Gå til innhold

hva syns dere om "time samme dag" hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg jobber på et legekontor der hvor vi har dette. Vi begynte med det etter jul,dette for å få ned ventetiden på timer hos legene som var oppe i 7-8 uker. Vi hadde hastetimer hver dag,men av og til måtte man prøve noen dager før man fikk time.

Har inntrykk av at de fleste syns dette er greit fordi man får time den dagen man vil ha,men for noen er dette problematisk da man ikke kan planlegge.

Vi har og sms tjenesten der man kan bestille disse timene med og man kan ringe og,men da er jo gjerne det allerede fullt!

Vi på jobber kjenner nå at det begynner å bli tungt,mange er sure og misfornøyde med at de ikke kan planlegge,de blir sure for at de ikke får time når de ringer. Tungt fordi det er mye informasjon og man skal gjøre det her til noe positivt.

Men hva er best? Vente i 7-8 uker på en ordinærtime eller få en time samme dag?

Man får jo ikke gjort alle til lags heller...

Takk for at du leste:)

Anonym poster: a4be7afaa0cf5548b421e23fbb28e58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Time samme dag er helt klart å foretrekke! :)

Skrevet

Helt klart best å få time samme dag. Hvis man virkelig trenger det så ringer man så tidlig at det ikke allerede har blitt fullt.

Anonym poster: 891e6df6291d22545cfb89173f3c38fe

Skrevet

Samme dag.

Anonym poster: 4304ea89298960092306e2002a57d481

Skrevet

Her hos oss er det noe som heter hastetime. Dei skal vite hva som feiler oss og så får dei bedømme (i litt samråd med meg) om vi skal få komme samme dag eller vente en uke eller to.

Funker veldig fint. Barn kommer som regel til samme dag.

Anonym poster: 7c2a3f92069352288eeb324341cf79b3

Skrevet

Jeg synes det er fantastisk.

Nå skal sies at legen min uansett har noen bestillbare timer helt på begynnelsen av dagen, siden de færreste er i stand til å innfinne seg på legekontoret kl 08 når de sender ut sms om time samme dag fra 08... dermed kan det bestilles på forhånd om noe annet er helt umulig.

De er også fleksible på når på dagen man får time, om man ber om et spesifikt tidspunkt når man sms-er for å få time.

Anonym poster: 2a45e4bef788672f37fdda39ee99cfb1

Skrevet

Har dere bare timer samme dag? For meg hadde det vært vanskelig hvis jeg får time i arbeidstiden. Det må planlegges litt, jeg kan ikke bare gå ifra

Anonym poster: afc00bf765df348fd4006c0bf604f0ca

Skrevet

Så lenge man har hastetimer i tillegg, så hadde jeg heller ventet 7-8 uker enn å ringe om morgenen for så å risikere at det ikke var noen ledige timer igjen den dagen. Ikke så lett å planlegge i forhold til jobb hvis man har arbeidstider som gjør at man må ta seg fri fra jobben for å få gått til legen. Kan man bestille på forhånd, så kan man velge en time tidlig eller sent på dagen og gå glipp av litt av arbeidsdagen istedet for å måtte ta seg fri en hel dag fordi man ikke vet når på dagen man vil få time.

Anonym poster: a962ad99d3d9e3f8dce272599a1dc6a3

Skrevet

Når jeg går til legen vil jeg ha time samme dag eller dagen etter. Jeg kan da ikke vente i 7 til 8 uker om jeg har vondt i ryggen eller noe...

Om det hadde vært så lang vente tid på fastlege kontoret mitt hadde jeg bestilt timen en gang i uken bare for å ha og heller avbestilt. Når jeg blir syk vil jeg jo ha time med en gang.

Jeg er heldig jeg bor i oslo og derfor kan jeg jeg gå til privat legesenter om det ikke skulle være time hos fastlegen.

Anonym poster: 3cc2d755b253e07b0472722447a0a3cc

Gjest vinterbrud
Skrevet

Time samme dag er det her også.Da kan en bestille time kvelden før,eller på morgenen,og dermed komme inn samme dag.

For meg fungerer det veldig bra.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hva er det de ikke kan planlegge? Hvis de har så stort behov for legetime asap, må de jo også finne seg i å prioritere dette denne dagen, og da ta den timen de får.

Der jeg bodde før var det minst tre ukers ventetid, og da er det skikkelig kjipt om du er såpass syk at du trenger f.eks. antibiotika, men frisk nok til å bli avvist på legevakten ettersom det ikke er akutt nok (og det blir man, tro meg). Da er det supert med «akutt-timer» hos legen slik at du kan få komme inn samme dag. Men da får man også ringe som en gal fra klokken åtte, og man kan heller ikke forvente at man får time. Noen ganger må man ringe flere dager.

Men timene burde prioriteres til de som virkelig trenger det da!

Skrevet

Jeg synes time samme dag er veldig kjekt. vet som oftes dagen før om det passer for meg og om jeg trenger legetime så da bestiller jeg bare på nette kvelden før. Men skjønner at for eksempel eldre som må ringe inn og som kansje må ha med seg en til å hjelpe de får vanskeligheter med å ta alt på sparket og kansje ikke få time fordi alle andre gjør det kvelden før. Før var jo noen få timer forbeholdt hastetime, så hva med å ha noen få timer som er forbeholdt de som trenger å bestille time noen dager i forveien?

Anonym poster: 1eee54463b2ee36a62d001ecb3d45da9

Skrevet

Jeg må jo si at vi hadde hastetimer hver dag og som var til hasteting,var ikke stappfullt. Men til f.eks en helsesjekk så syns folk det var lenge å vente i 7 uker. Vi ser og problemet med det å planlegge mtp på jobb. Ikke for å være dust eller noe,men jeg syns av og til folk er utrolig kravstore. Man vil ha time den dagen man vil,helst et spesielt klokkeslett samtidig som at det ikke skal være forsinkelser. Er heller ikke rart det blir forsinkelser og lite timer når folk går til lege for den minste ting. Hvis man har hosta i to daher kan man kanskje se det ann litt...er mye sånne ting for å si det sånn. Nei,ikke bare bare å jobbe på legekontor,men det er kjempe bra og :) trives i jobben.

Hi

Anonym poster: 84e5c10959523a6843dd6f6468300675

Skrevet

Hi her igjen..

Vi setter opp helt spesielle ting,f.eks de som trenger tolk,eldre med ledsagere osv..men hos oss er det faktisk ikke de eldste som er problemet,eller folk er jo ikke et problem,men du skjønner. Det er de i midten som klager.

Gjest meg mamma?
Skrevet

Hi her igjen..

Vi setter opp helt spesielle ting,f.eks de som trenger tolk,eldre med ledsagere osv..men hos oss er det faktisk ikke de eldste som er problemet,eller folk er jo ikke et problem,men du skjønner. Det er de i midten som klager.

Hva klager de på?

Skrevet

De klager på at de ikke kan forhåndstille timer og planlegge dette. At de kanskje ikke får time når de ringer og ikke sender sms...

Hva er løsningen på å gjøre alle til lags? Man får vel aldri gjort det.

Hi

Skrevet

Time samme dag for ting som kan vente/ikke haster synes jeg kanskje er litt "tull". Tipper det går utover lengden og kvaliteten på konsultasjonene og øker stressnivået hos medarbeiderene.

Da ville jeg heller lagt opp til flere ø-hjelpstimer og heller tatt inn de som "kanskje kan vente i noen få dager" litt raskere. For lange ventelister til vanlige konsultasjoner er jeg ganske sikker på at kun handler om at legene har altfor mange pasienter på listene sine. Sliter med det samme der jeg jobber.

Anonym poster: c51b3d029b8d85e2d0f5f0fb5c8c9d4b

Skrevet

Time samme dag for ting som kan vente/ikke haster synes jeg kanskje er litt "tull". Tipper det går utover lengden og kvaliteten på konsultasjonene og øker stressnivået hos medarbeiderene.

Anonym poster: c51b3d029b8d85e2d0f5f0fb5c8c9d4b

Det er absolutt ikke min opplevelse, som hyppig bruker av et legesenter som har hatt dette i et års tid.

Det er ikke særlig logisk heller. Antallet konsultasjoner vil jo være det samme.

Anonym poster: 2a45e4bef788672f37fdda39ee99cfb1

Gjest meg mamma?
Skrevet

De klager på at de ikke kan forhåndstille timer og planlegge dette. At de kanskje ikke får time når de ringer og ikke sender sms...

Hva er løsningen på å gjøre alle til lags? Man får vel aldri gjort det.

Hi

Men det er da vel ikke så rart at noen klager på at de ikke kan forhåndsbestille?

Hvis jeg blir akutt syk så er det jo fint med time samme dag, er jeg så syk så er jeg kanskje ikke på jobb engang.

Men hvis jeg bare skal på rutinesjekk av sykdommer jeg har, skal ha resepter eller ting i den duren, så trenger jeg jo ikke time samme dag. Da er det jo fint for både meg og arbeidsgiver at jeg prøver og få det på et tidspunkt som er best i forhold til jobb, og da må jeg jo bestille timen litt i forveien.

Skrevet

I slike yrker vil du alltid treffe på en god del "klagere", uansett hva system dere måtte ha - så vil dere aldri gjøre alle 100 % til lags. Prøv å overse se de "sure" og fokuser på det positive med jobben. Å møte en blid, forståelsesfull, engasjert og interessert ansatt på legekontor har betydd mye for meg flere ganger! :))

Anonym poster: c3e2aab034ed60f3686497fee3621431

Skrevet

Time samme dag er for ting som ikke kan vente. Om man tror man trenger antibiotika eller dør av smerte et sted. Ellers kan man fint vente 7-8 uker på en time om det bare er en generell helsesjekk feks. Synes jeg.

Skrevet

Jeg syns det er supert at en kan få time på dagen, men jeg syns det skal være mulig å bestille en time også som ikke er samme dag. Hos min lege kan jeg bestille en time, han har faste timer tidlig på dagen. Og regner med at etter disse så får de som ringer timer. Tror det seneste jeg har fått bestilt time er klokka ti.

Jeg har kronisk syke barn, så må innom legen støtt og stadig. Det er ikke hastetimer så må planlegge disse iforhold til når jeg jobber og hva som skjer på skolen. Når jeg kan få bestilt time klokka åtte en morgen rekker ungene skolen etterpå, og jeg rekker jobb de dagene jeg ikke starter åtte. Det hadde ikke gått om jeg måtte ringe og bestille samme dag, for telefonen åpner 8.30.

Syns det fungerer ganske så greit hos oss. Vi er som sagt ganske mye hos legen, sjeldent det er noe alvorlig men bare for å sjekke og nye resepter. Mannen har en annen lege på samme kontor og der fungerer det også bra,

Anonym poster: 4a38de1c5c3df49dbdaa97e5734e71d0

Skrevet

Mitt legesenter begynte med dette i høst. Først ble jeg tatt litt på senga fordi jeg er vant med å vente 6-7 uker på time. Men nå planlegger jeg at jeg må ha tid til å dra til legen den dagen jeg sender sms, evt dagen etter. Ikke verre enn det:-)

Og jeg er fornøyd. For noen år siden var jeg svært deprimert og da mannen min bestilte time for meg så tok det "bare" 14 dager. Det var lange 14 dager...

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Jeg setter stor pris på å få time på dagen når det er ting jeg synes haster. De siste årene har jeg brukt utallige akuttimer, og da fordi jeg har hatt behov for det. For å bytte spiral eller ta celleprøver kan jeg godt vente noen uker, men 7-8 uker blir 3-4 for mange for min smak.

Skrevet

Mitt legekontor har sms-bestilling/nettbestilling og. Men det brukes ikke for såkalte akuttimer, samme dag. Alt etter lunsj (fra kl.13) holdes av til akuttimer. De svarer på sms innen to dager sier de, men jeg har aldri opplevd at det går mer enn toppen noen timer. Hvis jeg sender på kvelden får jeg som regel svar rett etter åpningstid. De vurderer hvor akutt problemet er og gir meg time deretter. Har flere ganger fått time dagen etter eller en liten uke etterpå. Men også fått et par uker etterpå når det har vært ting som ikke er så hast. Med småen har jeg alltid fått time dagen etter. Man krysser også av hvilke dager som passer for deg. Ikke alltid dette (kan) tas hensyn til, men vet de prøver. Synes det er greit med akuttimer samme dag dersom det faktisk er akutt (man er syk, trenger medisin, kan diagnostiseres raskt o.l) men også gull med sånne "du har fått time om tre/fire/osv dager".

Anonym poster: 22af7419fbf5c0e4da955e18efc0739e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...