Ikkesåallerværst Skrevet 14. april 2013 #26 Skrevet 14. april 2013 Du får ta irritasjonen ut over den det gjelder. Sjefen din og ikke en ammende mor. Anonym poster: 743dead328e74c1875b3076c96984272 Men MÅ man på død og liv hjem for å amme et barn på 1 år? ser virkelig ikke den. Er det mindre barn så skjønner jeg det godt, og det er jo derfor man har ammefri i Norge, for at man startet mye tidligere i jobb før! Den ammende mor merker ikke noe til irritasjonen ;-) HI Anonym poster: 66c89c72883aa2f8f3654d7f8ef7ff13 Ikke på død og liv, nei. Men det er fort gjort å miste melka, om man er borte fra barnet ni timer hver dag (eller mer når reisebeien er lang). Jeg syns det er ganske så eksklusivt med denne ammefrien, jeg, så ville ikke blitt overrasket om den ble tatt bort. Men med det intense ammefokuset som er her til lands,og den innsatsen jeg la ned for å få til ammingen, så tar jeg ut ammefri. Hvor ofte jeg ammer får ingen vite, for det er utrolig mye for en så stor unge, så da får jeg nok høre det!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #27 Skrevet 14. april 2013 Det er ikke noe krav om å få ammefri når barnet er passert 1 år...... Ta det opp med sjefen du, og ikke her inne. Anonym poster: e769f30ec71831c214f02075a3f75e68
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #28 Skrevet 14. april 2013 Klagen bør du vel rette til arbeidsgiver, som ikke tilrettelegger slik at vakta går i hop? Ammefri er en rettighet på linje med egenmeldingsdager, fri til å gå u begravelse, flyttedag osv. At vedkommende ikke benytter seg av å amme mens ungen er der virker jo litt rart og jeg hadde nok stusset selv. Men ofte spiser de jo til faste måltider, og noen unger er umulige å amme på ukjente steder. Jeg kommer en time senere og drar en time før, men jeg jobber mye selvstendig så oftest går det ikke ut over andre. Innimellom gjør det det, og det kjenner jeg på. Men "heldigvis" har jeg en unge som har sluttet å tisse på dagtid og har gått ned i vekt etter at jeg begynte å jobbe, så behovet er jo tydeligvis der. Og han er straks et år, brødbiter kommer ut like hele som de kom inn Jeg skjønner jo alt det, jeg har ammet to barn selv. Men det er at arbeidsgiver skal legge til rette for noe som går ut over andre som irriterer meg!! Anonym poster: 66c89c72883aa2f8f3654d7f8ef7ff13
Anonym bruker Skrevet 14. april 2013 #29 Skrevet 14. april 2013 Det er jo jobben sitt ansvar å tilrettelegge når noen er i permisjon. Har man rett på ammepermisjon og man faktisk ammer barnet så burde det være uproblematisk at noen benytter seg av det. Hos oss har vi rett på to timers betalt ammepermusjon per dag. Men vi må si fra med tre mnd varsel hvis vi ønsker å benytte oss av det. Da kan jobben ta grep slik at det ikke går ut over kolleger. Anonym poster: 719a4b0acb6b2695bb8e736f80f27f4d
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 14. april 2013 #30 Skrevet 14. april 2013 På min arbeidsplass er det likt. Det settes ikke inn ekstravakter for den tiden jeg er vekke fra jobb, men jeg tilpasser meg litt i forhold til når det er travlest på jobb. Jeg drar hjem og ammer i rolige tider. Det er ikke alle arbeidsplasser som har rolige tider i løpet av dagen, men amme må man da få lov til uansett om barnet er "for stort" i følge deg. Dersom det blir en så stor påkjenning for deg med disse kollegaene dine som benytter seg av ammefri, så får du ta det opp med sjefen din. Jeg tipper du får beskjed om at slik er det bare. Nemlig. Slik er det bare, men de liker det ikke, det vet jeg. Jeg har ammet to barn selv, men startet ikke i jobb igjen før de klarte seg uten pupp. Og klare seg uten pupp det gjør en 1 åring- 100 % sikkert. Klart det er opp til hver enkelt hvor lenge man skal amme, men rart det ikke finnes noe samvitighet over de som er igjen på jobb, og får MER å gjøre og lengre dager pga av at alt må rekkes over likevel. HI Anonym poster: 66c89c72883aa2f8f3654d7f8ef7ff13 De fleste har vel samvittighet ovenfor kollegaene sine, jeg har iallefall det og bruker derfor minst mulig tid på ammingen. Men likevel så MÅ noen amme, og det er ikke alle som har menn som kan kjøre til jobben med babyen. Jeg vet om en 1,5 åring som MÅTTE ammes, det var faktisk livsnødvendig selv om man skulle tro at barnet kunne klart seg med en brødskive og et glass kumelk. Alt er ikke svart/hvitt her i verden, og det tror jeg du trenger å føle litt på. Jeg skjønner selvfølgelig din irritasjon mot mødre som tilsynelatende bruker ammefri som en mulighet å få kortere arbeidsdag, men som oftest så er det årsaker til dette som du gjerne ikke vet om. Blir du like irritert over gravide som plutselig ikke kan løfte tungt slik at du må ta alt det tunge arbeidet?
Hjertefru Skrevet 14. april 2013 #31 Skrevet 14. april 2013 Nå må vi skjerpe oss damer! Kvinne er kvinne verst osv. Håper jeg ikke får behov for å få ammefri jeg, nettopp pga at jeg vet slike holdninger enkelte viser her er ganske vanlig. Greit nok at ammefri kan misbrukes men det kan jogjelde jo egenmelding, fri med sykt barn osv. La oss heller være glad for at vi har rettigheter som gjør det enklere å kombinere jobb og barn. Glemmer ikke en av mine første jobber, en kollega kom litt senere på morran pga ammepause....var noen middelaldrende der son freste av sinne- grøss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå