Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Hei Jeg lurte på om den som har den daglige omsorger har en plikt t å sende klær med til den andre foreldren? Her er saken litt mere utfyllende Jeg har ikke den daglige omsorgen for sønnen min på 4 år. Men når jeg skulle få min sønn på juleferie så ble æ rimelig overrasket over hva som befant seg i kofferten. Han skulle da være hos meg over 1 mnde. Saken var at faren også sku flytte. (Bodde i stavanger mens jeg holder til i nordland.) Far spørr da meg om jeg kunne ha sønnen vårres til de hadde fløtta nordover. Og dette var i des.12. Og sønnen min bor fortsatt hos meg. Så derfor spørr jeg om faren skulle ha sendt med sønnen på 4 år med sikkelig klær? Det som befant seg i kofferten var: Utedressen, et par votter som var for små, 2 nattdrakter i str 80, badkåpen, Findressen. og sokker og truse, var bare er par av hver, ikke det engang heller. På de 5 mnden sønnen min har vært her så har jeg mer eller mindre kjøpt ham, det ham trengte mest, Og far har fått barnetrygda. For å si det sånt så er det en hel smørbrødliste her, men det er dette her med å sende med klær når barnet ska bort. Uansett om det ska til far/mor eller til besteforeldre, andre. Var snar å kontakte far da jeg fikk se hva kofferten inneholdt, Men han ettersendte ikke mere klær. Anonym poster: f4af56bdeaa7b52fabc37fa3a4e1862d
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Som hovedomsorgsgiver og bidragsmottager så plikter man å holde det barnet trenger av klær og utstyr. Man plikter også å sende klær og eventuelt utstyr med barnet på samvær.
2barns mor Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 Hvis far har hovedomsorgen, så betaler du kanskje bidrag? Hva med å holde igjen bidrag hvis dere har en privat avtale? Hvis det er gjennom NAV har jeg levert alle kvitteringer på innkjøp å fått en bekreftelse fra far om at barnet bor hos deg pga. flytting osv. Da kan du kreve godtgjørelse for dette. At far får barnetrygden er heller ikke riktig. Har virkelig kommet til å tatt kontakt med NAV for å få veiledning på gangen i dette.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 de er normalt at den som har barnewt fast skal sende med klær til barnet når det skal bort.. men utifra hva jeg leser så har han jerne funet ut at du skal ha han fast nå så da bør du endre slik at du får barnetrygda ? Anonym poster: 1cd8094d6f5212c64b7c27871f87309e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Selvsagt må du ha egne klær til ungen.. noe annet er sært, han BOR hos deg også, ditt hjem er hans hjem også. Synes du høres sær ut hvis du ikke har noe hos deg som gjør at gutten føler han hører til... seriøst. Anonym poster: 06f8e562775568c423e9c105312a8e7a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #6 Skrevet 10. april 2013 du tar vare på alle kvitteringer og tar det via nav så må far betale deg tilbake for det du har måtte kjøpe av nødvendigheter i form av klør og utstyr Anonym poster: 6fc963f5ffbcb83e73f01d1c4b7d78a9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Denne ungen synes jeg synd på, av mange grunner.. Anonym poster: 8f504dd7639f11caaa3d24e2f07eaac7
Gjest meg&mini Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Jeg hadde sendt med fler klær ja:) Men som forelder hadde jeg også sørget for at jeg hadde det meste av klær til barnet mitt, hos meg. Hvorfor har han bodd der i 5 mnd når avtalen var 1? Har ikke gutten fått sett faren sin på 5 mnd? I så fall synes jeg fryktelig synd på denne gutten. Uansvarlig av pappaen
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Denne ungen synes jeg synd på, av mange grunner.. Anonym poster: 8f504dd7639f11caaa3d24e2f07eaac7 Uff, ja det høres ut som om noe ikke stemmer her. Har ikke lyst å virke dømmende, men..... Anonym poster: df42dcde01b59474124fdc38f5abb44b
Vikatøtta Skrevet 10. april 2013 #10 Skrevet 10. april 2013 Her ska all deres vrede gå til faren. Faren spørr meg om jeg kan ha guttungen til han har flyttet ferdig, siden faren skulle flytte nordover, Faren begynte i den nye jobben i feb. i år. Dette for å slippe at guttungen sku sendes nedover igjen for å være midt i flyttinga for å komme oppover igjen. Grunnen til at guttungen ikke har sett faren er at faren ikke hadde nok bensin til å kjøre 25 mil en vei for å se ham. Dette sa han da til sønnen sin. Far og sønn har sett hverandre 1 gang på disse 5 mnden. Far har vist liten interesse for sønnen sin. Betaler ikke bidrag til faren, grunnen litn intekt. Selvsagt hadde jeg klær til ham, men ikke nok, de klærne jeg hadde var blitt for små og passet ikke lengre, litt vanskelig å ha masse klær når man ser sitt eget barn toppen et par ganger i året pga avstanden. 175,5 mil var det i kjørelenge mellom meg og faren. En vei. Hvorfor sønnen min har bodd hos meg i 5 mnder er fordi de ikke har hatt leilighet eller barnehageplass til ham. De flytte inn i leilighet rundt påske. Og nu har jeg tenkt å overta den daglige omsorgen, men far vil ikke gi den til mæ utn hard diskusjon. Litt redd for at vi ender med å måtte mekle med advokat. Far har også tenkt å kontakte BV for å få hjelp til å få barehageplass til ham.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Men hvorfor har far omsorgen? Og når han først har det, hvorfor har ikke du sett barnet mer enn to ganger i året? Avstand? Jeg hadde flyttet etter. Det er en gutt i barnehagealder. Dere ødelegger ham jo helt! Anonym poster: 8f504dd7639f11caaa3d24e2f07eaac7
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Huff, stakkar lille gutten. Først ser han bare mamma et par ganger i året, så blir han sendt til henne som en annen pakke med en mager koffert for å bo i en mnd som plutselig er blitt til fem. Så mister han nærmest all kontakt med pappa som har vært hovedomsorgspersonen. Dere må virkelig stoppe litt opp her og tenke over oppførselen deres, både du og far! Dere må sette barnets beste først og tenke på hva som er best for han. Huff, jeg ble skikkelig lei meg på den lille gutten sine vegner nå. Anonym poster: 3e1a71fc5067897e2c2e7a5149edaa79
Vikatøtta Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 Fortell dette til far, æ har ikke hindra far i å se sønnen sin, men når far sjøl velger og å finne på unskyldninger for at han ikke har råd til drifstoff for å se sønnen sin. Når far ikke har vett nok til å ta kontakt med mor og avtale samvær med sønnen sin. Fordi far er forbanna på mor for å si i fra ang den mer eller mindre tomme kofferten. Korsen trur dokker æ sett her å ser min egen sønn blir kasta som en ball mellom oss. Ikke nok med det, men han har måtta ha bytta en barnehage der nede og det var her i sommer, og nu har æ ham, og fått ham i bhg på 40% plass og nu har far tenkt å overta ham igjen og sette ham i en ny bhg. Æ lider inni sjela mi pga detta her som fåregår nu, Og derfor orker æ ikke at sønnen min skal bli revet opp på nytt etter så langt tid hos mæ. Sorry, måtte blåse litt ut. Fordi æ står midt oppi det hele å ser hvordan min sønn har det. Ang å fløtte etter så var det uaktuelt i den tia da far,samboer og sønnen fløtta nedover. Han har en samboer som liker mæ minimalt, og det e gjensidig.. Har prøvd å være hyggelig og slikt, men det ska tross alt gå begge veier. Æ forstå kritikken deres og æ ser for mæ dere sitter oppgitt å rister på hodet og tenker på barnet som er som en kasteball. Æ tenker på barnets beste, men gjør motparten det e mitt spørsmål? Men uansett kæm,ka og kor. så vil det altids være noen som lider under dette. Nu tenker æ alle som e i en lignene sitausjon, der det til syvende og sist går ut over barna uansett kor mye man prøver. Og takk for svarene ang detta at far er pliktig til å sende klær med. For det er så mange lover og regler og plikter at man ikke aner kor man ska hente info. Syns det er greit å ha ting på det rene at man ikke kommer med en påstand som er uriktig. I dette tilfelle å få far til å innse at han har en plikt til sende klær med uansett. Og også en takk til dokker som syns synd på sønnen min også.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 Det finnes fly vettu. Billigere enn å kjøre og. Jeg og barnefar fløy våre barn opp og ned mellom nord og sør. Visse viktige ting, som penger til billetter ved samvær, får man dekket av Nav sosial om man bare søker! Anonym poster: 20d099e58fc8b68e48a95c96c99f8f8c
Vikatøtta Skrevet 11. april 2013 #15 Skrevet 11. april 2013 Joda brukte fly, når man sku se sønnen sin men den avstanden jeg oppgav var den avstanden med bil. Men fly så tok det 3 timer på selve flyet noe ca 1 time med venting på neste fly. så er ikke verre enn den bilturen tar nu mellom meg og faren.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2013 #16 Skrevet 11. april 2013 Joda brukte fly, når man sku se sønnen sin men den avstanden jeg oppgav var den avstanden med bil. Men fly så tok det 3 timer på selve flyet noe ca 1 time med venting på neste fly. så er ikke verre enn den bilturen tar nu mellom meg og faren. Det folk reagerer på er vel at faren ikke her sett sønnen sin på 5 mnd, men du har jo bare sett han 2 ganger i året, så du er jo ikke noe bedre. Gutten lider, helt klart! Hvorfor har du ikke hovedomsorg? Det skal nok mye til at du får den også... Anonym poster: e900e904a7f7438c17920ad3caaf805b
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Han lider faktsik mer nå enn når han bodde sør på. Og når det gjelder at jeg så ham bare to ganger i året så var det okonomien som stoppa opp. En flybillet kom fort oppi 3 tusen kr for hver tur. Og ja kunne ha spart opp de mndene jeg ikke hadde ham. men i den perioden hadde æ mer enn nok til med mæ sjøl. Led av fødseldepresjon og hadde depresjon over samlivsbrudd. Ka ville dere ha gjort hvis dere var i min situasjon. Du får barnet ditt hjem med sår på magen, minimalt med klær, og mens du har barnet ditt hos deg og far viser ikke særlig intresse for barnet, kommer med at han ikke har penger til drivstoff, men sitter å motar barnetrygda??? når man endelig har vært på mekling og samværet igjenopptar så får du levert h*n med for små klær. avtalan holdes ikke sikkelig, glemmer bilstolen hjemme når han veit han ska ha barnet. Og sist men ikke minst. Kommer en søndags kveld og henter barnet. med en 3 timers kjøretur til faren og der faren sender barnet i barnehage på mandagen. Ikke noe myk overgang. Da faren kom å henta ham bare så fikk æ nesten sånn her barnevern opplegg. Fikk vite at far hadde snakka om at han sku fløtte til farn og begynne i ny barnehage, men det var jo flere uker siden. Og jeg setter jo spørsmålstegn, hvor mye forstår en 4,5 åring egentlig?? Anonym poster: f4af56bdeaa7b52fabc37fa3a4e1862d
Mamma_til_2 Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Nr.1- en 4,5 åring forstår mye de trenger ikke gi uttrykk for alt men de forstår og holder det inni seg! Nr.2- Du burde dokumentere det du kan med hensyn til glemte avtaler, små klær osv, hvem av dere har hoved omsorgen nå? du må finne en saksbehandler på nav eller fvk og snakke med dette er ikke bra for gutten! han trenger stabilitet og faste rutiner! Nr.3- Sår på magen?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #19 Skrevet 10. juni 2013 Å hjelpe meg, håper dette er tull. Her må barnevernet inn !!! Håper virkelig noen rundt dere har vett nok til å melde saken inn ! Anonym poster: 5f4b03892650f0c2c7e735d2b5c8c8f8
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #20 Skrevet 10. juni 2013 Du spør hva jeg ville gjort??? Jeg ville ringt BARNEVERNET..... Barnet blir jo alvorlig mishandlet og far har ikke store nok klær, bilsete osv?? Body i str 80 til en 4,5 åring??!!! Driver far på med rus? Tror kanskje det beste ville vært at barnet kom i fosterhjem. Anonym poster: 441a7978b5ecba51ace75e45a6029bf8
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #21 Skrevet 10. juni 2013 guttungen sliter med atopisk eksem, far begynte med nattavenning med bleie, hadde 3-4 uhell og mest sannsynlig sove i våte sengklær tett før han kom oppover til meg Einaste som kan forklare at han ble sår når ham kom til meg. + at han kom i en trang dongeribukse.. Har en bok der jeg har skrevet ned det meste, med tanke på å glemme ting, klær osv. Far har har den daglige omsorgen hele tiden mens jeg har hatt ham fra 7.des.12. Den 2 juni, kom far å henta ham..... 3-4 juni ny barnehage. far tatt fri fra jobb i 3 dager. Og nei er ikke tull... alt jeg tenker på er hvordan min sønn tar detta her og hva som er best for ham, og alt jeg ser at ustabilt for ham. Og nu sett jeg i det dilemmaet. hva skal jeg gjøre? skal jeg fortsette til jeg får den daglige omsorgen eller ska man la være. Anonym poster: f4af56bdeaa7b52fabc37fa3a4e1862d
Kathrine. Skrevet 10. juni 2013 #22 Skrevet 10. juni 2013 Fy søren så trist. Her burde moderator varsla barnevernet. Håper far er bedre omsorgsperson enn mor og at far isåfall har vett til å ta vare på foreldreretten. Uansett korleis du vrir og vender på det, ei mor bur ikkje lenger fra barnet sitt enn nabokommunen. Finnes sosialkontor der også........ begynner snart å grine eg.
Kathrine. Skrevet 10. juni 2013 #23 Skrevet 10. juni 2013 Du flytter etter så klart, og lar far ha omsorg så lenge han ikkje mishandler barnet. Bli kjebt med varnet ditt. Søk hjelp for dere.
Gjest FinogFjong Skrevet 10. juni 2013 #24 Skrevet 10. juni 2013 Om NOE i denne tråden overhodet stemmer, har jeg ett råd: Gå til barnevernet og be om hjelp, dere mishandler barnet deres!
Kliko Skrevet 10. juni 2013 #25 Skrevet 10. juni 2013 Ring barnevernet så fort som mulig. Og om du vil ha barnet hos deg og ikke i fosterhjem bør du skaffe deg en advokat og kjøre sak mot far NÅ!!! skjerp deg og oppfør deg som en mamma. Her er det din oppgave å kjempe med nebb og klør. Dere ødelegger jo barnet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå