Gå til innhold

Burde idiotene fratas stemmeretten?

Anbefalte innlegg

Gjest overlord
Skrevet

Ser for meg et system der man før hvert valg må gjennomføre en prøve som har som mål å avdekke om man forstår nok av samfunnet man er en del av til å få lov til å være med å forme det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser for meg et system der man før hvert valg må gjennomføre en prøve som har som mål å avdekke om man forstår nok av samfunnet man er en del av til å få lov til å være med å forme det.

Arrogant, much?

Skrevet

Vel, sånn i fulle alvor, selvsagt ikke. Men gud det kan friste å gjeninnføre det opplyste enevelde i blant, særlig om man har "politiske" diskusjoner her inne.

Anonym poster: 85546d74b318ae1b3f8b3b18be81c805

Skrevet

Hvem skal definere "idiot" da?

Skrevet

Når de som stemmer høyresiden synes venstresiden er amøber og vice verca, da ville man endt opp med svært få stemmedyktige.

Anonym poster: 44020c7ec1e8b7dc6f5bf3e0c576f7dd

Skrevet

Fristende tanke! :)

Problemet er at det er så mange idioter at forslaget hadde blitt forkastet, fordi de ville ha vært i overtall ved en mulig avstemming om en lovendring på dette ;)

Anonym poster: 22fa9288bb8c3169bc60a9699f3db2e8

Skrevet

Ja, eller hva med å frata stemmeretten til de som lever godt på velferdssystemet? Eller har fått gjeldssanering?

Anonym poster: 2ff922da64ce6dadd35fd641509aade2

Skrevet

Ja, eller hva med å frata stemmeretten til de som lever godt på velferdssystemet? Eller har fått gjeldssanering?

I og med at det finnes særdeles oppegående mennesker som dessverre har blitt uføre, pensjonister, arbeidsledige eller er hjemme med omsorg for syke barn eller slektninger, så ville det være et utrolig tåpelig kriterium å skille ut folk etter. Jeg synes det heller burde stått folk i døra til stemmelokalene, og om du ikke kunne stave demokrati, så måtte du snudd ;)

Skrevet

I og med at det finnes særdeles oppegående mennesker som dessverre har blitt uføre, pensjonister, arbeidsledige eller er hjemme med omsorg for syke barn eller slektninger, så ville det være et utrolig tåpelig kriterium å skille ut folk etter. Jeg synes det heller burde stått folk i døra til stemmelokalene, og om du ikke kunne stave demokrati, så måtte du snudd ;)

Jeg mente ikke å si at disse ikke er oppegående mennesker, og pensjonister har jo "spart" opp til sin egen lønn.

Det ville bare blitt et enklere system. Er du i "arbeidsfør alder", men tar med enn du gir? Sorry, ingen stemmerett!

Skrevet

Jeg mente ikke å si at disse ikke er oppegående mennesker, og pensjonister har jo "spart" opp til sin egen lønn.

Det ville bare blitt et enklere system. Er du i "arbeidsfør alder", men tar med enn du gir? Sorry, ingen stemmerett!

Hvorfor skulle ikke de kunne stemme???

Skrevet

Bare så synd at det ikke er enighet om hvordan samfunnet fungerer. Hvem skal i så fall sitte på definisjonsretten? Den personen blir i praksis eneveldende hersker som kan utelukke alle med en annen virkelighetsforståelse. Bare ta en kikk til vårt store naboland i øst. Han bruker riktignok litt andre midler, men hensikten er dog den samme: Kun meningsfeller skal komme til orde.

Skrevet

"Idioter" har faktisk ikke stemmerett. Alle som har så lav iq at de faktisk ikke kan sette seg inn i samfunnet vår blir aldri myndiggjort og kan derfor ikke stemme heller. Men jeg vil ikke kalle dem idioter da, det er et nedsettende uttrykk.

Anonym poster: f9a6e39fd45826e27140f6a2ad4bd5e0

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

"Idioter" har faktisk ikke stemmerett. Alle som har så lav iq at de faktisk ikke kan sette seg inn i samfunnet vår blir aldri myndiggjort og kan derfor ikke stemme heller. Men jeg vil ikke kalle dem idioter da, det er et nedsettende uttrykk.

Det stemmer ikke. Jeg har jobbet i omsorgsbolig for psykisk utvirklingshemmede, enkelte uten språk og som var på stadie med småbarn, og alle boboerne hadde stemmerett. De var alle myndige.

Skrevet

Fordi de ikke bidrar.

Når det er snakk om å ta stemmeretten fra "idioter", så er veil ikke det et så hårreisende forslag?

Skrevet

Fordi de ikke bidrar.

Når det er snakk om å ta stemmeretten fra "idioter", så er veil ikke det et så hårreisende forslag?

Hva i all verden vet du om de bidrar???? Finnes utrolig mange frivillige organisasjoner her og jeg vet mange uføre prøver å være med å hjelpe, rett og slett fordi de ønsker å bidra! Alt er ikke penger vet du!

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Må si at dette var en forferdelig dømmende tråd!

