Gå til innhold

Dere som tror (litt?) på det alternative...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg regner ikke med at andre tar meg på alvor. Sunn skepsis ser jeg på som en positiv egenskap. Jeg forteller bare om mine opplevelser og min forståelse. Slike ting skal man ikke bare ta for god fisk. Innsikt skal komme innefra, ikke utenfra. Mine evner kan heller ikke etterprøves. De kommer spontant. Jeg tenker at det er en mening med at det skal være slik. Hvis Gud plutselig viste seg for oss alle og åpenbarte alle universets hemmeligheter, så ville det ikke lengre være mulig å bruke vår frie vilje. Det ville lagt en kraftig demper på vår utviklingsvei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi som er sanndrømte og får varsler kan også bli i tvil. Å avfeie det bli en måte å beskytte seg selv på. I ettertid ser man gang på gang at man burde stole på intuisjonen, men der og da kan man kjenne på den indre vissheten komme i konflikt med den rasjonelle hjernen. Har man ikke opplevd det så er det vanskelig å sette seg inn i.

Om du ikke stoler på "evnene" dine selv kan du i hvertfall ikke regne med at andre tar deg på alvor. Skulle det mot alle ods være noen som har slike evner er det merklig at ingen av dem i det minste skriver ned spådomene sine på en måte som er mulig å etterprøve. Om du har "evne" som ikke kan etterprøves regner jeg ikke med at det er evner i det heletatt.

Anonym poster: d980a5f7ad2abfd88f3f3c109f9dd40b

når det gjelder meg, så er det ikke ofte jeg har sanndrømmer... altså kanskje en gang i året...

og derfor så er det ikke noe jeg stoler fullt på! jeg har heller intuisjonen / kort - som verktøy i hverdagen.

om man tror på det eller ei, er opp til hver enkelt person.

men hva med f.eks snåsamannen, Gro helen tørum, lilli bendris, osv osv... da? de har jo skrevet ned evnene sine, dokumentert det på tv osv....... mener du at alle skal ha en så stor betydning, bare fordi man er åpen?

jeg tror man har forskjellige formål med livene sine... noen skal kanskje bli store og kjente... mens andre skal arbeide som lysvesner med "mannen i gata"...

mennesker er utrustet med valg...

Jeg må innrømme at jeg har en viss respekt for Snåsamannen, men ikke for spådomene hans, og de andre har da vel ikke vist noen som helst evner som kan etterprøves?

Skrevet

Jeg synes sånne folk som sier i ettertid de VISSTE det kom til å skje bare er helt .... idiotisk! Om du VISSTE dette skulle skje, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de som jeg kjente i hvertfall ikke dro til Utøya! Greit nok du ikke kunne stoppet alle, men du kunne jo lagd et helvete og stoppet de du kjenner? ;)

Mener ikke være slem...!

Jeg tror det finnes sanndrømte, det er ikke det! Men da må jeg liksom få vite om det det folk har drømt FØR det skjer ;) og ikke etter det har skjedd ;)

Gjest Frøken Regine
Skrevet

Her var det mange tullinger samlet i en tråd :D

Skrevet

Tror de som ikke har opplevd noe av slike ting har vanskelig for å forstå det. Man burde kanskje skille mellom vet og "vet" (hvem av dem som har anførselstegn er ikke så godt å si). Forskjellen blir da at den ene måten å vite noe på er gjennom empiri og fornuft, og den andre måten finnes det ikke et dekkende nok ord på (sikkert fordi ikke alle opplever dette), men kanskje noe sånt som intuitiv viten/følelse.

