Gå til innhold

Er dette usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen sunnhetsfreak, men er opptatt av å ha et sunt og variert kosthold. Så disse tingene/vanene, er de usunne eller usunne?

Hjemmelaget tomatsuppe til middag: lagt på jevning med masse hermetiske tomater (kjørt glatt med stavmikser), fullkornsmakaroni og egg til.

Havregrøt kokt kun på melk til frokost eller kvelds (jeg drikker ikke melk)

Jeg drikker gjerne 1,5 liter brus (som oftest cola eller urge) i helgen, drikker da stort sett kun vann gjennom hele uka siden jeg syns det er den beste tørstedrikken. Saft og juice drikker jeg egentlig ikke, max ett glass i uka.

Toåringen elsker juice, og om vi har det får hun ett glass til dagen, enten til frokost eller til kvelds.

Hva syns dere?

Anonym poster: d1e296fba7425a3ee7f3bae2c4f67a84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit det du ramser opp, men sier jo ikke mye om totalen.

Anonym poster: 806b36a9dc498f940574a03a3b4779a1

Skrevet

Folk flest vil nok definere dette som sunt. For oss går havregrynsgrøt, fullkornsmakaroni, brus, juice mot nei-listen. Det er noe vi prøver å unngå i det daglige. Men barna får nok mer grove karbohydratrike produkter enn det vi voksne spiser.

Gjest meg&mini
Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Jeg sier ikke at du er det, men mange er imot juice og det forstår jeg ikke.. Jeg blir anbefalt å drikke appelsinjuice av legen pga det er forebyggende mot urinveisinfeksjon. Det er også lurt å drikke når man har UVI:)

Det finnes mange sorter der ute som er helt uten sukker også:)

Gjest meg&mini
Skrevet

Og saft og brus er tomme kalorier som ikke gir deg noe annet enn energi. Sukker er også bakterier veldig glad i.. Heller juice:)

Skrevet

Og saft og brus er tomme kalorier som ikke gir deg noe annet enn energi. Sukker er også bakterier veldig glad i.. Heller juice:)

Det er jeg ikke enig i. I en god solbærsaft er det for eksempel mye vitaminer, spessielt vitamin C. Det er en del sukker, men likevell ikke tomme kalorier.

Skrevet

Folk flest vil nok definere dette som sunt. For oss går havregrynsgrøt, fullkornsmakaroni, brus, juice mot nei-listen. Det er noe vi prøver å unngå i det daglige. Men barna får nok mer grove karbohydratrike produkter enn det vi voksne spiser.

På hvilket grunnlag mener du at havregrynsgrøt er usunt?

Skrevet

Appelsinjuice inneholder naturlig fruktsukker, så en del sukker blir det. Jeg anser ikke appelsinjuice som sunt for meg, men i moderate mengder for en som trenger å forebygge UVI er det forsåvidt greit nok. En ting som er bedre(mindre sukker og minst like forebyggende) er tranebærsaft, men det er ikke særlig godt.

Skrevet

På hvilket grunnlag mener du at havregrynsgrøt er usunt?

Fordi det har et høyt innhold av karbohydrater, og enda mer om det er kokt på melk.

Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Jeg sier ikke at du er det, men mange er imot juice og det forstår jeg ikke.. Jeg blir anbefalt å drikke appelsinjuice av legen pga det er forebyggende mot urinveisinfeksjon. Det er også lurt å drikke når man har UVI:)

Finnes ikke juice uten sukker. Laget av frukt og i frukt er det sukker i form av fruktsukker. Regner du mente uten tilsatt sukker ;)

Anonym poster: ad971f963140effa02d62122f029c4c6

Skrevet

Hvor lenge har du holdt på med den lavkarbolivsstilen og har du gått ned i vekt? ( mener å ha lest tidligere at du syns sjøl at du har litt for mye kjøtt på beina :) )

Anonym poster: 904482b477af420a87c5d3dc8348ac81

Gjest meg&mini
Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Finnes ikke juice uten sukker. Laget av frukt og i frukt er det sukker i form av fruktsukker. Regner du mente uten tilsatt sukker ;)

Anonym poster: ad971f963140effa02d62122f029c4c6

Haha, ja da regner du rett:p Juice uten tilsatt sukker. Det beste er jo å presse juice selv, for da vet man man putter i seg:)

Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Det finnes mange sorter der ute som er helt uten sukker ogsåsmile.png

Hvis du vil forebygge UVI er det da mye mye bedre å drikke sitron. Høres veldig rart ut at legen mener det er bedre å helle i seg appelsinjuice enn å drikke f.eks. 0,5 liter vann med en masse sitron i.

Jeg synes ikke kostholdet til HI høres særlig sunt ut, men umulig å si når hun ikke skrive hva annet hun spiser og drikker. 1,5 liter brus på en helg er veldig mye, og et glass juice hver dag på 2-åringen er sinnsykt mye ville begrenset det til en glass i helgen, og så drikke juice i helgen f.eks. Pasta anser jeg heller ikke som sunn mat, samme om den er fullkorn.

Men om dette er det eneste usunne du spiser og drikker spiller det vel ingen rolle? MÅ alt være supersunt?

Anonym poster: b63296910809b28cb46848b9c64cb86b

Skrevet

Hvor lenge har du holdt på med den lavkarbolivsstilen og har du gått ned i vekt? ( mener å ha lest tidligere at du syns sjøl at du har litt for mye kjøtt på beina smile.png )

Nå er det ikke alle som går på lavkarbo for å slanke seg, noen er mer opptatt av helse og velvære enn modellkropp, skjønner du.

Gjest meg&mini
Skrevet

Det er jeg ikke enig i. I en god solbærsaft er det for eksempel mye vitaminer, spessielt vitamin C. Det er en del sukker, men likevell ikke tomme kalorier.

Mye vitaminer er vel litt å ta i..

Men ja det er kanskje ikke den verste sorten.

Kan ikke ta alle safter under samme kam:)

Nå høres jeg kanskje helt hysterisk ut og det er jeg overhodet ikke.

Sitter å koser meg med saft as we speak og spiste tilogmed en sjokolade i stad. Hehe alt med måte??;).

Jeg prøver også som HI og ha et sunt og variert kosthold, men jeg synes også det er er fullt lov å lage "usunne" middager med god samvittighet:)

Skrevet

Hvor lenge har du holdt på med den lavkarbolivsstilen og har du gått ned i vekt? ( mener å ha lest tidligere at du syns sjøl at du har litt for mye kjøtt på beina smile.png )

I mange år, ca. 8. Har vært gravid med 4 barn også. Jeg har en del på beina, men har ikke noe mål om vektnedgang. Lavkarbo spiser vi fordi det merkes godt helsemessig. Har mye mer energi, sover bedre og har sjelden ubehag i forhold til at blodsukkeret svinger. Jeg var overvektig fra siste del av tenårene, og begynte på lavkarbo for fullt da jeg flyttet sammen med mannen. Men ble samtidig gravid ganske fort, så jeg gikk da selvsagt ikke ned i vekt. Går heller ikke ned i vekt nå, men det er fordi jeg i grunnen trives med vekta jeg har og det gjør i alle fall mannen. Jeg kunne nok gått ned 5 kg. etter min smak, mannen vil helst jeg skal være som jeg er.

Skrevet

Folk må lære seg at karbohydrater ikke er skumle greier. Bytt om til grove kilder, så er det supert å spise . Og havregrøt er ikke usunt i det hele tatt, det er gode, viktige og mektige karbohydrater. Ett glass juice om dagen er heller ikke gale, og heller ikke en og en halv liter brus i løpet av en hel uke heller. Man skal da leve og kose oss .

Anonym poster: 553f5fa8a555a86e81d34573fa75c4d8

Skrevet

Har et ganske normalt kosthold vil jeg si, vanlige middager kan være alt fra thaisuppe til fiskekaker til betasuppe (alt hjemmelaget). Prøver å operere litt etter tallerkenmodellen på middagene, altså med proteiner, grønnsaker og stivelse. Spiser ikke godteri i ukene, men både fredag og lørdag (kjøper en melkesjokolade og en pose potetgull f.eks og så varer det hele helga), toåringen er fornøyd med en kjærlighet på pinne på lørdag. Ellers går det kun i vann som tørstedrikk og melk til frokost og/eller kvelds for toåringen.

Jeg er igrunn ganske fornøyd med kostholdet vårt, var bare akkurat disse punktene jeg ikke helt klarte å bli enig med meg selv om var sunne eller ikke

Hi

Skrevet

Har et ganske normalt kosthold vil jeg si, vanlige middager kan være alt fra thaisuppe til fiskekaker til betasuppe (alt hjemmelaget). Prøver å operere litt etter tallerkenmodellen på middagene, altså med proteiner, grønnsaker og stivelse. Spiser ikke godteri i ukene, men både fredag og lørdag (kjøper en melkesjokolade og en pose potetgull f.eks og så varer det hele helga), toåringen er fornøyd med en kjærlighet på pinne på lørdag. Ellers går det kun i vann som tørstedrikk og melk til frokost og/eller kvelds for toåringen.

Jeg er igrunn ganske fornøyd med kostholdet vårt, var bare akkurat disse punktene jeg ikke helt klarte å bli enig med meg selv om var sunne eller ikke

Hi

Å du vil ikke få noe fasitsvar av damene her inne heller. For tiden er det jo veldig mye forvirring og uenigheter når det gjelder kosthold både fra allmennheten og helsepersonell eksperter og selverklærte eksperter. Stol på at du klarer å vurdere det selv :)

Skrevet

Folk må lære seg at karbohydrater ikke er skumle greier. Bytt om til grove kilder, så er det supert å spise . Og havregrøt er ikke usunt i det hele tatt, det er gode, viktige og mektige karbohydrater. Ett glass juice om dagen er heller ikke gale, og heller ikke en og en halv liter brus i løpet av en hel uke heller. Man skal da leve og kose oss .

Signerer denne. Jeg blir helt matt av at folk er livredd for karbohydrater, men stapper i seg proteiner og fett.

Når ble havregryn usunt??

Og har dere noen gang hørt om noen som lider av proteinmangel??

Les her om dere ønsker å bli litt mer opplyst:

http://www.pcrm.org/search/?cid=1260

Skrevet

Signerer denne. Jeg blir helt matt av at folk er livredd for karbohydrater, men stapper i seg proteiner og fett.

Jeg blir helt matt av karbohydrater, bokstavelig talt, så da er valget enkelt. Andre får spise den maten de føler passer for seg.

Gjest meg&mini
Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Hvis du vil forebygge UVI er det da mye mye bedre å drikke sitron. Høres veldig rart ut at legen mener det er bedre å helle i seg appelsinjuice enn å drikke f.eks. 0,5 liter vann med en masse sitron i.

Jeg synes ikke kostholdet til HI høres særlig sunt ut, men umulig å si når hun ikke skrive hva annet hun spiser og drikker. 1,5 liter brus på en helg er veldig mye, og et glass juice hver dag på 2-åringen er sinnsykt mye ville begrenset det til en glass i helgen, og så drikke juice i helgen f.eks. Pasta anser jeg heller ikke som sunn mat, samme om den er fullkorn.

Men om dette er det eneste usunne du spiser og drikker spiller det vel ingen rolle? MÅ alt være supersunt?

Det aller beste er å drikke vann.. Men appelsinjuice er bra å drikke når man har UVI og for å forebygge. Jeg vet ikke om du er lege eller ikke, men han har sagt det ja. Det samme har mange sykepleiere sagt. Jeg jobber med mange:)

Jeg har hørt det fra andre som har fått samme beskjed fra legene sine. Så "alle" kan ikke ta feil! Jeg blir også rådet til å holde meg unna brus og annet sukkerholdig væske. Som feks saft:)

Citrus er bra ja pgs det er surt og har en positiv effekt på bakterier. Så et glass vann med sitron oppi har sikkert samme virkning.

Poenget mitt med å skrive det var at all juice er ikke dårlig og vi jenter har godt av litt i blant:)

Skrevet

Jeg blir helt matt av karbohydrater, bokstavelig talt, så da er valget enkelt. Andre får spise den maten de føler passer for seg.

alle trenger karbohydrater, men det er forskjelle på hvilke karbohydrater folk velger å trykke i seg.

Skrevet

I hvertfall ikke usunt.

Det aller beste er å drikke vann.. Men appelsinjuice er bra å drikke når man har UVI og for å forebygge. Jeg vet ikke om du er lege eller ikke, men han har sagt det ja. Det samme har mange sykepleiere sagt. Jeg jobber med mange:)

Jeg har hørt det fra andre som har fått samme beskjed fra legene sine. Så "alle" kan ikke ta feil! Jeg blir også rådet til å holde meg unna brus og annet sukkerholdig væske. Som feks saft:)

Citrus er bra ja pgs det er surt og har en positiv effekt på bakterier. Så et glass vann med sitron oppi har sikkert samme virkning.

Poenget mitt med å skrive det var at all juice er ikke dårlig og vi jenter har godt av litt i blant:)

Jeg er sykepleier, ikke lege, men poenget mitt var at grunnen til at appelsinjuice kan hjelpe mot UVI er syren i sitrusen, og den får man vel så godt i seg ved å drikke vann med sitron, og uten å få alt fruktsukkeret fra appelsinjuicen i tillegg. Man får i seg kalsium ved å spise iskrem også, men er det ikke bedre å heller drikke melk i så fall?

Skrevet

alle trenger karbohydrater, men det er forskjelle på hvilke karbohydrater folk velger å trykke i seg.

Jeg mente selvsagt raske karbohydrater eller karbhydrater i store mengder. Jeg spiser mine karbohydrater gjennom grønnsaker og noe melkeprodukter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...