Jeg har jobbet fra jeg var 14 år, fra jeg var 18 til 30 år jobbet jeg fullt og betalte min skatt. I 2010 måtte jeg innse at jeg var en syk og psyk kvinne etter å ha vært samboer med en som mishandlet meg og toppet det hele med å stikke da jeg ble gravid med barn nr 4. Jeg var sykemeldt hele svangerskapet, har vært i permisjon og nå som alle barna er på skolen og i barnehagen har jeg endelig mulighet til å trene meg opp igjen gjennom psykolog for alle tankene som tynger meg og trening mot mine fysiske plager. Derfor jobber jeg ikke akkurat nå. OS (og foreldrepenger i et år) har vært min eneste inntekt til nå, mener dere at jeg ikke skulle ha stemmerett bare fordi jeg lever på stønader en liten stund?

Skrevet

Fordi de ikke bidrar.

Hva i all verden vet du om de bidrar???? Finnes utrolig mange frivillige organisasjoner her og jeg vet mange uføre prøver å være med å hjelpe, rett og slett fordi de ønsker å bidra! Alt er ikke penger vet du!

OK, da kan de få søke om å få stemmeretten tilbake.

Men det frivillige arbeidet må dokumenteres godt.

Avgjørelser tas på individuell basis.

Ved for mye frivillig arbeid kan du miste trygden og kastes ut i arbeidslivet igjen. Farlig spill det der:-)

Skrevet

Jeg går på AAP, jeg betaler skatt hver eneste mnd....men jeg skal ikke få lov å stemme? Fordi? Skal ikke syke få lov være med å stemme frem det politiske partiet de synes de er best tjent med?

Anonym poster: 2f6a1a7ebc320e25cfa8fa76a722b0fa

Skrevet

Det er jo et verdivalg dette. Historien har vel vist at et begrenset demokrati eller et diktatur sjelden fører noe godt med seg. Dessverre er det ingen grunn til å tro at "eliten" forvalter makt på en måte som gagner fellesskapet.

Så nei, jeg mener ikke at det skal settes noen intelligenskrav for å få stemme. I hvert fall ikke andre enn dem vi har nå. Grensen for å bli umyndiggjort er svært snever og det mener jeg er riktig.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg håper at du vet at de aller fleste av oss tar mer enn vi gir?

Vår stakkarslige skattepenger dekker ikke en brøkdel av utgiftene samfunnet har på oss fra fødsel til død. Når du tenker på helsetjeneste under svangerskap, fødsel og barsel, barnehage, skole, legehjelp, veier, kollektivtransport, kultur osv osv, så bidrar alle vi som ikke er mangemillionærer med småpenger.

Så da hadde det blitt en svært liten del av landets befolkning som er stemmeberettiget. Vil du at landet kun skal styres av en rik elite?

Dette var en trist tråd, egentlig. Snakk om å opphøye seg selv til å ha fasiten på den eneste riktige sannhet.

Det er liksom Gud og du da?

Gjest overlord
Skrevet

Ja, jeg er Gud og den jevne dibber tolker alt bokstavelig. Skal heretter kun skrive nøyaktig det jeg mener. Dersom jeg har handlet over evne skal jeg f.eks ikke skrive "er ruinert", for da vil det vel bli sendt bekymringsmelding til barnevernet over min økonomiske omsorgsevne.

Skrevet

Nei, "idiotene" er også en del av samfunnet og må derfor da være med å bestemme. "Idiotene" er kanskje noen ganger en større utgiftspost enn andre mennesker, men de er forsatt en del av fellesskapet. Noen av "idiotene" kan bidra på områder vi andre ikke gidder og dermed gjøre en god jobb for samfunnet. Fra hjemstedet jeg kommer fra er det en psykisk utviklingshemmet mann som frivillig plukker søppel hver dag, hangjør dermed en viktig jobb vi andre ikke vil gjøre.

Gjest sug lut
Skrevet

"Idioter" har faktisk ikke stemmerett. Alle som har så lav iq at de faktisk ikke kan sette seg inn i samfunnet vår blir aldri myndiggjort og kan derfor ikke stemme heller.

Hehe, det stemmer jo bare på papiret.

Jeg påtar meg gladelig rollen som eneveldig avgjører av egnethet til å stemme.

Skrevet

Vemmelig tråd!

Anonym poster: c94bac8fda8dd71fe353597cf6004b93

Skrevet (endret)

Ja, jeg er Gud og den jevne dibber tolker alt bokstavelig. Skal heretter kun skrive nøyaktig det jeg mener. Dersom jeg har handlet over evne skal jeg f.eks ikke skrive "er ruinert", for da vil det vel bli sendt bekymringsmelding til barnevernet over min økonomiske omsorgsevne.

Hill deg, O grosse Übermeister!! *faller på kne og bøyer seg i støvet*

Jeg vender herved ateismen ryggen og konverterer til The Holy Church of the Overlord ;)

Synes ikke tråden er så ille, jeg.

Skulle du ha vært skikkelig slem kunne du klint til med en ønske om at forskere utviklet et virus som bare rammet dem med en IQ på, la oss si, under 115. De som ble rammet ble til viljeløse zombier som skulle tjene oss andre :D

Dét hadde vært ganske slemt.

Endret av MammantilNurket

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...