendelsene å gi råd siden du kan si en ting, eier en annen og det faktiske forløpet noe helt annet... Anonym poster: d7b34b666b6a682fcb72e5d756aa3aea
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #12 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2013 #13 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #14 Skrevet 20. april 2013 Dette er ikke et angrep. Et angrep hadde fått andre følger en en veltet unge. Er det knurring, flekking av tenner involvert så er det angrep. Er nok bare en stor klumsete hund som ønsker å hilse på dette. Skjønner at dette er skremmende, spesiellt for barn og for en som ikke har noe spesielt kunnskap om hund. MEN eieren burde ha passet bedre på nettopp for å unngå dette. Har selv en stor hund som er overlykkelig når han treffer folk. Må passe godt på så han ikke velter og skremmer barn og voksne som ikke er vandt til hund. Anonym poster: 3849cc1b5a8d97f83adf1ba29f7130d5
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #15 Skrevet 20. april 2013 Sikker på at du ikke bekymret selv pga slaget?? En rottweiler er like så mye glad i barn som andre slag hunder.. Han ville sikkert bare hilse på barnet.. Hadde en rottweiler angrepet ditt barn så hadde du merket det. Han ville nok bare hilse på.. Men er enig at en eier aldri skal slippe en hund løs. Det er båndtvang for en grunn.. Hadde det vært en mops el lignende så hadde du vel ikke sagt noe pga den hunden hadde ikke klart å velte barnet ditt.. Anonym poster: 140ea3a80f9c0455a20efdb5b0837a55
Rafaella Skrevet 20. april 2013 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2013 (endret) Hunden var ikke ovelykkelig for å treffe jenta mi. Og når den løper i stor fart og hopper på henne bakfra så hun faller, oppleves det som et angrep.... Men er klar over at hunden kunne gjort stor skade på den tiden den hadde på seg, hvis den ville. Men både jeg og samboer opplever den som uberegnelig, og det er ikke gøy å gå å nesten være redd for å leke utenfor sitt eget hus. Jeg er dessuten oppvokst med hund, så er ikke helt uerfaren. Har heller aldri vært redd for hund, men kjenne jeg er redd for barna mine. Ingen kan jo garantere at hunden ikke biter neste gang.... En liten "veskehund" kan jo ikke sammenlignes med en så stor hund m.t.p skaden den kan gjøre. Men jeg hadde likevel vært bekymret hvis en så liten hund viste samme tendensene. Endret 20. april 2013 av Rafaella
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #17 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #18 Skrevet 20. april 2013 Helt klart en uoppdragen hund, og ikke akseptabelt, og jeg skjønner at en som er redd hunder ble skremt av det. Men å kalle det at et barn blir angrepet av hund er å ta det helt ut av dimensjoner. Ville tatt det opp med eier og sagt at du forventer at de har bedre kontroll på hnden sin i fremtiden. Hadde blitt pissesur om jeg var deg, selv om jeg er uenig i at det er et angrep. Anonym poster: dfc3be53c7aa35388902fcb5692d17c9
Rafaella Skrevet 20. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Må bare få si at vi ikke på noen måte har som mål å få den avlivet
Rafaella Skrevet 20. april 2013 Forfatter #20 Skrevet 20. april 2013 Helt klart en uoppdragen hund, og ikke akseptabelt, og jeg skjønner at en som er redd hunder ble skremt av det. Men å kalle det at et barn blir angrepet av hund er å ta det helt ut av dimensjoner. Ville tatt det opp med eier og sagt at du forventer at de har bedre kontroll på hnden sin i fremtiden. Hadde blitt pissesur om jeg var deg, selv om jeg er uenig i at det er et angrep. Anonym poster: dfc3be53c7aa35388902fcb5692d17c9 Var derfor jeg skrev "angrepet" , men første gangen var det mer eller mindre glefsing i ansiktet hennes men en tilhørende knurre-bjeffelyd. Men den bet altså ikke. Dessuten er jeg absolutt ikke redd hunder, heller ikke denne for min egen del. Det er i forhold til barna jeg opplever den som uberegnelig.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2013 #21 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende"
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #22 Skrevet 20. april 2013 Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Må bare få si at vi ikke på noen måte har som mål å få den avlivet Nei, jeg oppfattet det heller ikke slik, blir bare litt paff av Lykkefryds påstand. Håper naboen tar dere på alvor og tar nødvendige grep for å holde hunden borte fra dere og under kontroll. Alt ansvar ligger hos eier her, uansett årsak til at hunden hopper. Vi gjerdet inn hele hagen vår da naboen sa at hun var redd for hunder. Like mye for vår del som for hennes, ingen er tjent med at naboen skal være redd for å gå ut sin egen utgangsdør. Lykke til!
samu Skrevet 20. april 2013 #23 Skrevet 20. april 2013 anmeld og be politiet gi beskjed om at det er gjort. eller du kan gå bort, og fortelle at du ble så skremt av hendelsen at du vurderer å anmelde... og se hva eier sier
Anonym bruker Skrevet 20. april 2013 #24 Skrevet 20. april 2013 helt forferdelig. men som alle oppegående mennesker vet... det er ikke hunden..det er eiern det er noe galt med. kanskje anmelde eier for dårlig hundehold.? Anonym poster: abf44fac69147d1d1bd31fdcea17de98
Pinnus Skrevet 20. april 2013 #25 Skrevet 20. april 2013 (endret) Dere kan anmelde og dere kan begjære hunden avlivet når hunden angriper et barn Man vil aldri klare å få en hund begjært avlivet uten bevis for at hunden har angrepet- dvs. merker fra hunden. Anonym poster: 7268f98f25b342c6a9ecbdb908059ccc Det er uansett veien å gå - en anmeldelse og ta det derfra. Finnes det bevis eller vitner så kan de begjære hunden avlivet Man kan ikke få en hund avlivet fordi den hopper på folk. Punktum. Etter loven så kan man faktisk det. " Straffeloven § 354 annet ledd annet og tredje punktum lyder slik: «Hvis hunden efter å ha anfalt nogen person fremdeles går løs til tross for klage til hundeholderen, eller hvis vesentlig ulempe vedvarer til tross for sådan klage, kan hunden kreves drept. Kravet er særlig tvangsgrunnlag for tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven kap. 13.» Denne bestemmelsen inneholder to forskjellige grunnlag for avliving. For begge grunnlagene er det et vilkår at hunden har «anfalt» en person. Det er antatt i juridisk teori og lagt til grunn i Høyesteretts praksis, jf. Rt. 1978 s. 1407, at uttrykket «anfalle» omfatter ikke bare tilfeller hvor hunden direkte angriper en person ved å bite, gripe fatt i eller hoppe opp på vedkommende, men også tilfeller hvor den f.eks. ved truende atferd har forsøkt å hindre vedkommende i å passere." Merk: "hoppe opp på vedkommende" Leste du hele, eller bare første avsnitt? Hoppet må i så tilfelle volde skade, og skaden må være av alvorlig art. Merk; «Det kan lett tenkes situasjoner der skade er skjedd, men omstendighetene rundt er av en slik art at det vil være helt urimelig om skaden skulle føre til avliving. Politiet [som opprinnelig hadde avgjørelseskompetanse, frem til 1. januar 1993, da endringene ved den nye tvangsfullbyrdelsesloven 1992 trådte i kraft] vil måtte vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Skaden som er påført mennesket eller dyret, bør være alvorlig. Psykiske skader på mennesker kan også regnes som alvorlige. Endret 20. april 2013 av Pinnus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå