Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #1 Skrevet 19. april 2013 Ser det er så utrolig mange som skriver dette. De får frem poenget sitt, som er veldig rasistisk, men så i neste setning kommer det: "Jeg er ikke rasist altså...". Jeg fatter ikke hvordan mennesker kan være rasister. Det er da helt klart at alle er helt like inni. Det er jo synd på mennesker som ikke har hatt de samme forutsetningene som vi "heldige" og dermed ender opp med å tigge, eller gå rundt og gjøre ugagn, fordi de rett og slett ikke vet noe annet. De er opplært til det. Også når det gjelder religion, alle er vi "hjernevasket" på en eller annen måte. Det er da vel ingen grunn til å mene at noe er bedre enn noe annet? Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #2 Skrevet 19. april 2013 Fra Wikipedia: Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimere diskriminering rettet mot grupper eller individer med annen etnisk bakgrunn enn dem selv. Rasisme finner ofte grobunn i samfunn der økonomiske og sosiale forskjeller kan knyttes til visse folkegrupper. Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #3 Skrevet 19. april 2013 Jeg er helt enig med deg. Samtidig er det viktig å ikke gå i den fellen at man tillater alt... vi skal forstå og forsøke å hjelpe og vi skal stille krav.. mener nå jeg Anonym poster: 1308c8f46e8e7b984fe8fd0f154f95a9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #4 Skrevet 19. april 2013 Jeg tror du har misforstått HI. Rasisme er å behandle folk forskjellig på bakgrunn av hudfarge/opprinnelse. Det er faktisk lov å mene at norsk innvandringspolitikk stinker, uten å være rasist. Det er lov å irritere seg over en nabo, selv om han har en annen hudfarge. Det er lov å ikke gi til tiggere eller irritere seg over husløse som bæsjer i naboparken din, uten man er rasistisk av den grunn. Det er lov å mene noe om samfunnet vårt og det som skjer rundt oss, enten folk er hvite, svarte eller gule. Det å ha meninger er ikke det samme som å være rasist. Anonym poster: 9ec62513ff3e287ca8d8a271e3365a7e
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #5 Skrevet 19. april 2013 Det er ikke det jeg tenker på, det å mene noe om andre på grunn av noe er jeg helt med på. Jeg liker heller ikke kjeltringer eller alle folk i verden. Men det er altfor mange som kommer med rasistiske utrop (som stemmer med definisjonen) og etterpå sier at de ikke er rasister. Jeg vil kalle det å stigmatisere en gruppe for rasisme, uansett om det er muslimer, romere, jøder eller hva som helst. Mener man noe om noen på personlig basis er jo dette noe helt annet. HI Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #6 Skrevet 19. april 2013 Jeg tror du har misforstått HI. Rasisme er å behandle folk forskjellig på bakgrunn av hudfarge/opprinnelse. Det er faktisk lov å mene at norsk innvandringspolitikk stinker, uten å være rasist. Det er lov å irritere seg over en nabo, selv om han har en annen hudfarge. Det er lov å ikke gi til tiggere eller irritere seg over husløse som bæsjer i naboparken din, uten man er rasistisk av den grunn. Det er lov å mene noe om samfunnet vårt og det som skjer rundt oss, enten folk er hvite, svarte eller gule. Det å ha meninger er ikke det samme som å være rasist. Anonym poster: 9ec62513ff3e287ca8d8a271e3365a7e Nei, rasisme er ikke å behandle folk forskjellig på bakgrunn av hudfaege, etnisitet m.v. det er diskriminering det.. men duskriminering springer ofte ut fra rasisme - som er en holdning om verdiulikhet basert på det ovenstpende. Klart det er legitimt å være kritisk til norsk innvandringspolitikk og det er ikke nødvendigvis noe mer rasistisk å mislike si indiske nabo enn å mislike sin etnisk norske nabo... Dette er nok Hi fullt klar over Anonym poster: 1308c8f46e8e7b984fe8fd0f154f95a9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #7 Skrevet 19. april 2013 Jeg er rasist helt til det motsatte er bevist. Jeg er veldig rasitisk når det gjelder alle som kommer fra Somalie. De kommer til landet, krever og krever. Kan lovverket ut og inn, men jobbe, neida, det kan de ikke. Få mer barn for mer trygd, men bor de med mannen sin, neida, det gjør de heller ikke. Så ja, her er jeg rasist. Har ikke opplevd en Somalsk person som vet å oppføre seg. Anonym poster: 5a8cd6694426f0ccc6077251555a248e
