Gå til innhold

kollega som er sykt mye borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som er mer borte enn på jobb. Hun var sykemeldt i ett år, 100% fordi hun hadde vondt i benet . Ble operert, men hevder det fremdeles ikke var bra selv om legene ikke kunne finne noe galt. Etter året var gått dukket hun opp i full jobb. På magisk vis gikk hun fra å ikke kunne jobbe i det hele tatt til å være helt frisk. Merkelige greier.... Må legge til at jeg stadig møtte henne på fest, festival og konserter løpende rundt. De siste 6 månedene har hun brukt 22 av 24 egenmeldingsdager og mange sykt barn dager. Nå har hun altså vært på jobb i 6 mnd og i dag leverte hun sykemelding. Sa det faktisk til sjefen min at jeg var redd dette kom til å skje. Dritt lei dette her og kjenner jeg kommer til å få problemer med å forholde meg til dama. Vi har en del felles venner og jeg vet jeg kommer til å møte på henne.

Anonym poster: 4be7805645e2308f11ddade537445e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er dette ditt problem?

Det er vel sjefen sitt?

Skrevet

Går dette ut over deg ?

Anonym poster: c2a5efd52387a3a0f64ca0aa009e30fc

Skrevet

Ja, det går i høyeste grad utover meg. Pga dårlig økonomi settes d ikke inn vikar før arbeidsgiverperioden er over og når hun er borte, må jeg gjøre min jobb og hennes... Så da blir det mitt problem også. Også utrolig slitsomt når vi møtes på sosiale sammenkomster. HI

Skrevet

Det kan jo være ting du ikke vet.

Jeg har vært på begge sider i denne situasjonen. Jeg hadde en periode med en del sykemelding og egenmelding. Jeg var ikke interessert i at alle mine kolleger skulle vite hvorfor jeg var borte, og da er det alltid noen som rynker på nesen.

Nå står jeg på den andre siden og skal snart jobbe i team med en person som er vekke minst halvparten av tida og har vært sykmeldt de siste 6 mnd. Jeg kjenner at det gjør meg frustrert å skal jobbe med denne personen, men jeg prøver og huske på at det kan være mange grunner til at hun er borte. Det vi kolleger får vite kan være noe helt annet enn sannheten.

Anonym poster: 56ae2376107287d56967d0b4ac5f2577

Skrevet

Har også en sånn på jobben. Og selvsagt går det ut over andre... Jobber dere i et vakum eller??

Anonym poster: 28176f7d465c2e7a22cba9ebfacde31b

Skrevet

I sånne tilfeller er det veldig lurt å passe sine egne saker.

Anonym poster: 6f3b2bc02c8d5727f52639acca2a51f2

Skrevet

Jeg skjønner du reagerer, for det ikke vanlig å være så mye borte. Men, nå er det jo ikke sikkert at det er benet som er problemet. Kanskje det bare er noe hun har sagt om hun ikke vil kolleger skal vite grunnen til at hun er sykemeldt?

Skrevet

Jeg passer mine egne saker, ikke stort annet jeg får gjort med den saken, er bare så møkk lei og frustrert. I kveld må jeg feks jobbe pga dette her. Kan sikkert være grunner jeg ikke vet om, men jeg tviler. Hennes samboer er venn med min mann og ifølge han, er hun arbeidsky HI

Skrevet

Hvis du treffer henne på festivaler løpende rundt så kan du jo "sladre" til NAV, hvis dette plager deg. Sikkert lurt å gjøre det anonymt.

Skrevet (endret)

kanskje hun er sykemeld pga deprisjon og bruker å sei det er foten før å sleppe å sei hva det er virkelig som er feil. jeg husker når jeg var sykemeldt før deprisjon da hadde jeg ikkje så lyst til å fortelle alle hvorfor jeg var sykemeldt, og alle masa og masa til jeg fortallte det .. de tålte jo ikkje å høre det en gang blei rare rundt meg etter det. Neste gang kjem jeg til å sei det er noe annet hvis jeg får sånn darig periode igen.

Endret av Lea87
Skrevet

Da er det rart at hun kan drive med absolutt alt annet enn jobben da. Trenger jo ikke å være ett geni for å skjønne hva hun driver med når sykemeldngen dukker opp bare noen dager etter at hun har fått sykepengerettighetene tilbake .

Skrevet

Dette angår da ikke deg.

Om det er for lite ressurser på jobb ved sykmeldt personale, er det noe du må ta ut på sjefen, ikke kollegene dine.

Anonym poster: 08950eb7fbfc6d2e8244f944fd2ba42d

Skrevet

Dette angår da ikke deg.

Om det er for lite ressurser på jobb ved sykmeldt personale, er det noe du må ta ut på sjefen, ikke kollegene dine.

Ja, i teorien er dette fin og det høres så flott ut.

In real life er det gjerne sånn at det ikke settes inn vikarer før arbeidsgiverperioden er ute - fordi arbeidsgiver da må betale dobbel lønn og (og selvfølgelig doble sosiale utgifter) In real life er det gjerne noen andre som må ta over oppgavene til den som er sykmeldt - både fordi det koster å leie inn vikarer OG fordi det er et spørsmål om kompetanse /opplæring. Ikke alle jobber (egentlig veldig få) er slik at man kan få inn en vikar - og vips så er vikaren oppe på samme arbeidsnivå som resten av klanen!!

Det ER frustrerende når noen utnytter velferdssystemet. Og når en person går fra 100% syk til 100% frist den dagen sykepengerettigheten går ut, og så blir 100% syk igjen den dagen man får nye sykepengerettigheter, så lukter det litt surt......

Anonym poster: c97c8ec6e19fcfb31ca29ac70d948cfd

Skrevet

Har en kollega som er mer borte enn på jobb. Hun var sykemeldt i ett år, 100% fordi hun hadde vondt i benet . Ble operert, men hevder det fremdeles ikke var bra selv om legene ikke kunne finne noe galt. Etter året var gått dukket hun opp i full jobb. På magisk vis gikk hun fra å ikke kunne jobbe i det hele tatt til å være helt frisk. Merkelige greier.... Må legge til at jeg stadig møtte henne på fest, festival og konserter løpende rundt. De siste 6 månedene har hun brukt 22 av 24 egenmeldingsdager og mange sykt barn dager. Nå har hun altså vært på jobb i 6 mnd og i dag leverte hun sykemelding. Sa det faktisk til sjefen min at jeg var redd dette kom til å skje. Dritt lei dette her og kjenner jeg kommer til å få problemer med å forholde meg til dama. Vi har en del felles venner og jeg vet jeg kommer til å møte på henne.

Etter 12 mnd får man ikke sykepenger lenger. Er nok derfor hun "plutselig" ble frisk

Skrevet

Dette angår da ikke deg.

Anonym poster: 08950eb7fbfc6d2e8244f944fd2ba42d [/i

På hvilken måte angår ikke dette meg. Er ikke det at sjefen ikke vil sette inn vikar, men det finnes ikke penger. Så da er det vel det at jeg må jobbe rompa av meg for å få unna ting uten ekstra kompensasjon som ikke anngår meg da? Har en fanrastisk sjef og en fantastisk arbeidsplass som jeg føler stort ansvar for og lojalitet ovenfor . Skål vi komme oss over denne kneika her, må alle bidra. Da blir jeg så utrolig frustrert når dette her skjer.

Skrevet

Skjønner deg godt HI.

det er ikke til å stikke under en stol at noen her til lands er arbeidssky og hater å jobbe, så de gjør hva de kan for å bli sykmeldte. de utnytter systemet maksimalt og det er fryktelig frustrerende når man har en sterk mistanke om at de faktisk gjør dette, og at det går utover deg direkte samt at det går utover samfunnet vårt.

Jeg hadde villet sagt ifra til NAV anonymt, hvordan skal de ellers finne ut av det?

Anonym poster: b2d58db50ee429983b3880f2ca690231

Skrevet

Dette angår da ikke deg.

Anonym poster: 08950eb7fbfc6d2e8244f944fd2ba42d [/i

På hvilken måte angår ikke dette meg. Er ikke det at sjefen ikke vil sette inn vikar, men det finnes ikke penger. Så da er det vel det at jeg må jobbe rompa av meg for å få unna ting uten ekstra kompensasjon som ikke anngår meg da? Har en fanrastisk sjef og en fantastisk arbeidsplass som jeg føler stort ansvar for og lojalitet ovenfor . Skål vi komme oss over denne kneika her, må alle bidra. Da blir jeg så utrolig frustrert når dette her skjer.

Kollegers sykdom angår ingen. Ansattes sykdom angår ledere. Manglende jobbkapasitet angår ledere.

Det er så enkelt, selv om jeg selvfølgelig kan forstå at det er mulig å irritere seg når andres fravær fører til merbelastning på en selv. Ditt alternativ er å jobbe det du har kapasitet til og overlate resten til ledelsen.

Det kan selvfølgelig hende kollegaen din snylter. Eller det kan hende hun er syk. Det kan ikke du vite, selv om du kan synse i vei.

Skrevet

Arbeidsgiveren din kan søke om å slippe arb.giverperioden for denne ansatte dersom hun har en "kronisk" lidelse (benet) som gjør at hun ofte er sykemeldt. Da får dere vikar fra dag 1. Hvis hun har vært så mye borte, så tipper jeg dere får det innvilget.

Skrevet

Vel, da må sjefen jobbe. Han/hun kan ikke pålegge ansatte å jobbe dobbelt fordi han/hun mangler folk.

Anonym poster: 9596db99cdb7298c2e84f6612d39482f

Skrevet

Har vi ikke alle et ansvar for samfunnet vårt? For å passe på hverandre, på godt og vondt?

Jeg blir iallefall virkelig provosert ang de som naver og de som ikke gidder å jobbe og bare er daukjøtt som sitter på ræva og får penger rett i fanget når vi resten jobber ræva av oss og betaler skatt.

Ting er selvsagt ikke bare svart/hvitt,men det er faktisk så at mange utnytter systemet. Og da synes jeg at vi rundt dem skal si ifra om vi ser noe mistenkelig.

Når man vet at naboen er sykmeldt pga ryggen men bruker sykmeldingsperioden på å bygge garasje, da er et da vel lov å si ifra til NAV?

Det synes iallefall jeg!

Skrevet

Når man vet at naboen er sykmeldt pga ryggen men bruker sykmeldingsperioden på å bygge garasje, da er et da vel lov å si ifra til NAV?

For all del, men det er jo veldig sjelden man faktisk har sett sykmeldingen til naboen hvor årsak oppgis?

Det er såpass stigmatisert å være f.eks psykisk syk her til lands at det er mange som lyver om sykmeldingsårsak til folk det ikke angår. Som naboer og kolleger.

Skrevet

Det kan hende det ligger noe annet bak, men syns mange går i fosvar for den sykemeldte. Jeg vet selv om et tilfelle hvor en person holder på akkurat som denne personen HI beskriver. Og det er ikke greit å skulle forholde seg til en person som er en snylter i velferdstaten og gjør at man må jobbe unødvendig mye. Jeg skjønner deg godt, HI! Høres ut som en som utnytter systemet så langt det går.

Anonym poster: c17bc9bee887fccd93815483dc14a3fa

Skrevet

Høres ut som en som utnytter systemet så langt det går.

Anonym poster: c17bc9bee887fccd93815483dc14a3fa

Det er jo like fullt ledelsen som er HIs problem, ikke kollegaen.

Bedriften har anledning til både å inndra en ansatts adgang til å bruke egenmelding og å bestride sykmeldinger. Gjøres ikke dette, så må man gå ut fra at arbeidstakeren følger reglene.

(Men det er selvfølgelig enkelt for ledelsen å ignorere problemet så lenge man har flink pike-ansatte som jobber trippelt for å kompensere for sykefravær. HI bør gjøre sin andel av jobben og ferdig med det. Alt annet er lederansvar).

Skrevet

jeg har hvert sykmeldt nå i 8 mnd,. blir det en stund til.

har kollegaer som faktisk har bedt meg levere nøkken. men det har ikke sjefen. så mitt tips ikke bland deg i det. bare overse det. sikkert ikke lett. men er faktisk utrolig kjipt å være den som er syk også.

jeg har fått skade i ryggen og klarer ikke gjøre noe.

trener og bygger meg opp. men kan ta tid.

Anonym poster: b270dc2d51abeedc9225f5adb0741ac1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...