Helt fra starten av blir vi opplært til å ikke ta intuisjonen på alvor. Som barn blir man avfeid med at det man oppfatter intuitivt bare er fantasi, og det er jo et typisk trekk ved barn at de fantaserer mye. Dette gjør at man slutter å tro på egne evner, og de fleste sperrer helt igjen for dem. De som ikke har sperret av for dem er i mindretall og må hele tiden kjempe med både sin egen rasjonelle tankegang, den som henter viten fra empiri og fornuft, og andres skepsis til intuisjonen, hvilket gjør at man ikke klarer å stole 100% på det man opplever som sant. Likevel kan man si at man vet det, bare på en annen måte enn "vanlig" viten.

Puh, dette ble litt langt...

Skrevet

Anonym poster: 3fe8121d1ccfdda85ee56f8d06eaed10

Du sier jo du viste om det flere månder i forveien. Når en person ikke tror deg dropper du å gjøre noe mer? Da tolker jeg det dit henn at du egentlig ikke viste noen ting, men tolket en rar drøm dit henn i ettertid, eller at du ikke bryr deg særlig mye om en haug med folk, inklusiv tantebarna dine, blir drept.

synes det er tydelig at du aldri har vært i en lignende situasjon før... er du kanskje bitter fordi du mistet noen selv denne dagen? tror du virkelig at et menneskes drøm hadde gjørt at AP hadde avlyst hele turen til utøya?

Muligens ikke, men hun kunne om ikke annet advart ungdomene hun kjente og om de ikke hadde trodd henne kunne hun bestukket dem eller kidnappet dem om så var. Hun kunne stilt seg på brygga og advart hver enkelt som ville ut på øya osv. Å si det til samboeren når hun våkner og så la de tbli med det er å gjøre ingenting. Da konkluderer jeg med at enten lyver hun eller så er hun likegyldig til om det skjer eller ikke.

men herregud, det er jo enkelt å si NÅ, i dag som vi vet hvordan dette endte!

Utøya-samlinger har vært i årevis, det har aldri vært noe annet enn en samling for politisk interesserte ungdommer som kan komme sammen og kose seg med likesinede. Hvordan i svarte h¤#"te kunne en kvinne i nord ha forhindret dette ved å advare om noe hun hadde drømt?

FOLK VILLE UANSETT IKKE TATT HENNE PÅ ALVOR OM HUN HADDE STÅTT PÅ BRYGGA!

Jeg tror du bare kverulerer, gjør deg vanskelig og vrang, eller så er du jævlig bitter over å ha mistet noen på øya og trenger noen å bebreide :(

Anonym poster: f86a3d06f77f53b20497aac1fce3374c

Det hadde kommet snille manner i hvite frakker å hentet meg av brygga er jeg redd... :P

HI

Skrevet

Du sier jo du viste om det flere månder i forveien. Når en person ikke tror deg dropper du å gjøre noe mer? Da tolker jeg det dit henn at du egentlig ikke viste noen ting, men tolket en rar drøm dit henn i ettertid, eller at du ikke bryr deg særlig mye om en haug med folk, inklusiv tantebarna dine, blir drept.

synes det er tydelig at du aldri har vært i en lignende situasjon før... er du kanskje bitter fordi du mistet noen selv denne dagen? tror du virkelig at et menneskes drøm hadde gjørt at AP hadde avlyst hele turen til utøya?

Muligens ikke, men hun kunne om ikke annet advart ungdomene hun kjente og om de ikke hadde trodd henne kunne hun bestukket dem eller kidnappet dem om så var. Hun kunne stilt seg på brygga og advart hver enkelt som ville ut på øya osv. Å si det til samboeren når hun våkner og så la de tbli med det er å gjøre ingenting. Da konkluderer jeg med at enten lyver hun eller så er hun likegyldig til om det skjer eller ikke.

Utøya-samlinger har vært i årevis, det har aldri vært noe annet enn en samling for politisk interesserte ungdommer som kan komme sammen og kose seg med likesinede. Hvordan i svarte h¤#"te kunne en kvinne i nord ha forhindret dette ved å advare om noe hun hadde drømt?

Jeg tror du bare kverulerer, gjør deg vanskelig og vrang, eller så er du jævlig bitter over å ha mistet noen på øya og trenger noen å bebreide sad.png

Det hadde kommet snille manner i hvite frakker å hentet meg av brygga er jeg redd... tongue.png

HI

Og det ville du ikke ofret for å redde tantebarna dine fra å bli drrept?

Skrevet

Jeg synes sånne folk som sier i ettertid de VISSTE det kom til å skje bare er helt .... idiotisk! Om du VISSTE dette skulle skje, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at de som jeg kjente i hvertfall ikke dro til Utøya! Greit nok du ikke kunne stoppet alle, men du kunne jo lagd et helvete og stoppet de du kjenner? ;)

Mener ikke være slem...!

Jeg tror det finnes sanndrømte, det er ikke det! Men da må jeg liksom få vite om det det folk har drømt FØR det skjer ;) og ikke etter det har skjedd ;)

Jeg har ikke sagt jeg visste at Utøya kom til å skje. Hvis dere leser drømmen min igjen så handlet den om at mine to ble forfulgt og jeg kjente at det som var bak dem skulle drepe dem. Det var kun det som skjedde. Skriver også at npr bomba gikk av først da VISSTE jeg noe grusomt kom til å skje og var som sagt HYSTERISK den halvannen timen nellom bomba gikk av og helvette på Utøya skjedde. På den tia hadde jeg boss på telefom med søstra mi og til tantebarna mine for å få de av øya. For å få søstra mi til å hente dem. Da hun fikk tak i dem var det allerede for sent.

Har aldri påstått jeg VISSTE dette fra jeg drømte det jeg drømte. Tror dere jeg i min villeste fantasi kunne tolke det jeg drømte som at en mann kom til å drepe så mange ungdommer der ute? LES HVA JEG SKRIVER FØR DERE OPPFØRER DERE UFORDRAGELIG. Takk.

HI

Skrevet

Jeg tror du bare kverulerer, gjør deg vanskelig og vrang, eller så er du jævlig bitter over å ha mistet noen på øya og trenger noen å bebreide sad.png

Det hadde kommet snille manner i hvite frakker å hentet meg av brygga er jeg redd... tongue.png

HI

Les innlegget mitt over her. Skjønner du er ute etter å kvelurere å lage kvalme så jeg du må bare si hva du vil.

Skrevet

Dessuten vil jeg legge til at jeg synes det er litt merkelig at INGEN i politiet som er trent opp til å håndtere slik terror IKKE tenkte med seg selv: "Hmmm.. bombe gått av i regjeringskvartalet... Arbeiderpartiet er i regjering... Og ja! En øy med arbeiderpartiungdommer, det er det neste sannsynlige målet! Send noen dit!!!" Atikke EN eneste jævel uten noe form for synske evner klarte å tenke det, er for meg en gåte!!

HI

Skrevet

Er litt sanndrømt.

Jeg har drømt om div. ting som har skjedd, da innad i familie og helst noe som har skjedd meg. Så vidt jeg har greid og tydet.

Det jeg drømmer er ofte en form for kaos, der man har en eller annen form for sammenheng i et rot.

Hvis jeg husker drømmen til punkt og prikke, så er det et eller annet som skjer i den. Og ofte er varslet tydelig, men man ser det ikke før det er for seint.

Nå de siste årene har jeg begynt og bli mer obs på drømmene.

Skrevet

Ja, der ser dere :) Det hjelper å lede hovedinnlegg før man kritiserer på den måten.

Om jeg på noen måte ante Utøya kom til å skje hadde jeg selfølgelig gjort alt dere sier for å hindre det.

Ha en fin kveld.

HI

Skrevet

HI

Les innlegget mitt over her. Skjønner du er ute etter å kvelurere å lage kvalme så jeg du må bare si hva du vil.

Jeg har lest hva du skrev. Dette skrev du "Så to mnd før Utøya drømte jeg at tantebarna mine (som var der) ble forfulgt på denne øya. De sprang for livet og i drømmen kjente jeg fryjten deres og følelsen til det som var etter dem. De skulle drepes!" Hvilken øy var det du henviste til hvis du ikke mente Utøya og hvorfor forbandt du eksplosjonen i Oslo med drømmen? Det var jo ikke det du drømte om. Selvfølgelig overfortolker du bare i ettertid.

Skrevet

Mener ikke være slem...!

Jeg har ikke sagt jeg visste at Utøya kom til å skje. Hvis dere leser drømmen min igjen så handlet den om at mine to ble forfulgt og jeg kjente at det som var bak dem skulle drepe dem. Det var kun det som skjedde. Skriver også at npr bomba gikk av først da VISSTE jeg noe grusomt kom til å skje og var som sagt HYSTERISK den halvannen timen nellom bomba gikk av og helvette på Utøya skjedde. På den tia hadde jeg boss på telefom med søstra mi og til tantebarna mine for å få de av øya. For å få søstra mi til å hente dem. Da hun fikk tak i dem var det allerede for sent.

Har aldri påstått jeg VISSTE dette fra jeg drømte det jeg drømte. Tror dere jeg i min villeste fantasi kunne tolke det jeg drømte som at en mann kom til å drepe så mange ungdommer der ute? LES HVA JEG SKRIVER FØR DERE OPPFØRER DERE UFORDRAGELIG. Takk.

HI

Jeg du mener er ufordragelig? I såfall, det var ikke meningen.

Om du er sanndrømt, merkelig din mann gjennom 10 år (var det ikke?) ikke tror på deg? Forteller hun han kanskje aldri om det du drømmer?

Skrevet

HI skrev jo at hun hadde prøvd å få sine av øya da hun hørte om bomben i Oslo. Det er jo bare slemt å si at hun ikke har gjort nok, folk ville jo ikke hørt på det likevel.

Vet ikke hvordan andre har det med sine "syn" eller "drømmer", men jeg kan prøve å forklare litt hvordan det er for meg: Jeg bare "ser for meg" ting eller situasjoner, og min hjerne virker som om den har oversatt noe den har fått på et annet slags "språk" til bilder JEG kan relatere med til, og ting jeg har opplevd før. Jeg kan sammenligne det med hvis man f.eks. prøver å bruke google oversetter på en tekst, så blir det ofte litt rart, og hvis man egentlig ikke aner konteksten til det man har oversatt, så kan resultatet bli ganske uforståelig. Men dersom man så plutselig FÅR konteksten, så går det opp et lys, og man forstår mer hva det hele betyr.

Hi du har gjort hva du kunne, du kan ikke gå og tenke på dette mer! Hva sa forresten samboeren din da det hadde skjedd og du hadde rett i det du hadde drømt?

Anonym poster: 125dd06ef5655d72be48702df8cdf458

Skrevet

du kan jo prøve eft mot skyld og skam... gå inn på youtoube, søk p^å "brad yates, tapping" og prøv ut videoen mot skyld/skamfølelse... de har hjulpet meg mye smile.png

Hvor ofte "tapper" du den samme videoen?

Anonym poster: 933e2d867f923ebb4ff14dee0cd333a4

Skrevet

du kan jo prøve eft mot skyld og skam... gå inn på youtoube, søk p^å "brad yates, tapping" og prøv ut videoen mot skyld/skamfølelse... de har hjulpet meg mye :)

Hvor ofte "tapper" du den samme videoen?

Anonym poster: 933e2d867f923ebb4ff14dee0cd333a4

jeg tapper etter det jeg føler jeg har behov for... en periode på en uke, kan jeg tappe hver dag samme video... :)

Skrevet

HI skrev jo at hun hadde prøvd å få sine av øya da hun hørte om bomben i Oslo. Det er jo bare slemt å si at hun ikke har gjort nok, folk ville jo ikke hørt på det likevel.

Vet ikke hvordan andre har det med sine "syn" eller "drømmer", men jeg kan prøve å forklare litt hvordan det er for meg: Jeg bare "ser for meg" ting eller situasjoner, og min hjerne virker som om den har oversatt noe den har fått på et annet slags "språk" til bilder JEG kan relatere med til, og ting jeg har opplevd før. Jeg kan sammenligne det med hvis man f.eks. prøver å bruke google oversetter på en tekst, så blir det ofte litt rart, og hvis man egentlig ikke aner konteksten til det man har oversatt, så kan resultatet bli ganske uforståelig. Men dersom man så plutselig FÅR konteksten, så går det opp et lys, og man forstår mer hva det hele betyr.

Hi du har gjort hva du kunne, du kan ikke gå og tenke på dette mer! Hva sa forresten samboeren din da det hadde skjedd og du hadde rett i det du hadde drømt?

Anonym poster: 125dd06ef5655d72be48702df8cdf458

Ja takk. Akkurat sånn er det for meg også. Jeg kunne jo ikke forestille meg etter drømmen at dette skulle skje. Men jeg resgerte voldsomt på den. Følelsen av frykten deres og følelsen til det som var etter dem var så suykt sterkt. Jeg sier "det" som var etter dem. Dette fordi jeg aldri så var det var. Kunne vært ett dyr for alt jeg visste.

Når bomba gikk av i Oslo var det ikke slik at jeg tenkte "Hmmm den drømmen jeg hadde for to mnd siden..." Nei tenkte ikke på det i det hele tatt, men jeg bare visste at mine to var i fare og at de måtte av øya NÅ.

Samboer var den som sa til meg noen dager senere, når tantebarnet mitt var blitt mer stabilt, "Du, sa han. Du er klar over at du har drømt dette..?" Da først koblet jeg og skjønte at den hadde vært ett varseø. Og han har i ettertid vært mye mer åpen for mine drømmer og min intuisjon..

HI

Skrevet

Husker jeg selv drømte noe "rart" i 2004. Drømte om endel mennensker som lå oppi ei kjempestor gryte med masse vann, og som blei slukt av vannet og en virvelstrøm som sugde de vekk.

" Så" flere druknet m.m

Skulle jeg da ha ringt alle charteroperatører om å advare de mot å sende folk til Tailand i jula? Tror ikke det. Kunne jo være en psyko drøm liksom.

Men denne drømmen var vel ca mnd føre tsunmaien :/

Skrevet

Jeg har vært sanndrømt flere ganger i mitt liv. Helt siden jeg var barn. De drømmene som er slike drømmer er annerledes og jeg "vet" når jeg våkner at denne skulle jeg legge merke til.. Har også som HI i den andre tråden sterk intiusjon som veeeldig ofte stemmer.

Så to mnd før Utøya drømte jeg at tantebarna mine (som var der) ble forfulgt på denne øya. De sprang for livet og i drømmen kjente jeg fryjten deres og følelsen til det som var etter dem. De skulle drepes! Sånn føltes det. Jeg våknet hysterisk og ristet i samboer og fortalte hva som hadde skjedd. Han fnyste av meg og sa jeg var rar (forståelig nok) tongue.png

Så når bomba gikk av i Oslo da visste jeg at det kom til å skje noe på Utøya. Jeg var hysterisk. Ringte søstern min og sa de måtte få ungene av Utøya. Vi bor i nord, så jeg kunne ikke gjøre mye herfra utenom å bare ringe og advare. Familien min her sa jeg måtte roe meg og at barna antagelig var på den tryggeste plassen de kunne være nå. Så ringte søstra mi tilbake. Hun hadde fått tak i den ene av dem og helvette var i gang..

Jeg har slitt mye med dette i ettertid. Føler jeg burde sagt fra tidligere eller gjort noe. Men de ville jo bare fnyst av meg slik som samboer..? Den ene av barna ble alvorllig skadet. Skutt flere ganger. Det går heldivis bra med h*n i dag...

Hvis du vet du er sanndrømt og dermed vet at noe sånt skal skje, er du jo enten direkte ond eller bare ekstremt lite interesert i å redde tantebarna dine, om du ikke setter himmel og jord i bevegelse for å varsle og hindre dem i å dra. Jeg klarer ikke å ta sånt alvorlig når folk kommer i ettertid og forteller at de "viste" det skulle skje men ikke gjorde noe i forkant. Om du faktisk viste, noe jeg ikke på noen måte tror du gjorde, vil jeg si du har mange liv på samvittigheten.

Når bomba gikk av i Oslo og jeg skjønte at det kom til å skje noe på Utøya gjorde jeg det som sto i min makt for å få advart. Men det er ikke lett å få verken politi eller søsken til å tro på at du bare "vet" noe. Når samboer gjennom ti år fnyste av meg..

HI

Du har tydeligvis ikke hatt slike drømmer...! For det første så føler en seg halvgal selv når det skjer, er redd for andre tror en har blitt mentalt syk og rasjonaliserer det dermed ofte bort, samtidig som om en tenker at det er noe helt, helt spesielt med drømmen. Det er jo heller ikke slik at en som sanndrømt ikke kan ha livaktige mareritt eller at en er sanndrømt hele tiden! Dessuten er det neppe slik at tid, sted og hvem det gjelder er noe som kommer helt klart frem i en slik drøm. HI visste jo heller ikke mer enn at hun drømte om familien som løp for livet på en øy, og husket først drømmen da bomben gikk av og hun kom da til å tenke på familien som var på leir på Utøya... Dessuten: Hvis du selv hadde drømt tydelig at en norsk mann gikk løs på barn og unge på en sommerleir, hvor sannsynlig hadde dette virket i forkant at kunne komme til å skje før det faktisk skjedde..? Tipper du hadde rasjonalisert det bort, og sagt til deg selv at du nok var litt stresset for tiden. Neste gang hun har en sanndrøm vil hun nok bli tatt på alvor av de nærmeste, men å ringe politiet har nok veldig lite hensikt.... Hva skal de kunne gjøre med saken før noe faktisk skjer? Be om ekstra ressurser til å sette opp veisperringer fordi de har fått en telefon fra en synsk dame?

Anonym poster: c4756c66d50b11a421d3185ab120d8d3

Skrevet

Jeg tror du bare kverulerer, gjør deg vanskelig og vrang, eller så er du jævlig bitter over å ha mistet noen på øya og trenger noen å bebreide :(

Hvis hun faktisk viste burde hun handlet. Om hun bare hadde et mareritt som hun i ettertid tolket som et varsel er det jo noe annet. Slik regner jeg med at det var hvis hun ikke bare har funnet opp historien, men om hun faktisk viste at det ville skje er det uhyrlig å ikke gjøre alt som står i hennes makt for å hindre det, om så noen ville sakt hun var gal. Alle har drømmer som man i ettertid kan tolke som om de var forvarsler for ting som hender. Sanndrømt er du ikke før drømmene er så klare at du kan forutsi noe før det skjer.

For noe tull. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om overhodet.

Skrevet

Mener ikke være slem...!

Nå visste hun vel ikke spesifikt at dette handlet om Utøya? Dessuten så kan du jo gjerne ønske at de som har sanndrømmer skal gi deg beskjed etter de har hatt det, men etter en slik drøm så er en også redd for at andre skal tro en holder på å miste grepet mentalt om en forteller det, og kan selv være både svært opprørt innvendig og i tvil om dette faktisk er et forvarsel. Enkelte sanndrømmer forteller kanskje også om ting som du aldri kan få bevist/ motbevist fordi det ikke skjer med dine nærmeste eller ikke kommer på nyhetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...