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #8 Skrevet 19. april 2013 Og der tusler jeg ut av denne tråden. På det nivået der gidder jeg rett og slett ikke diskutere! Anonym poster: 1308c8f46e8e7b984fe8fd0f154f95a9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #9 Skrevet 19. april 2013 Jaja, det er flott med folk som deg #7... Jeg har selv jobbet med flere fra somalia som vet å oppføre seg og som elsker å blant annet jobbe med eldre. Problemet er vel ofte nettopp rasisme i arbeidslivet for disse som kommer hit. De kommer hit av en grunn og blir møtt med å ikke engang få kommet på intervju, selv om de har superbra utdannelse i hjemlandet. Det er nok ikke viljen det står på, men synet vi har på disse her i landet. Og hva gjør de da, jo de går hjemme istedet og mottar trygd. Ikke så mye annet å gjøre for å overleve. Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #10 Skrevet 19. april 2013 Jeg fatter ikke hvordan mennesker kan være rasister. Det er da helt klart at alle er helt like inni. Det er jo synd på mennesker som ikke har hatt de samme forutsetningene som vi "heldige" og dermed ender opp med å tigge, eller gå rundt og gjøre ugagn, fordi de rett og slett ikke vet noe annet. De er opplært til det. Også når det gjelder religion, alle er vi "hjernevasket" på en eller annen måte. Det er da vel ingen grunn til å mene at noe er bedre enn noe annet? Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924 Både romfolk og muslimer, som jeg gjetter er de to gruppene du har fremst i hodet nå, utsettes for massiv rasisme. Absolutt. Det er likevel ikke slik at det er rasisme å forvente at voksne mennesker forholder seg til lover og regler. Selv om de har en hel masse grunner til å ikke forholde seg til reglene, så er det ingenting rasistisk ved å mene f.eks at "man er en gris om man bæsjer på gata." All den tid man mener at Per fra Toten også er en gris om han bæsjer på gata. Det rasistiske ville være å møte Valentin fra Romania med tanken "aha, du bæsjer sikkert på gata, du!" uten å vite noe om ham som person. Selv om man vet at de fjorten fetterne hans bruker å gjøre det. Hva angår religiøs tilhørighet, er jeg helt uenig i at det rasisme å være skeptisk til en religiøs gruppe. Selv om man kan ha individuelle tilpasninger av religion, er det en del hovedtrekk som gjelder for at man skal være f.eks kristen eller muslim eller buddhist. Og selv om man "hjernevaskes fra tidlig alder," så forventer jeg av voksne mennesker at de kan vurdere meningene sine selv og ta ansvar for dem. Og selvfølgelig kan man som voksen velge bort en religion som står for ting man ikke vil godta. Det er ikke rasistisk å mene at de som bekjenner seg til en religion som forfekter f.eks at kvinner er mindre verdt enn menn, er kjønnssjåvinistiske duster. Religionen din er ingen medfødt og uforskyldt egenskap. Den er et valg. Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9
fiolregn Skrevet 19. april 2013 #11 Skrevet 19. april 2013 Rasisme er når man forskjellsbehandlingen ulike etniske grupper utelukkende på av deres etnisitet. Man mener altså at enkelte grupper er mer verdt enn andre. Det er meget få "ekte" rasister i Norge. Derimot finnes det en hel del som liker å vri om denne betegnelsen til noe de kan fornærme andre mennesker som ofte har en annen mening enn dem, og det får dem som regel til å holde kjeft, da det å bli stemplet som rasist er noe av verste man kan være. Det å være fordomsfull, derimot, er noe vi alle er. Vi har ulike fordommer, noen fordømmer homofile, noen innvandrere, noen fordømmer de konservative. Dette er ikke det samme som rasisme, i og med at de aller fleste av oss mener at mennesker er akkurat like mye verdt, uavhengig av bakgrunn og opphav.
*SommerFrisk* Skrevet 19. april 2013 #12 Skrevet 19. april 2013 Det er ikke det jeg tenker på, det å mene noe om andre på grunn av noe er jeg helt med på. Jeg liker heller ikke kjeltringer eller alle folk i verden. Men det er altfor mange som kommer med rasistiske utrop (som stemmer med definisjonen) og etterpå sier at de ikke er rasister. Jeg vil kalle det å stigmatisere en gruppe for rasisme, uansett om det er muslimer, romere, jøder eller hva som helst. Mener man noe om noen på personlig basis er jo dette noe helt annet. HI Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924 For å si det sånn; JEg tror ikke at folk som virkelig er rasister, bryr seg med å skrive "jeg er ikke rasist asså". For de er det jo, og rasister er ekstreme og kjent for å drite i hva andre tenker om dem, fordi de mener så sterkt. Så HI, KAN det være at de du refererer til faktisk bare mener det de sier uten å være rasist, eller er det du som har gleden av å definere baktankene til folk som ytrer sine meninger?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #13 Skrevet 19. april 2013 Jeg mener at når man skriver "Rompakk" og lignende og omtaler folkegrupper generelt negativt vil dette si å være rasist. Man mener at denne gruppen er mindre verdt/dummere eller lignende enn oss selv. Det å klassifisere en hel gruppe som noe mener jeg er rasistisk. Dette gjelder også religiøse grupper. Alle mennesker er forskjellige, og jeg liker heller ikke alle, men jeg kan ikke si at jeg for eksempel hater alle jøder, da er jeg rasist. HI Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #14 Skrevet 19. april 2013 Jeg mener at når man skriver "Rompakk" og lignende og omtaler folkegrupper generelt negativt vil dette si å være rasist. Anonym poster: 219d009b59c4d001f045419b91c97924 Selvfølgelig. Bare idioter omtaler romfolk som "rompakk" på generelt grunnlag for så å påstå at de ikke er rasister. Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9
pip pip Skrevet 19. april 2013 #15 Skrevet 19. april 2013 Husk at det er ikke bare etniske "hvite" nordmenn som er rasistiske. Det går fint begge veier. Finnes nye nordmenn som ikke har mye godt å si om oss etniske
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #16 Skrevet 19. april 2013 Husk at det er ikke bare etniske "hvite" nordmenn som er rasistiske. Det går fint begge veier. Finnes nye nordmenn som ikke har mye godt å si om oss etniske Hvorfor skal man huske på det, i denne forbindelse? Det blir jo ikke noe bedre å være rasist av å konstatere at rasister kommer i mange kulører? (Det er selvsagt riktig, men jeg blir sånn - "ja, hva så?") Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #17 Skrevet 19. april 2013 Kristendommen er jo krig i seg sjølv. Anonym poster: 6a97719c0f21e0723ad2bc0dfdd38b1f
pip pip Skrevet 19. april 2013 #18 Skrevet 19. april 2013 (endret) Husk at det er ikke bare etniske "hvite" nordmenn som er rasistiske. Det går fint begge veier. Finnes nye nordmenn som ikke har mye godt å si om oss etniske Hvorfor skal man huske på det, i denne forbindelse? Det blir jo ikke noe bedre å være rasist av å konstatere at rasister kommer i mange kulører? (Det er selvsagt riktig, men jeg blir sånn - "ja, hva så?") Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9 Var ikke noe rasistisk i de jeg sa. Men beklager virkelig at jeg skulle være så uheldig å si noe som var litt utenfor tema. Her må man trå forsiktig tydeligvis Endret 19. april 2013 av ~Prinsesse Fiona~
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #19 Skrevet 19. april 2013 Husk at det er ikke bare etniske "hvite" nordmenn som er rasistiske. Det går fint begge veier. Finnes nye nordmenn som ikke har mye godt å si om oss etniske Hvorfor skal man huske på det, i denne forbindelse? Det blir jo ikke noe bedre å være rasist av å konstatere at rasister kommer i mange kulører? (Det er selvsagt riktig, men jeg blir sånn - "ja, hva så?") Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9 Var ikke noe rasistisk i de jeg sa. Men beklager virkelig at jeg skulle være så uheldig å si noe som var litt utenfor tema. Her må man trå forsiktig tydeligvis Hæ? Jeg har vel ikke kalt deg rasist heller. Jeg spør hvorfor du i denne forbindelse mener det er viktig å huske på at rasister kan komme i mange farger. Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9
Urwa Skrevet 19. april 2013 #20 Skrevet 19. april 2013 Jeg er rasist helt til det motsatte er bevist. Jeg er veldig rasitisk når det gjelder alle som kommer fra Somalie. De kommer til landet, krever og krever. Kan lovverket ut og inn, men jobbe, neida, det kan de ikke. Få mer barn for mer trygd, men bor de med mannen sin, neida, det gjør de heller ikke. Så ja, her er jeg rasist. Har ikke opplevd en Somalsk person som vet å oppføre seg. Anonym poster: 5a8cd6694426f0ccc6077251555a248e Og hva er du lissom??? Din oppførsel er vel ikke perfekt dn heller. Du tror at en hel nasjon er lik...
pip pip Skrevet 19. april 2013 #21 Skrevet 19. april 2013 Husk at det er ikke bare etniske "hvite" nordmenn som er rasistiske. Det går fint begge veier. Finnes nye nordmenn som ikke har mye godt å si om oss etniske Hvorfor skal man huske på det, i denne forbindelse? Det blir jo ikke noe bedre å være rasist av å konstatere at rasister kommer i mange kulører? (Det er selvsagt riktig, men jeg blir sånn - "ja, hva så?") Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9 Var ikke noe rasistisk i de jeg sa. Men beklager virkelig at jeg skulle være så uheldig å si noe som var litt utenfor tema. Her må man trå forsiktig tydeligvis Hæ? Jeg har vel ikke kalt deg rasist heller. Jeg spør hvorfor du i denne forbindelse mener det er viktig å huske på at rasister kan komme i mange farger. Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9 Åh herregud!!! Beklager på det dypeste at jeg skrev noe litt utenfor tema da. Det skal ikke skje igjen;)
BikkjeBisk Skrevet 19. april 2013 #22 Skrevet 19. april 2013 Det som er mest irriterende er at alle andre folkegrupper har lov til å være rasister, mens vi hvite har ikke lov. Ta f.eks Samene - samene er de eneste i Norge som har lov til å drive med rein, hvorfor er det ikke greit at jeg kan drive med rein som er av en "hvit rase"? Tenk hvis det hadde vært omvendt? Samene får ikke drive med sauedrift? Tenker det hadde blitt rabalder da...
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #23 Skrevet 19. april 2013 Det som er mest irriterende er at alle andre folkegrupper har lov til å være rasister, mens vi hvite har ikke lov. Fullstendig idiotisk påstand. (Og eksempelet med samene like så. Det er da ikke de selv som har vedtatt lovverket). Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2013 #24 Skrevet 19. april 2013 Det som er mest irriterende er at alle andre folkegrupper har lov til å være rasister, mens vi hvite har ikke lov. Ta f.eks Samene - samene er de eneste i Norge som har lov til å drive med rein, hvorfor er det ikke greit at jeg kan drive med rein som er av en "hvit rase"? Tenk hvis det hadde vært omvendt? Samene får ikke drive med sauedrift? Tenker det hadde blitt rabalder da... Vi hvite, den hvite rase? I motsetning til samene? Er du fargeblind? Anonym poster: a317bb0389bb53696af32ce5bdb964b9
BikkjeBisk Skrevet 19. april 2013 #25 Skrevet 19. april 2013 Det som er mest irriterende er at alle andre folkegrupper har lov til å være rasister, mens vi hvite har ikke lov. Fullstendig idiotisk påstand. (Og eksempelet med samene like så. Det er da ikke de selv som har vedtatt lovverket). Anonym poster: b1d6446bc8eab013f6767f3d503105d9 Jeg har ikke sakt noenting om hvem det er som har satt den loven...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå